بازاریابی ایمیلی (ایمیل مارکتینگ) چیست؟ + انواع کمپین های ایمیلی
بازاریابی رسانه های اجتماعی به برندها کمک میکند تا دامنه دسترسی خود را گسترش دهند و یک لیست از مشترکین ایمیل بسازند.
در این مقاله، به بررسی کارهایی که برندها میتوانند با این لیستهای مشترکین انجام دهند، خواهیم پرداخت. اما قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم، بیایید تعریف کنیم که بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) چیست و چه چیزی نیست.
بازاریابی ایمیلی با اسپم تفاوت دارد
اول و مهمتر از همه، بازاریابی ایمیلی اسپم نیست!
اسپم، که به عنوان ایمیلهای ناخواسته نیز شناخته میشود، به ایمیلهایی اطلاق میشود که به صورت انبوه به یک لیست بزرگ از گیرندگان ارسال میشوند، بدون اینکه آنها برای دریافت آنها ثبتنام کرده باشند.
اینها همان ایمیلهایی هستند که در صندوق ورودی شما ظاهر میشوند، حتی اگر هرگز برای دریافتشان ثبتنام نکرده باشید. ارسالکنندگان اسپم ممکن است ادعاهایی کنند که بیش از حد خوب به نظر میرسند یا همان محتوا را بدون توجه به علاقههای گیرندگان، به همه ارسال کنند. اغلب اوقات، آنها آنقدر ایمیل ارسال میکنند که مخاطبان بالقوه را ناراحت میکنند.
بازاریابی ایمیلی زمانی است که یک برند پیامهایی را به یک لیست از مشترکین موجود ارسال میکند تا اطلاعاتی را به اشتراک بگذارد، فروش را افزایش دهد یا یک جامعه ایجاد کند.
این به معنای ارسال محتوای مرتبط و مفید به افرادی است که موافقت کردهاند آن را دریافت کنند. اگر این کار به درستی انجام شود، بازاریابی ایمیلی به برندها کمک میکند تا روابطی با مشتریان بالقوه و موجود خود ایجاد و حفظ کنند.
چگونه برندها میتوانند از دیده شدن به عنوان اسپمر اجتناب کنند؟ چگونه مطمئن شوند که محتوای مناسب را در زمان مناسب به افراد مناسب ارسال میکنند؟
آنها از تقسیمبندی و شخصیسازی استفاده میکنند.
تقسیم بندی در بازاریابی ایمیلی
تقسیمبندی (Segmentation) ایمیل، به تقسیم کردن لیست مشترکین ایمیل به گروهها یا بخشهای کوچکتر بر اساس معیارهایی مانند علاقهها، موقعیت جغرافیایی یا سابقه خرید گفته میشود.
این کار به کسبوکارها اجازه میدهد تا ایمیلها را برای گروههای مختلف سفارشی کنند و محتوایی ارسال کنند که برای آنها مرتبط باشد. هر چه برندها بیشتر درباره مشترکین خود بدانند، بیشتر میتوانند لیستهای خود را تقسیمبندی کنند که این امر برقراری روابط با مشتریان را آسانتر میکند.
به عنوان مثال، اگر کسی از یک فروشگاه حیوانات خانگی غذای گربه بخرد، ممکن است تبلیغات محصولات دیگر مرتبط با گربهها، مانند خوراکیها یا اسباببازیها، را بپسندد. اما اگر کوپنی برای غذای پرندگان دریافت کند، ممکن است آن ایمیل را حذف کند و حتی ممکن است کاملاً اشتراک خود را لغو کند که این دقیقاً برعکس چیزی است که فروشگاه حیوانات خانگی میخواهد.
شخصیسازی در بازاریابی ایمیلی
در حالی که تقسیمبندی به مارکترها کمک میکند تا تصمیم بگیرند که چه محتوای ایمیلی را به چه افرادی ارسال کنند، شخصیسازی (Personalization) فرآیند سفارشیسازی محتوای ایمیل برای مشترکین فردی است. این به معنای ارسال یک ایمیل متفاوت برای هر مشترک نیست. اگر بازاریابان ایمیل چنین کاری انجام دهند، وقت کافی برای هیچ کار دیگری نخواهند داشت. اما کارهایی وجود دارد که میتوانند انجام دهند تا تجربهای ارائه دهند که برای هر فرد خاص به نظر برسد.
بازاریابان ایمیل میتوانند هر گیرنده را به طور مستقیم با نام در ابتدای ایمیل یا خط موضوع مخاطب قرار دهند. ارسال تبلیغات برای رویدادهای ویژه مانند تولد، تعطیلات یا سالگردها. ارسال پیامهایی که با مرحلهای که مشتریان در قیف بازاریابی هستند، مطابقت داشته باشد.
برای مثال، یک ایمیل درباره برنامه وفاداری احتمالاً نباید به مشترکینی که هنوز در مرحله بررسی هستند ارسال شود. در نهایت، آنها میتوانند به تعاملات قبلی پیگیری کنند، مانند درخواست از مشتری برای به اشتراک گذاشتن نظر خود در مورد خرید اخیر.
رسانه های اجتماعی میتوانند به برندها کمک کنند تا لیست ایمیل خود را که کاملاً تحت کنترل آنهاست، گسترش دهند.
بازاریابی ایمیلی به اندازه رسانه های اجتماعی گسترده نیست، اما به این گستردگی هم نیازی ندارد. چرا که بازاریابی ایمیلی مربوط به پرورش روابط با افرادی است که از قبل به یک برند علاقهمند هستند. و از آنجا که کسبوکارها لیست ایمیلهای خود را کنترل میکنند، میتوانند این روابط را در طول زمان پرورش دهند.
بازاریابی ایمیلی همچنین بسیار مقرون به صرفه است. به طور متوسط، بیش از ۴۰ دلار به ازای هر دلاری که خرج میشود، بازده دارد. و همینطور که مشاهده میکنید، بازاریابی ایمیلی و رسانه های اجتماعی با هم به برندها کمک میکنند تا دامنه دسترسی خود را افزایش دهند، آگاهی ایجاد کنند و با مشتریان به صورت آنلاین ارتباط برقرار کنند.
ایمیلهایی که اخیراً یا در گذشته دریافت کردهاید فکر کنید. بررسی کنید که فرستنده قصد داشته چه هدفی را از طریق ارسال ایمیل به شما دنبال کند. آیا این هدف محقق شد؟ چرا یا چرا نه؟
بخش بزرگی از بازاریابی ایمیلی شامل آزمایش تاکتیکهای مختلف برای یادگیری این است که چه چیزی مؤثر است و چه چیزی نیست. شما ممکن است از تمام یا فقط برخی از انواع ایمیلهای زیر استفاده کنید، بسته به اینکه کدام یک برای مخاطبان و اهداف بازاریابی شما مؤثرتر است.
انواع کمپینهای ایمیلی
ایمیلهای خوشآمدگویی
این ایمیلها به مشتریان یا مشترکان جدید ارسال میشود. ایمیل خوشآمدگویی معمولاً در مرحله بررسی قیف بازاریابی وجود دارد زیرا به تعامل بیشتر و اقدامهای خاص تشویق میکند.
ایمیلهای جذب مشتری
ین ایمیلها برای جذب مشتریان جدید ارسال میشود قبل از اینکه آنها به برند فکر کنند. ایمیلهای جذب مشتری در بخش آگاهی از قیف بازاریابی قرار میگیرند زیرا با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار میکنند. معمولاً، یک ایمیل جذب مشتری چیزی رایگان ارائه میدهد مانند راهنمای قابل دانلود، آزمایش رایگان یا سایر مطالب آموزشی.
خبرنامهها
این ایمیلها به طور منظم به مشترکان ارسال میشود. آنها شامل اخبار و محتوای اطلاعاتی مربوط به شرکت و مورد علاقه مشترکان هستند. خبرنامهها کمپینهای چندمنظوره هستند زیرا میتوانند در چندین مرحله از قیف بازاریابی قرار گیرند. خبرنامهها در مرحله بررسی قیف بازاریابی وقتی که مشتریان بالقوه در حال آشنا شدن با برند شما هستند، در مرحله تبدیل وقتی که مشتریان تصمیم میگیرند که برند شما را دوست دارند و میخواهند از آن حمایت کنند، و در مرحله وفاداری وقتی که مشتریان به خرید محصولات و دریافت محتوا ادامه میدهند، مناسب هستند.
ایمیلهای تبلیغاتی
این ایمیلها به مشترکان اطلاع میدهند از محصولات یا خدمات جدید یا موجود. ایمیلهای تبلیغاتی معمولاً در مراحل تفکر و وفاداری قیف بازاریابی قرار میگیرند زیرا به مشترکان تشویق به انجام اقدام خاصی میکنند
ایمیلهای نگهداری
این ایمیلها به مشتریان فعلی ارسال میشود با هدف نگهداشتن آنها به عنوان مشتری. این نوع کمپین در بخش وفاداری قیف بازاریابی قرار میگیرد.
با وجود اینکه این انواع رایج ایمیل توسط کارشناسان صنعت مورد اعتماد هستند، همچنان نیاز خواهید داشت تا تاکتیکهای مختلف را آزمایش کنید تا تعیین کنید کدام نوع ایمیلها بیشتر مورد توجه مشترکان شما قرار میگیرند. آنچه که یاد گرفتهاید را در نظر بگیرید، اما مطمئن شوید که در صورت عدم موفقیت چیزی، به تغییر و سازگاری بپردازید.
اگر میخواهید کسبوکارتان در این فضای رقابتی آنلاین موفق باشد، دیجیتال منتورینگ مهندس پیام لاهه میتواند به شما کمک کند تا بهترین استراتژی دیجیتال مارکتینگ را به کار بگیرید و حضور آنلاین قدرتمندی برای برند خود ایجاد کنید
مقاله مرتبط:
ممنون از محتوای ارزشمندتون🔆