تحلیل سوشال مدیا چیست؟

تحلیل سوشال مدیا (Social Media Analytic) می‌تواند ابزاری قدرتمند برای هدایت کمپین‌های فعلی و آینده در مسیر درست باشد. همانند گوش دادن اجتماعی (سوشال لیسنینگاز تحلیل‌ها استفاده می‌کنید تا تصمیمات بهتری بگیرید، مشکلات را حل کنید، عملکرد را بهبود بخشید و مخاطبان خود را بهتر بشناسید.

تفاوت تحلیل و سوشال لیسنینگ

در سوشال لیسنینگ، اطلاعات جمع‌آوری‌شده کیفی هستند. داده‌های کیفی، ویژگی‌ها یا خصوصیات را توصیف می‌کنند. این داده‌ها از طریق مشاهده جمع‌آوری می‌شوند، مانند گوش دادن به زبانی که مردم هنگام صحبت درباره کسب‌وکار شما استفاده می‌کنند.
از سوی دیگر، تحلیل به داده‌های کمی می‌پردازد. داده‌های کمی اطلاعاتی هستند که قابل شمارش یا مقایسه در مقیاس عددی هستند؛ داده‌هایی که می‌توان آنها را به‌طور عددی اندازه‌گیری کرد، مانند تعداد کلیک‌ها در یک پلتفرم در یک دوره زمانی خاص.

تحلیل‌ها بخش حیاتی از تمام تلاش‌های بازاریابی شما خواهند بود. فرض کنید یک کمپین شبکه اجتماعی برای محصول جدید شرکت خود راه‌اندازی کرده‌اید. برای اینکه بفهمید مخاطبان شما چگونه به کمپین شما واکنش نشان می‌دهند، ممکن است بخواهید جزئیات بیشتری بدانید.

چه درصدی از دنبال‌کنندگان شما با پستتان تعامل داشته‌اند؟

چند نفر ویدیوهای شما را تماشا کرده‌اند؟

تحلیل سوشال مدیا می‌تواند به شما در پاسخ به این سوالات کمک کند.

تحلیل سوشال مدیا (Social Media Analytic) فرآیندی است که طی آن داده‌های موجود در پلتفرم‌های اجتماعی ردیابی، جمع‌آوری و تحلیل می‌شوند تا تصمیم‌گیری‌های استراتژیک کسب‌وکار بهبود یابد.

حالا بیایید به روش‌های مختلفی که تحلیل سوشال مدیا می‌تواند از کمپین‌های شما حمایت کند، بپردازیم.

تحلیل سوشال مدیا

روش‌های مختلف تحلیل سوشال مدیا 

برای شروع، تحلیل سوشال مدیا می‌تواند به شما کمک کند مخاطبان خود را بهتر بشناسید. با استفاده از تحلیل‌ها، می‌توانید بفهمید چه نوع محتوایی بهترین تعامل را با مخاطب دارد. 

همچنین، تحلیل تعامل مخاطبان با پست‌ها نشان می‌دهد که مخاطبان شما چه زمانی بیشتر در فضای آنلاین فعال هستند. این به شما کمک می‌کند بهترین زمان برای پست‌گذاری در پلتفرم‌های مختلف را تعیین کنید. می‌توانید از داده‌ها برای انتخاب پلتفرم‌های مناسب استفاده کنید. همان‌طور که گفتیم، محتوای شما ممکن است در برخی پلتفرم‌ها بهتر از دیگران عمل کند. با استفاده از تحلیل‌ها، می‌توانید تعامل، ترافیک و فروش خود را در پلتفرم‌های مختلف اندازه‌گیری کنید. 

سپس می‌توانید از این اطلاعات برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه در کدام پلتفرم‌ها منتشر کنید و چطور زمان خود را در آنها اولویت‌بندی کنید، استفاده کنید. می‌توانید بیشتر زمان خود را صرف پلتفرم‌هایی کنید که بهترین عملکرد را دارند.

از طریق تحلیل‌ها، می‌توانید بفهمید چه محتوایی بهترین نتایج را به ارمغان می‌آوردبه عنوان مثال، می‌توانید بررسی کنید که آیا تصاویر، ویدیوها یا لینک‌ها در پلتفرم‌های خاصی بهتر عمل می‌کنند یا اینکه چه نوع تصاویری عملکرد بهتری دارند. برخی پلتفرم‌ها، مانند فیسبوک و توییتر، ابزارهای تحلیلی دارند که به شما نشان می‌دهند چه نوع محتوایی بیشترین سطح تعامل را داشته است.

تحلیل‌ها همچنین به شما کمک می‌کنند از رقبا بیاموزید. توییتر، به‌عنوان مثال، به شما اجازه می‌دهد تمام مکالمات عمومی را در این پلتفرم تحلیل کنید. تحلیل داده‌های رقبا به شما این امکان را می‌دهد که ارزیابی کنید چه چیزی را به خوبی انجام می‌دهند و چه اشتباهاتی مرتکب می‌شوند. این می‌تواند به شما کمک کند تا محتوای خود را بهبود دهید و استراتژی‌های خود را تطبیق دهید.

تحلیل سوشال مدیا همچنین به شما امکان می‌دهد بازگشت سرمایه (ROI) سوشال مدیا خود را برای مشتریانتان اندازه‌گیری کنید. اگر هدف شما افزایش آگاهی از برند است، می‌توانید از ابزارهای تحلیلی برای اندازه‌گیری تعداد دنبال‌کنندگان جدید خود در پلتفرم‌های مختلف در یک دوره زمانی خاص استفاده کنید. 

ارائه این داده‌ها به ذی‌نفعان به شما کمک می‌کند تا اثربخشی کمپین‌های شبکه اجتماعی خود را اثبات کنید.

بینش‌هایی که از تحلیل‌ها به دست می‌آورید، می‌توانند به شما در بهبود استراتژی شبکه اجتماعی کمک کنند. تحلیل‌ها به شما نشان می‌دهند چه چیزی در استراتژی شبکه اجتماعی شما خوب عمل می‌کند و چه چیزی به اندازه کافی موثر نیست. این به شما اجازه می‌دهد زمان، تلاش و بودجه خود را بهتر متمرکز کنید. به‌ عنوان مثال، می‌توانید از تحلیل‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات دموگرافیک درباره مخاطبان هدف خود در سوشال مدیا استفاده کنید. این کار می‌تواند به شما در بهبود تاکتیک‌های بازاریابی برای آن مخاطب کمک کند.

تحلیل سوشال مدیا

ابزارهای تحلیل سوشال مدیا

تعداد زیادی از پلتفرم‌های سوشال مدیا ابزارهای تحلیلی دارند که به شما امکان می‌دهند داده‌های سایت آنها را جمع‌آوری و ارزیابی کنید. همچنین ابزارهای تحلیلی زیادی برای سوشال مدیا وجود دارند که به شما کمک می‌کنند عملکرد را در چندین پلتفرم پیگیری کنید و گزارش‌هایی ایجاد کنید. از جمله این ابزارها می‌توان به گوگل آنالیتیکس، سوشال بلید و ابزار آنالیز رقبا کوکو (CoCo) اشاره کرد. 

تحلیل سوشال مدیا به شما کمک می‌کند برند خود، مخاطبان و رقبا را بهتر بشناسید. با تحلیل داده‌ها، می‌توانید استراتژی‌ سوشال مدیا مارکتینگ خود را بهبود بخشید تا به اهداف و مقاصد خود دست یابید. 

شاخص‌های اندازه گیری سوشال مدیا

از دسترسی بالقوه تا نرخ تحسین، ده‌ها شاخص سوشال مدیا وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را برای اندازه‌گیری پیشرفت در جهت اهداف کمپین خود دنبال کنید. در ادامه به بررسی برخی از رایج‌ترین شاخص‌های سوشال مدیا، جایگاه آن‌ها در قیف بازاریابی سوشال مدیا و اهمیت پیگیری آن‌ها می‌پردازد.

شاخص (Metric) به معنای یک اندازه‌گیری کمی است که برای ردیابی و ارزیابی یک هدف کسب‌وکاری استفاده می‌شود. 

هدف شما در سوشال مدیا مشخص می‌کند که روی کدام شاخص‌ها تمرکز کنید و برای بهینه‌سازی آن‌ها تلاش کنید. همان‌طور که اشاره کردیم، شما در هنگام تدوین استراتژی سوشال مدیا مارکتینگ خود اهدافی تعیین می‌کنید. این اهداف را بر اساس اهداف کمپین بازاریابی بزرگتری که روی آن کار می‌کنید، انتخاب می‌کنید. این اهداف اغلب بر اساس اهداف کسب‌وکار شما تعیین می‌شوند.

هر هدف کمپین بازاریابی سوشال مدیا شما به منظور هدایت افراد از مراحل مختلف قیف بازاریابی سوشال مدیا طراحی شده است: آگاهی، بررسی و ارزیابی، تبدیل و وفاداری. 

به همین ترتیب، هر هدف دارای شاخص‌های مرتبطی است که به شما در اندازه‌گیری پیشرفت به سمت آن هدف کمک می‌کند.

تحلیل سوشال مدیا

شاخص‌های اندازه گیری سوشال مدیا بر اساس قیف بازاریابی

برای مرور، اولین مرحله قیف بازاریابی، آگاهی است که در آن هدف شما جلب توجه مخاطبان است. در این مرحله، شما شاخص‌های مربوط به آگاهی از برند را دنبال می‌کنید. زمانی که آگاهی از برند را اندازه‌گیری می‌کنید، به تحلیل میزان توجهی که برند شما در تمام پلتفرم‌های سوشال مدیا طی یک دوره گزارش‌دهی (مانند یک هفته، ماه یا سه ماه) دریافت کرده است، می‌پردازید. 

شاخص‌های مربوط به آگاهی از برند شامل تعداد اشتراک‌گذاری‌ها، ذکر نام برند، لینک‌ها به محتوای شما و تعداد بازدیدهایی است که برند شما در یک دوره زمانی مشخص دریافت کرده است. هر بازدید (Impression) به معنای این است که یک قطعه محتوا به مخاطب هدف شما نمایش داده شده است. 

شاخص رایج دیگری که به آگاهی مربوط است، دسترسی بالقوه (Reach) است، که اندازه‌گیری می‌کند چند نفر ممکن است یک پست را از زمان انتشار آن دیده باشند. برای مثال، اگر شخصی یک پست را در توییتر ریتوییت کند، می‌توانید فرض کنید که درصدی از دنبال‌کنندگان او نیز احتمالاً پست را خواهند دید. این شاخص‌ها به شما کمک می‌کنند تا پیشرفت خود را در جهت گسترش مخاطبان سوشال مدیا خود ارزیابی کنید.

مرحله آگاهی در قیف بازاریابی

وقتی مشتریان بالقوه از برند شما آگاه شدند، وارد مرحله بعدی قیف بازاریابی می‌شوند: بررسی و ارزیابی. در این مرحله، مشتریان در حال فکر کردن به انجام کسب‌وکار با شما هستند. در این مرحله می‌توانید شروع به اندازه‌گیری شاخص‌های تعامل مانند نرخ تحسین کنید، که نشان‌دهنده تعداد اقدامات تأییدی مانند لایک، ذکر نام، ریتوییت یا افزودن به علاقه‌مندی‌ها است که یک پست دریافت می‌کند نسبت به تعداد کل دنبال‌کنندگان شما. 

نرخ تحسین بالا نشان می‌دهد که مخاطبان شما آن قطعه محتوا را ارزشمند می‌دانند و این می‌تواند به علاقه‌مندی بیشتر به برند و در نهایت به خرید منجر شود. 

همچنین، آگاهی از اینکه مخاطبان شما با چه نوع محتوایی تعامل بیشتری دارند، می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری در مورد محتوای بعدی که باید ایجاد کنید، کمک کند.

مرحله بررسی در قیف بازاریابی

وقتی مشتریان بالقوه تصمیم به خرید می‌گیرند، وارد مرحله تبدیل می‌شوند. در این مرحله، می‌توانید شاخص‌هایی مانند ارجاع‌ها را اندازه‌گیری کنید، که نشان‌دهنده این است که چگونه فردی به وب‌سایت شما هدایت شده است. می‌توانید ردیابی کنید چند نفر از طریق تمام پلتفرم‌های سوشال مدیا به وب‌سایت شما ارجاع داده شده‌اند و ارجاع‌هایی که از پلتفرم‌های خاص دریافت کرده‌اید را اندازه بگیرید.

همچنین می‌توانید تبدیل‌ها را اندازه‌گیری کنید، که به تکمیل یک فعالیت که به موفقیت کسب‌وکار کمک می‌کند اشاره دارد. این فعالیت‌ها می‌توانند شامل هر چیزی از کلیک کردن روی یک لینک تا خرید یک محصول باشند. تبدیل‌های اجتماعی به اقداماتی اشاره دارند که فرد در وب‌سایت شما انجام می‌دهد به‌دلیل دیدن کمپین‌های شبکه اجتماعی شما.

مرحله تبدیل در قیف بازاریابی

پس از اینکه شخصی مشتری شد، هدف شما ایجاد وفاداری در اوست. در این مرحله از قیف، ممکن است شاخص‌هایی مانند تعداد نظرات مشتریان را اندازه‌گیری کنید. یک نظر مشتری می‌تواند هر نوع بازخورد، ارزیابی، نظر، توصیه یا مصاحبه مرتبط با برند شما باشد.

وقتی افراد از برند شما راضی و مشتاق هستند، احتمال بیشتری دارد که احساسات مثبت خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. نظرات مشتریان در سوشال مدیا می‌توانند به ایجاد اعتماد و اعتبار برای برند شما کمک کنند و حضور برند شما در سوشال مدیا را تقویت کنند.

مرحله وفاداری در قیف بازاریابی

همچنین می‌توانید وفاداری مشتریان را با یک شاخص خاص به نام امتیاز ترویج کننده خالص (NPS) اندازه‌گیری کنید. امتیاز ترویج‌کننده خالص به شما کمک می‌کند تا تعاملات آینده مشتری را پیش‌بینی کنید.
این امتیاز با پرسیدن سوالی از مشتریان محاسبه می‌شود: چقدر احتمال دارد که محصول ما را به یک دوست توصیه کنید؟
مشتریان با نمره‌ای بین ۱ تا ۱۰ پاسخ می‌دهند. بسته به عددی که انتخاب می‌کنند، آنها به‌عنوان مشتریان ناراضی، مشتریان راضی اما بی‌علاقه یا مشتریان وفادار و مشتاق در نظر گرفته می‌شوند. مرور NPS می‌تواند به شما کمک کند تا رضایت مشتریان را اندازه‌گیری کنید و فروش‌های آینده را پیش‌بینی کنید.

امتیاز ترویج کننده خالص

شاخص‌ها مهم هستند زیرا نشان می‌دهند که آیا استراتژی سوشال مدیا شما در طول زمان موفق بوده است یا خیر. با بررسی شاخص‌های مختلف در هر مرحله از قیف بازاریابی، می‌توانید عملکرد سوشال مدیا برند خود را بهتر درک کنید. همچنین، با تنظیم استراتژی سوشال مدیا خود، می‌توانید شاخص‌های بیشتری که به کسب‌وکار شما مرتبط هستند را دنبال کنید.

اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان در این فضای رقابتی آنلاین موفق باشد، دیجیتال منتورینگ مهندس پیام لاهه می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین استراتژی‌ دیجیتال مارکتینگ را به کار بگیرید و حضور آنلاین قدرتمندی برای برند خود ایجاد کنید

حتما بخوانید:

رسانه‌های اجتماعی پولی چیست؟
درک و ارائه گزارش سوشال مدیا مارکتینگ
تحلیل سوشال مدیا چیست؟