گوگل ادز چیست؟

گوگل ادز (Google Ads) پلتفرم تبلیغات آنلاین گوگل است. با استفاده از گوگل ادز (Google Ads)، یک بازاریاب می‌تواند تبلیغات آنلاین ایجاد کند تا به مخاطبان خاصی که به محصولات یا خدمات کسب‌وکارشان علاقه دارند، دسترسی پیدا کند. 

اگر برای اولین بار با گوگل ادز (Google Ads) مواجه می‌شوید، این مقاله یک راهنمایی برای شروع به شما ارائه می‌دهد.

وقتی در حال کار روی یک کمپین در گوگل ادز (Google Ads) هستید، باید بدانید که چه چیزی در داشبورد قابل مشاهده است، چگونه می‌توان کمپین و معیارهای آن را پیدا کرد، چگونه به توصیه‌هایی که گوگل ادز (Google Ads) ارائه می‌دهد دسترسی پیدا کنید و بر اساس آن‌ها عمل کنید، و همچنین چگونه گزارش‌ها را مشاهده کنید

داشبود گوگل ادز

هنگام ورود به Google Ads، یک داشبورد یا نمای کلی از تمامی کمپین‌ها را مشاهده خواهید کرد. شما باید بتوانید کمپین خود را در کارت کمپین‌های پیش‌نویس یا کارت کمپین‌ها در داشبورد پیدا کنید. کمپین‌های فعال با لینک نمایش داده می‌شوند. روی هر لینک کلیک کنید تا تنظیمات یک کمپین خاص را مشاهده کنید. صفحه نمای کلی یک دید کلی از عملکرد کمپین‌های شما ارائه می‌دهد. در اینجا می‌توانید به دنبال روندهای کلی، حجم کلیک‌ها، کلمات کلیدی برتر جستجو شده و تبلیغات برتر باشید. 

همچنین می‌توانید با کلیک بر روی گزینه‌ای یک کمپین جدید را شروع کنید.

کمپین جدید در گوگل ادز

برای دیدن داده‌های تمام کمپین‌ها می‌توانید به صفحه کمپین‌ها بروید. همه کمپین‌ها همراه با معیارهایی مانند تعداد کلیک‌ها و تبدیل‌ها لیست می‌شوند. 

تمام کمپین ها در گوگل ادز

شما می‌توانید بازه زمانی معیارها را تنظیم کنید تا دوره‌ای که برای ارزیابی معیارها استفاده می‌کنید، افزایش یا کاهش دهید. یک ستون مهم برای بررسی، ستون بودجه است. می‌توانید بودجه مصرف شده و محدودیت‌های کمپین مربوط به بودجه را مانیتور کنید.

بازخ زمانی در گوگل ادز

اگر به صفحه توصیه‌ها بروید، درصدی خواهید دید که به عنوان نمره بهینه‌سازی عمل می‌کند. هرچه این نمره به 100 درصد نزدیک‌تر باشد، عملکرد تبلیغات شما بهتر است. شما می‌توانید توصیه‌های موجود در این صفحه را بررسی کنید و شاید یکی یا چند تا از آن‌ها را برای بهبود نمره بهینه‌سازی تبلیغات خود به کار بگیرید. اگر بیش از یک کمپین دارید، نمره بهینه‌سازی به صورت تجمعی برای همه کمپین‌ها محاسبه می‌شود.

بخش توصیه گوگل ادز

هر توصیه به صورت یک کارت امتیاز با تأثیر پیش‌بینی شده نمایش داده می‌شود. اگر تأثیر پیش‌بینی شده چیزی است که فکر می‌کنید برای یک کمپین مفید است، می‌توانید برای مشاهده جزئیات توصیه کلیک کنید. از آنجا می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید آن توصیه را برای آن کمپین اعمال کنید یا نه.

کارت امتیاز گوگل ادز

صفحه گزارش‌ها جایی است که می‌توانید گزارش‌هایی برای عملکرد کمپین‌ها دریافت کنید. شما می‌توانید از قالب‌های از پیش تعریف شده برای گزارش‌ها استفاده کنید یا یک گزارش سفارشی با انتخاب معیارهای دلخواه ایجاد کنید.

بخش گزارش گوگل ادز

برای باز کردن قالب مورد نظر کلیک کنید. به عنوان مثال، گزارش صفحه فرود عملکرد معیارهایی مانند تبدیل‌ها، تعداد روز تا تبدیل و موارد دیگر برای هر صفحه فرود را نمایش می‌دهد. این معیارهای عملکرد برای مکان‌یابی تبلیغات بسیار مفید هستند.

بخش گزارش گوگل ادز

اکنون باید با مشاهده داشبورد برای یک نمای کلی از کمپین‌ها، مشاهده معیارهای کمپین‌های فردی یا همه کمپین‌ها، اعمال توصیه‌ها به کمپین‌ها برای بهبود نمره سلامت کلی تبلیغات و استفاده از ویژگی گزارش‌گیری آشنا شده باشید. 

ساختار حساب گوگل ادز

موارد زیر به ترتیبی ارائه شده‌اند که هنگام ایجاد یک کمپین در Google Ads با آن‌ها مواجه می‌شوید. به تعاریف زیر با توجه به نمودار زیر رجوع کنید:

ساختار حساب گوگل ادز
  • گوگل ادز (Google Ads): برنامه تبلیغاتی آنلاین گوگل. از طریق Google Ads، می‌توانید تبلیغات آنلاین ایجاد کنید تا دقیقاً زمانی که افراد به محصولات و خدمات شما علاقه‌مند هستند، به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.
  • گروه‌های تبلیغاتی (Ad Group): روشی برای سازمان‌دهی و هدف‌گذاری تبلیغات به‌صورت گروه‌های موضوعی از کلمات کلیدی. هر یک از کمپین‌های شما شامل یک یا چند گروه تبلیغاتی است.
  • کمپین: یک برنامه عملیاتی برای نحوه توزیع مجموعه‌ای از یک یا چند گروه تبلیغاتی که بودجه، هدف‌گذاری مکانی و سایر تنظیمات را به اشتراک می‌گذارند. کمپین‌ها اغلب برای سازمان‌دهی دسته‌بندی محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید، استفاده می‌شوند.
  • بودجه روزانه متوسط: مقدار میانگینی که برای هر کمپین تبلیغاتی به صورت روزانه تنظیم می‌کنید. این مقدار به طور تقریبی مشخص می‌کند که چقدر مایلید در هر روز از ماه هزینه کنید.
  • فرمت‌های تبلیغاتی: شامل متن، ویدئوها، تصاویر، تبلیغات محتوای دیجیتال و سایر مواردی است که در کنار محتواها نمایش داده می‌شوند تا محصولات و خدمات شما را با Google Ads تبلیغ کنند.
  • پیشنهادات (Bids): مقدار پولی که حاضر هستید برای هر بار کلیک یک مشتری احتمالی روی تبلیغ شما یا تماس با شما بپردازید، به عنوان پیشنهاد شناخته می‌شود.

هفت مرحله برای ایجاد یک کمپین در گوگل ادز

انواع مختلفی از فرمت‌های تبلیغات گوگل وجود دارد؛ از تبلیغات جستجو تا خرید و ویدئویی. صرف‌نظر از نوع تبلیغ، مراحلی وجود دارد که معمولاً هنگام ایجاد هر تبلیغ گوگل طی می‌کنید.

1. تعریف هدف کمپین گوگل ادز

اولین مرحله، تعریف هدف کمپین شماست. هدف شما این است که با این تبلیغ به چه چیزی دست یابید 

هفت گزینه برای اهداف کمپین وجود دارد:

  • فروش: افزایش فروش آنلاین، درون اپلیکیشن، تلفنی یا در فروشگاه حضوری
  • سرنخ‌ها (Leads): جذب سرنخ‌ها و سایر تبدیل‌ها با تشویق مشتریان به انجام اقدام خاص
  • ترافیک وب‌سایت: تشویق افراد به بازدید از وب‌سایت شما
  • بررسی محصول و برند: ترغیب مردم به بررسی محصولات یا خدمات شما
  • آگاهی از برند و دسترسی: دستیابی به یک مخاطب گسترده و افزایش آگاهی از برند
  • تبلیغ اپلیکیشن: افزایش نصب‌ها یا تبلیغات برای اپلیکیشن موبایل شما
  • بازدیدها و تبلیغات محلی فروشگاه: تشویق مشتریان به بازدید از فروشگاه فیزیکی شما

هدفی که انتخاب می‌کنید بر سایر گزینه‌های کمپین تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان مثال، اگر هدف شما افزایش ترافیک وب‌سایت باشد، احتمالاً نوع پیشنهادی مثل حداکثر کلیک‌ها را انتخاب خواهید کرد. این گزینه بودجه شما، که به آن هزینه تبلیغ نیز می‌گویند، را صرف کلیک روی تبلیغ خواهد کرد. ممکن است به جای هدف، کلمه مقصد را بشنوید، مانند تعریف مقصد کمپین شما. در گوگل ادز (تبلیغات گوگل)، این کلمات عملاً معنای یکسانی دارند. به یاد داشته باشید، هدف یا مقصد شما چیزی است که در نهایت با این تبلیغ می‌خواهید به آن برسید.

هدف کمپین گوگل ادز

2. انتخاب نوع کمپین تبلیغاتی گوگل ادز

مرحله بعدی، انتخاب نوع کمپین تبلیغاتی است. این مرحله مشخص می‌کند که تبلیغات شما کجا نمایش داده شوند و چه شکلی داشته باشند. کلمه کمپین معنای خاصی در تبلیغات گوگل دارد. کمپین‌ها تبلیغاتی هستند که بودجه، هدف‌گذاری جغرافیایی و تنظیمات دیگری را به اشتراک می‌گذارند. کمپین‌ها اغلب برای سازمان‌دهی دسته‌بندی‌های محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید، استفاده می‌شوند. 

حساب کاربری تبلیغات گوگل شما می‌تواند هم‌زمان دارای چندین کمپین فعال باشد. گام دوم انتخاب نوع کمپین مناسب برای تبلیغ شماست، مانند جستجو، خرید، محلی یا ویدئویی. بسته به نوع کمپینی که انتخاب می‌کنید، تبلیغات شما در مکان‌های مختلفی ظاهر خواهند شد.

برای مثال، تبلیغ جستجو در نتایج جستجوی گوگل و تبلیغ ویدئویی در یوتیوب نمایش داده می‌شود. تبلیغ محلی نیز می‌تواند در گوگل مپ، وب‌سایت‌ها و یوتیوب نمایش داده شود.

انتخاب نوع کمپین تبلیغاتی گوگل ادز

نوع کمپین خود را انتخاب کنید. گزینه‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • جستجو (Search)
  • Performance Max
  • نمایش (Display)
  • خرید (Shopping)
  • ویدئو (Video)
  • اکتشاف (Discovery)
انتخاب نوع کمپین تبلیغاتی گوگل ادز

3. تعیین بودجه برای کمپین گوگل ادز

مرحله سوم تعیین بودجه برای کمپین است. این بودجه حداکثر میزان هزینه‌ای است که خرج خواهید کرد و می‌توانید آن را در هر زمانی تغییر دهید. شما بودجه روزانه‌ای را تعیین می‌کنید که مشخص می‌کند چقدر می‌خواهید هر روز در طول یک ماه خرج کنید.

تبلیغات گوگل به‌طور خودکار هزینه‌های کمپین شما را برای روزهایی از ماه که احتمال دریافت کلیک‌ها و تبدیل‌ها بیشتر است بهینه‌سازی می‌کند؛ مثلاً در روزهایی که ترافیک جستجو بیشتر است. این بدان معناست که در برخی روزها ممکن است به بودجه روزانه نرسید، درحالی‌که در روزهای دیگر ممکن است از آن فراتر بروید.

با این حال، هرگز از محدودیت ماهانه هزینه خود تجاوز نخواهید کرد.

تعیین بودجه برای کمپین گوگل ادز

4. انتخاب استراتژی مزایده گوگل ادز

هر کمپین تبلیغاتی در گوگل ادز Google Ads به یک استراتژی مزایده نیاز دارد و تعیین استراتژی صحیح، کلید موفقیت کمپین تجاری با Google Ads است.

در ادامه، استراتژی‌های مزایده و انواع مختلفی که می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید، بررسی خواهد شد.

استراتژی مزایده چیست؟

استراتژی مزایده برای کمک به دستیابی به اهداف کمپین بر اساس بودجه طراحی شده است. ساده‌ترین استراتژی مزایده، هزینه دستی هر کلیک (Manual CPC) است. با مزایده دستی CPC، شما حداکثر هزینه‌ای که مایلید برای هر کلیک روی تبلیغات خود پرداخت کنید را تعیین می‌کنید.

در مقابل، استراتژی‌های مزایده خودکار به Google Ads اجازه می‌دهد تا به‌طور خودکار پیشنهادات را بر اساس احتمال کلیک یا تبدیل تبلیغ تنظیم کند تا به شما در رسیدن به هدف خاصی کمک کند.

مزایده هوشمند چیست؟

مزایده هوشمند زیرمجموعه‌ای از استراتژی‌های مزایده خودکار است. این استراتژی‌ها از یادگیری ماشینی برای بهینه‌سازی تبدیل‌ها یا ارزش تبدیل در هر مزایده استفاده می‌کنند و مجموعه‌ای گسترده از سیگنال‌های زمان مزایده مانند دستگاه کاربر، مکان، زمان روز، لیست بازاریابی مجدد، زبان و سیستم‌عامل را در نظر می‌گیرند. این به این معنی است که بر اساس این عوامل و زمینه هر جستجو، استراتژی مزایده به‌طور خودکار تعیین می‌کند که آیا پیشنهاد بدهد یا نه و چه مقدار پیشنهاد بدهد.

تعیین بودجه برای کمپین گوگل ادز

انواع استراتژی‌های مزایده

حداکثر کردن ارزش تبدیل (Maximize Conversion Value )

  • تعریف: این استراتژی مزایده از یادگیری ماشینی پیشرفته استفاده می‌کند تا به‌طور خودکار پیشنهادات را بهینه کرده و تنظیم کند. همچنین قابلیت مزایده بهینه‌سازی در زمان واقعی را ارائه می‌دهد که پیشنهادات را برای هر مزایده تنظیم می‌کند.
  • هدف: افزایش ارزش کسب‌وکار

هدف‌گذاری ROAS (بازگشت سرمایه از تبلیغات)

  • تعریف: یک هدف اختیاری برای حداکثر کردن ارزش تبدیل است. این استراتژی مزایده با تحلیل و پیش‌بینی هوشمندانه، ارزش یک تبدیل احتمالی را هر بار که کاربری به دنبال محصولات یا خدماتی که شما تبلیغ می‌کنید جستجو می‌کند، تخمین می‌زند. سپس به‌طور خودکار پیشنهادات شما را برای این جستجوها تنظیم می‌کند تا بازگشت سرمایه شما را به حداکثر برساند. ایده‌آل این است که اگر استراتژی مزایده تشخیص دهد که جستجوی یک کاربر احتمالاً به تبدیل با ارزش بالایی منجر می‌شود، ROAS هدف‌گذاری شده روی آن جستجو پیشنهاد بالاتری می‌دهد.
  • هدف: افزایش ارزش کسب‌وکار

حداکثر کردن تبدیل‌ها (Maximize Conversions)

  • تعریف: این استراتژی مزایده به‌طور خودکار پیشنهادات را تنظیم می‌کند تا در چارچوب بودجه‌تان بیشترین تعداد تبدیل را برای کمپین شما به دست آورد.
  • هدف: افزایش فروش یا سرنخ‌ها

حداکثر کردن کلیک‌ها ( Maximize Clicks)

  • تعریف: این استراتژی مزایده خودکار، پیشنهادات شما را تنظیم می‌کند تا در چارچوب بودجه‌تان بیشترین تعداد کلیک را به دست آورد.
  • هدف: افزایش بازدیدکنندگان وب‌سایت

هدف‌گذاری CPA (هزینه به ازای هر اقدام)

  • تعریف: این استراتژی مزایده اختیاری است که هدف آن حداکثر کردن تعداد تبدیل‌ها است. این استراتژی پیشنهادات را برای شما تنظیم می‌کند تا بیشترین تعداد تبدیل‌ها (اقدامات مشتری) را به دست آورید. هنگامی که استراتژی مناقصه CPA هدف‌گذاری شده (هزینه به ازای هر اقدام) را ایجاد می‌کنید، یک هزینه متوسط که مایلید برای هر تبدیل بپردازید را تنظیم می‌کنید.
  • هدف: افزایش فروش یا سرنخ‌ها

هدف‌گذاری سهم نمایش (Target impression share)

  • تعریف: سه گزینه برای استراتژی هدف‌گذاری سهم نمایش وجود دارد، بسته به جایی که می‌خواهید تبلیغات شما نمایش داده شود: در بالای صفحه، در قسمت بالای صفحه، یا در هر جایی از صفحه نتایج جستجوی گوگل. Google Ads به‌طور خودکار پیشنهادات شما را تنظیم می‌کند تا تبلیغ شما را بر اساس تنظیمات موقعیت مکانی نمایش دهد.
  • هدف: افزایش آگاهی و دیده شدن

هزینه به ازای ۱۰۰۰ نمایش (CPM)

  • تعریف: با این استراتژی مزایده، شما بر اساس تعداد نمایش‌هایی که در YouTube یا شبکه نمایش گوگل دریافت می‌کنید، هزینه پرداخت خواهید کرد.
  • هدف: افزایش آگاهی و دیده شدن

هزینه به ازای مشاهده (CPV)

  • تعریف: این استراتژی مزایده پیش‌فرض برای تنظیم میزان پرداخت برای تبلیغات ویدیویی در Google Ads است. با مناقصه CPV، شما برای مشاهده یا تعاملات ویدیویی هزینه پرداخت می‌کنید.
  • هدف: افزایش آگاهی و دیده شدن
انتخاب استراتژی مزایده گوگل ادز

هنگام ایجاد یک کمپین، Google Ads با پرسیدن یک سری سوالات برای تعیین اهداف کمپین شما، شما را در انتخاب یک استراتژی مزایده راهنمایی می‌کند. این گزینه مفید است اگر با استراتژی‌های مناقصه خاص آشنا نباشید.

با این حال، وب‌سایت گزینه‌ای برای انتخاب مستقیم استراتژی مزایده ارائه می‌دهد. پس از انتخاب، کاربران می‌توانند از منوی کشویی، استراتژی‌های مزایده خاصی را انتخاب کنند.

5. انتخاب هدف‌گیری مخاطب گوگل ادز

مرحله بعدی انتخاب هدف‌گیری مخاطب است. هدف‌گیری به شما کمک می‌کند که مشخص کنید تبلیغات شما به چه میزان گسترده یا محدود باشد؛ یعنی چه کسانی تبلیغات شما را ببینند. بدون هدف‌گیری، تبلیغات شما به گسترده‌ترین شکل ممکن نمایش داده می‌شود. محدود کردن هدف‌گیری به شما اجازه می‌دهد تا مشتریان خاصی را که به آنچه ارائه می‌دهید علاقه دارند، جذب کنید.

به یاد داشته باشید که در اینجا از پرسونای مشتری استفاده می‌شود. اکنون زمان آن رسیده که از آن‌ها استفاده کنید. اشکال رایج هدف‌گیری در تبلیغات گوگل شامل کلمات کلیدی، مخاطبان، مکان‌ها، موضوعات و دستگاه‌ها هستند.

درحالی‌که می‌توانید از ابزار تبلیغات گوگل برای دریافت ایده‌هایی برای هدف‌گیری استفاده کنید، معمولاً این گزینه‌ها را قبل از ایجاد تبلیغ برنامه‌ریزی و تعیین می‌کنید. برنامه‌ریزی از قبل به شما کمک می‌کند که در فرایند ایجاد تبلیغ اشتباه نکنید.

انتخاب هدف‌گیری مخاطب گوگل ادز

6. ایجاد تبلیغ گوگل ادز

مرحله ششم ایجاد تبلیغ است. فرمت اصلی تبلیغات متنی، تبلیغات جستجوی پاسخگو است و از چندین عنوان، توضیحات و آدرس URL صفحه فرود تشکیل می‌شوند. موتورهای جستجو به‌طور خودکار ترکیب‌های مختلف را آزمایش می‌کنند تا ببینند کدام‌یک بهترین عملکرد را دارد. فراموش نکنید که ایجاد تبلیغ تنها بخشی از فرایند تبدیل یک مشتری احتمالی است.

صفحه فرود شما باید انتظارات مشتری احتمالی را که روی تبلیغ شما کلیک می‌کند، برآورده کند. اگر آن‌ها روی تبلیغ کلیک کنند و از صفحه فرود گیج شوند، ممکن است آن مشتری احتمالی را از دست بدهید.

ایجاد تبلیغ گوگل ادز

7. نهایی کردن تبلیغ گوگل ادز

وقتی آماده شدید، با افزودن URL نهایی و مسیر نمایش، آگهی خود را نهایی کنید. از پنجره پیش‌نمایش روی صفحه استفاده کنید تا بررسی کنید آگهی شما به چه شکلی به صورت آنلاین نمایش داده می‌شود.

نهایی سازی تبلیغ گوگل ادز

برای اینکه بدانید آیا تبلیغ موفق بوده است، باید بدانید که آیا مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی تبدیل شده‌اند یا خیر. پیگیری تبدیل‌ها به شما کمک می‌کند تا اقداماتی که می‌خواهید مشتریان در وب‌سایت شما انجام دهند را پیگیری کنید. با ردیابی این داده‌ها، می‌توانید اثربخشی تبلیغات، هدف‌گیری و کل کمپین‌های خود را ارزیابی کنید.

یکی از راه‌های ردیابی تبدیل‌ها استفاده از ابزاری به نام گوگل آنالیتیکس است. برای ردیابی تبدیل‌ها، باید گوگل آنالیتیکس را مستقیماً به حساب تبلیغات گوگل خود متصل کنید. قبل از راه‌اندازی هر نوع تبدیل، باید اطلاعات واضح و جامعی را در مورد داده‌هایی که از کاربران جمع‌آوری می‌کنید به آن‌ها ارائه دهید.

همچنین باید رضایت آن‌ها را برای جمع‌آوری هرگونه داده جلب کنید. معمولاً این رضایت از طریق یک پنجره بازشوی وب‌سایت و دکمه موافقت کسب می‌شود. دفعه بعد که با یک پنجره بازشو درباره جمع‌آوری اطلاعات مواجه شدید، که به آن نوار رضایت کوکی نیز می‌گویند، حتماً آن را بخوانید. شما ممکن است برای پیگیری تبدیل‌ها در یک وب‌سایت به چیزی مشابه نیاز داشته باشید.

ایجاد تبلیغ گوگل مراحل زیادی دارد! وقتی شروع به ایجاد یک تبلیغ کنید، ممکن است در ابتدا کمی دشوار به نظر برسد. اشکالی ندارد! اما وقتی با پلتفرم آشنا شوید و چند تبلیغ ایجاد کنید، فرایند را بهتر درک می‌کنید و احساس راحتی بیشتری خواهید داشت. به آن ادامه دهید.

اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان در این فضای رقابتی آنلاین موفق باشد، دیجیتال منتورینگ مهندس پیام لاهه می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین استراتژی‌ دیجیتال مارکتینگ را به کار بگیرید و حضور آنلاین قدرتمندی برای برند خود ایجاد کنید.

حتما بخوانید:

سوشال مدیا مارکتینگ چیست
بازاریابی ایمیلی چیست
بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟