رسانههای اجتماعی پولی چیست؟
برای موفقیت کمپینهای سوشال مدیا مارکتینگ، ممکن است نیاز داشته باشید ترکیبی از رسانههای ارگانیک و پولی را استفاده کنید.
به طور خلاصه، رسانههای ارگانیک نیازی به تبلیغات پولی ندارند. در مقابل، رسانههای پولی هر نوع تبلیغاتی است که برند برای آن هزینه میپردازد.
در ادامه در مورد رسانههای اجتماعی پولی و چگونگی بهرهمندی آنها از کمپینها صحبت خواهیم کرد.
تعریف رسانههای اجتماعی پولی
رسانههای اجتماعی پولی شامل نمایش تبلیغات یا پیامهای بازاریابی اسپانسری در پلتفرمهای اجتماعی برای هدف قرار دادن یک مخاطب خاص است. به عبارت دیگر، رسانههای اجتماعی پولی، بازاریابی است که برای آن در سوشال مدیا هزینه پرداخت میکنید.
شما هزینهای میپردازید تا تبلیغات خود را در سوشال مدیا منتشر کنید و محتوای خود را با مخاطبان خاص به اشتراک بگذارید. با توسعه تبلیغات بسیار مرتبط یا پرداخت هزینه برای تقویت محتوای ارگانیک خود، میتوانید به طور موثرتری به مشتریان جدید و قدیمی دست یابید.
نمونهای از رسانههای اجتماعی پولی شامل تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) است، نوعی از تبلیغات که هر بار که کسی روی تبلیغ شما کلیک میکند، هزینهای پرداخت میکنید. همچنین محتوای برند شده که پستی است که توسط یک محصول، برند یا اسپانسر تولید شده و محتوای ایجاد شده توسط تأثیرگذاران (influencers) که شامل پستهایی است که یک تاثیرگذار برای ترویج محصولات و خدمات یک برند ایجاد میکند.
تبلیغات اجتماعی با برچسب اسپانسری یا تبلیغ شده در کنار پستها قابل شناسایی هستند.
مزایای رسانه های اجتماعی پولی
رسانههای اجتماعی پولی مانند رسانههای ارگانیک به هدفگیری مخاطبان و افزایش فروش کمک میکند. با این حال، رسانههای اجتماعی پولی مزایای اضافی نیز دارند. این نوع رسانهها روشی عالی برای افزایش آگاهی از برند هستند. با استفاده از آنها میتوانید تبلیغات خود را در جایگاههای برجستهای در فید مخاطبان خود قرار دهید. این امر به جلب توجه مخاطبان شما کمک میکند، حتی اگر آنها به دنبال برند شما نباشند یا هیچ چیزی مرتبط با آن دنبال نکنند.
مزیت دیگر قرار دادن تبلیغات پولی در سوشال مدیا این است که میتوانند به سرعت به مخاطبان شما دست یابند. پستهای ارگانیک ممکن است به دلیل الگوریتمهای پلتفرمها روزها طول بکشد تا به مخاطبان برسد. این زمان ممکن است منجر به از دست رفتن فرصتهای فروش شود، به ویژه اگر کمپین شما کوتاه مدت باشد. با استفاده از رسانههای اجتماعی پولی، میتوانید رتبه پستهای خود را در فید کاربران افزایش دهید و در نتیجه زمان لازم برای دیدن آنها توسط افراد را کاهش دهید.
شما همچنین میتوانید مشتریان مرتبط با خود را از طریق رسانههای اجتماعی پولی هدفگیری کنید. به عنوان مثال، میتوانید کمپینهایی ایجاد کنید که فقط تبلیغات را به افراد در یک محدوده سنی خاص یا منطقه خاص نشان دهد. همچنین میتوانید کمپینهایی برای هدف قرار دادن دنبالکنندگان، مشتریان قبلی یا افرادی که از وبسایت شما خارج شدهاند، تنظیم کنید.
پلتفرمها تنظیمات ترجیحات تبلیغاتی دارند که کاربران بر اساس علاقههایشان تبلیغات را مشاهده میکنند. از آنجا که شما پارامترهای هدفگیری تبلیغات خود را تنظیم میکنید، میتوانید مطمئن شوید که تبلیغات شما به افرادی نمایش داده میشود که احتمال بیشتری دارند روی آنها کلیک کنند.
بازاریابی مجدد با رسانههای اجتماعی پولی
با استفاده از رسانههای اجتماعی پولی، میتوانید قابلیتهای بازاریابی مجدد خود را نیز افزایش دهید. بازاریابی مجدد فرآیندی است که در آن تبلیغات پولی به کاربرانی که از وبسایت، اپلیکیشن یا پروفایل شبکه اجتماعی شما بازدید کردهاند، نمایش داده میشود.
هنگامی که یک کاربر سوشال مدیا از وبسایت شما بازدید میکند، میتوانید به او تبلیغات بازاریابی مجدد در سوشال مدیا ارسال کنید، بهطور مکرر و در قالبهای مختلف. وقتی کاربران یک تبلیغ بازاریابی مجدد را میبینند، احتمال اینکه محصول شما را نسبت به رقبا خریداری کنند، افزایش مییابد.
به عنوان مثال، اگر کاربری در پروفایل شبکه اجتماعی خود یک تبلیغ بازاریابی مجدد برای پیراهنی که قبلاً در وبسایت شما به آن نگاه کرده بود، ببیند، آن پیراهن بیشتر در ذهن او خواهد بود وقتی تصمیم به خرید میگیرد.
رسانههای اجتماعی پولی میتوانند موفقیت کمپینهای بازاریابی شما را افزایش دهند. اگر به طور استراتژیک از آنها استفاده کنید، میتوانید آگاهی از برند را افزایش دهید، پیام خود را سریعتر به مخاطبان برسانید و به طور خاص مشتریان هدف و بازاریابی مجدد کنید.
رسانههای اجتماعی ارگانیک و پولی با هم کار میکنند و هر دو بخشهای مهمی از یک استراتژی قوی در سوشال مدیا هستند. میتوانید از رسانههای اجتماعی ارگانیک برای جذب مشتریان و دنبالکنندگان جدید، ترویج برند خود و تحقیق درباره مخاطبان استفاده کنید.
همچنین میتوانید از رسانههای اجتماعی پولی برای دستیابی به این اهداف استفاده کنید. علاوه بر این، رسانههای اجتماعی پولی میتوانند برای دستیابی به اهداف متفاوتی نیز استفاده شوند.
درباره اینکه رسانههای اجتماعی ارگانیک برای تقویت ارتباطات با مشتریان از طریق تعامل و ایجاد روابط مناسب است، بحث کردهایم. در مقابل، رسانههای اجتماعی پولی بیشتر برای افزایش آگاهی از برند، هدفگذاری مخاطبان خاص و افزایش تبدیل (conversions) مناسب است. حالا بیایید درباره نحوه استفاده از رسانههای اجتماعی پولی برای رسیدن به این اهداف صحبت کنیم.
رسیدن به اهداف در رسانههای اجتماعی پولی
قبلاً یاد گرفتید که میتوانید از ابزارهای تجزیه و تحلیل برای جمعآوری دادههای مربوط به عملکرد محتوای خود استفاده کنید. با تجزیه و تحلیل این دادهها، میتوانید محتوایی را که بیشترین تاثیر را بر مخاطبان هدف شما دارد، شناسایی کنید.
سپس میتوانید از بودجه رسانههای پولی خود برای تقویت محتوای ارگانیکی که بهترین عملکرد را دارد، استفاده کنید تا به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنید.
میتوانید تنظیمات خودکار را برای افزایش پستهای موفق بر اساس معیارهای انتخابی خود فعال کنید.
شما همچنین میتوانید از رسانههای اجتماعی پولی برای هدفگذاری دقیقتر مشتری ایدهآل خود استفاده کنید. با استفاده از دادههایی که درباره مشتریان موجود خود جمعآوری کردهاید، میتوانید مخاطبان شبیه به آنها ایجاد کنید. مخاطبان شبیه به افراد، افرادی با ویژگیهای دموگرافیک و رفتاری مشابه مشتریان فعلی شما هستند که هنوز با برند شما آشنا نشدهاند. به عنوان مثال، ممکن است یک مخاطب شبیه به مشتریانی که در شش ماه گذشته از شما خرید کردهاند، ایجاد کنید. سپس میتوانید تبلیغاتی ایجاد کنید که برای آن مخاطب بسیار مرتبط باشد.
آزمایش A/B در رسانههای اجتماعی پولی
پیش از اجرای یک تبلیغ، میتوانید از آزمایش A/B برای بهینهسازی آن استفاده کنید. در سوشال مدیا، آزمایش A/B شامل مقایسه دو نسخه از یک تبلیغ برای تعیین اینکه کدام نسخه نرخ تبدیل بیشتری دارد، است. تبلیغات اجتماعی هزینهبر است و شما میخواهید مطمئن شوید که این هزینه به درستی صرف میشود. قبل از اختصاص بخش بزرگی از بودجه رسانههای اجتماعی خود به یک تبلیغ، میتوانید آن را با یک مخاطب کوچک آزمایش کنید تا ببینید چگونه عمل میکند.
با استفاده از آزمایش A/B، میتوانید قدرت پیام تبلیغاتی خود، دعوت به اقدام (Call-to-Action)، متن، تصاویر، موقعیت و قالبها را ارزیابی کنید. همچنین میتوانید تبلیغ خود را در میان گروههای دموگرافیک مختلف آزمایش کنید. بر اساس نتایج آزمایشها، میتوانید تبلیغ خود را تنظیم کنید تا عملکرد بهتری داشته باشد. آزمایش A/B پستهای ارگانیک شما میتواند اطلاعات ارزشمندی درباره محتوایی که بهترین عملکرد را دارد، ارائه دهد. این امر به شما کمک میکند در مورد محتوایی که باید برای تبلیغ پولی استفاده کنید و عناصری که باید در تبلیغات خود قرار دهید، تصمیمگیری کنید.
در نهایت، میتوانید با استفاده از تبلیغات بازاریابی مجدد (remarketing) در سوشال مدیا، نرخ تبدیل بیشتری ایجاد کنید. از طریق بازاریابی مجدد، میتوانید به افرادی که قبلاً با کسبوکار شما آشنا هستند، دسترسی پیدا کنید. به عنوان مثال، فرض کنید فردی یک جفت شلوار جین به سبد خرید خود در وبسایت شما اضافه میکند اما خرید خود را تکمیل نمیکند. با یادآوری از طریق یک تبلیغ بازاریابی مجدد برای همان شلوار جین یا آیتمهای مشابه در فید شبکه اجتماعی او، ممکن است بتوانید او را به مرحله تبدیل هدایت کنید.
اگر میخواهید کسبوکارتان در این فضای رقابتی آنلاین موفق باشد، دیجیتال منتورینگ مهندس پیام لاهه میتواند به شما کمک کند تا بهترین استراتژی دیجیتال مارکتینگ را به کار بگیرید و حضور آنلاین قدرتمندی برای برند خود ایجاد کنید
حتما بخوانید:
استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگسوشال مدیا مارکتینگ چیست و اثر آن بر کسب و کار چگونه است؟
دیجیتال مارکتینگبازاریابی ایمیلی (ایمیل مارکتینگ) چیست؟ + انواع کمپین های ایمیلی
دیجیتال مارکتینگ