معرفی گوگل آنالیتیکس
ابزارهای نرمافزاری زیادی برای آنالیز وب وجود دارند. در ادامه با گوگل آنالیتیکس Google Analytics که برای همه افرادی که حساب گوگل دارند در دسترس است، آشنا میکند.
این مقاله را بهعنوان یک راهنما در نظر بگیرید که به شما امکانات گزارشدهی را قبل از اینکه خودتان بهتنهایی آنها را بررسی کنید، نشان میدهد. این نسخه نمایشی دادههای زنده از فروشگاه محصولات گوگل (Google Merchandise Store) را شامل میشود.
بررسی حساب دمو گوگل آنالیتیکس
وقتی به نسخه دمو گوگل آنالیتیکس دسترسی پیدا میکنید، باید یک ویژگی (property) برای مشاهده انتخاب کنید.
در Google Analytics، ویژگی به معنای یک وبسایت، اپلیکیشن موبایل، یا صفحه وب است که با یک شناسه اندازهگیری (measurement ID) منحصر به فرد مرتبط است تا جمعآوری اطلاعات انجام شود. یک حساب Google Analytics میتواند شامل یک یا چند ویژگی باشد.
یک ویژگی میتواند دادههای ترکیبی برای یک وبسایت و اپلیکیشن را شامل شود، اما چندین ویژگی زمانی مفید هستند که یک کسبوکار دارای چند وبسایت و اپلیکیشن مختلف باشد یا در یک وبسایت یا اپلیکیشن بخشهای کاربری متفاوتی داشته باشد.
وقتی یک ویژگی جدید ایجاد میکنید، باید وبسایت، اپلیکیشن یا صفحهای را مشخص کنید تا یک شناسه اندازهگیری جدید ایجاد شود و دادهها جمعآوری شوند.
بیایید وارد حساب نسخه نمایشی شویم. از صفحه نسخه نمایشی، ویژگی Google Analytics 4 برای فروشگاه محصولات گوگل را انتخاب کنید.
فرقی نمیکند که برای نسخه نمایشی ابتدا کدام ویژگی را انتخاب کنید؛ اگر روی منوی کشویی برای نمای فعلی خود کلیک کنید، میتوانید تمام ویژگیهای مرتبط با حساب نسخه نمایشی را مشاهده کنید و با کلیک بر روی باز کردن به ویژگی دیگری تغییر دهید. در حال حاضر، ویژگیهای UA و GA4 وجود دارند. ویژگیهای UA مربوط به نسخه قدیمیتر Google Analytics هستند که فقط دادههای وبسایت را جمعآوری میکردند.
چون Google Analytics 4 دادههای مربوط به وبسایتها و اپلیکیشنهای موبایل را جمعآوری میکند، حسابهای جدید باید از ویژگیهای GA4 استفاده کنند.
همچنین در نسخه نمایشی یک اتریبیوشن (attribution) برای فروشگاه محصولات گوگل وجود دارد. اتریبیوشن به معنای تخصیص اعتبار برای تبدیلها از تبلیغات، آخرین کلیکها یا دیگر نقاط تماس در مسیر یک کاربر تا تکمیل تبدیل است. به عبارت دیگر، مدل اتریبیوشن اعتبار را به جایی که لازم است میدهد.
یک تبدیل میتواند یک تبدیل کلان (macro conversion) یا یک تبدیل خرد (micro conversion) باشد. تبدیل کلان معمولاً یک تراکنش خرید کامل است.
تبدیل خرد یک پاسخ کاملشده است که نشان میدهد مشتری بالقوه بهسمت یک تبدیل کلان حرکت میکند. تبدیلهای خرد بهعنوان دیگر نقاط تماس در تعریف قبلی برای انتساب شناخته میشوند. مدل های اتریبیوشن هم برای تبدیلهای کلان و هم خرد سازماندهی میکنند.
حالا بیایید به برخی از گزارشها در ویژگی GA4 برای فروشگاه محصولات گوگل نگاهی بیندازیم. از صفحه نمایش گزارشات شروع کنید و میتوانید تبها را برای مشاهده اطلاعات خلاصه درباره همه کاربران، کاربران جدید، میانگین زمان تعامل و کل درآمد کلیک کنید. اگر به پایین بروید، میتوانید بینشها، جذب کاربر و ترافیک، روند کاربران، کمپینهای برتر، بیشترین بازدید از صفحات، رویدادهای برتر، تبدیلهای برتر، محصولات پرفروش و تبدیلها بر اساس پلتفرم را مشاهده کنید.
منوی Life Cycle (چرخه حیات) اطلاعات مربوط به چرخه حیات مشتری را نمایش میدهد.
زیرمنوی Acquisition (جذب) جزئیات مربوط به جذب کاربر و ترافیک را ارائه میدهد.
با کلیک بر روی Acquisition Overview (نمای کلی جذب)، میتوانید خلاصهای از این جزئیات را مشاهده کنید.
زیرمنوی Engagement (تعامل) جزئیات مربوط به رویدادها، تبدیلها، صفحات و نمایشگرها را شامل میشود.
نکته جالب این است که اگر روی Conversions (تبدیلها) کلیک کنید و به پایین بروید، میتوانید اعداد مربوط به شروع تسویهحساب و رویدادهای خرید را مشاهده کنید تا یک تخمین از تعداد کاربرانی که محصولات را در سبد خرید رها کردهاند بدون تکمیل خرید داشته باشید.
زیرمنوی Monetization (کسب درآمد) جزئیات مربوط به خریدهای وبسایت و درون اپلیکیشن را ارائه میدهد. و در نهایت، زیرمنوی حفظ اطلاعات مربوط به حفظ کاربر و ارزش طول عمر کاربر در طول یک دوره ۱۲۰ روزه را ارائه میدهد.
بخش Retention (حفظ کاربر) میزان بازگشت کاربران جدید به وبسایت در یک دوره زمانی را اندازهگیری میکند. ارزش طول عمر مشتری میانگین درآمدی است که مشتریان در طول یک دوره زمانی مشخص تولید میکنند.
منوی کاربر اطلاعات جمعیتی و دستگاههای کاربران درگیر در وبسایت را تجزیه میکند. با کلیک بر روی نمای کلی جمعیتشناسی، میتوانید کاربران را بر اساس کشور، شهر، جنسیت، علایق، سن یا زبان مشاهده کنید.
با کلیک بر روی نمای کلی فنی، میتوانید کاربران را بر اساس پلتفرم، سیستمعامل، دستگاه، مرورگر، وضوح صفحه، نسخه اپلیکیشن و مدل دستگاه موبایل مشاهده کنید.
این موارد نکات برجستهای از گزارشهای GA4 برای فروشگاه محصولات گوگل بودند. اکنون شما با نحوه یافتن و پیمایش در گزارشهای مختلف Google Analytics آشنا هستید.
نحوه فعالسازی یک اکانت گوگل آنالیتیکس
در ادامه نمای کلی از موارد مورد نیاز برای راهاندازی یک حساب جدید Google Analytics به منظور نظارت بر یک وبسایت یا اپلیکیشن ارائه میدهد.
مراحل کلی راه اندازی گوگل آنالیتیکس
مراحل کلی برای راهاندازی Google Analytics به این صورت است:
- ایجاد یک حساب و ویژگی جدید
- ایجاد یک جریان داده
- فعالسازی برچسبگذاری
- فعالسازی جمعآوری دادهها
ایجاد یک حساب و ویژگی جدید گوگل آنالیتیکس
برای ایجاد یک حساب جدید، به صفحه Analytics بروید و گزینه شروع کنید را انتخاب کنید.
وقتی یک حساب جدید ایجاد میکنید، باید اطلاعات زیر را وارد یا انتخاب کنید:
- نام حساب
- نام ویژگی
- منطقه زمانی
- ارز
- (اختیاری) اطلاعات کسبوکار
ایجاد یک جریان داده گوگل آنالیتیکس
پس از پذیرش شرایط توافقنامه خدمات، قادر به انتخاب نوع جریان دادهای هستید که برای یک وبسایت یا اپلیکیشن موبایل نظارت کنید:
- وب: اگر وب را انتخاب کنید، URL صفحه اصلی و یک نام منحصر به فرد برای جریان را وارد کنید.
- اپلیکیشن اندروید: اگر اپلیکیشن اندروید را انتخاب کنید، نام بسته و نام اپلیکیشن را وارد کنید.
- اپلیکیشن iOS: اگر اپلیکیشن iOS را انتخاب کنید، شناسه باندل و نام اپلیکیشن را وارد کنید.
سپس یک شناسه اندازهگیری به جریان داده اختصاص داده میشود.
اگر میخواهید کسبوکارتان در این فضای رقابتی آنلاین موفق باشد، دیجیتال منتورینگ مهندس پیام لاهه میتواند به شما کمک کند تا بهترین استراتژی دیجیتال مارکتینگ را به کار بگیرید و حضور آنلاین قدرتمندی برای برند خود ایجاد کنید.
حتما بخوانید:
آشنایی با تحلیل داده برای فروشگاههای آنلاین
پرفورمنس مارکتینگمعرفی گوگل آنالیتیکس
پرفورمنس مارکتینگآنالیز وب چیست؟
پرفورمنس مارکتینگ