سوشال مدیا مارکتینگ چیست و اثر آن بر کسب و کار چگونه است؟
سوشال مدیا هر ابزاری دیجیتالی است که به کاربران امکان میدهند محتوا را به صورت عمومی ایجاد و به اشتراک بگذارند.
با وجود میلیاردها نفر در سوشال مدیا در سرتاسر جهان، احتمالاً مشتریان کنونی و بالقوه شما نیز در میان آنها خواهند بود. مردم از پلتفرمهای سوشال مدیا مانند فیسبوک، توییتر، یوتیوب و اینستاگرام برای برقراری ارتباط با دوستان و خانواده، اشتراکگذاری عکسها و ویدیوها، تحقیق در مورد محصولات برای خرید، پیگیری اخبار روز، پیدا کردن محتوای سرگرمکننده و بیشتر استفاده میکنند.
سوشال مدیا این فرصت را به شما میدهند که به حداکثر تعداد ممکن از این افراد به روشهای مختلف دسترسی پیدا کنید.
در این مقاله، به بررسی سوشال مدیا مارکتینگ و مزایای آن برای کمپینهای بازاریابیتان خواهیم پرداخت. با پنج ستون اصلی سوشال مدیا مارکتینگ، استراتژی، برنامهریزی و انتشار، گوش دادن و تعامل، تحلیل و گزارشگیری، و تیلیغات پولی آشنا خواهید شد.
انواع مختلف رسانههای دیجیتال چگونه در کمپین سوشال مدیا مارکتینگ شما جا میگیرند و خواهید آموخت که چگونه از سوشال مدیا مارکتینگ برای هدایت مشتریان از طریق قیف بازاریابی استفاده کنید: مسیری که یک مشتری بالقوه از آگاهی از برند شما تا خرید محصول و فراتر از آن طی میکند.
سوشال مدیا مارکتینگ چیست؟
سوشال مدیا مارکتینگ فرآیندی است برای ایجاد محتوا در پلتفرمهای مختلف سوشال مدیا به منظور جلب تعامل و ترویج یک کسبوکار یا محصول.
سوشال مدیا مارکتینگ برای موفقیت کمپینهای دیجیتال مارکتینگ و توسعه کسبوکار اهمیت دارد. سوشال مدیا مارکتینگ به شما این امکان را میدهد که با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و به آنها کمک کنید برند شما را بهتر بشناسند.
چرا سوشال مدیا مارکتینگ ابزار موثری است؟
آگاهی ازبرند
دلایل زیادی وجود دارد. اول از همه، سوشال مدیا (رسانه های اجتماعی) روش عالی برای افزایش آگاهی از برند است.
آگاهی از برند به معنای آشنایی مردم با یک کسبوکار یا محصول شما است.
به زمانی فکر کنید که پستی در سوشال مدیا دیدید که توجه شما را از برندی جلب کرد که نمیشناختید. اگر حالا میتوانید آن برند را به یاد بیاورید، یعنی آگاهی از برند ایجاد شده است.
پلتفرمهای سوشال مدیا با بیش از نیمی از جمعیت جهان در ارتباط هستند و طبق مطالعهای از Pew Research، بیش از ۷۰ درصد کاربران سوشال مدیا حسابهای خود را حداقل روزی یک بار بررسی میکنند.
مردم از این پلتفرمها برای تعامل با دوستان و خانواده و همچنین شرکتها استفاده میکنند، بنابراین میتوانید با کاربران هر بار که وارد میشوند، ارتباط برقرار کنید.
جذب مشتری های جدید
این باعث میشود سوشال مدیا محل طبیعی برای هدفگذاری جذب مشتریان جدید باشند. سوشال مدیا همچنین به شما کمک میکند روابط قویتری با مشتریان فعلی خود بسازید. این فرصت را به شما میدهد که اعتماد آنها را جلب کنید، به حل مشکلاتشان کمک کنید و نشان دهید که به نیازها و نظراتشان اهمیت میدهید. علاوه بر این، سوشال مدیا مارکتینگ میتواند به رشد کسبوکار شما با جذب ترافیک بیشتر به وبسایتتان کمک کند.
با به اشتراکگذاری محتوای وبسایت خود در پلتفرمهای اجتماعی، میتوانید کاربران را هر بار که پست جدیدی منتشر میکنید، به سایت خود هدایت کنید. همچنین میتوانید ترافیک وبسایت را با درج آدرس وبسایت خود در تمام پروفایلهای سوشال مدیاتان افزایش دهید تا افرادی که میخواهند بیشتر درباره شما بدانند، به راحتی بتوانند این کار را انجام دهند. سوشال مدیا همچنین یکی از قدرتمندترین کانالهای بازاریابی برای تولید سرنخ (Lead) هستند.
سرنخ به معنای مشتری بالقوه است. در سوشال مدیا، سرنخ کسی است که اقدام خاصی انجام داده است که او را به مشتری بالقوه تبدیل کرده است، مانند پر کردن فرم، اشتراک در دوره آزمایشی رایگان، یا کلیک بر روی لینکی به کد تخفیف.
فرصتهای تبلیغاتی
بسیاری از پلتفرمهای اجتماعی فرصتهای تبلیغاتی را ارائه میدهند که به طور خاص برای جمعآوری سرنخ طراحی شدهاند. سوشال مدیا به شما این امکان را میدهند که بینشهای ارزشمندی کسب کنید که میتواند به شما در تدوین استراتژی بازاریابیتان کمک کند. یادگیری درباره علایق، نارضایتیها و علاقهمندیهای مخاطبان هدف شما از طریق سوشال مدیا، میتواند به شما کمک کند استراتژی دیجیتال مارکتینگ خودتان را بر اساس آن مخاطب تنظیم کنید.
ابزارهای تحلیلی که در بسیاری از پلتفرمهای سوشال مدیا ارائه میشوند، به شما این امکان را میدهند که مقدار زیادی داده درباره مخاطبان هدف خود جمعآوری کنید.
علاوه بر این، سوشال مدیا فرصتی را برای شما فراهم میآورد که درباره رقبا نیز بیاموزید. تحقیق درباره اینکه رقبا چه کاری انجام میدهند میتواند به شما کمک کند تا آنچه برای آنها کارساز بوده است را تقلید کرده و آنچه که موفق نبوده را بهبود بخشید.
مقرون به صرفه بودن
یکی دیگر از مزایای بزرگ سوشال مدیا مارکتینگ این است که مقرون به صرفه است. اکثر پلتفرمهای سوشال مدیا به شما این امکان را میدهند که به صورت رایگان ثبتنام کرده و پروفایلی ایجاد کنید. همچنین، میتوانید کاربران را بر اساس علاقهها و سرگرمیهایشان و همچنین اطلاعات شخصی و جمعیتی که تصمیم به اشتراکگذاری با پلتفرمهای اجتماعی دارند، هدف قرار دهید. این باعث میشود که مخاطب خود را دقیقاً به مشتری مورد نظر محدود کنید تا از صرف بودجه خود بر روی مخاطبان گستردهتر جلوگیری کنید.
سوشال مدیا مارکتینگ به طور قابل توجهی برای کمپینهای شما در گوگل هم مفید خواهد بود. به عنوان مثال، اخیراً ویژگی جدیدی از محصول را به بازار معرفی کردهاید و برایتان مهم است که با کاربرانی که این محصول برایشان مفید خواهد بود ارتباط برقرار کنید. سوشال مدیا کمک می کند تا اطلاعات قابل توجهی را به اشتراک بگذارید که آگاهی از محصول را در میان کاربران افزایش دهد و آنها را به مقصد مورد نظر هدایت کند.
هرچند استراتژیها ممکن است بسته به هر کسب و کار متفاوت باشد. در یک شرکت بزرگ، ممکن است با تیمی از طراحان، نویسندگان متن، یا حتی یک آژانس برای ایجاد محتوا کار کنید. در حالی که در یک شرکت کوچک، ممکن است خودتان یا با یک تیم کوچک داخلی بیشتر کار کنید.
مزایایی که در اینجا توضیح داده شد تنها بخشی از دلایل بسیاری است که چرا این کانال بازاریابی اینقدر مفید است.
به همین دلیل، سوشال مدیا مارکتینگ به یک عنصر حیاتی در استراتژیهای توسعه کسبوکار بسیاری از شرکتها تبدیل شده است.
پنج رکن اصلی در سوشال مدیا مارکتینگ
حالا بیایید درباره پنج رکن اصلی سوشال مدیا مارکتینگ صحبت کنیم: استراتژی، برنامهریزی و انتشار، گوش دادن و تعامل، تحلیل و گزارشدهی، و تبلیغات پولی در سوشال مدیا.
این ارکان میتوانند به شما کمک کنند تا یک کمپین بازاریابی موفق در سوشال مدیا راهاندازی کنید.
استراتژی در سوشال مدیا مارکتینگ
اولین رکن اصلی سوشال مدیا مارکتینگ، استراتژی است. برای ایجاد یک کمپین موفق در سوشال مدیا، شما نیاز به توسعه استراتژی موثر دارید که اهداف اصلی کمپین شما را تعریف کند.
ممکن است بخواهید تلاشهای بازاریابی خود را برای افزایش آگاهی از برند، جذب ترافیک بیشتر به وبسایت و افزایش فروش، ارائه پشتیبانی به مشتریان، ایجاد جامعه و غیره استفاده کنید.
هدف کمپین شما همچنین به اهداف کلیتر بازاریابی و اهداف کسبوکار شما بستگی دارد. استراتژی شما همچنین شامل انتخاب پلتفرمهای سوشال مدیا خواهد بود که از آنها استفاده خواهید کرد. برای تصمیمگیری درباره بهترین پلتفرمها برای برند خود، نیاز به تحقیق درباره پلتفرمهایی دارید که بیشترین بازدید را از سوی مخاطبان هدف شما دارند و استراتژی شما مشخص خواهد کرد که چه نوع محتوایی را منتشر کنید. شما باید دریابید که چه نوع محتوایی برای مخاطبان شما ارزشمند است. برخی از افراد ممکن است به محتوای آموزشی یا الهامبخش علاقهمند باشند، در حالی که دیگران ممکن است ترجیح دهند سرگرم شوند. همچنین باید درباره قالبهای محتوا که منتشر میکنید، مانند تصاویر، ویدیوها یا مقالات تصمیم بگیرید. باید آماده تحقیق و امتحانهای زیاد باشید تا ببینید چه چیزی با مخاطبان هدف شما همخوانی دارد و نتایج بهتری به دست میآورد.
مطالعه بیشتر: راهنمای تعیین استراتژی سوشال مدیا مارکتینگ
برنامهریزی و انتشار در سوشال مدیا مارکتینگ
پس از اینکه استراتژی سوشال مدیا خود را توسعه دادید، میتوانید به رکن اصلی بعدی سوشال مدیا مارکتینگ، یعنی برنامهریزی و انتشار، بپردازید. مهم است که حضور ثابتی در سوشال مدیا داشته باشید؛ این باعث میشود برند شما دیده شده و توسط مشتریان بالقوه کشف شود.
برنامهریزی پیشاپیش پستهای خود به حفظ یک حضور منظم کمک میکند و اطمینان میدهد که محتوای شما بیشتر جلب توجه مشتریان بالقوه را میکند. هنگام برنامهریزی پستهای خود، باید زمانبندی و فراوانی آنها را نیز در نظر بگیرید. زمانی که مخاطبان شما بیشتر با محتوای شما تعامل دارند چه موقع است؟
باید چند وقت یک بار پست کنید تا در ذهن آنها بمانید بدون اینکه فید آنها را شلوغ کنید. ابزارهای برنامهریزی سوشال مدیا میتوانند به شما کمک کنند تا محتوای خود را به طور خودکار در زمانهای دلخواه منتشر کنید. در دورههای بعدی، درباره نحوه ایجاد تقویم سوشال مدیا برای برنامهریزی و انتشار محتوا بیشتر صحبت خواهیم کرد.
مطالعه بیشتر: راهنمای برنامه ریزی و انتشار سوشال مدیا مارکتینگ
گوش دادن و تعامل در سوشال مدیا مارکتینگ
پس از اینکه محتوا را در برخی از پلتفرمهای سوشال مدیا منتشر کردید، وقت آن است که به رکن بعدی سوشال مدیا مارکتینگ، یعنی گوش دادن و تعامل، بپردازید. با افزایش تعداد پستها و دنبالکنندگان شما، ذکر برند شما بیشتر خواهد شد.
مشتریان بالقوه و موجود نظرات خود را درباره پستهای شما کامنت میکنند، شما را در پستهای خود تگ میکنند یا مستقیماً با شما ارتباط برقرار میکنند. از طریق گوش دادن اجتماعی میتوانید اطلاعات زیادی درباره نظرات مردم درباره برند خود بدست آورید.
گوش دادن اجتماعی به معنای ردیابی و تحلیل مکالمات و روندهای مرتبط با برند شماست. گوش دادن اجتماعی میتواند به شما کمک کند تا بفهمید مردم درباره برند شما چه فکر میکنند و این میتواند به تصمیمات بازاریابی و توسعه محصول شما کمک کند. همچنین میتواند به شما کمک کند رویکرد خود را نسبت به تعامل با مخاطبان تعیین کنید. تعامل به معنای نحوه ارتباط مخاطبان شما با برند شما در سوشال مدیا است.
مطالعه بیشتر: سوشال لیسنینگ چیست؟
وقتی مردم به پستهای شما واکنش نشان میدهند و اقداماتی مانند لایک کردن یا به اشتراکگذاری آنها انجام میدهند، تعامل به وجود میآید. مطالعه تعامل به شما کمک میکند تا بفهمید کدام نوع محتوا بیشترین تاثیر را بر روی مخاطبان شما دارد. تعامل همچنین شامل نحوه ارتباط شما با مخاطبانتان در سوشال مدیا است. به عنوان مثال، اگر مشتری نظری درباره اینکه محصول شما را دوست دارد کامنت کند، میتوانید با قدردانی خود پاسخ دهید. اگر مشتری به کمک نیاز دارد، میتوانید به او بگویید که چگونه به حل مشکل او خواهید پرداخت. این نوع تعامل با مردم، تجربه مثبت آنها با برند شما را افزایش میدهد.
مطالعه بیشتر: شیوه تعامل در سوشال مدیا مارکتینگ
تحلیل و گزارشدهی در سوشال مدیا مارکتینگ
پس از اینکه مدتی حضور ثابت در سوشال مدیا داشتهاید، میتوانید به رکن بعدی، یعنی تحلیل و گزارشدهی، بپردازید. تحلیل سوشال مدیا فرآیند جمعآوری دادهها از پلتفرمهای سوشال مدیا و تحلیل آن دادهها برای تصمیمگیریهای تجاری است. تحلیل سوشال مدیا به شما میگوید که کمپین شما چگونه عمل میکند و میتواند به شما کمک کند تا بفهمید در یک ماه خاص چقدر ذکر مثبت داشتهاید یا چه تعداد افراد را از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر جذب کردهاید.
مطالعه بیشتر: تحلیل سوشال مدیا چیست؟
تحلیل دادههای جمعآوری شده میتواند به پیشبرد استراتژی بازاریابی سوشال مدیا شما کمک کند. پس از جمعآوری و تحلیل دادهها، میتوانید گزارشهای سوشال مدیا را با ذینفعان به اشتراک بگذارید تا آنها را از نتایج کمپین خود مطلع کنید. گزارش سوشال مدیا سندی است که دادهها و تحلیلهای مرتبط با فعالیتهای سوشال مدیا شما را ارائه میدهد. میتوانید گزارشهای مختلفی برای نظارت بر معیارهای مختلف مانند دنبالکنندگان، کامنتها یا کلیکها تنظیم کنید. این میتواند به بهبود عملکرد کمپینهای شما در طول زمان کمک کند. بسیاری از پلتفرمهای سوشال مدیا ابزارهای تحلیل و گزارشدهی خود را ارائه میدهند. در دورههای بعدی، ابزارهای تحلیل را بررسی خواهیم کرد.
مطالعه بیشتر: درک و ارائه گزارش سوشال مدیا مارکتینگ
تبلیغات پولی در سوشال مدیا مارکتینگ
این ما را به آخرین رکن اصلی سوشال مدیا مارکتینگ، یعنی تبلیغات پولی در سوشال مدیا، میرساند. درباره تفاوتهای بین انواع رسانههای دیجیتال یاد گرفتید. در حالی که بسیاری از فعالیتهای بازاریابی شما در سوشال مدیا شامل محتوای ارگانیک خواهد بود، ممکن است نیاز به توسعه استراتژی تبلیغات پولی نیز داشته باشید. با تبلیغات پولی در سوشال مدیا میتوانید بازاریابی خود را بهتر کنترل و هدفگذاری کنید و معمولاً تبلیغات اجتماعی به شما این امکان را میدهند که به مخاطبان گستردهتری نسبت به پستهای ارگانیک دسترسی پیدا کنید. تبلیغات پولی در سوشال مدیا همچنین میتواند به رشد برند شما و گسترش حضور شما در سوشال مدیا کمک کند. دادههایی که درباره موفقیت رویکردهای ارگانیک خود در سوشال مدیا جمعآوری کردهاید، به شما در تدوین استراتژی تبلیغات پولی کمک خواهد کرد.
مطالعه بیشتر: رسانههای اجتماعی پولی چیست؟
انواع مختلف رسانههای دیجیتال در سوشال مدیا مارکتینگ
به بررسی انواع مختلف رسانههای دیجیتال و نحوه استفاده از هر یک در کمپینهای سوشال مدیا خواهیم پرداخت. پیشتر با انواع رسانه های دیجیتال، یعنی رسانههای بهدستآمده، مالکیتی و پولی آشنا شدید.
استفاده از هر سه نوع رسانه در کمپینهای سوشال مدیا شما میتواند به ساختن آگاهی از برند، تنوع در تعاملات مخاطبان با برند شما و افزایش فروش کمک کند. بیایید آنچه که تاکنون درباره هر یک از این انواع رسانهها یاد گرفتهاید مرور کنیم و بررسی کنیم که چگونه میتوانید رسانههای بهدستآمده، مالکیتی و پولی را در استراتژیهای سوشال مدیا خود به کار ببرید.
رسانههای اکتسابی در سوشال مدیا مارکتینگ
رسانههای اکتسابی (بهدستآمده)، ترویج شخصی یا عمومی برند یا محصول هستند. رسانههای اکتسابی بازاریابی است که توسط مشتریان شما تولید میشود. هرگاه مشتریان به دوستان خود بگویند، در پلتفرمهای سوشال مدیا یا وبلاگها پست بگذارند، یا درباره محصول شما نقد بنویسند، آنها رسانههای بهدستآمده برای برند شما تولید میکنند.
سوشال مدیا یکی از قدرتمندترین کانالهای بازاریابی برای تولید رسانههای اکتسابی است. منابع سوشال مدیا اکتسابی شامل نظرات و توصیههای مشتریان، ذکر برند و کامنتها در پلتفرمهای سوشال مدیا، اشتراکگذاریها، رتوییتها و لایکهای پستهای شما، محتوای مربوط به کسبوکار شما در سایتهای ثالث، پستهای وبلاگ درباره کسبوکار شما و محتوای تولید شده توسط کاربران مرتبط با کسبوکار شما است. محتوای تولید شده توسط کاربران (UGC) شامل هر نوع محتوایی است که توسط مردم به جای برندها ایجاد میشود و میتواند شامل متن، ویدیوها، تصاویر، نظرات و غیره باشد. به عنوان مثال، فرض کنید کمپین سوشال مدیا برای شرکتی که جوراب میفروشد اجرا میکنید. اگر مشتریان تصاویری از خودشان با جورابهای شرکت شما در سوشال مدیا منتشر کنند، این محتوای تولید شده توسط کاربران و مثالی از رسانههای اکتسابی است. یکی از مزایای بسیاری رسانههای اکتسابی این است که ارگانیک است.
سوشال مدیا ارگانیک، هر نوع فعالیت سوشال مدیا است که نیاز به تبلیغات پولی ندارد و پایهگذار استراتژی سوشال مدیا شما خواهد بود.
رسانههای مالکیتی در سوشال مدیا مارکتینگ
رسانههای مالکیتی شامل تمام محتوای دیجیتال است که یک برند به طور کامل کنترل میکند. وبسایتها یکی از رایجترین اشکال رسانههای مالکیتی هستند. منابع سوشال مدیا مالکیتی شامل وبسایتهای وبلاگ، پروفایلهای سوشال مدیا مانند پروفایلهای برند شما در فیسبوک یا اینستاگرام و انجمنهای اجتماعی است.
یکی از بزرگترین مزایای رسانههای مالکیتی این است که به شرکت شما این امکان را میدهد که مکالمات پیرامون برند خود را در سوشال مدیا کنترل کنید. وقتی برند شما مالک یک رسانه است، تصمیم میگیرد چه نوع محتوایی را منتشر کند، با چه فرکانسی منتشر کند و چگونه کاربران میتوانند با آن تعامل داشته باشند. رسانههای مالکیتی همچنین به شما این امکان را میدهند که محصولات یا خدمات خاصی را در سوشال مدیا بازاریابی کنید. انتشار منظم محتوای جذاب مالکیتی همچنین میتواند رسانههای بهدستآمده بیشتری تولید کند.
رسانههای پولی در سوشال مدیا مارکتینگ
در نهایت، رسانههای پولی وجود دارند. رسانههای پولی شامل هر نوع تبلیغ دیجیتالی است که برند برای قرار دادن آن آنلاین پرداخت میکند. به یاد داشته باشید که رکن پنجم بازاریابی سوشال مدیا، سوشال مدیا پولی است.
نمونههایی از سوشال مدیا پولی شامل تبلیغات تصویری، تبلیغات ویدیویی، تبلیغات داستانی و بازاریابی تاثیرگذار هستند. سوشال مدیا پولی به برند شما این امکان را میدهند که به مشتریانی دسترسی پیدا کنید که به طور فعال به دنبال آن نیستند. میتوان از این رسانهها برای هدفگذاری گروههای خاصی از افراد که ممکن است به محصولات و خدمات شما علاقهمند باشند استفاده کرد. سوشال مدیا پولی همچنین میتواند به ترویج محتوای شما کمک کند تا رسانههای بهدستآمده بیشتری تولید شود و ترافیک بیشتری به رسانههای مالکیتی شما هدایت کند. رسانههای بهدستآمده، مالکیتی و پولی هر کدام از اجزای مهم کمپینهای بازاریابی سوشال مدیا شما خواهند بود. زمانی که به طور استراتژیک با هم ترکیب شوند، میتوانند بهبود آگاهی از برند، تولید لید و افزایش فروش را به همراه داشته باشند.
قیف بازاریابی در سوشال مدیا مارکتینگ
در مقاله قیف بازاریابی چیست، با نحوه راهنمایی مشتریان بالقوه از طریق قیف بازاریابی آشنا شدید.
حالا به بررسی چگونگی اعمال این استراتژیها در کمپینهای بازاریابی سوشال مدیا خواهیم پرداخت. بیایید ابتدا مرور کنیم که تا کنون درباره قیف بازاریابی چه یاد گرفتهاید.
قیف بازاریابی نمای گرافیکی از فرآیندی است که در آن افراد از آشنایی با یک برند به مشتری وفادار تبدیل میشوند. شما یاد گرفتهاید که مراحل قیف بازاریابی شامل آگاهی، بررسی، تبدیل و وفاداری است.
- آگاهی: زمانی که مشتری بالقوه برای اولین بار با برند آشنا میشود.
- بررسی: زمانی که فرد شروع به فکر کردن درباره کسبوکار با برند میکند و به طور فعال به دنبال اطلاعات بیشتری درباره آن است.
- تبدیل: زمانی که فرد تصمیم به خرید میگیرد.
- وفاداری: زمانی که مشتری تصمیم میگیرد مجدداً از برند خرید کند.
چگونگی برخورد با قیف بازاریابی به کانال بازاریابی بستگی دارد. برای مثال، از تکنیکهای مختلفی برای چاپ، SEO و بازاریابی ایمیلی استفاده خواهید کرد، اگرچه این استراتژیها به یکدیگر کمک خواهند کرد.
حالا بیایید بررسی کنیم که چگونه قیف بازاریابی میتواند به راهنمایی تعاملات شما با مشتریان و بهینهسازی تلاشهای بازاریابی شما در سوشال مدیا کمک کند.
قیف بازاریابی سوشال مدیا از مرحله آگاهی شروع میشود، زمانی که مشتریان بالقوه با برند شما آشنا میشوند.
در این مرحله از قیف، هدف شما جلب توجه مخاطبان است. شما میخواهید مردم برند شما را به خاطر بسپارند و تلاش کنند تا اطلاعات بیشتری درباره شما کسب کنند. با هدفگذاری بر روی عبارات کلیدی میتوانید موضوعاتی را که مخاطبان هدف شما به دنبال آن هستند شناسایی کنید. سپس میتوانید محتوای سوشال مدیا مانند راهنماها، ویدیوها و وبلاگها را حول این موضوعات ایجاد کنید.
برای مثال، اگر شرکت شما خدمات راهنمایی شغلی ارائه میدهد و متوجه میشوید که مردم به دنبال نکات مصاحبه و نحوه مصاحبه هستند، میتوانید یک راهنمایی با نکات مصاحبه یا یک ویدیو آموزشی کوتاه ایجاد کنید. در این مرحله باید محتوای خود را مختصر و ساده نگهدارید تا فقط توجه مخاطبان را جلب کنید. همچنین میتوانید از تبلیغات پولی برای افزایش آگاهی مشتریان هدف خود از برند استفاده کنید. با هدفگذاری بر روی یک گروه خاص یا علاقهمندی خاص، میتوانید به طور بهتری به افراد خاص دسترسی پیدا کنید و آنها را به سمت مرحله بعدی قیف هدایت کنید.
در مرحله بررسی، مشتریان بالقوه شما به دنبال اطلاعات بیشتری هستند تا به آنها در تصمیمگیری برای خرید کمک کنند.
در این مرحله ممکن است آنها به دنبال نظرات یا مقایسه پیشنهادات شما با رقبا باشند. این فرصت شماست که اطلاعات دقیقتری درباره برند خود ارائه دهید تا از رقبا متمایز شوید. انتشار محتوای مانند مطالعات موردی، نظرات مشتریان، نقدهای محصولات و آموزشهای دقیق محصول میتواند به ساخت اعتماد و اطمینان مشتریان بالقوه به برند شما کمک کند.
در بازاریابی، «قانون هفت» میگوید که یک مشتری بالقوه باید پیام شما را حداقل هفت بار ببیند تا آماده اقدام شود.
سوشال مدیا این پیامرسانی را آسانتر میکنند. هر بار که در فید شخصی ظاهر میشوید، او را با برند شما بیشتر آشنا میکنید.
پس از اینکه مشتری جدیدی به دست آوردید، میتوانید به مرحله وفاداری بروید. آیا میدانید که جذب یک مشتری جدید پنج برابر بیشتر از حفظ مشتریان فعلی هزینه دارد؟
به همین دلیل است که مرحله وفاداری بسیار حیاتی است. شما باید به پرورش روابط با مشتریان خود در این مرحله ادامه دهید تا در ذهن آنها باقی بمانید.
تبلیغات مجدد به مشتریان موجود در سوشال مدیا راه خوبی برای تشویق آنها به خرید مجدد است. همچنین میتوانید با ایجاد احساس تعلق به جامعه برند، با مشتریان خود در ارتباط بمانید. یکی از راههای انجام این کار، توسعه محتوای سوشال مدیا است که به خریدی که آنها انجام دادهاند مرتبط باشد.
برای مثال، اگر مشتری خدمات راهنمایی شغلی از شرکت شما خریداری کرده است، میتوانید او را تشویق کنید تا پس از پیدا کردن شغل، در انجمن اجتماعی شما به اشتراک بگذارد.
مرحله آگاهی زمان شما برای جلب توجه مخاطبان است. مرحله بررسی فرصت شما برای ارائه اطلاعات دقیقتر به مشتریان بالقوه است تا شما را از رقبا متمایز کنید و اعتماد و اطمینان آنها را به برند خود بسازید. مرحله تبدیل زمانی است که از علاقهمندیهایی که مردم قبلاً نشان دادهاند، بهرهبرداری میکنید و مرحله وفاداری زمانی است که به ادامه پرورش روابط با مشتریان خود میپردازید تا در ذهن آنها باقی بمانید.
جمع بندی
سوشال مدیا مارکتینگ میتواند به کمپینهای شما سود برساند، زیرا میتواند به شما در رسیدن به اهدافی مانند افزایش آگاهی از برند، هدفگیری مشتریان جدید و ایجاد ارتباط با مشتریان موجود، و تولید سرنخها کمک کند.
با پنج رکن اصلی که راهنمای یک کمپین موفق در سوشال مدیا مارکتینگ هستند، آشنا شدهاید: استراتژی، برنامهریزی و انتشار، گوش دادن و تعامل، تحلیل و گزارشدهی، و تبلیغات پولی.
مزایای اجرای سوشال مدیا مارکتینگ بهدستآمده، مالکیتی و پرداختی در استراتژی پرداختیم.
سوشال مدیای اکتسابی (بهدستآمده)، بازاریابی است که توسط مشتریان شما تولید میشود. سوشال مدیای مالکیتی به شما این امکان را میدهد که مکالمات پیرامون برندتان را کنترل کنید. و سوشال مدیای پرداختی به شما اجازه میدهد که به مصرفکنندگانی که در حال جستجوی برند شما نیستند، دسترسی پیدا کنید. و شما استراتژیهایی برای هدایت مشتریان بالقوه از طریق قیف بازاریابی با استفاده از سوشال مدیا مارکتینگ را بررسی کردهاید، مانند: جلب توجه مخاطب هدف خود از طریق محتوای هدفمند و تبلیغات پرداختی در مرحله آگاهی. ارائه اطلاعات دقیقتر به مشتریان برای کمک به ایجاد اعتماد در مرحله ارزیابی. استفاده از علاقهای که مردم قبلاً نشان دادهاند با دوبارهسازی برای آنها در مرحله تبدیل، و پرورش رابطه با مشتریان در مرحله وفاداری.
اگرچه سوشال مدیا مارکتینگ یک کانال بازاریابی به سرعت در حال تغییر است، اصول و تکنیکهایی که در این مقاله یاد خواهید گرفت میتواند به هدایت تفکر شما حتی در حالی که این حوزه پیشرفت میکند، کمک کند.
اگر میخواهید کسبوکارتان در این فضای رقابتی آنلاین موفق باشد، دیجیتال منتورینگ مهندس پیام لاهه میتواند به شما کمک کند تا بهترین استراتژی دیجیتال مارکتینگ را به کار بگیرید و حضور آنلاین قدرتمندی برای برند خود ایجاد کنید
فرهنگ اصطلاحات سوشال مدیا
- مرحله آگاهی: اولین مرحله از قیف بازاریابی، زمانی که مشتری بالقوه برای اولین بار با محصول یا خدمات آشنا میشود.
- آگاهی از برند: میزان آشنایی مردم با یک کسبوکار یا محصول خاص.
- مرحله بررسی: دومین مرحله از قیف بازاریابی، زمانی که بازاریابان اطلاعات دقیقتری به مشتریان ارائه میدهند.
- مرحله تبدیل: سومین مرحله از قیف بازاریابی، زمانی که بازاریابان از علاقهای که مردم قبلاً نشان دادهاند بهرهبرداری میکنند.
- رسانههای اکتسابی: تبلیغات شخصی یا عمومی درباره یک برند یا محصول.
- تعامل: نحوه تعامل مخاطب با یک برند در رسانههای اجتماعی.
- سرنخ: مشتری بالقوهای که با برند تعامل داشته و اطلاعات شخصی مانند آدرس ایمیل را به اشتراک گذاشته است.
- مرحله وفاداری: چهارمین مرحله از قیف بازاریابی، زمانی که بازاریاب رابطههای با مشتریان را پرورش میدهد.
- قیف بازاریابی: نمایش گرافیکی از فرآیند انتقال افراد از آشنایی با برند تا تبدیل شدن به مشتریان وفادار.
- رسانههای اجتماعی ارگانیک: هرگونه فعالیت رسانههای اجتماعی که نیاز به تبلیغات پرداختی ندارد.
- رسانههای متعلق به برند: تمامی محتوای دیجیتال که یک برند به طور کامل کنترل میکند.
- رسانههای پرداختی: هرگونه تبلیغات دیجیتال که یک برند برای انتشار آن هزینه میپردازد.
- ستونهای بازاریابی در رسانههای اجتماعی: ارکان اصلی که میتوانند در هدایت یک کمپین بازاریابی مؤثر در رسانههای اجتماعی کمک کنند: استراتژی، برنامهریزی و انتشار، شنیدن و تعامل، تحلیل و گزارشدهی، و رسانههای اجتماعی پرداختی.
- بازاریابی مجدد: استراتژیای که در آن بازاریاب از تبلیغات پرداختی برای هدف قرار دادن مشتریانی که به وبسایت، اپلیکیشن، یا پروفایل رسانههای اجتماعی شرکت مراجعه کردهاند، استفاده میکند.
- قاعده هفت: مفهومی بازاریابی که بیان میکند مشتری بالقوه باید پیام را حداقل هفت بار ببیند تا آماده اقدام شود.
- شنیدن اجتماعی: به دنبال کردن و تحلیل مکالمات و روندهای مرتبط با یک برند اشاره دارد.
- رسانههای اجتماعی: هر ابزار دیجیتالی که به کاربران اجازه میدهد محتوای خود را بهطور عمومی ایجاد و به اشتراک بگذارند.
- تحلیل رسانههای اجتماعی: فرآیند جمعآوری دادهها از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی و تحلیل این دادهها برای اتخاذ تصمیمات کسبوکاری.
- بازاریابی در رسانههای اجتماعی: فرآیند ایجاد محتوا برای پلتفرمهای مختلف رسانههای اجتماعی به منظور افزایش تعامل و ترویج یک کسبوکار یا محصول.
- گزارش رسانههای اجتماعی: سندی که دادهها و تحلیلهای مرتبط با فعالیتهای رسانههای اجتماعی یک برند را ارائه میدهد.
- محتوای تولید شده توسط کاربران (UGC): هرگونه محتوای ایجاد شده توسط افراد، بهجای برندها.
حتما بخوانید:
فوقالعــاده بود👌✅️
سپاس برای نگاه زیبایتان به این مقاله