بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟

در مقاله قبلی با راهنمای رسانه دیجیتال آشنا شده‌اید: رسانه‌های پولی، مالکیتی و اکتسابی. 

همچنین یاد گرفته‌اید که برندها چگونه از بهینه سازی سایت برای موتور جستجو (SEO) برای رتبه‌بندی در صفحات نتایج موتورهای جستجو و افزایش ترافیک به محتوای خود استفاده می‌کنند. 

در این مقاله به بازاریابی موتورهای جستجو کمی عمیق‌تر بپردازیم. 

تبلیغات پولی چیست؟

تبلیغات پولی هر نوع تبلیغ دیجیتالی است که یک برند برای نمایش آن در اینترنت هزینه می‌پردازد. بخش مهمی از این تبلیغات، بازاریابی موتور جستجو (Search Engine Marketing) یا SEM است. SEM فرآیندی است که از طریق آن ترافیک به یک وب‌سایت از طریق تبلیغات پولی که در صفحات نتایج موتورهای جستجو ظاهر می‌شوند، ایجاد می‌شود. 

این تبلیغات معمولاً بالای یا پایین لیست‌های جستجوی معمولی در یک صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) نمایش داده می‌شوند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که برخی شرکت‌ها SEM را در دو دسته در نظر می‌گیرند که شامل هم تبلیغات پولی و هم سئو می‌شود. اما برای ساده‌سازی، ما می‌گوییم که SEO مربوط به رتبه‌بندی در نتایج جستجوی ارگانیک است، در حالی که SEM از طریق تبلیغات پولی صورت می‌گیرد.

تبلیغات پولی چیست؟

بازاریابی موتورهای جستجو چگونه کار می‌کند؟

SEM نیز مانند سئو با تحقیق در مورد کلمات کلیدی شروع می‌شود. 

به‌عنوان مثال، اگر شرکت شما ویتامین می‌فروشد، ممکن است بخواهید تبلیغی را به مشتریانی که عبارت “«ویتامین C» را جستجو می‌کنند، نمایش دهید. پس از انتخاب کلمات کلیدی، وارد یک حراجی تبلیغاتی می‌شوید تا برای آن‌ها پیشنهاد دهید. 

حراجی تبلیغاتی تعیین می‌کند که کدام تبلیغات و با چه ترتیبی در نتایج جستجو نمایش داده شوند. وقتی برای یک کلمه کلیدی پیشنهاد می‌دهید، تصمیم می‌گیرید که چقدر حاضر هستید پرداخت کنید وقتی کسی آن عبارت را جستجو کرده و روی تبلیغ شما کلیک می‌کند. 

این روش به‌عنوان پرداخت به ازای کلیک (PPC) شناخته می‌شود زیرا فقط زمانی هزینه پرداخت می‌کنید که کسی روی تبلیغ شما کلیک کند. مقدار پرداختی شما به ازای هر کلیک به‌عنوان هزینه به ازای کلیک (CPC) شناخته می‌شود.

همان‌طور که در هر حراجی ممکن است پیشنهاد خود را از دست بدهید، در اینجا نیز ممکن است تبلیغ شما هر بار که کسی کلمه کلیدی شما را جستجو می‌کند، نمایش داده نشود. موتورهای جستجو تصمیم می‌گیرند که کدام تبلیغات را نمایش دهند، بر اساس عواملی مانند کیفیت و حداکثر مبلغ پیشنهادی.

SEM راهی عالی برای دسترسی سریع به مشتریان خاص است و مزایای دیگری هم دارد. مثلاً وقتی مشتریان از طریق نتایج جستجو به یک وب‌سایت می‌رسند، معمولاً به صفحه اصلی آن سایت هدایت می‌شوند. اما تبلیغات پولی به شما امکان می‌دهد که کنترل کنید بازدیدکنندگان به کدام صفحه از سایت شما منتقل شوند، خواه این صفحه فرم ثبت‌نام باشد یا یک صفحه محصول خاص.

بازاریابی مجدد در بازاریابی موتورهای جستجو

بازاریابی مجدد در بازاریابی موتورهای جستجو

یکی از بزرگترین مزایای تبلیغات پولی این است که فرصت‌هایی برای بازاریابی مجدد ایجاد می‌کنند. بازاریابی مجدد به شما این امکان را می‌دهد که مشتریان قبلی یا بازدیدکنندگان سایت خود را شناسایی کنید و تبلیغات پولی را در سایر سایت‌ها و پلتفرم‌های اجتماعی به آن‌ها نمایش دهید. 

شاید تجربه کرده باشید که بعد از بازدید از یک سایت برای خرید شلوار جین، همان شلوارها در سایت‌های دیگر به شما نمایش داده می‌شوند. این همان بازاریابی مجدد است که توجه افرادی را که از قبل به برند شما علاقه‌مند بودند، دوباره به خود جلب می‌کند. این موضوع بسیار مهم است زیرا اکثر بازدیدکنندگان وب‌سایت قبل از انجام یک عمل خاص، مانند خرید، سایت را ترک می‌کنند. بازاریابی مجدد آن‌ها را تشویق می‌کند تا بازگردند و یادآوری می‌کند که چرا ابتدا روی تبلیغ شما کلیک کردند.

تبلیغات نمایشی (display advertising) چیست؟

تبلیغات نمایشی (display advertising) چیست؟

تبلیغات نمایشی (Display ads)، فرمت‌های بصری تبلیغاتی هستند که در صفحات وب یا اپلیکیشن‌ها قرار می‌گیرند. این نوع تبلیغات شامل تصاویر، متون، ویدیوها یا GIF‌ها می‌شود که به شبکه‌های تبلیغاتی ارسال شده و سپس برای مخاطبان هدف شما به منظور ترویج برند، خدمات یا محصولات شما نمایش داده می‌شوند.

شبکه تبلیغاتی (display network) مجموعه‌ای از وبسایت‌ها، ویدیوها و اپلیکیشن‌ها است که تبلیغات شما می‌تواند در آنها نمایش داده شود. برخی از شبکه‌های تبلیغاتی ممکن است شامل دو میلیون وبسایت یا بیشتر باشند. این شبکه‌ها به بازاریابان امکان می‌دهند تا تبلیغات خود را به مخاطبان خاص، موضوعات مشخص، مکان‌های خاص و موارد دیگر هدف‌گیری کنند. نمونه‌ ای از شبکه‌های تبلیغاتی شامل Google Display است. با این حال، گزینه‌های زیادی وجود دارد و توصیه می‌کنیم که تا حد ممکن تحقیق کنید تا بهترین گزینه برای کسب‌وکار خود را بیابید.

همچنین بازارهای تبادل تبلیغات (ad exchanges) وجود دارد، بازارهای دیجیتالی که در آن خریداران و فروشندگان گرد هم می‌آیند و در یک فرآیند مزایده لحظه‌ای به خرید و فروش فضای تبلیغاتی می‌پردازند. بازارهای تبادل تبلیغات، موجودی تبلیغات را از چندین ناشر و شبکه تبلیغاتی جمع‌آوری می‌کنند. آژانس‌ها و تبلیغ‌کنندگان معمولاً از طریق ابزاری به نام پلتفرم سمت تقاضا (Demand-Side Platform) بر روی نمایش تبلیغات از این بازارها مزایده می‌دهند. نمونه‌ای از بازارهای تبادل تبلیغات شامل  Google Ad Manager است.

انواع تبلیغات نمایشی

  • تبلیغات تصویری (Image ads)، فایل‌های ثابت JPG، PNG یا GIF‌های متحرکی هستند که در وبسایت‌ها ظاهر می‌شوند. رسیدن به مشتریان از طریق تصاویر رویکردی مؤثر است زیرا کاربران می‌توانند مفید بودن محصول شما را ببینند.
  • تبلیغات متنی (Text ads)، تبلیغاتی عمومی هستند که تنها به صورت متن در وبسایت‌ها نمایش داده می‌شوند. این تبلیغات به دلیل اینکه فقط از متن تشکیل شده‌اند، دینامیک بالایی ندارند.
  •  تبلیغات واکنش‌گرا (Responsive ads) به صورت خودکار اندازه و فرمت خود را به تناسب فضای موجود تنظیم می‌کنند. انعطاف‌پذیری و توانایی تبلیغات واکنش‌گرا آنها را بسیار محبوب کرده است. این نوع تبلیغات می‌توانند به صورت تبلیغات بومی نیز ظاهر شوند، به این معنی که به گونه‌ای طراحی و قالب‌بندی می‌شوند که شبیه به محتوای اصلی وبسایت به نظر برسند.
  • تبلیغات ترویج اپلیکیشن (App promotion ads) تبلیغاتی هستند که باعث دانلود و افزایش تعامل کاربران با اپلیکیشن‌ها می‌شوند. این تبلیغات عالی هستند زیرا با کلیک بر روی آنها، کاربران به طور مستقیم به فروشگاه اپلیکیشن‌ها هدایت می‌شوند تا به راحتی اپلیکیشن مورد نظر شرکت شما را دانلود کنند. این تبلیغات فقط در دستگاه‌هایی که با محتوای شما سازگار هستند ظاهر می‌شوند.
انواع تبلیغات نمایشی

تبلیغات نمایشی چگونه در قیف بازاریابی قرار می‌گیرند؟

هنگامی که کمپین‌های بازاریابی دیجیتال را ایجاد می‌کنید و هدف شما معرفی شرکت و تعامل با مشتریان احتمالی است، ممکن است تصمیم به استفاده از تبلیغات نمایشی بگیرید تا استراتژی بازاریابی مؤثر و موفقی را تضمین کنید. در گوگل، تبلیغات نمایشی در مراحل آگاهی و بررسی قیف بازاریابی استفاده می‌شوند، زیرا پتانسیل ایجاد آگاهی و افزایش پایه مشتریان را دارند. با این حال، ما همچنین از تبلیغات نمایشی در مراحل پایین‌تر قیف برای بازاریابی مجدد استفاده می‌کنیم.

بازاریابی مجدد، تبلیغات پرداختی را به مشتریانی که از وبسایت یا پروفایل اجتماعی شما بازدید کرده‌اند، ارسال می‌کند. این روش به افزایش تبدیل‌ها و حفظ مشتریان وفادار کمک می‌کند.

آگاهی و بررسی در قیف بازاریابی

جمع بندی بازاریابی موتورهای جستجو

SEM روشی است که برندها از طریق آن ترافیک به وب‌سایت خود را با قرار دادن تبلیغات پولی در صفحات نتایج موتورهای جستجو افزایش می‌دهند. این روش از یک مدل به نام تبلیغات پرداخت به ازای کلیک استفاده می‌کند که در آن شما زمانی هزینه پرداخت می‌کنید که کسی روی تبلیغ شما کلیک کند. تبلیغات پولی دارای مزایای بزرگی مانند دسترسی سریع به مشتریان، کنترل مسیر ورود بازدیدکنندگان به سایت و بازاریابی مجدد است.

یکی از انواع رایج تبلیغات، یعنی تبلیغات نمایشی (display advertising) است. تبلیغات نمایشی به دلیل اثربخشی آن توسط میلیون‌ها شرکت در سراسر جهان استفاده می‌شود.

اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان در این فضای رقابتی آنلاین موفق باشد، دیجیتال منتورینگ مهندس پیام لاهه می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین استراتژی‌ دیجیتال مارکتینگ را به کار بگیرید و حضور آنلاین قدرتمندی برای برند خود ایجاد کنید.

مقاله مرتبط:

نکات مهم برای طراحی سایت موفق