آشنایی با تحلیل داده‌ برای فروشگاه‌های آنلاین

آماده‌اید تا درباره تحلیل داده‌ برای یک فروشگاه آنلاین یاد بگیرید؟

در این مقاله، برخی از اصول اولیه تحلیل‌ها را بررسی می‌کنیم، از جمله نحوه تعیین اهداف، ارزیابی شاخص‌ها و اندازه‌گیری موفقیت. 

قصد داریم بررسی کنیم که تحلیل‌ داده به طور خاص چگونه برای تجارت الکترونیک کاربرد دارند.

چرا تحلیل داده‌ برای تجارت الکترونیک حیاتی است

تحلیل داده‌ یکی از بهترین راه‌ها برای یک فروشگاه آنلاین است تا بفهمد چه چیزهایی به خوبی کار می‌کند و چه چیزهایی نه. این امر هم برای یک فروشگاه بزرگ آنلاین و هم برای یک کسب‌وکار کوچک تازه‌کار صدق می‌کند.

با بینش‌هایی که از تحلیل‌ها به دست می‌آید، یک فروشگاه آنلاین می‌تواند تشخیص دهد که کدام تاکتیک‌های فروش و بازاریابی موثرتر هستند.

همچنین می‌توانند از تحلیل‌ها برای درک بهتر رفتار مشتری استفاده کنند. تمامی این بینش‌ها به کسب‌وکار کمک می‌کند تا دریابد که کدام تاکتیک‌ها بهترین نتایج را ارائه می‌دهند. 

این همان جاهایی است که یک کسب‌وکار باید زمان و پول خود را سرمایه‌گذاری کند، زیرا بیشترین بازگشت سرمایه را خواهند داشت.

چرا تحلیل داده‌ برای تجارت الکترونیک حیاتی است

منابع داده برای تحلیل تجارت الکترونیک

داده‌هایی که یک شرکت تحلیل می‌کند می‌توانند از منابع مختلفی به دست آیند. به عنوان مثال، شما قبلاً درباره گوگل آنالیتیکس Google Analytics یاد گرفته‌اید.

بسیاری از پلتفرم‌های تجارت الکترونیک تحلیل‌های داخلی خود را نیز دارند، به علاوه ابزارهایی مانند ایمیل مارکتینگ، سوشال مدیا مارکتینگ و دیگر ابزارها گاهی اوقات تحلیل‌های داخلی ارائه می‌دهند.

شرکت‌ها همچنین می‌توانند داده‌ها را از منابع دیگری مانند نظرسنجی‌های مشتریان، تست‌های A/B و نقشه‌های حرارتی جمع‌آوری کنند.

یک فروشگاه آنلاین چگونه با استفاده از داده‌ها موفقیت را اندازه‌گیری می‌کند؟

آنها با تعیین اهداف برای هر بخش از کسب‌وکار خود شروع می‌کنند. همان‌طور که قبلا یاد گرفته‌اید، این اهداف باید SMART باشند، یعنی مشخص، قابل اندازه‌گیری، دست‌یافتنی، مرتبط و زمان‌دار. 

هر یک از این اهداف SMART به دستیابی به هدف نهایی موفقیت در تجارت الکترونیک کمک می‌کند. بخشی از تعیین اهداف برای یک فروشگاه آنلاین، تصمیم‌گیری در مورد شاخص‌هایی است که باید برای اندازه‌گیری موفقیت یک کسب‌وکار یا هدف بازاریابی پیگیری شوند. 

این شاخص‌ کلیدی عملکرد یا KPIs یک شرکت هستند. KPI به عنوان معیاری استفاده می‌شود تا موفقیت یک کسب‌وکار را در تلاش برای رسیدن به یک هدف تجاری یا بازاریابی ارزیابی کند. 

شاخص‌هایی که یک شرکت نظارت می‌کند ممکن است بسته به اهداف خاص خود و میزان داده‌ای که در طول زمان جمع‌آوری کرده‌اند متفاوت باشد. فروشگاه‌های جدیدتر تجارت الکترونیک می‌توانند با مقایسه نتایج شاخص‌های خود به صورت فصلی به فصلی بهره ببرند. 

یک فصل یک دوره سه ماهه بر اساس تقویم مالی یک شرکت است. هر سال شامل چهار فصل است. مقایسه نتایج با دوره زمانی قبلی به یک شرکت کمک می‌کند تا تعیین کند که آیا شاخص‌هایشان در حال بهبود است یا خیر.

یک فروشگاه آنلاین چگونه با استفاده از داده‌ها موفقیت را اندازه‌گیری می‌کند؟

تحلیل ریز تبدیل‌ ها

شرکت‌هایی که محصولات گران‌قیمت مانند جواهرات الماس یا مبلمان لوکس می‌فروشند، باید بدانند که فرآیند تبدیل مشتریان زمان بیشتری می‌برد. مشتریان ممکن است نیاز به زمان بیشتری برای بررسی گزینه‌های خود و اتخاذ تصمیم داشته باشند.

در این مواقع، مفید است که ریز تبدیل‌ها یا Micro Conversions را پیگیری کنند. ریزتبدیل‌ها نشان می‌دهند که یک مشتری بالقوه در حال حرکت به سوی تکمیل تراکنش خرید است. فروشگاه‌هایی که حداقل چند سال فعالیت داشته‌اند، از هر دو مقایسه فصلی و سالانه برای اندازه‌گیری رشد و درآمد استفاده می‌کنند. 

هنگامی که یک فروشگاه آنلاین چندین سال سابقه دارد، به داده‌های بیشتری و روابط بلندمدت‌تری با مشتریان خود دسترسی دارد. این بدان معنی است که شرکت می‌تواند شاخص‌ها را در طولانی‌مدت پیگیری کند و همچنین بیشتر بر شاخص‌هایی که به وفاداری مشتری مربوط هستند تمرکز کند.

اجازه دهید یک مثال بزنیم تا ارتباط داده‌ها با اهداف یک شرکت را نشان دهیم. فرض کنید یک فروشگاه آنلاین که لوازم اداری می‌فروشد، هدفی را تعیین می‌کند که نرخ تبدیل خود را در شش ماه آینده یک درصد افزایش دهد.

برای اندازه‌گیری نتایج، آن‌ها شاخص نرخ تبدیل را در ابزار تحلیل خود پیگیری می‌کنند. آن‌ها ممکن است همچنین عمیق‌تر به نرخ تبدیل پرداخته و بازدیدکنندگان موبایل و دسکتاپ را جداگانه بررسی کنند تا بفهمند چگونه به طور متفاوتی در سایت رفتار می‌کنند. 

استفاده از نقشه‌های حرارتی برای بهبود تجربه کاربری

اگر بازدیدکنندگان موبایل نرخ تبدیل کمتری داشته باشند، شرکت می‌تواند روی بهبود تجربه موبایلی کار کند. ابزار دیگری که شرکت ممکن است برای جمع‌آوری داده استفاده کند، نقشه حرارتی است. نقشه حرارتی نشان می‌دهد که بازدیدکنندگان چگونه با وب‌سایت تعامل دارند.

این می‌تواند به یک فروشگاه آنلاین کمک کند تا بهبود هایی را در وب‌سایت خود ایجاد کند. به عنوان مثال، آیا مشتریان در مرحله وارد کردن کد تخفیف در هنگام پرداخت گیر می‌کنند و فرآیند پرداخت را ترک می‌کنند تا به دنبال تخفیف بگردند؟

شرکت می‌تواند از این داده‌ها برای بهبود فرآیند پرداخت استفاده کند. آن‌ها ممکن است کادر کد تخفیف را کمتر برجسته کنند تا اصطکاک در فرآیند پرداخت کاهش یابد و نرخ تبدیل بهبود یابد

ارتباط تحلیل داده‌ با قیف بازاریابی

ارتباط تحلیل داده‌ با قیف بازاریابی

حالا که بهتر با نحوه تعیین اهداف و تحلیل داده‌ آشنا شدید، بیایید بررسی کنیم که تحلیل‌ها چگونه به کل قیف بازاریابی اعمال می‌شوند. از زمانی که یک مشتری اولین بار با برند آشنا می‌شود تا زمانی که تبدیل به یک حامی وفادار برند می‌شود. 

تحلیل‌های تجارت الکترونیک به شرکت‌ها کمک می‌کند اطلاعات مهمی درباره مشتریان خود کشف کنند، مانند اینکه ترافیک آن‌ها از کجا می‌آید و کدام کانال‌ها بیشترین بازدیدکنندگان و فروش را جذب می‌کنند. شرکت‌ها همچنین می‌توانند اطلاعاتی درباره موقعیت جغرافیایی، علایق، رفتار و داده‌های دیگر مشتریان خود بیاموزند. 

همانطور که مشتریان در قیف بازاریابی پیش می‌روند، به فرآیند پرداخت می‌رسند. در اینجا، شرکت‌ها می‌توانند از تحلیل‌ها برای اندازه‌گیری فروش و شاخص‌های سبد خرید مانند نرخ تبدیل، ارزش میانگین سفارش و نرخ ترک سبد خرید استفاده کنند. به زودی به این شاخص‌ها عمیق‌تر خواهیم پرداخت. 

امتیاز ترویج کننده خالص

اندازه‌گیری وفاداری مشتریان با تحلیل‌ داده

در نهایت، تحلیل‌ها به فروشگاه‌های آنلاین کمک می‌کنند تا وفاداری مشتریان را اندازه‌گیری کنند. ارزش طول عمر مشتری یک شاخص مفید برای این کار است، زیرا میزان کل پولی را که انتظار می‌رود یک مشتری در طول عمر خود با کسب‌وکار خرج کند، تخمین می‌زند. هر چه این عدد بالاتر باشد، بهتر است، 

زیرا حفظ مشتریان موجود به‌صرفه‌تر از جذب مشتریان جدید است. برای برخی از فروشگاه‌های تجارت الکترونیک، ارزش طول عمر مشتری ممکن است بر اساس یک سرویس اشتراکی باشد، مانند کیت‌های غذایی، یا خریدهای مکرر، مانند فیلترهای آب. 

برای دیگران، ممکن است بر اساس یک خرید یکباره باشد، مانند یک ساز موسیقی. تحلیل‌ها همچنین به شرکت‌ها کمک می‌کند تا حامیان برند را اندازه‌گیری کنند، که قوی‌ترین شکل وفاداری مشتری است. حامیان برند تعداد مشتریانی را اندازه‌گیری می‌کنند که از طریق بازاریابی دهان به دهان برند را ترویج می‌کنند. 

امتیاز خالص ترویج‌کنندگان یا NPS یک شاخص است که میزان وفاداری مشتریان به یک شرکت را اندازه‌گیری می‌کند. داده‌های NPS از طریق یک نظرسنجی جمع‌آوری می‌شود که از مشتریان می‌پرسد چقدر احتمال دارد شرکت را به یک دوست یا همکار توصیه کنند.

مشتریان سپس شرکت را در مقیاسی از 0 تا 10 ارزیابی می‌کنند. نتایج به شرکت‌ها کمک می‌کند تا تصویری کلی از نحوه دید مشتریان نسبت به برند خود به دست آورند.

برای جمع‌بندی، شما آموختید که چرا تحلیل داده‌ برای تجارت الکترونیک مهم است و چگونه اهداف تعیین کنید و موفقیت را اندازه‌گیری کنید. همچنین آموختید که تحلیل‌ها چگونه به قیف بازاریابی مربوط می‌شوند. 

حتما بخوانید:

آشنایی با تحلیل داده‌ برای فروشگاه‌های آنلاین
معرفی گوگل آنالیتیکس
آنالیز وب چیست؟