شیوه تعامل در سوشال مدیا مارکتینگ
با مزایای سوشال لیسنینگ (گوش دادن اجتماعی) و برخی از روشهای پیادهسازی آن آشنا شدید. گوش دادن اجتماعی نه تنها به شما کمک میکند که مخاطبان هدف خود را بهتر درک کنید، بلکه تعامل آنها با برند شما را نیز افزایش میدهد.
در این مقاله، به بررسی روشهایی برای افزایش تعامل مشتریان فعلی و احتمالی شما در سوشال مدیا مارکتینگ میپردازیم.
تعامل در سوشال مدیا چیست؟
تعامل در سوشال مدیا به معنای چگونگی ارتباط مردم با حسابهای کاربری و محتوای شما در آن است.
تعامل به اقداماتی اشاره دارد که افراد در سوشال مدیا انجام میدهند، مانند لایکها، علاقهمندیها، نظرات، اشتراکگذاریها، ریتوییتها، ذخیرهسازیها، کلیکها، هشتگها و منشنها. بررسی تعامل میتواند به شما کمک کند تا بفهمید که آیا محتوای شما برای مخاطبانتان جذاب است یا خیر.
یکی از راههای افزایش تعامل مخاطبان در سوشال مدیا، ارتباط برقرار کردن با آنهاست. سوشال مدیا کانالی مناسب برای ایجاد ارتباطات معنادار با مشتریان فعلی و احتمالی شما هستند.
گزارشی از Sprout Social نشان میدهد که وقتی مشتریان احساس میکنند با یک برند ارتباط برقرار کردهاند، بیش از نیمی از آنها خریدهای خود را از آن برند افزایش میدهند. بیش از سهچهارم آنها نیز به جای خرید از رقبای دیگر، همچنان از آن برند خرید میکنند.
بیایید برخی از روشهای ارتباط با مشتریان و افزایش تعامل آنها در سوشال مدیا را بررسی کنیم. برای درگیر کردن افراد در شبکههای اجتماعی باید با آنها اجتماعی رفتار کنید. این یعنی اینکه باید به طور مداوم با مشتریان و دنبالکنندگان خود ارتباط برقرار کنید. مانند اینکه میزبان یک مهمانی هستید. همیشه مرکز توجه نخواهید بود، اما باید مطمئن شوید که همه اوقات خوشی دارند.
ممکن است به عنوان یک دیجیتال مارکتر تازهکار مسئولیت ارتباط مستقیم با مشتریان در سوشال مدیا بر عهده شما نباشد، اما بیایید چند نکته مفید را برای مواقعی که نیاز به انجام این کار دارید بررسی کنیم.
یکی از بهترین روشها، پاسخ به نظرات و منشنها یا به کاربرانی است که درباره برند شما صحبت میکنند. این کار به باز کردن ارتباط دوطرفه کمک میکند و میتواند به شما در ایجاد رابطهای سالم و معنادار با مشتریانتان یاری رساند.
همچنین باید خدمات مشتریان عالی را در پلتفرمهای سوشال مدیا خود ارائه دهید. آماده باشید تا به سؤالات مشتریان پاسخ دهید، منابعی را در اختیار آنها قرار دهید که میتواند به حل مشکلاتشان کمک کند و نسبت به چالشهایی که با برند شما داشتهاند همدلی نشان دهید.
زمانی که مشتریان از طریق شبکههای اجتماعی با شما تماس میگیرند، مطمئن شوید که سریع به آنها پاسخ میدهید. گوش دادن و پاسخ سریع به مشتریان باعث میشود که آنها احساس کنند صدایشان شنیده میشود و نشان میدهد که شما اهمیت میدهید.
پاسخ سریع همچنین میتواند به افزایش رضایت مشتری و اعتماد به برند شما منجر شود.
مهم است که در شبکههای اجتماعی صدایی واقعی و شخصی داشته باشید. مردم بیشتر به برند شما تعامل خواهند داشت وقتی احساس کنند که شخص واقعیای در حال خواندن و پاسخ دادن به نظرات آنها است. میتوانید صدای خود را در شبکههای اجتماعی با انجام کارهایی مثل امضا کردن پستها، خطاب قرار دادن مشتریان با نام کوچک و پاسخ دادن به نظرات با شوخی یا گرمی بیشتر شخصی کنید. نمایش تصاویر یا ویدیوهایی از کارکنان نیز میتواند برند شما را انسانیتر و قابل اعتمادتر نشان دهد.
ترغیب افراد به تعامل با برند شما در شبکههای اجتماعی همچنین به معنای خلاقیت در پستهای شماست. میتوانید مردم را با برگزاری مسابقات، انتشار نظرسنجیها، توسعه کوییزها، پرسیدن سوالات، برجسته کردن مشتریان و کارکنان، جلب محتوای تولید شده توسط کاربر، ارائه تخفیفها و هدایا در ازای فالوئرها، لایکها، ریتوییتها یا منشنها به تعامل با خود جلب کنید.
هنگامی که مشتریان در شبکههای اجتماعی درگیر میشوند، میتوانید از آنها یاد بگیرید، بهتر به نیازهایشان پاسخ دهید و اعتماد آنها به برند خود را افزایش دهید.
هنگامی که یک مشتری از طریق شبکههای اجتماعی با شما ارتباط برقرار میکند، چه از طریق پیام مستقیم، نظر در یک پست یا هر نوع تعامل دیگری، معمولاً نیاز به پاسخ دادن وجود دارد. با این حال، گاهی اوقات پاسخ دادن بهترین اقدام نیست. در این مطلب، یاد میگیرید چه زمانی باید پاسخ دهید و چه نوع پاسخی مناسب است.
چرا باید پاسخ دهید؟
به طور کلی، پاسخ دادن به نظرات، پیامها، منشنها و تگها در شبکههای اجتماعی راهی عالی برای جذب مشتریان است. وقتی به کاربران پاسخ میدهید، به آنها این احساس را میدهید که صدایشان شنیده شده است. همچنین برای کسانی که پاسخها را میخوانند، نشان میدهد که برند شما در دسترس و به تجربه مشتری اهمیت میدهد. چه در فیسبوک، اینستاگرام، توییتر یا هر پلتفرم دیگری باشید، تعامل با مشتریان معمولاً ایده خوبی است.
چگونه باید پاسخ دهید؟
- پاسخ به بازخورد مثبت: نظر را تایید کنید، از آنها برای کلمات مهربانانهشان تشکر کنید و در صورت امکان بازنشر یا ریتوییت بازخورد آن را در نظر بگیرید. وقتی مردم در شبکههای اجتماعی بازخورد مثبتی درباره برند شما ارائه میدهند، این یک فرصت عالی برای نشان دادن قدرت برند شماست، بنابراین بهتر است تا حد ممکن دیگران این بازخورد را ببینند.
- پاسخ به سؤالات یا بازخوردهای عمومی: به طور خلاصه و با اشتیاق واضح پاسخ دهید. تعامل با مشتریان باید برای هر دو طرف سرگرمکننده و آموزنده باشد و مشتریان شما باید از نوع پاسخهایتان احساس کنند که شما از این تعامل لذت میبرید. از استفاده از زبان خلاقانه و علامتهای تعجب نترسید، به شرطی که با صدای برند شما سازگار باشد.
- پاسخ به نظرات منفی: مانند زمانی که باید مشکلی را برای کاربران حل کنید، بهتر است آرام بمانید و از زبانی مفید، مودبانه و قابل دسترسی استفاده کنید. اگر مشکل مشخصی وجود دارد که ممکن است به مساله بزرگتری تبدیل شود، ممکن است مجبور شوید بازپرداخت یا کدهای تبلیغاتی ارائه دهید تا موضوع را درست کنید. در این مواقع، آنها را تشویق کنید تا برای حل سریع و خصوصی مشکل، پیام مستقیم ارسال کنند. با این حال، اگر پاسخ شما میتواند برای سایر افرادی که ممکن است نگرانیها یا دیدگاههای مشابهی با نفر اول داشته باشند مفید باشد، میتوانید به صورت عمومی پاسخ دهید تا همه از آن تعامل بهرهمند شوند.
- پاسخ به ترولهای اینترنتی: پاسخ کوتاه این است که: پاسخ ندهید. ترول اینترنتی فردی است که عمداً با ارسال نظرات تحریکی، غیرضروری یا توهینآمیز یا محتوای مختلکننده دیگر، دیگران را آنلاین اذیت میکند که نیازی به پاسخ دادن به آنها نیست. این معمولاً تنها زمانی است که تشویق میشوید به کاربران در شبکههای اجتماعی پاسخ ندهید. متاسفانه، ترولها واقعیتی از شبکههای اجتماعی هستند و هرچه برند شما بیشتر رشد کند، ترولهای بیشتری خواهید داشت. اگر مطمئن هستید که برند شما کار اشتباهی انجام نداده است، به سادگی پاسخ ندهید. اگر ترولها بدتر شدند، میتوانید نظرات را حذف یا پاسخها را پنهان کنید.
در مورد تعامل با کاربران در شبکههای اجتماعی، هر پاسخی نیاز به دقت و توجه دارد. چه نظرات مثبت باشند، چه بازخورد عمومی وچه منفی، باید استراتژیک در نظر بگیرید که چه زمانی، چگونه و کجا پاسخ دهید. این نکات را در ذهن داشته باشید و از کمک اعضای تیمی که ممکن است تجربه پاسخگویی به کاربران داشته باشند، استفاده کنید تا در مسیر دیجیتال مارکتینگ خود موفقتر عمل کنید.
اگر میخواهید کسبوکارتان در این فضای رقابتی آنلاین موفق باشد، دیجیتال منتورینگ مهندس پیام لاهه میتواند به شما کمک کند تا بهترین استراتژی دیجیتال مارکتینگ را به کار بگیرید و حضور آنلاین قدرتمندی برای برند خود ایجاد کنید
حتما بخوانید:
استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگسوشال مدیا مارکتینگ چیست و اثر آن بر کسب و کار چگونه است؟
دیجیتال مارکتینگبازاریابی ایمیلی (ایمیل مارکتینگ) چیست؟ + انواع کمپین های ایمیلی
دیجیتال مارکتینگ