مهندسی پرامپت چیست؟
در این مقاله، شما با مفهومی به نام مهندسی پرامپت (Prompt Engineering) آشنا خواهید شد، که به معنای بهینهسازی هوش مصنوعی برای استفادههای مختلف است.
این تکنیک را میتوان برای هر ابزار نوشتن مبتنی بر هوش مصنوعی مولد بهکار برد.
مهندسی پرامپت چیست؟
مهندسی پرامپت (Prompt Engineering) چه اصطلاح جالبی! به نظر جدی میآید، درست است؟
در اصل، مهندسی پرامپت به سادگی به معنای تغییر نحوه نوشتن یک درخواست، یا همان نحوه مطرح کردن یک پرسش است. همچنین شامل اطلاعاتی است که برای دریافت پاسخ بهتر باید در درخواست قرار دهید.
هفت راهکار برای مهندسی پرامپت
در ادامه، هفت راهکار برای بهبود پرامپت های خود آورده شده است تا پاسخهای بهتری از هوش مصنوعی دریافت کنید. برای هر مورد، مثالهایی خواهم آورد و همچنین یک لیست آماده کردهام که میتوانید آن را کپی کرده و در نوشته های خود استفاده کنید.
- ابتدا هدف از محتوا را مشخص کنید
- سپس به هوش مصنوعی یک نقش دهید
- مخاطب را مشخص کنید
- زمینه بیشتری برای هوش مصنوعی فراهم کنید
- محدودیتهای طول یا قالب را تعیین کنید
- درخواست برای جزئیات بیشتری داشته باشید
- لحن نوشتار را تنظیم کنید.
1. هدف را مشخص کنید
به عنوان مثال، برای تعیین هدف، میتوانید از هوش مصنوعی درخواست کنید:
«یک ایمیل برای مشتریان بنویس که از محصول جدید ما اطلاع دهد و آنها را تشویق به خرید کند.»
در اینجا، هدف ایمیل، تشویق به خرید است.
یا «یک یادداشت بنویس که به کارکنان در مورد دستورالعملهای جدید ایمنی در محل کار توضیح دهد.» هدف این یادداشت، اطلاعرسانی درباره دستورالعملهای ایمنی جدید است.
همچنین میتوانید بگویید: «یک مقاله بنویس که به کاربران نحوه استفاده از محصول فلان را آموزش دهد.» هدف در اینجا آموزش استفاده از یک محصول است. مشخص کردن هدف احتمالاً به طور طبیعی در درخواستهای شما خواهد آمد، اما با تعیین هدف دقیق، هوش مصنوعی به نحو بهتری مینویسد.
2. به هوش مصنوعی یک نقش بدهید
همچنین میتوانید به هوش مصنوعی یک نقش بدهید. مثلاً:
- شما یک دستیار نویسندگی هستید…
- شما نماینده خدمات مشتری هستید…
- شما معلم هستید…
- شما مدیرعامل هستید…
- شما یک فیلمنامهنویس هستید…
- شما یک اینفلوئنسر هستید…
این کار باعث میشود هوش مصنوعی به شیوهای متفاوت برای شما بنویسد.
3. مخاطب را مشخص کنید
مشخص کردن مخاطب نیز مهم است. مثلاً:
- شما برای مخاطبان کسبوکار مینویسید
- شما برای دانشآموزان دبستانی مینویسید
- شما برای دنبالکنندگان شبکههای اجتماعی مینویسید
- شما برای کاربران مبتدی / پیشرفته مینویسید.
- شما برای یک مخاطب عمومی مینویسید.
این موارد بر نحوه نوشتار هوش مصنوعی تأثیر میگذارد.
4. زمینه را فراهم کنید
شما میتوانید به هوش مصنوعی اطلاعاتی بدهید که در محتوا استفاده کند، مانند کلمات کلیدی و عبارات مهم. این ممکن است فهرستی باشد که قبلاً با استفاده از ابزار دیگری داشتهاید یا خودتان آن را تحقیق کردهاید، یا فهرستی که با همکاری هوش مصنوعی تهیه کردهاید.
همچنین میتوانید متنهای صوتی یا تصویری ارائه دهید که هوش مصنوعی میتواند از آنها استفاده کند. این کار میتواند به بهبود سبک و لحن نوشتار کمک کند.
یا میتوانید نمونههایی از محتوای وبسایت فعلی خود ارائه دهید. در حال حاضر، هوش مصنوعی نمیتواند بهطور خودکار یک وبسایت را برای شما بخواند. شما باید تمام این محتوا را بهصورت متن ارسال کنید. این قابلیت فراهم شده است که فقط با ارائه یک لینک به مقاله، هوش مصنوعی بتواند آن را برای شما بخواند.
5. طول پارامترهای متن را تعیین کنید
در مرحله بعد، شما میتوانید طول پارامترهای متن را مشخص کنید. مثلاً میتوانید بگویید:
- یک مقاله 500 کلمهای بنویس
- مقالهای 1000 کلمهای درباره…
- فیلمنامهای برای یک ویدئوی 2 دقیقهای یا 5 دقیقهای بنویس
- محتوایی برای توییتر یا اینستاگرام ایجاد کن
این به تغییراتی بستگی دارد که بر اساس دانش هوش مصنوعی از فرمت و محدودیتهای طولانی برای آن پلتفرمها اعمال میشود.
در گذشته دیدهام که گاهی هوش مصنوعی دقیقاً همان چیزی که شما درخواست کردهاید را رعایت نمیکند. به عنوان مثال، از آن خواستهام یک مقاله 1000 کلمهای بنویسد، اما مقالهای 500 کلمهای به دستم رسیده. در این مواقع، فقط یک درخواست مجدد ارسال کردهام که میگوید مقاله را بازنویسی کن چون به درخواست من برای 1000 کلمهای بودن پایبند نبودهای و فقط 500 کلمه نوشتهای. یا به سادگی گفتم، این خوب است، اما فقط 500 کلمه دارد، و بعد از آن هوش مصنوعی مقاله را بازنویسی و گسترش داده است.
6. به دنبال جزئیات خاص باشید
همچنین میتوانید درخواست جزئیات خاصی در پاسخ داشته باشید. اگر چیزی که میخواهید از آن دریافت نکردهاید، ممکن است لازم باشد مشخص کنید که مثلاً میخواهید فراخوان به عمل (Call to Action) داشته باشد، یا هوش مصنوعی از ایموجیها استفاده کند، بلکه از ایموجیها در تمام محتوا استفاده کند، و یک لیست را نیز شامل شود.
شاید شما از هوش مصنوعی بخواهید صفحه فرود یک محصول یا خدمات را بازنویسی کند، و ممکن است به شما چندین پاراگراف درباره محصولات ارائه دهد. اما در واقع چیزی که میخواهید یک لیست از سه دلیل برتر برای خرید این محصول است. میتوانید این را درخواست کنید.
ما درباره گنجاندن کلمات کلیدی صحبت کردهایم. میتوانید کلمات کلیدی مشخصی را که میخواهید استفاده کند، بنویسید. یا در نهایت، افزودن دامنه وبسایتتان در محتوا.
برای مثال، برای پستهای رسانه های اجتماعی، ممکن است نیاز باشد مشخص کنید که لینکی به محصول اضافه شود، یا این لینک خاص اضافه شود، و آن را در درخواست خود بگنجانید، در انتهای پست یا هر جایی که به طور طبیعی در پست قرار میگیرد.
پس به یاد داشته باشید، همیشه میتوانید پیگیری کنید، همیشه میتوانید بازبینی کنید، یا اگر چیزی که میخواهید را دریافت نمیکنید، میتوانید در ابتدا جزئیات مشخصی را درخواست کنید.
7. لحن را تنظیم کنید
و سپس آخرین نکته ما در مهندسی پرامپت تنظیم لحن است.
میتوانید در ابتدا بگویید، یا میتوانید محتوای موجود را بگیرید و از هوش مصنوعی بخواهید که محتوایتان را با لحنی متفاوت بازنویسی کند.
برای مثال، رسمی یا غیررسمی بودن، حرفهای، قاطع، یا خودمانی و دوستانه، هیجانانگیز کردن آن، تشویقکننده بودن، مثبت یا منفی بودن.
حتی میتوانید از آن بخواهید که بامزه باشد و یک شوخی در محتوا بگنجاند.
کارهای زیادی میتوانید انجام دهید، و این به خلاقیت شما در درخواستهایتان بستگی دارد، اما واقعاً امیدوارم که این ایدهها به شما درک بهتری از نحوه استفاده از هوش مصنوعی در بالاترین قابلیتهایش برای نیازهای نوشتاری کسبوکار شما داده باشد.
حتما بخوانید:
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.
عالی و مفید 👌❤️✅️