راهنمای تعیین استراتژی سوشال مدیا مارکتینگ

در فضای سوشال مدیا مارکتینگ با تعداد زیادی پلتفرم مختلف، محتوا و رقابت، توسعه یک استراتژی روشن و برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند کمک کند تا بر روی تلاش‌هایی که بهترین خدمت را به اهداف شما ارائه می‌دهند، تمرکز کنید. 

به نحوه توسعه یک استراتژی موفق برای کمپین رسانه‌های اجتماعی خواهیم پرداخت، از جمله چگونگی تعریف اهداف، شناسایی مخاطب هدف، انتخاب پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، ساخت هویت برند در رسانه‌های اجتماعی و انتخاب انواع و فرم‌های محتوا که هویت برند شما را تقویت می‌کنند. 

استراتژی سوشال مدیا مارکتینگ

پیش از شروع هر کمپین سوشال مدیا مارکتینگ، نیاز است که استراتژی خود را توسعه دهید. 

استراتژی سوشال مدیا مارکتینگ به عنوان راهنمایی عمل می‌کند که به شما می‌گوید چه هدفی دارید، چگونه آن را به دست خواهید آورد و چگونه متوجه خواهید شد که به آن رسیده‌اید. 

اولین گام در توسعه استراتژی سوشال مدیا مارکتینگ، تعیین اهداف است.

در ادامه، درباره دلیل اهمیت تعیین اهداف و نحوه استفاده از روش SMART برای تعریف آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

استراتژی سوشال مدیا مارکتینگ

اهمیت هدف گذاری در استراتژی سوشال مدیا مارکتینگ

تعیین اهداف برای کمپین شما به دلایل مختلفی اهمیت دارد. اولین دلیل این است که اهداف شما را مسئولیت‌پذیر نگه می‌دارند. با تعریف اهداف کمپین رسانه‌های اجتماعی، خود را ملزم به دستیابی به آن‌ها می‌کنید. 

اهداف می‌توانند بودجه شما را هدایت کنند. زمانی که اهداف خود را مشخص کردید، می‌توانید اقدامات لازم برای رسیدن به آن‌ها را تعیین کرده و هزینه هر کدام را برآورد کنید. همچنین، اهداف به شما کمک می‌کنند تا موفقیت خود را اندازه‌گیری کنید. با تحلیل داده‌های مرتبط با اهداف، می‌توانید اثربخشی تلاش‌های خود را بسنجید و نقاطی برای بهبود پیدا کنید.

اهداف رایج در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی شامل ایجاد آگاهی از برند، مدیریت شهرت برند، تولید فروش و سرنخ‌ها، افزایش تعامل جامعه، افزایش ترافیک وب و کسب اطلاعات از مشتریان و رقبا است. 

تعیین اینکه کدام یک از این اهداف را در استراتژی خود در اولویت قرار دهید، به هدف کسب‌وکار شما بستگی دارد. اهداف رسانه‌های اجتماعی باید با اهداف کلی بازاریابی شرکت شما هماهنگ باشند. این هماهنگی کمک می‌کند تا ارزش کار خود را نشان دهید و حمایت ذینفعان را به دست آورید.

استراتژی سوشال مدیا مارکتینگ

هدف گذاری به روش اسمارت (SMART)

هدف گذاری برای کمپین شما به دلایل مختلفی اهمیت دارد. اولین دلیل این است که اهداف شما را مسئولیت‌پذیر نگه می‌دارند. با تعریف اهداف کمپین رسانه‌های اجتماعی، خود را ملزم به دستیابی به آن‌ها می‌کنید. 

اهداف می‌توانند بودجه شما را هدایت کنند. زمانی که اهداف خود را مشخص کردید، می‌توانید اقدامات لازم برای رسیدن به آن‌ها را تعیین کرده و هزینه هر کدام را برآورد کنید.

همچنین، اهداف به شما کمک می‌کنند تا موفقیت خود را اندازه‌گیری کنید. با تحلیل داده‌های مرتبط با اهداف، می‌توانید اثربخشی تلاش‌های خود را بسنجید و نقاطی برای بهبود پیدا کنید.

اهداف رایج در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی شامل

  • ایجاد آگاهی از برند
  • مدیریت شهرت برند
  • تولید سرنخ‌ها
  • افزایش تعامل
  • افزایش ترافیک وبسایت و
  • کسب اطلاعات از مشتریان و رقبا

تعیین اینکه کدام یک از این اهداف را در استراتژی خود در اولویت قرار دهید، به هدف کسب‌وکار شما بستگی دارد.

اهداف رسانه‌های اجتماعی باید با اهداف کلی بازاریابی شرکت شما هماهنگ باشند. این هماهنگی کمک می‌کند تا ارزش کار خود را نشان دهید و حمایت ذینفعان را به دست آورید.

هدف گذاری در استراتژی سوشال مدیا مارکتینگ

وقتی هدف کلی استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی خود را مشخص کردید، باید آن‌ها را به روش SMART تبدیل کنید. روش تعیین هدف SMART به شما کمک می‌کند تا اهداف کمپین خود را به طور دقیق تعریف و موفقیت آن‌ها را اندازه‌گیری کنید. 

SMART مخفف کلمات زیر است:

  • Specific (مشخص)
  • Measurable (قابل اندازه‌گیری)
  • Attainable (دست‌یافتنی)
  • Relevant (مرتبط) 
  • Time-bound (دارای محدودیت زمانی)

حالا بیایید هر یک از این کلمات را در زمینه اهداف کمپین رسانه‌های اجتماعی بررسی کنیم.

هدف گذاری اسمارت

مشخص بودن هدف

یک هدف مشخص یعنی دقیق بدانید چه چیزی می‌خواهید به دست آورید. 

مثلاً اگر می‌خواهید آگاهی از برند خود را در رسانه‌های اجتماعی بهبود ببخشید، این هدف خیلی کلی است و به سختی می‌توان مشخص کرد دقیقاً به چه چیزی می‌خواهید دست یابید.

آیا به دنبال افزایش تعداد دنبال‌کنندگان هستید یا افزایش لایک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها و منشن‌ها؟

کدام پلتفرم را هدف قرار داده‌اید؟ 

پاسخ دادن به این سؤالات به شما کمک می‌کند تا اهداف خود را مشخص‌تر کنید

قابل اندازه گیری بودن هدف

هدف شما باید قابل اندازه‌گیری باشد. یک هدف زمانی قابل اندازه‌گیری است که بتوان به طور عینی تشخیص داد که آیا به آن دست یافته‌اید یا خیر.

برای اندازه‌گیری هدف، باید بتوانید به سوالاتی مانند چقدر؟، چند تا؟ و چگونه متوجه خواهم شد که به هدف رسیده‌ام؟ پاسخ دهید. 

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید تعداد دنبال‌کنندگان خود در اینستاگرام را افزایش دهید، یک هدف قابل اندازه‌گیری ممکن است افزایش ۱۵ درصدی دنبال‌کنندگان در طول سه‌ماهه گذشته باشد.

دست یافتنی بودن هدف

بعد از خاص و قابل اندازه‌گیری کردن هدف، باید بررسی کنید که آیا هدف دست‌یافتنی است یا خیر. یک هدف دست‌یافتنی با توجه به محدودیت‌ها واقع‌بینانه است.

مثلاً آیا چیزی وجود دارد که مانع افزایش ۱۵ درصدی دنبال‌کنندگان شما در اینستاگرام شود؟ مانند کمبود زمان، بودجه یا منابع دیگر؟

به خاطر داشته باشید که باید اهدافی تعیین کنید که کمی چالش‌برانگیز باشند تا رشد را ترغیب کنند.

مرتبط بودن هدف

گام بعدی این است که بررسی کنید آیا هدف شما مرتبط است یا خیر. آیا دستیابی به این هدف معقول است؟

به این فکر کنید که هدف چگونه با سایر اهداف، اولویت‌ها و ارزش‌های بازاریابی شرکت شما هماهنگ است. یک هدف مرتبط برای کسب‌وکار شما سودمند خواهد بود.

به عنوان مثال، اگر شرکتی هستید که می‌خواهد جمعیت جوان‌تری را جذب کند، منطقی است که دنبال‌کنندگان خود را در پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام که مخاطبان بزرگ آن بین ۲۵ تا ۳۴ سال هستند، افزایش دهید.

دارای محدودیت زمانی بودن هدف

در نهایت، باید هدف خود را دارای محدودیت زمانی کنید. این بدان معناست که هدف شما باید یک مهلت زمانی داشته باشد. محدودیت زمانی به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی کنید و نقاط عطف را تعیین کنید.

به این ترتیب، هدف نهایی آگاهی از برند شما ممکن است این باشد: تا پایان سه‌ماهه، دنبال‌کنندگان در اینستاگرام را ۱۵ درصد بیشتر از سه‌ماهه گذشته افزایش دهید.

پرسونای مشتری

تعریف مخاطب هدف در استراتژی سوشال مدیا مارکتینگ

پس از تعیین اهداف گام بعدی در ایجاد استراتژی سوشال مدیا مارکتینگ، تعریف مخاطب هدف است. مخاطب هدف شما گروهی از افرادی است که به احتمال زیاد محصولات شرکت شما را خریداری می‌کنند.

در ادامه به نحوه تعریف مخاطب هدف شما در سوشال مدیا مارکتینگ، یعنی گروه خاصی از افرادی که می‌خواهید شرکت شما به آن‌ها در پلتفرم‌های اجتماعی دست یابد، خواهیم پرداخت.

مخاطب هدف کیست

مخاطب هدف شما افرادی هستند که احتمالاً به محتوا، محصولات و خدماتی که ایجاد می‌کنید علاقه‌مند خواهند بود. آن‌ها افرادی هستند که شما قصد دارید مشکلاتشان را حل کنید.

شناخت دقیق مخاطب هدف شما، بازاریابی شما را هدایت می‌کند و به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید چه محتوایی، در کجا و چه زمانی به اشتراک بگذارید. هدف‌گذاری برای یک مخاطب خاص به شما کمک می‌کند تا بهترین استفاده را از زمان و پول خود داشته باشید.

پرسونای مشتری

شناسایی مخاطب هدف

حالا بیایید به نحوه شناسایی مخاطب هدف خود بپردازیم. مخاطب هدف احتمالاً ویژگی‌های مشترکی دارند، مانند سن و مکان.

برای تعیین مخاطب هدف رسانه‌های اجتماعی، با جمع‌آوری اطلاعاتی درباره مشتریان و دنبال‌کنندگان فعلی خود شروع کنید. شما می‌توانید برخی از این اطلاعات را از سایر افراد در سازمان خود مانند تیم تحقیق، تحلیل‌گران یا حتی سایر بازاریابان دریافت کنید.

اطلاعات دموگرافیک مشتریان فعلی خود را در نظر بگیرید، مثلاً

سن: آن‌ها در کدام دهه از زندگی خود هستند؟ از کدام نسل یا در چه مرحله‌ای از زندگی قرار دارند؟ آیا آن‌ها نوجوان، جوان، والدین یا بازنشسته هستند؟

مکان: بیشتر مشتریان شما در کجا زندگی می‌کنند؟ این به شما کمک می‌کند تا بفهمید کدام منطقه جغرافیایی را هدف بگیرید و چه زمانی باید پست‌ها و تبلیغات رسانه‌های اجتماعی خود را زمان‌بندی کنید تا بیشترین دیده شدن را داشته باشید.

زبان: از چه زبانی باید برای برقراری ارتباط با مخاطب هدف خود استفاده کنید؟ برخی از افراد ممکن است زبان شما را صحبت نکنند یا در خانه به زبانی متفاوت از زبان رایج منطقه جغرافیایی خود صحبت کنند.

علایق: آن‌ها به چه چیزهایی علاقه‌مندند؟ چه چیزی آن‌ها را هیجان‌زده می‌کند؟ به چه چیزی اهمیت می‌دهند؟

نیازها: مشتریان شما با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند؟ چه مسائلی دارند که محصول یا خدمات شما می‌تواند به آن‌ها کمک کند؟

پرسونای مشتری

شیوه تعامل مخاطب هدف

پس از اینکه این ویژگی‌ها را درباره مشتریان فعلی خود یاد گرفتید، نحوه تعامل افراد با برند شما در رسانه‌های اجتماعی را بررسی کنید. به سوالاتی مانند:

  • افراد چه چیزی درباره برند، محصولات و خدمات شما می‌گویند؟
  • آن‌ها چه چیزهایی را دوست دارند و چه چیزهایی را نمی‌پسندند؟
  • چرا مخاطبان شما شما را دنبال می‌کنند؟
  • آن‌ها درباره چه چیزهای دیگری به صورت آنلاین صحبت می‌کنند؟

درک نوع اطلاعاتی که افراد به دنبال آن هستند، به شما کمک می‌کند تا نیازهای مخاطب هدف خود را بشناسید و نحوه تعامل با آن‌ها را در رسانه‌های اجتماعی تعیین کنید. شما می‌توانید از ابزارهای شنود اجتماعی استفاده کنید تا این مکالمات درباره برند خود را در رسانه‌های اجتماعی پیدا کنید.

همانطور که قبلاً اشاره شد، شنود اجتماعی به معنای رصد کردن پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای اشاره‌ها و مکالمات درباره برند شماست.

حالا که حس کردید مخاطب هدف شما چه کسانی هستند و چگونه درباره برند شما در رسانه‌های اجتماعی صحبت می‌کنند، تحقیق کنید که از کدام پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. برای ایجاد بیشترین تأثیر، باید هدف داشته باشید تا مخاطب خود را در جایی که بیشتر فعال است، جذب کنید.

به عنوان مثال، منطقی نیست که به طور منظم در Pinterest پست بگذارید، اگر مخاطب هدف شما بیشتر وقت خود را در LinkedIn می‌گذراند.

بررسی فعالیت رقبا

در نهایت، شما می‌توانید از مشاهده کارهایی که رقبا انجام می‌دهند، اطلاعات زیادی درباره مخاطب هدف خود کسب کنید. مخاطب هدف شما احتمالاً شباهت‌هایی با آن‌ها دارد. شما می‌توانید از مشاهده تاکتیک‌های آن‌ها بهره ببرید.

به سوالاتی مانند این فکر کنید:

  • رقبا چه کسانی را هدف قرار می‌دهند؟
  • چگونه با مخاطب هدف خود ارتباط برقرار می‌کنند؟
  • آن‌ها چه کارهایی را به خوبی انجام می‌دهند و چه کارهایی را نه چندان خوب؟
  • چند وقت یک‌بار پست می‌گذارند؟
  • از کدام فرمت‌های محتوا استفاده می‌کنند؟

وقتی به مخاطب هدف خاصی بازاریابی می‌کنید، می‌توانید محتوایی ایجاد کنید که با آن‌ها صحبت کند. این می‌تواند به شما کمک کند تا وفاداری آن‌ها را به دست آورید. 

سوشال مدیا مارکتینگ

انتخاب بهترین پلتفرم‌ برای استراتژی سوشال مدیا مارکتینگ

رسیدن به مخاطب هدف، نیازمند ایجاد محتوای مناسب و انتشار آن در زمان مناسب و روی پلتفرم مناسب است. در ادامه، به بررسی آخرین بخش یعنی نحوه انتخاب بهترین پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای کمپین شما خواهیم پرداخت.

این گام بعدی در توسعه استراتژی رسانه‌های اجتماعی شماست. انتخاب دقیق پلتفرم‌ها به چند دلیل اهمیت دارد. 

پلتفرم مناسب به شما کمک می‌کند تا به مخاطب هدف خود دست یابید. انتشار محتوا در پلتفرمی که افراد علاقه‌مند به محصولات یا خدمات شما را جذب می‌کند، می‌تواند باعث افزایش ترافیک وبسایت شما شود. انتخاب استراتژیک پلتفرم‌ها یک مزیت دیگر نیز دارد. شما زمان و پول خود را روی پلتفرم‌هایی متمرکز می‌کنید که به احتمال زیاد منجر به فروش یا افزایش ترافیک می‌شوند و نتایج بهتری به دست خواهید آورد.

اما با وجود بیش از ۱۰۰ پلتفرم رسانه‌های اجتماعی در سراسر جهان و ظهور پلتفرم‌های جدید هر روز، چگونه می‌توانید بهترین پلتفرم را برای بازاریابی برند خود انتخاب کنید؟

انتخاب بهترین پلتفرم‌ برای استراتژی سوشال مدیا مارکتینگ

استراتژی‌ انتخاب پلتفرم‌های سوشال مدیا مارکتینگ

می‌توانید با یادگیری درباره پلتفرم‌های مختلف و نحوه استفاده از آن‌ها شروع کنید. مدتی را صرف مطالعه پلتفرم‌های مختلف کنید تا نحوه کار آن‌ها و چگونگی ارتباط افراد در آن‌ها را درک کنید.

به عنوان مثال، X (توییتر سابق) تاکید زیادی بر اطلاعات در زمان واقعی دارد. همچنین محدودیت ۲۸۰ کاراکتری برای پیام‌ها دارد، برخلاف اکثر پلتفرم‌های دیگر که محدودیت بالاتری دارند. بنابراین، X (توییتر سابق) برای انتشار اخبار فوری، پست‌های بسیار کوتاه و تعامل مستقیم با افراد در زمان واقعی مناسب است.

همچنین باید به مخاطب هدف خود توجه کنید. آن‌ها بیشتر در کدام پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی فعال هستند؟ تحقیقاتی که قبلاً برای تعریف مخاطب هدف خود انجام دادید در اینجا مفید خواهد بود.

ممکن است فیسبوک کاربران فعال بیشتری نسبت به هر پلتفرم دیگری داشته باشد، اما اگر مخاطب هدف شما زیر ۲۵ سال است، ممکن است بخواهید بیشتر تمرکز خود را روی پلتفرم‌هایی مانند TikTok که جمعیت جوان‌تری را جذب می‌کند، بگذارید.

در مرحله بعد، به اهداف کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی خود فکر کنید. این اهداف باید با اهداف کلی کسب‌وکار شما هم‌راستا باشند. آیا می‌خواهید آگاهی از برند را افزایش دهید، سرنخ تولید کنید یا تعامل جامعه را بیشتر کنید؟ پلتفرم‌های مختلف مزایای مختلفی ارائه می‌دهند و ممکن است بهتر بتوانند به شما در دستیابی به این اهداف کمک کنند. 

به عنوان مثال، LinkedIn (لینکدین) یک پلتفرم است که حرفه‌ای‌ها می‌توانند در آن رزومه خود را منتشر کنند، به دنبال شغل بگردند، تخصص خود را به اشتراک بگذارند و با یکدیگر شبکه‌سازی کنند. شما ممکن است LinkedIn را انتخاب کنید اگر یکی از اهداف شما افزایش اعتبار برندتان باشد.

آشنایی با لینکدین مارکتینگ

همچنین باید به شرکت خود توجه کنید. محصولات و خدمات شما، هویت برند و نوع کسب‌وکار شما باید در تصمیم‌گیری شما تاثیر گذار باشند.

به عنوان مثال، یک توزیع‌کننده هنر ممکن است بخواهد روی یک کانال بسیار تصویری مانند Instagram (اینستاگرام) تمرکز کند، در حالی که یک شرکت که ویدیوهای آموزشی تولید می‌کند، ممکن است یک پلتفرم مبتنی بر ویدئو مانند YouTube (یوتیوب) را انتخاب کند.

یکی دیگر از مواردی که هنگام انتخاب پلتفرم‌ها برای کمپین رسانه‌های اجتماعی خود باید در نظر بگیرید، منابع در دسترس شماست. یک کمپین بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی نیازمند تعهد است. این نیازمند سرمایه‌گذاری زمان، پول و انرژی است.

چند نفر برای مدیریت همه پلتفرم‌هایی که می‌خواهید در آن‌ها حضور داشته باشید، در دسترس هستند؟

چقدر زمان می‌توانید به هر پلتفرم اختصاص دهید؟ بودجه شما برای تبلیغات در همه پلتفرم‌ها چقدر است؟ شرکت‌های مختلف ممکن است بودجه‌ها و تیم‌های بازاریابی متفاوتی داشته باشند، بنابراین داشتن درک واضحی از منابع موجود هنگام انتخاب پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مفید است.

جمع بندی

اولین گام در توسعه استراتژی رسانه‌های اجتماعی، تعریف اهداف است. دلایل اهمیت تعیین اهداف برای کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی را بررسی کردیم و این که چگونه اهداف کمپین خود را به روش SMART تبدیل کنید. 

درباره اینکه چرا انتخاب پلتفرم‌های مناسب برای کمپین رسانه‌های اجتماعی شما اهمیت دارد، صحبت کردیم و برخی از مواردی که باید در این باره در نظر بگیرید، مانند مخاطب هدف، اهداف و منابع شما را بررسی کردیم. این ملاحظات به شما کمک خواهند کرد تا پلتفرم‌هایی را که بهترین خدمت را به نیازهای شما می‌کنند، مشخص کنید.

امیدوارم به عنوان مدیر کسب‌وکار اکنون بهتر درک کرده باشید که چرا ایجاد یک استراتژی برای موفقیت سوشال مدیا مارکتینگ بسیار ضروری است.

اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان در این فضای رقابتی آنلاین موفق باشد، دیجیتال منتورینگ مهندس پیام لاهه می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین استراتژی‌ دیجیتال مارکتینگ را به کار بگیرید و حضور آنلاین قدرتمندی برای برند خود ایجاد کنید

حتما بخوانید:

رسانه‌های اجتماعی پولی چیست؟
درک و ارائه گزارش سوشال مدیا مارکتینگ
تحلیل سوشال مدیا چیست؟