قیف بازاریابی چیست

[page_title tag=’h2′ style=’blockquote modern-quote’ size=” subheading_active=’no_sub’ port_cat_links=’yes_links’ post_cat_links=’yes_links’ subheading_size=’16’ padding=’10’ color=” custom_font=” subcolor=” custom_subfont=” av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” custom_class=” template_class=” av_uid=’av-m09r3bzy’ sc_version=’1.0′][/page_title]

در مقاله قبلی با موضوع نقشه‌ سفر مشتری چیست آشنا شدید، وقت آن است که یک مفهوم مرتبط دیگر را معرفی کنیم.

قیف بازاریابی (Marketing Funnel)، که همچنین به عنوان قیف فروش (Sales Funnel) یا قیف تبدیل شناخته می‌شود، ایده‌ای است که قدمتی بیش از اینترنت دارد. 

در واقع، مارکترها بیش از ۱۰۰ سال است که از آن استفاده می‌کنند. اگر این موضوع این قدر عمر کرده است، باید یک ابزار بسیار قدرتمند باشد.

قیف بازاریابی چگونه کار می‌کند؟

قیف بازاریابی یک نمایش بصری از فرآیندی است که مردم از اولین آشنایی با یک برند تا تبدیل شدن به مشتریان وفادار طی می‌کنند.

قیف بازاریابی در قسمت بالا گسترده است و به سمت پایین باریک می‌شود، زیرا بسیاری از مشتریان بالقوه وارد قسمت بالای قیف می‌شوند، اما تنها برخی از آنها به پایین می‌رسند تا مشتریان وفادار شوند. البته، افراد در هر مرحله در بین راه قیف را ترک خواهند کرد، بنابراین باید مطمئن شوید که هر کاری را انجام می‌دهید تا آنها را در قیف بازاریابی حرکت دهید.

نسخه‌های مختلفی از قیف بازاریابی وجود دارد 

بخش های مختلف قیف بازاریابی

در این بخش، قصد دارم شما را با یک نسخه ساده از قیف بازاریابی که چهار مرحله دارد معرفی کنم: 

  • آگاهی (Awareness)
  • بررسی (Consideration)
  • تبدیل (Conversion)
  • وفاداری (Loyalty)
بخش های مختلف قیف بازاریابی

مرحله آگاهی در قیف بازاریابی

در بالای قیف بازاریابی مرحله آگاهی قرار دارد. این زمانی است که یک مشتری بالقوه برای اولین بار با یک برند مواجه می‌شود، شاید از طریق یک تبلیغ یا یک توصیه. در این مرحله، مشتری احتمالاً اطلاعات کافی در مورد آن شرکت برای شکل‌دهی یک نظر ندارد. آنها فقط از وجود آن برند یا کسب‌وکار آگاه هستند. آگاهی گسترده‌ترین مرحله است،

زیرا اگرچه بسیاری از افراد ممکن است یک شرکت را بشناسند، اما تنها برخی از آنها به فکر انجام تجارت با آنها هستند. به همین دلیل، افزایش آگاهی در بین مخاطبان هدف بسیار مهم است. مخاطبان هدف گروهی از افرادی هستند که احتمالاً محصولات یک شرکت را خریداری می‌کنند. آنها کسانی هستند که تلاش‌های بازاریابی دیجیتال شما باید توجه آنها را جلب کند.

مرحله آگاهی در قیف بازاریابی

مرحله بررسی در قیف بازاریابی

در مرحله بعدی قیف بازاریابی، بررسی، شروع به باریک شدن می‌کند. این زمانی است که برخی از مشتریان بالقوه از مرحله آگاهی شروع به فکر کردن در مورد انجام تجارت با یک شرکت می‌کنند. در این مرحله، آنها می‌توانند در حال مرور فعالانه وب‌سایت یا مقایسه برندهای مختلف باشند، بنابراین ایجاد یک برداشت خوب بسیار مهم است.

مرحله بررسی در قیف بازاریابی

مرحله تبدیل در قیف بازاریابی

کسانی که از مرحله بررسی فراتر می‌روند به مرحله تبدیل در قیف بازاریابی می‌روند. تبدیل (Conversion) زمانی است که کسی تصمیم می‌گیرد خرید انجام دهد و مشتری شود. برای افزایش شانس تبدیل، کسب‌وکار باید ارزش خود را نشان دهند و یک تجربه کاربر پسند (Customer Experience) ارائه دهند.

مرحله تبدیل در قیف بازاریابی

مرحله وفاداری در قیف بازاریابی

آخرین مرحله قیف بازاریابی وفاداری (Loyalty) است. جابه‌جایی مشتریان بالقوه از آگاهی به تبدیل تلاش زیادی می‌برد. پس از تکمیل خرید توسط یک مشتری، می‌خواهید به او دلایلی برای بازگشت خرید (Retention) بدهید. خوشحال کردن مشتریان فعلی می‌تواند اعتماد را افزایش دهد و آنها را برای سال‌های آینده بازگرداند.

مرحله وفاداری در قیف بازاریابی

اگر فکر می‌کنید که همه اینها شبیه نقشه سفر مشتری است، درست است. 

قیف‌ بازاریابی و نقشه‌های سفر مفاهیم مرتبط هستند و در صورت استفاده مشترک بهترین عملکرد را دارند.

در اینجا نحوه تکمیل یکدیگر آمده است:

  • اولاً، می‌دانید که یک نقشه سفر مسیر مشتری را تا خرید در امتداد نقاط تماس خاص ردیابی می‌کند. اما قیف بازاریابی بخشی از برنامه یک کسب‌وکار برای حرکت مشتریان در طول سفر آنها است. نقشه سفر دیدگاه مشتری را اتخاذ می‌کند، اما قیف این فرآیند را از موقعیت کسب‌وکار در نظر می‌گیرد.
  • ثانیاً، ساختار قیف بازاریابی ساده‌تر از نقشه سفر است. سفرهای مشتری پیچیده هستند زیرا نشان می‌دهند که مشتریان چگونه ممکن است با برند تعامل داشته باشند. مسیرهای خرید آنها منحصر به فرد است و می‌تواند تکرار یا حلقه شود. در مقابل، قیف یک مدل خطی است که این سفر را به مراحل گسترده تقسیم می‌کند. این در مورد نحوه رسیدن مشتریان خاص به بررسی یا تبدیل نیست، بلکه در مورد کاری است که یک شرکت می‌تواند برای انتقال بسیاری از مشتریان از یک مرحله به مرحله بعدی انجام دهد.

به یاد داشته باشید مثال برنامه هواشناسی در مقاله نقشه سفر مشتری، بیایید در مورد چند مورد از نقاط تماس مشتری فرضی خود فکر کنیم و اینکه چگونه ممکن است در یک قیف بازاریابی قرار بگیرند.

این مشتری توسط تبلیغ آنلاین در نتایج جستجو به یاد برنامه یادآوری شد، که اینها فعالیت‌های آگاهی هستند. عضویت آزمایشی می‌تواند یک پیشنهاد بررسی باشد زیرا به مشتری کمک کرد تا در مورد محصول اطلاعات کسب کند. اما ایمیل یادآوری بود که در نهایت او را متعهد کرد، بنابراین این یک تاکتیک تبدیل است.

جمع بندی

همراه با نقشه‌های سفر مشتری، قیف بازاریابی یک ابزار قدرتمند است که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تلاش‌های بازاریابی خود را متمرکز و هماهنگ کنند.

برای بهره‌برداری حداکثری از یک قیف، باید سعی کنند کار خود را در هر مرحله بهینه کنند. از آگاهی تا بررسی، تبدیل و وفاداری، یک قیف برنامه‌ریزی شده با دقت می‌تواند به موفقیت کسب‌وکارها در فضای آنلاین کمک کند. 

اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان در این فضای رقابتی آنلاین موفق باشد، دیجیتال منتورینگ مهندس پیام لاهه می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین استراتژی‌ دیجیتال مارکتینگ را به کار بگیرید و حضور آنلاین قدرتمندی برای برند خود ایجاد کنید.

حتما بخوانید:

استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ
سوشال مدیا مارکتینگ چیست
بازاریابی ایمیلی چیست
1 پاسخ دادن

دیدگاه ها بسته هستند.