آنالیز وب چیست؟

در این مقاله، به بررسی آنالیز وب خواهیم پرداخت. یک نمای کلی از نوع اطلاعاتی که تحلیل یا آنالیز وب می‌تواند ارائه دهد، می‌دهیم و با نحوه شروع استفاده از ابزارهای تحلیل آشنا می‌کنیم. 

به عنوان کارآفرین یا صاحب کسب‌وکار شما با سایت خود کاملاً آشنا هستید و بنابراین فرضیات زیادی در مورد تجربه کاربری و مسیری که مشتری ممکن است در سایت طی کند، دارید.

شما بیش از حد به آن نزدیک هستید و نمی‌توانید به‌طور عینی قضاوت کنید، بنابراین ابزاری مانند تحلیل‌  به شما اطلاعات واقعی در مورد تجربه کاربری می‌دهد، مانند اینکه کاربران از چه صفحه‌ای وارد سایت می‌شوند، چقدر زمان می‌گذارند، به کجا می‌روند و آیا سایت را ترک می‌کنند.

آنالیز وب دقیقاً چیست؟

آنالیز  وب در واقع به استفاده از داده‌هایی که از وب‌ خود جمع‌آوری می‌کنید، برای ارائه بینش‌هایی درباره کسب‌وکار شما مربوط می‌شود.

ابزارهای بسیاری برای آنالیز وب وجود دارند و هر یک کارهای مختلفی انجام می‌دهند. روی اصول اولیه تمرکز خواهیم کرد و در مورد روش‌هایی که تحلیل‌ها می‌توانند کمک کنند، صرف‌نظر از اینکه از چه ابزار خاصی استفاده می‌کنید، صحبت خواهیم کرد. تحلیل وب با ارائه داده‌ها به شما کمک می‌کند. 

آنالیز وب دقیقاً چیست؟

انواع داده‌ها

با یک معیار (Metric) شروع کنیم. این اساساً هر چیزی است که می‌توانید بشمارید، مانند بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد یا زمان صرف شده در سایت. این‌ها دو نمونه خوب هستند: اگر چیزهایی در وب‌سایت خود می‌فروشید، می‌توانید میزان درآمد یا تعداد محصولات فروخته‌شده را دنبال کنید. اگر هدف شما این است که مردم وب‌سایت شما را بخوانند، می‌توانید تعداد بازدید از یک پست وبلاگ یا میزان زمانی که صرف آن شده را ردیابی کنید.

تمام این‌ها به عنوان معیار شناخته می‌شوند. معمولاً معیارهای خود را با استفاده از آنچه ابعاد (Dimension) نامیده می‌شود، تحلیل می‌کنید. ابعاد نوع دیگری از داده‌ها هستند. وقتی برای اولین بار با تحلیل‌ها شروع می‌کنید، ممکن است احساس کنید در دریایی از معیارها شناور هستید، اما به زودی به پیمایش این داده‌ها عادت خواهید کرد.

با این داده‌ها چه کار می‌کنید؟

شما می‌توانید از ابزارهای تحلیل وب برای یادگیری بیشتر در مورد بازدیدکنندگان وب‌سایت خود استفاده کنید. بسیاری از کارهایی که ممکن است بخواهید مردم در وب‌سایت شما انجام دهند، مانند ثبت سفارش، دریافت مسیر فروشگاه یا حتی پر کردن یک فرم تماس، وجود دارند. این‌ها به عنوان تبدیل شناخته می‌شوند.

نرخ تبدیل شما درصد افرادی است که از سایت شما بازدید می‌کنند و سپس یکی از اهداف شما را تبدیل می‌کنند. ابزارهای تحلیل وب می‌توانند به شما بگویند آیا نرخ تبدیل شما تغییر می‌کند، بسته به اینکه از کجا آمده‌اند، آیا قبلاً آنجا بوده‌اند یا حتی نوع دستگاهی که استفاده می‌کنند.

فرض کنید می‌دانید سایت شما روی برخی دستگاه‌ها خوب کار می‌کند، اما روی برخی دیگر نه. با استفاده از این داده‌ها می‌توانید نقاط قوت و ضعف خاصی را شناسایی کنید و بهبودهای لازم را اعمال کنید. در این مثال، ما معیارهای مربوط به تبدیل‌ها یا نرخ‌های تبدیل را مقایسه کردیم و آن‌ها را با استفاده از دستگاهی که کاربران استفاده می‌کردند، تجزیه کردیم.

داده‌های دستگاهی که جمع‌آوری می‌کنیم، یک بُعد است. به طور کلی، بُعد هر نوع داده‌ای است که می‌توانید برای توصیف چیزی که ردیابی می‌کنید، با کلمات استفاده کنید. ابعاد شامل نوع دستگاه، مرورگرهای بازدیدکنندگان، موقعیت جغرافیایی آن‌ها و بسیاری موارد دیگر می‌شوند.

با استفاده از معیارها و تقسیم آن‌ها با ابعاد، می‌توانید به سوالات دقیق و خاص تجاری پاسخ دهید، مانند “کدام دستگاه‌ها بیشترین کمک را به اهداف وب‌سایت من می‌کنند؟” و این تنها یکی از بسیاری از سوالاتی است که می‌توانید با تحلیل وب پاسخ دهید.

اگر می‌خواهید بدانید بیشتر بازدیدکنندگان شما در چه ساعاتی از روز به وب‌سایت مراجعه می‌کنند، می‌توانید معیار بازدیدکنندگان را بر اساس بُعد ساعت روز تقسیم کنید. یا شاید بخواهید بدانید کدام کمپین‌های بازاریابی بیشترین فروش را دارند. معیار تبدیل‌ها را بگیرید و آن را با بُعد کمپین تقسیم کنید.

به محض اینکه به طور عمیق به گزارش‌های تحلیل وب خود بپردازید، می‌توانید ببینید کدام معیارها و ابعاد ردیابی می‌شوند و سپس می‌توانید آن‌ها را با هم ترکیب کنید تا به سوالاتی که بیشترین اهمیت را برای شما دارند، پاسخ دهید. 

اگر هنوز از ابزارهای تحلیل استفاده نکرده‌اید، احتمالاً می‌خواهید یکی را برای نصب انتخاب کنید. اکثر آن‌ها تنظیمات مشابهی دارند. ابتدا باید یک کد مخصوص را در صفحات وب خود کپی و پیست کنید. ابزار تحلیل سپس شروع به ردیابی بسیاری از موارد به‌طور خودکار می‌کند، اما ممکن است بخواهید آن‌ها را برای ردیابی موارد خاصی که منحصر به کسب‌وکار و اهداف شما هستند، پیکربندی کنید.

چگونه می‌توانید از تحلیل وب به نفع خودتان استفاده کنید

بدون توجه به اینکه چه نوع کسب‌وکاری دارید. شما یاد می‌گیرید که چگونه تحلیل‌ها به شما کمک می‌کنند تا ردیابی و اندازه‌گیری کنید که بازدیدکنندگان در وب‌سایت شما چه کارهایی انجام می‌دهند و چگونه می‌توانید از این اطلاعات برای دستیابی به اهداف کسب‌وکار خود استفاده کنید. 

وقتی به درستی از آن استفاده شود، تحلیل وب می‌تواند پایه‌ی بخش آنلاین کسب‌وکار شما شود. به این دلیل که تحلیل‌ها می‌توانند عملکرد هر نوع بازاریابی آنلاین که انجام می‌دهید، از جستجو گرفته تا تبلیغات نمایشی، شبکه‌های اجتماعی تا ایمیل و هر چیز دیگری را اندازه‌گیری کنند. در عین حال، تحلیل وب بازدیدکنندگان وب‌سایت شما را در سراسر مسیر دیجیتالی مشتری، از زمانی که برای اولین بار از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند تا زمانی که به مشتریان ارزشمند و دائمی تبدیل می‌شوند، ردیابی می‌کند.

برای دیدن چگونگی کارکرد این فرآیند، فرض کنید شما صاحب یک مهمانسرا یا اقامتگاه بوم‌گردی هستید. یکی از اهداف آنلاین شما ممکن است این باشد که بازدیدکنندگان از طریق سایت شما رزرو کنند. تحلیل‌ها می‌توانند به شما نشان دهند که چه تعداد رزرو انجام می‌شود، اما همچنین اطلاعات مهمی را در مورد مراحل قبل و بعد از رزرو در تمام طول مسیر مشتری ارائه می‌دهند.

به عنوان مثال، فرض کنید کسی قصد دارد سه ماه دیگر به کلن، آلمان سفر کند و به دنبال یک مهمانسرا است. اولین کاری که ممکن است انجام دهد، جستجوی آنلاین عبارتی مانند مهمانسرا در کلن است. بعد از جستجو، او به صفحه نتایج می‌رسد و احتمالاً وب‌سایت‌های مختلفی از مهمانسراهای مشابه شما را می‌بیند. او در حال تحقیق است. وقتی وب‌سایت شما را پیدا می‌کند، ممکن است به بررسی نرخ‌های روزانه، نوع اتاق‌های موجود، نظرات کاربران و عکس‌های اقامتگاه بپردازد.

در این مرحله، او احتمالاً هنوز آماده رزرو نیست و ممکن است سایت شما را به لیست علاقه‌مندی‌ها اضافه کند یا در خبرنامه ایمیلی شما عضو شود تا از تبلیغات و تخفیفات آینده مطلع شود. حالا، دو هفته بعد، شما ایمیلی ارسال می‌کنید که ۱۰ درصد تخفیف برای تاریخ‌های سفر او ارائه می‌دهد. آن ایمیل دقیقاً همان چیزی است که او برای تصمیم‌گیری نهایی نیاز داشت. او روی ایمیل کلیک کرده، به سایت شما بازمی‌گردد و رزرو را انجام می‌دهد.

قدرت تحلیل وب این است که به شما کمک می‌کند تا بفهمید در هر مرحله از مسیر مشتری چه اتفاقی می‌افتد. اگر بخواهید بدانید چگونه مردم برای اولین بار با کسب‌وکار شما آشنا می‌شوند، تحلیل‌ها به شما می‌گویند که از کدام موتورهای جستجو یا صفحات به سایت شما هدایت می‌شوند. همچنین می‌تواند نشان دهد که آیا افراد واقعاً با کسب‌وکار شما در وب‌سایت تعامل دارند یا خیر؛ مثلاً آیا برای خبرنامه ایمیلی ثبت‌نام می‌کنند یا سریع به صفحه قبلی بازمی‌گردند؟

علاوه بر این، تحلیل‌ها می‌توانند نشان دهند که آیا افراد به اهدافی که شما می‌خواهید، تبدیل می‌شوند یا خیر. در مثال ما، دو هدف وجود داشت: ثبت‌نام در خبرنامه ایمیلی و انجام رزرو. همچنین تحلیل‌ها می‌توانند به شما بگویند که آیا افراد به مشتریان وفادار تبدیل می‌شوند و حتی آیا آن‌ها محتواهای شما را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند یا خیر.

یک راه عالی برای تبدیل تحلیل‌ها به ابزاری قدرتمند، تعیین اهداف مشخص و قابل اندازه‌گیری در هر مرحله از مسیر مشتری است. سپس می‌توانید پیشرفت خود را اندازه‌گیری کنید و گلوگاه‌هایی که مانع دستیابی به اهداف می‌شوند را شناسایی کنید. 

به عنوان مثال، اگر مهمانسرای شما هدف دارد که حداقل پنجاه رزرو در ماه داشته باشد، با استفاده از تحلیل‌ها ممکن است متوجه شوید که کاربران در سیستم رزرو گیج می‌شوند و همین باعث می‌شود مشتریان بالقوه وب‌سایت شما را ترک کرده و جای دیگری رزرو کنند. 

البته این خبر خوبی نیست، اما اطلاعات فوق‌العاده‌ای است که نشان می‌دهد چه چیزی نیاز به اصلاح دارد و شما را تشویق می‌کند تا زمان و منابعی برای بهبود سیستم رزرو خود صرف کنید. نکته مهم این است که داده‌ها بدون اقدام هیچ فایده‌ای نخواهند داشت.

تحلیل‌ها می‌توانند به عنوان پایه‌ای برای اندازه‌گیری و پشتیبانی از تمام تلاش‌های دیجیتالی شما عمل کنند. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند بفهمید چه اتفاقاتی می‌افتد و مراحل مختلف مسیر آنلاین مشتری را درک کنید، نقاط قوت شما را نشان دهند و به شما بگویند کجا باید بهبود ایجاد کنید. 

پس اهداف خود را تعیین کنید، پیشرفت خود را اندازه‌گیری کنید و از آن داده‌ها استفاده کنید تا کسب‌وکارتان را به سطح بعدی ببرید.

ابزارهای تحلیل وب می‌توانند حجم عظیمی از داده‌ها را در اختیار شما قرار دهند. شما می‌توانید از این داده‌ها برای اندازه‌گیری پیشرفت خود نسبت به اهداف خاصتان استفاده کنید. اما باید تنظیمات ابزار تحلیل خود را کمی شخصی‌سازی کنید تا مطمئن شوید که چیزهایی را که واقعاً برای شما اهمیت دارند دنبال می‌کنید. بیایید صحبت‌های مایک، که این کار را برای کسب‌وکار بالن هوای گرم خود انجام داده، بشنویم.

شما به دلایلی کسب‌وکارتان را آنلاین کرده‌اید، درست است؟ تقریباً هر چیزی که بخواهید در وب‌سایتتان به آن دست یابید می‌تواند با استفاده از تحلیل وب پیگیری و اندازه‌گیری شود. تبدیل اصطلاحی است که معمولاً برای توصیف وقتی که بازدیدکننده‌ای از وب‌سایت یک هدف را تکمیل می‌کند استفاده می‌شود. ابزارهای تحلیل وب اطلاعات زیادی درباره بازدیدکنندگان و آنچه در وب‌سایت شما اتفاق می‌افتد در اختیارتان قرار می‌دهند و این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند که تبدیل‌ها را بیشتر کنید.

به مثال مهمان‌خانه بازگردیم تا ببینیم چقدر پیگیری اهداف و تبدیل‌ها می‌تواند مهم باشد. فرض کنید وارد ابزار تحلیل وب خود شده و به آمار نگاه می‌کنید. اولین چیزی که می‌بینید این است که وب‌سایت مهمان‌خانه شما در ماه گذشته ۱۰ هزار بازدیدکننده داشته است. حالا این آمار را با ماه مشابه در سال گذشته مقایسه می‌کنید و متوجه می‌شوید که تعداد بازدیدکنندگان شما ۵ هزار نفر افزایش یافته است. عالی است، درست است؟ خب، شاید نه.

فقط بازدیدها به تنهایی نمی‌توانند به پیشرفت کسب‌وکار شما کمک کنند. بدون درک ارزش آن بازدیدها، واقعاً نمی‌توان فهمید که با این اطلاعات چه کاری باید انجام داد. برای اینکه بتوانید ارزش واقعی این بازدیدها را بفهمید، باید داده‌هایی داشته باشید که به وضوح نشان‌دهنده ارزش بازدیدها برای کسب‌وکارتان باشند.

برای مثال، در مهمان‌خانه شما هدف اصلی احتمالاً این است که افراد از طریق وب‌سایت اتاق رزرو کنند. رزرو کامل یک اتاق بدون شک یکی از اهداف شماست که باید در ابزار تحلیل خود پیگیری کنید. شاید دیگر اهداف شما این باشد که افراد بدانند چگونه به محل شما برسند، یا ثبت‌نام در خبرنامه ایمیلی شما.

زمانی که این اهداف را در ابزار تحلیل خود تنظیم کردید، به جای مشاهده تعداد بازدیدکنندگان، می‌توانید گزارشی ببینید که واقعاً به شما کمک می‌کند. مثلاً ممکن است بفهمید تنها دو درصد از بازدید کنندگانی که از شبکه‌های اجتماعی آمده‌اند در خبرنامه شما ثبت‌نام می‌کنند. این اطلاعات به شما این امکان را می‌دهد که اقدام کنید، مثلاً پیشنهاد تخفیف ۱۰ درصدی برای ثبت‌نام در خبرنامه به بازدیدکنندگان شبکه‌های اجتماعی بدهید.

همچنین ممکن است متوجه شوید که نرخ رزرو شما در تعطیلات آخر هفته از ۳ درصد به ۶ درصد افزایش می‌یابد. در نتیجه، می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی خود را طوری تنظیم کنید که در آخر هفته‌ها، وقتی افراد بیشتر تمایل به اقدام دارند، بیشتر تبلیغ کنید.

چطور می‌توانید از ابزارهای تحلیل وب برای ارزیابی عملکرد خود در نتایج جستجوی ارگانیک استفاده کنید. 

در اینجا قرار است درباره مانیتور کردن ترافیک جستجوی ارگانیک، استفاده از داده‌ها برای به‌دست آوردن بینش‌های ارزشمند درباره نحوه ارزیابی وب‌سایت شما توسط موتورهای جستجو و چگونگی حل مشکلات سئو که از طریق تحلیل‌ها کشف می‌شوند، صحبت کنیم.

خب، بیایید شروع کنیم. موتورهای جستجو یک منبع مهم برای ترافیک بسیاری از وب‌سایت‌ها هستند. در واقع، اغلب بزرگترین منبع ترافیک به وب‌سایت‌های کسب‌وکارها محسوب می‌شوند. ممکن است از خود بپرسید: آیا در طول زمان ترافیک بیشتری از موتورهای جستجو دریافت می‌کنید یا کمتر؟ این بازدیدکنندگان پس از ورود به وب‌سایت شما چه کاری انجام می‌دهند؟ و از همه مهم‌تر، چگونه می‌توانید وب‌سایت خود را بهبود بخشید تا مطمئن شوید موتورهای جستجو بازدیدکنندگانی را به شما می‌فرستند که به محصولات و خدمات شما علاقه‌مند هستند؟

ابزارهای تحلیل وب پاسخ همه این سوالات را دارند، بنابراین خوش‌شانسیم! مهم نیست که از کدام ابزار تحلیل وب استفاده می‌کنید، شما قادر خواهید بود تا میزان بازدیدکنندگانی را که از نتایج جستجوی ارگانیک به وب‌سایت شما می‌آیند، از موتورهای جستجوی مختلف مانیتور کنید. اگر برای نگهداری وب‌سایت خود از یک آژانس یا مشاور استفاده می‌کنید، باید از آن‌ها درخواست دسترسی به داده‌های تحلیلی وب‌سایتتان را داشته باشید.

یکی از اولین چیزهایی که باید پس از دسترسی به این داده‌ها بررسی کنید، روند ترافیک شما از موتورهای جستجو در طول زمان است. اگر بازدیدکنندگان بیشتری از موتورهای جستجو دریافت می‌کنید، عالی است! اما اگر ترافیک شما کاهش یافته، احتمالاً باید کاری انجام دهید.

حال، برای تصمیم‌گیری به دلایل این تغییر نیاز دارید. اگر از Google Analytics استفاده می‌کنید، می‌توانید ببینید که افراد چه کلمات کلیدی را در گوگل جستجو می‌کنند قبل از اینکه به وب‌سایت شما برسند. شاید ببینید که افراد به‌دنبال عباراتی مثل مهمان‌خانه‌های لوکس در گلاسگو یا اقامتگاه‌های ارزان در گلاسگو هستند. این اطلاعات می‌تواند به شما نشان دهد که بازدیدکنندگان واقعاً به دنبال چه چیزی هستند و می‌توانید با ایجاد محتوای مناسب، به نیازهای آن‌ها پاسخ دهید.

اگر مشاهده کردید که ترافیک شما برای یک کلمه کلیدی خاص کاهش یافته است، ممکن است نیاز داشته باشید که برخی از محتواهای سایتتان را بررسی کنید و مطمئن شوید که به‌طور کامل مرتبط با جستجوهای کاربران است. در نهایت، شما نه تنها باید به ترافیک، بلکه به کیفیت آن نیز توجه کنید. ابزارهای تحلیل وب به شما کمک می‌کنند که هم میزان و هم کیفیت ترافیک وب‌سایت خود را بررسی کنید و تغییرات لازم را اعمال کنید تا نتایج بهتری به دست آورید.

پس، اگر روی سئو تمرکز دارید، کلاه تحلیلی خود را بپوشید و به داده‌های خود دقیق‌تر نگاه کنید.

وقتش رسیده درباره استفاده از ابزارهای تحلیلی برای به حداکثر رساندن بازدهی کمپین‌های بازاریابی موتور جستجو (SEM) صحبت کنیم. در اینجا بررسی می‌کنیم که چگونه می‌توانید با استفاده از تحلیل‌ها، بفهمید کدام کلمات کلیدی بهترین نتیجه را برای شما دارند، چطور آگهی‌هایتان را بهینه کنید تا موثرتر باشند، و چگونه تصمیم بگیرید که چه مقدار برای جایگاه‌های مؤثرتر سرمایه‌گذاری کنید.

در بازاریابی موتور جستجو، شما در حال هزینه کردن هستید. خبر خوب این است که با ابزارهای تحلیل می‌توانید پیگیری کنید که پول‌تان را کجا و چقدر خرج می‌کنید و کجا موثرتر بوده است. یادتان هست که درباره آن مهمان‌خانه‌ صحبت کردیم؟ بیایید یک قدم جلوتر برویم و فرض کنیم سه اتاق با تم‌های مختلف ارائه می‌دهد: شاه آرتور، رمانس مدرن، و هوادار فوتبال.

برای تبلیغ هر کدام از این تم‌ها، تصمیم می‌گیرید کمپین‌های جستجوی جداگانه‌ای اجرا کنید، با هدف اینکه افراد را ترغیب کنید تا از طریق وب‌سایتتان ویدئوی معرفی یکی از این اتاق‌ها را ببینند. در حال حاضر، اوضاع کسب‌وکارتان خوب است، اما می‌خواهید آن را به سطح بالاتری ببرید. با استفاده از ابزار تحلیلی، می‌توانید کلمات کلیدی کمپین‌های خود را بررسی کنید و بلافاصله ببینید کدام‌یک موثرتر است.

بیایید کمپین رمانس مدرن شما را بررسی کنیم. وقتی کلمات کلیدی مثل مهمان‌خانه رمانتیک یا مهمان‌خانه برای آخر هفته رمانتیک استفاده می‌شود، حدود پنج درصد از بازدیدکنندگان ویدیو اتاق را تماشا می‌کنند. این یعنی نرخ تبدیل پنج درصد برای هدف مشاهده ویدئو. 

اما وقتی افراد به‌دنبال کلمات کلیدی مثل مهمان‌خانه رمانتیک لوکس یا مهمان‌خانه لوکس برای عاشقان هستند، نرخ تبدیل به تنها یک درصد کاهش می‌یابد. بنابراین، چیزی پیدا کرده‌اید که می‌توانید بهبود دهید و راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید این کار را انجام دهید. ابتدا شاید بخواهید نگاهی به صفحات مرتبط وب‌سایت بیندازید و ببینید آیا می‌توانید تغییراتی ایجاد کنید.

همه تبلیغات مربوط به لوکس بودن را بررسی کرده و پیام‌های مختلفی را آزمایش کنید که ممکن است به برجسته‌تر کردن ویدئوی معرفی یا جنبه‌های لوکس مهمان‌خانه‌تان کمک کند. هر تصمیمی که بگیرید، نکته کلیدی این است که باید پیگیری کنید بعد از اعمال تغییرات چه اتفاقی می‌افتد. این یعنی می‌توانید ببینید آیا تغییرات شما نرخ تبدیل یک درصد را بهبود بخشیده است یا نه.

تحلیل‌ها همچنین می‌توانند به شما کمک کنند تا تأثیر واقعی تبلیغاتی را که اجرا می‌کنید، بفهمید. شما می‌دانید که باید آگهی‌هایی بنویسید که برای کاربران واضح و جذاب باشد، اما در نهایت این کاربران هستند که تصمیم می‌گیرند چه چیزی برایشان جذاب است.

و اینجاست که تحلیل‌ها به کمک می‌آیند. برگردیم به کمپین رمانس مدرن شما. فرض کنید دو تبلیغ مختلف با دو عنوان متفاوت دارید: یکی با عنوان Lockheart House و دیگری اقامت برای آخر هفته رمانتیک. ابزارهای تحلیلی می‌توانند به شما نشان دهند که این عناوین در کنار هم چگونه عمل می‌کنند.

شما می‌توانید ببینید کدام‌یک بیشتر کلیک می‌گیرد و کاربران را به وب‌سایت شما هدایت می‌کند و کدام‌یک بیشتر باعث می‌شود بازدیدکننده ویدئوی معرفی را ببیند. این به شما می‌گوید کدام را باید استفاده کنید. حتی می‌توانید از بینش‌هایی که در اینجا کسب کرده‌اید، در سایر کمپین‌ها و بخش‌های دیگر وب‌سایت خود استفاده کنید. آخرین نکته‌ای که بررسی می‌کنیم این است که چگونه ابزارهای تحلیلی می‌توانند به شما کمک کنند بفهمید باید چقدر برای تبلیغات خود پیشنهاد دهید، تا مطمئن شوید که سرمایه‌گذاری SEM شما بازدهی خوبی دارد.

اگر از Google Analytics استفاده می‌کنید که به‌خوبی با Google Ads یکپارچه است، می‌توانید کلمات کلیدی و تبلیغاتی را که افراد را به وب‌سایت شما هدایت می‌کند و اینکه وقتی به آنجا می‌رسند چه کاری انجام می‌دهند، مشاهده کنید و اطلاعات بیشتری به دست آورید. مثلاً اینکه برای هر کلیک چقدر باید پرداخت کنید و پیشنهادهای شما چقدر در صفحه نتایج بالا یا پایین هستند.

این به شما وضوح زیادی می‌دهد که برای سرمایه‌گذاری خود چه چیزی به‌دست می‌آورید و آیا منطقی است که برای رسیدن به موقعیت‌های مختلف که برای کسب‌وکار شما مناسب هستند، بیشتر یا کمتر پیشنهاد دهید. فرض کنید شما تنها مهمان‌خانه در شهر نیستید و با Stewart’s Guest House رقابت دارید.

ممکن است ببینید وقتی به اندازه کافی پیشنهاد می‌دهید تا استوارت را شکست دهید و آگهی شما در بالاترین جایگاه قرار می‌گیرد، نرخ تبدیل شما دو درصد است. اما اگر بیشتر بررسی کنید، ابزار تحلیلی ممکن است به شما بگوید که وقتی کمتر پیشنهاد می‌دهید و زیر استوارت قرار می‌گیرید، ترافیک کمتری دریافت می‌کنید، اما نرخ تبدیل شما به چهار درصد افزایش می‌یابد.

البته، موقعیت ایده‌آل و پیشنهاد مناسب به عوامل زیادی بستگی دارد. حتی ممکن است متوجه شوید که بهتر است بالاتر باشید یا پایین‌تر. اما نکته کلیدی این است که با استفاده از تحلیل‌ها، دقیقاً می‌دانید كجا بهترین عملکرد را دارید و این یعنی شما بیشتر از رقبای خود از سرمایه‌گذاری‌تان بهره می‌برید.

چه در حال تحلیل کلمات کلیدی، تبلیغات یا نحوه پیشنهاد دهی در کمپین‌های خود باشید، ابزارهای تحلیلی برای به حداکثر رساندن بازدهی SEM شما ضروری هستند. پس، قبل از اینکه هر گونه تغییری در کمپین‌های خود ایجاد کنید، مطمئن شوید که تصمیمات خود را با داده‌ها پشتیبانی می‌کنید.

بیایید نگاهی به یک تکنیک تحلیل وب به نام بخش‌بندی بیندازیم. بخش‌بندی به شما کمک می‌کند داده‌هایی که از تحلیل وب دریافت می‌کنید را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و بهتر درک کنید تا بینش‌های بیشتری کسب کرده و عملکرد وب‌سایت‌تان را بهبود ببخشید. برگردیم به مثال مهمان‌خانه‌مان. یکی از اهداف شما این است که افراد را ترغیب کنید تا در مهمان‌خانه‌تان اتاق رزرو کنند، درست است؟ اگر از ابزار تحلیل وب‌سایت استفاده کنید و داده‌های کلی را بررسی کنید، ممکن است متوجه شوید که تنها سه درصد از بازدیدکنندگان وب‌سایت‌تان واقعاً ثبت‌نام می‌کنند.

برای درک بهتر این موضوع، می‌توانید از بخش‌بندی استفاده کنید تا بازدیدکنندگان را بر اساس گروه‌بندی‌های مختلف تقسیم کنید. بیایید با بخش‌بندی جغرافیایی شروع کنیم، ابتدا از کشورها. همانطور که مشخص است، وقتی بازدیدکنندگان را بر اساس محل زندگی‌شان تقسیم می‌کنید، تفاوت‌های بزرگی در اینکه آیا اتاقی رزرو می‌کنند یا نه وجود دارد که منطقی هم هست.

مثلاً، بیشترین درصد بازدیدکنندگان شما از بریتانیا هستند و نرخ تبدیل آن‌ها شش درصد است—این دو برابر میانگین است. اما وقتی بازدیدکنندگان از ایالات متحده را بررسی می‌کنید، می‌بینید که اگرچه ترافیک نسبتاً خوبی دارید، نرخ تبدیل بسیار پایینی دارید؛ تنها یک درصد. بنابراین بلافاصله می‌دانید که می‌توانید در اینجا بهبود ایجاد کنید.

شاید بتوانید کمی محتوای مخصوص بازدیدکنندگان آمریکایی اضافه کنید، مثلاً اطلاعاتی درباره بهترین راه‌های رسیدن به مهمان‌خانه پس از فرود در فرودگاه هیترو. چطور به نظر می‌آید؟ عالی است. حالا کمی عمیق‌تر می‌شویم و بخش بازدیدکنندگان بریتانیایی را بیشتر تقسیم می‌کنیم، این بار بر اساس شهرها. اینجا می‌توانیم ببینیم که لندن و لیدز بیشتر به چشم می‌آیند.

بازدیدکنندگان این شهرها بسیار بیشتر احتمال دارد که رزرو انجام دهند. پس شاید اجرای چند کمپین تبلیغاتی محلی در این شهرها بتواند به شما کمک کند تا رزروهای بیشتری داشته باشید. بخش‌بندی چه اهمیتی دارد؟ همانطور که مشاهده می‌کنید، بخش‌بندی بینش‌هایی به شما می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. بیایید کمی عقب برویم و بر اساس چیزی دیگر بخش‌بندی کنیم.

چطور است بازدیدکنندگان را بر اساس نحوه ورودشان به وب‌سایت تقسیم کنیم؟ این می‌تواند به ما کمک کند پاسخ این سوال را پیدا کنیم که “آیا افرادی که از طریق رسانه‌های اجتماعی وارد می‌شوند بیشتر احتمال دارد اتاقی رزرو کنند؟” وقتی بازدیدکنندگان را بر اساس منبع ورودشان تقسیم می‌کنید، می‌توانید تفاوت بین ترافیک جستجوی ارگانیک، ترافیک جستجوی پولی، ترافیک رسانه‌های اجتماعی و سایر کانال‌ها را مشاهده کنید.

این می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که می‌خواهید زمان و منابع خود را کجا صرف کنید، زیرا کمپین‌های بازاریابی دیجیتال خود را در کانال‌های مختلف گسترش می‌دهید. بیایید یک مثال دیگر هم بزنیم. این بار بازدیدکنندگان را بر اساس دستگاه‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنند تقسیم می‌کنیم و تفاوت‌هایی را بین کامپیوترهای دسکتاپ، تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند می‌بینیم.

اینجا می‌توانیم اطلاعات بسیار ارزشمندی پیدا کنیم. افرادی که از کامپیوترها و تبلت‌ها استفاده می‌کنند، با نرخ چهار درصد رزرو انجام می‌دهند. اما افرادی که از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند، تقریباً هیچ‌وقت رزرو نمی‌کنند. برای بهبود این وضعیت، شاید لازم باشد وب‌سایت خود را برای موبایل بهینه کنید. شاید فرآیند رزرو آنلاین شما وقتی روی تلفن همراه مشاهده می‌شود مشکلاتی دارد و باید آن را رفع کنید.

این کار ممکن است به افزایش تعداد رزرو هایی که دریافت می‌کنید کمک کند، که یک بینش ارزشمند دیگر است. این بود بخش‌بندی. البته، می‌توانید هر چیزی را که کنجکاوی‌تان را تحریک می‌کند، تقسیم و تجزیه و تحلیل کنید. اما ایده کلی این است: همه چیز را به گروه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و بینش‌هایی پیدا کنید که به شما کمک می‌کند بفهمید چگونه باید بهبود ایجاد کنید.

پس دست به کار شوید، شروع به بخش‌بندی کنید و ببینید چه پاسخ‌هایی می‌توانید پیدا کنید.

حتما بخوانید:

سوشال مدیا مارکتینگ چیست
بازاریابی ایمیلی چیست
بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟