هوش مصنوعی برای مدیران کسبوکار
در این مقاله، از دیدگاه مدیریتی به هوش مصنوعی برای مدیران کسب و کار خواهیم پرداخت. به مورد استفاده کسبوکاری از هوش مصنوعی برای مدیران کسب و کار نگاه خواهیم کرد و چارچوب استراتژیکی را برای استفاده مدیران به منظور بهرهبرداری از سرمایهگذاریها در زمینه هوش مصنوعی بررسی خواهد شد.
برای مشاهده ویدئوی بالا دکمه play را کلیک کنید
دوره آموزشی تولید محتوا با هوش مصنوعی با 60 درصد تخفیف ویژه
هوش مصنوعی چیست؟
هوش مصنوعی درباره دستیابی به این است که کامپیوترها کارهایی را انجام دهند که نیاز به هوش انسانی دارند. برای مثال، درک زبان، استدلال، هدایت در جهان فیزیکی، یادگیری و غیره. یادگیری ماشینی یک زیرمجموعه از هوش مصنوعی است که بر روی یادگیری کامپیوترها بدون برنامهریزی صریح آنها تمرکز دارد.
هوش مصنوعی به طور فزآیندهای به عنوان مرحله بعدی تحول دیجیتال دیده میشود. طی سالها، تعدادی از فناوریهای دیجیتال مختلف به تحول کسبوکار کمک کردهاند، که ایده سازماندهی یا تغییر فعالیتها و فرآیندهای یک شرکت برای استفاده از فرصتهای جدید ایجاد شده توسط فناوریهای دیجیتال است.
در دهه ۹۰ میلادی، فناوری که به راهاندازی این تحول کمک کرد، اینترنت بود. تعدادی از شرکتها بخشهای آنلاینی را برای استفاده از این فرصت تاسیس کردند. اما متاسفانه، تعدادی از این شرکتها نیز پس از ترکیدن حباب داتکام، این بخشهای آنلاین را تعطیل کردند. شرکتهایی که پافشاری کردند در بلندمدت به طور قابل توجهی بهرهمند شدند و شرکتهایی که این کار را نکردند، هزینه قابل توجهی پرداختند.
در اواسط دهه ۲۰۰۰، کامپیوترهای ابری کمک کردند تغییر مشابهی را رقم بزنند. در اینجا نیز، تعدادی از شرکتها شروع به سرمایهگذاری در کامپیوترهای ابری کردند، اما باز هم تعدادی از شرکتها پشتیبانی خود را وقتی متوجه شدند که اولین تلاشهایشان در زمینه کامپیوترهای ابری با چالشهایی مرتبط با امنیت در انتقال دادههایشان به ابر یا با مطابقت با مقررات مواجه است، متوقف کردند. اما این شرکتها که عقبنشینی کردند، باز هم هزینه پرداختند و شرکتهایی که پافشاری کردند، کسانی بودند که در بلندمدت خوب موقعیتیابی شدند و به خلق مقداری از چابکی کسبوکار کمک کردند که در بلندمدت به آنها کمک کرده است.
در اواخر دهه ۲۰۰۰، کامپیوترهای موبایل کمک کردند تغییر مشابهی ایجاد کنند و شرکتهایی که در اوایل به کامپیوترهای موبایل سرمایهگذاری کردند، واقعاً به خلق محصولات اول موبایل و فقط موبایل کمک کردند و کسبوکارهایشان را به دنیای موبایل تبدیل کردند.
دوره آموزشی تولید محتوا با هوش مصنوعی با 60 درصد تخفیف ویژه
امروزه، به نظر میرسد که هوش مصنوعی به طور مشابهی تحولآفرین خواهد بود. در واقع، شواهد اولیهای وجود دارد که نشان میدهد هوش مصنوعی میتواند به عنوان آنچه اغلب به عنوان فناوری کاربردی عمومی شناخته میشود، دیده شود.
حالا یک فناوری کاربردی عمومی، فناوریای است که پتانسیل استفاده گسترده در طیف وسیعی از بخشها را دارد و این فناوریهای کاربردی عمومی میتوانند نوآوری را تحریک کنند و رشد اقتصادی را هدایت کنند. در سطح سازمانی، آنها همچنین میتوانند استراتژی محصول و طراحی کلی سازمان را تعیین کنند.
سه عامل به عنوان نشانههایی دیده میشوند که نشان میدهند آیا یک فناوری، یک فناوری کاربردی عمومی است یا خیر.
اولین عامل این است که فناوری استفاده گستردهای در چندین صنعت دارد. دومین عامل این است که تعداد زیادی از شغلهای تحقیقاتی مرتبط با آن فناوری وجود دارد و این شغلهای تحقیقاتی خودشان نیز در تعدادی از صنایع دیگر پخش شدهاند. در یک مطالعه اخیر توسط گلدفارب و همکاران، محققان به بررسی اینکه آیا هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری کاربردی عمومی امیدوارکننده است پرداختند. آنها به تعدادی از فناوریهای اخیر که در رسانهها توجه داشتهاند نگاه کردند. به عنوان مثال، یادگیری ماشینی، سیستمهای اطلاعات جغرافیایی، کریسپر، کامپیوترهای کوانتومی، شکستن هیدرولیکی، رباتیک، نانوفناوری، اینترنت اشیاء و کامپیوترهای ابری.
آنها همچنین به میلیونها آگهی شغلی نگریستند و این آگهیها را بر اساس فناوری مرتبط با آنها طبقهبندی کردند. آنها ارزیابی کردند که آیا یادگیری ماشینی که یک زیرشاخه از هوش مصنوعی است، متفاوت به نظر میرسد. همانطور که در اسلاید میبینید، پژوهشگران دریافتند که تعدادی از آگهیهای شغلی به یادگیری ماشینی و همچنین چند فناوری دیگر مانند رباتیک و محاسبات ابری مرتبط بودند.
در واقع، تقریباً 14.6 درصد یا نزدیک به 15 درصد از مشاغل مربوط به یادگیری ماشینی، شغلهای مرتبط با پژوهش بودند. اکنون شغلهای مرتبط با پژوهش بهطور خاص نشاندهنده یک فناوری با کاربرد عمومی است زیرا آنها نشان میدهند که این فناوری قابلیت بهبود مداوم دارد. این بهبود مداوم پتانسیل قابل توجهی برای آینده ایجاد میکند که برخی از آنها در حال حاضر شناخته شده نیست و قطعاً یادگیری ماشینی که مهمترین زیرشاخهی هوش مصنوعی است، به نظر میرسد که این توانایی را نشان میدهد.
پژوهشگران همچنین بررسی کردند که آیا مشاغل یادگیری ماشینی بهویژه در تعدادی از صنایع مختلف پخش شدهاند. آنها دریافتند که مشاغل یادگیری ماشینی در تعدادی از صنایع مختلف، بهویژه در خدمات آموزشی، خدمات حرفهای، ساخت و ساز، و خدمات مالی و غیره دیده میشوند. در مقابل، برخی از فناوریهای دیگر مانند محاسبات کوانتومی بیشتر در یک یا دو صنعت مانند خدمات حرفهای دیده شدند. به طور خلاصه، به نظر میرسد که مشاغل یادگیری ماشینی در چندین صنعت مختلف موجود هستند و چندین صنعت امروزه از این مهارتها ارزش میبینند.
سپس، پژوهشگران به این موضوع پرداختند که آیا شغلهای پژوهشی، بهویژه، نیز در صنایع مختلف گسترده هستند. در اینجا نیز، پژوهشگران دریافتند که تعدادی از صنایع، از جمله ساخت و ساز، خدمات حرفهای، شغلهای مرتبط با فناوری اطلاعات، مالی، آموزش، همهی آنها به شغلهای پژوهشی مرتبط با یادگیری ماشینی نیاز دارند. نه هر فناوری دیگری این گستردگی را نشان داد. به طور خلاصه، تعدادی از این آمارها نشان میدهند که یادگیری ماشینی بهویژه و هوش مصنوعی بهطور کلی، احتمالاً یک فناوری با کاربرد عمومی خواهد بود. تبعات زیادی برای این وجود دارد. اول اینکه شرکتها و مدیران باید درک کنند که یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی تأثیر قابل توجهی بر تنوع وسیعی از صنایع خواهند داشت.
اینکه شما در صنعت فناوری نیستید، به این معنا نیست که از تأثیرات تحولآفرین یادگیری ماشینی مصون هستید. دوم اینکه، واقعیت اینکه بسیاری از این مشاغل، مشاغل پژوهشی هستند که نشاندهنده تکامل فناوری است، همچنین به این معناست که مدیران باید نسبت به فناوری صبور باشند. تأثیر تحولآفرین فناوری ممکن است با شانس همراه باشد. بنابراین، برای استفاده مؤثر از این فرصتها، مدیران باید فناوری و کاربردهای آن را درک کنند، آنها باید تغییرات زیادی در مدلهای کسبوکار خود، در زیرساختهای فناوری خود، در فرآیندهای سازمانی و در فرهنگ خود ایجاد کنند. همه اینها نیازمند تغییرات قابل توجهی است.
دوره آموزشی تولید محتوا با هوش مصنوعی با 60 درصد تخفیف ویژه