موتور جستجو چیست و چگونه کار می کند؟

در این مقاله سه فرآیند اصلی موتور جستجوی گوگل را بررسی خواهیم کرد:

  • خزش (Crawling)
  • ایندکس‌ کردن (Indexing)
  • نمایش (Serving)

موتور جستجوی گوگل از این فرآیندها برای پیدا کردن محتوای مرتبط با جستجوی کاربر استفاده می‌کند.  

هیچ اطلاعات محرمانه‌ای در این مقاله وجود ندارد و همه این اطلاعات به‌صورت عمومی در دسترس است. می‌توانید اطلاعات بیشتر را از مستندات رسمی جستجوی گوگل بیاموزید.

موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو را مانند نرم‌افزاری تصور کنید که اطلاعات مربوط به یک جستجو را پیدا می‌کند. به عنوان یک بازاریاب، ممکن است با چندین موتور جستجو کار کنید.

به عنوان مثال، در تجارت الکترونیک ممکن است با موتور جستجوی آمازون کار کنید. هر موتور جستجو کمی متفاوت کار می‌کند، اما بسیاری از مفاهیم و استراتژی‌هایی که پوشش خواهیم داد، برای همه آن‌ها قابل استفاده است.

بیایید فرآیندهایی که گوگل برای سازماندهی اطلاعات آنلاین استفاده می‌کند را بررسی کنیم. اولین گامی که موتور جستجوی گوگل برمی‌دارد، خزش است که فرآیند یافتن صفحات جدید و به‌روزرسانی‌شده وب است.

گوگل با استفاده از برنامه‌های خودکار به نام خزنده‌ها (Crawler) اینترنت را کاوش می‌کند. این خزنده‌ها صفحات جدید و به‌روزرسانی‌شده را پیدا می‌کنند و پس از کشف این صفحات، گوگل آدرس‌های وب (URL) آن‌ها را در یک فهرست بزرگ برای بررسی بعدی ذخیره می‌کند. یک URL، نشانی یک وب‌سایت است، مثل www.example.com/blog. 

چندین روش برای یافتن صفحات توسط خزنده‌های گوگل وجود دارد. روش اصلی این است که خزنده‌ها از لینک‌های موجود در صفحاتی که قبلاً شناسایی شده‌اند پیروی می‌کنند. لینک‌ها همان آدرس‌های وبی هستند که در صفحات وب وجود دارند.

فرض کنید که شما به عنوان یک بازاریاب، یک صفحه جدید برای یک وب‌سایت ایجاد می‌کنید. خزنده احتمالاً این صفحه جدید را از طریق لینکی که در همان وب‌سایت یا یک وب‌سایت جداگانه قرار دارد، پیدا می‌کند. قبل از خزش، خزنده بررسی می‌کند که آیا اجازه انجام این کار از سوی صاحب وب‌سایت داده شده است یا خیر.

موتور جستجو چیست

بعد از اینکه صفحات جدید خزیده شدند، گوگل آن‌ها را در یک فهرست ذخیره می‌کند. یک فهرست آنلاین را می‌توانید مشابه یک فهرست در انتهای یک کتاب در نظر بگیرید. فهرست کتاب شامل لیست مطالب و صفحات مربوط به آن‌ها است. به همین ترتیب، گوگل محتوای وب را با مکان آن یعنی URL هر صفحه ذخیره می‌کند. 

چه نوع محتوایی توسط گوگل ایندکس‌گذاری می‌شود؟ 

تقریباً هر چیزی روی صفحه، از جمله متن، عکس‌ها و ویدئوها.

به خاطر داشته باشید که ایندکس‌گذاری فقط در صورتی ممکن است که صاحب وب‌سایت اجازه خزش و ایندکس‌گذاری را داده باشد. اگر صاحب وب‌سایت نخواهد که صفحه خزیده، ایندکس و در جستجوی گوگل ظاهر شود، می‌تواند این مورد را در کد وب‌سایت مشخص کند.

بعد از ایندکس‌گذاری محتوای صفحه، الگوریتم جستجوی گوگل شروع به کار می‌کند. 

در این زمینه، الگوریتم یک نرم‌افزار خودکار است که به پیدا کردن اطلاعات برای پاسخ به جستجوی کاربر کمک می‌کند. الگوریتم جستجوی گوگل از میان میلیاردها صفحه وب جستجو می‌کند تا مرتبط‌ترین محتوا را برای یک جستجوی خاص ارائه دهد. هدف از این الگوریتم، ارائه بهترین نتایج برای جستجو است.

به عنوان مثال، اگر به دنبال محصولی بگردید، نتایج به احتمال زیاد بهترین موارد موجود برای یادگیری یا خرید آن محصول خواهند بود.

حالا الگوریتم در زمان رتبه‌بندی یک صفحه برای جستجو چه چیزی را در نظر می‌گیرد.

عوامل زیادی در این زمینه دخیل هستند، از جمله محتوای وب‌سایت و اطلاعاتی که در دیگر وب‌سایت‌ها وجود دارد. برخی از این عوامل واضح‌تر از بقیه هستند، مانند مکان و زبان. گوگل می‌خواهد نتایجی را ارائه دهد که نیازهای کاربران را با تجربه‌ای کاربرپسند برآورده کند. ما پنج عامل کلیدی از جمله کیفیت محتوا و قابلیت استفاده صفحات وب را در ویدیوی بعدی بررسی خواهیم کرد.

به طور کلی، گوگل جستجو می‌کند تا نتایجی را ارائه دهد که نیازهای کاربران را با یک تجربه کاربری عالی برآورده کند. 

وقتی در حال دیجیتال مارکتینگ هستید، با الگوریتم‌ها زیاد روبرو می‌شوید.

به طور کلی، یک الگوریتم فقط مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها برای حل یک مشکل یا انجام یک کار است. یک مثال ساده از الگوریتم، دستورالعمل تهیه یک غذا است. شما می‌خواهید یک وعده غذایی درست کنید و دستور پخت به شما راهنمایی می‌دهد که چگونه این کار را انجام دهید. 

وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های مختلف از الگوریتم‌های متفاوتی برای تصمیم‌گیری درباره نمایش محتوا به کاربران استفاده می‌کنند.

یک الگوریتم جستجوی یک سایت تجارت الکترونیک ممکن است محصولاتی که احتمال خرید کاربر بالاتر است را نشان دهد. عواملی مانند قیمت و زمان ارسال می‌توانند نتایج را تحت تاثیر قرار دهند.

الگوریتم یک شبکه اجتماعی ممکن است روی محتوایی تمرکز کند که از نظر آن برای کاربر جذاب‌تر است. عواملی مثل محبوبیت و مدت زمان محتوا ممکن است نتایج الگوریتم شبکه اجتماعی را برای کاربران تحت تأثیر قرار دهند.

با نحوه کار موتور جستجو و الگوریتم‌ها آشنا شدید. به عنوان یک بازاریاب، احتمالاً به این فکر خواهید بود که چگونه وب‌سایت، محصولات یا پست‌های شما به دست افراد بیشتری برسد. این بخشی از کار شماست!

موتور جستجو چیست

چگونه صفحات در نتایج موتور جستجو نمایش داده می‌شوند؟

در اینجا به عمق بیشتری در مورد رتبه‌بندی نتایج در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) می‌پردازیم.

پنج عامل کلیدی را پوشش خواهیم داد که شامل:

  • معنای جستجو
  • مرتبط بودن صفحات وب
  • کیفیت محتوا
  • قابلیت استفاده صفحات وب
  • زمینه و تنظیمات کاربر

این عوامل کلیدی را به عنوان مفاهیم در نظر بگیرید. همان‌طور که خواهید آموخت، این مفاهیم به روش‌های مختلفی قابل اعمال هستند. به همین دلیل است که ایجاد محتوا برای رتبه‌بندی بالا در SERPها اغلب جای تفسیر دارد. 

برای مثال، چقدر اطلاعات باید در مورد یک موضوع بنویسید و چگونه باید این اطلاعات را مرتب کنید؟ آیا جستجوگر ترجیح می‌دهد محتوایی با عکس‌ها یا ویدئوها را ببیند؟ 

در حال حاضر، این عوامل کلیدی را از دید یک موتور جستجو در نظر بگیرید تا بفهمید که الگوریتم جستجو هنگام رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها چه مواردی را در نظر می‌گیرد. 

اولین عامل کلیدی معنای جستجو است. یک جستجو (Query) به سادگی کلماتی است که در نوار جستجوی گوگل تایپ می‌شوند.

برای ارائه نتایج مرتبط، الگوریتم جستجو باید تشخیص دهد که کاربر به دنبال چه چیزی است، به عبارت دیگر، هدف پشت جستجو. الگوریتم‌های گوگل مدل‌های زبانی ایجاد کرده‌اند تا معنای جستجو و هدف آن را رمزگشایی کنند.

به عنوان یک بازاریاب، باید به معنای جستجو و هدف پشت جستجوهای مشتریان بالقوه خود نیز توجه کنید. یکی از وظایف شما ممکن است ایجاد محتوایی باشد که نیازهای جستجوگران را برآورده کند. یک بازاریاب مؤثر هدف و معنای جستجوی مشتریان بالقوه را درک خواهد کرد.

به همین دلیل است که می‌خواهید پرسونای مشتری (Customer Persona) را بسازید تا بهتر مشتریان خود را بشناسید.

موتور جستجو چیست

عامل کلیدی دوم مرتبط بودن صفحات وب است. این مرحله‌ای است که الگوریتم مشخص می‌کند چه محتوایی برای جستجو مرتبط است. ابتدایی‌ترین علامت مرتبط بودن اطلاعات این است که صفحه وب شامل همان کلمات کلیدی جستجو شده باشد. 

کلمه کلیدی عبارتی است که افراد برای یافتن اطلاعات، محصولات یا خدمات به صورت آنلاین استفاده می‌کنند.

کلمه کلیدی یا با جستجوی کاربر مطابقت دارد یا مشابه آن است. برای مثال، اگر کلمات کلیدی در سرفصل‌ها یا متن اصلی یک صفحه ظاهر شوند، الگوریتم‌های جستجو ممکن است آن صفحه را مرتبط‌تر تشخیص دهند. 

الگوریتم‌های جستجوی گوگل تنها به کلمات کلیدی برای تشخیص مرتبط بودن اکتفا نمی‌کنند. آن‌ها عبارات و موضوعاتی که ممکن است جستجوگر به آن‌ها علاقه داشته باشد را نیز بررسی می‌کنند. برای مثال، اگر کسی جستجویی در مورد سگ‌ها انجام دهد، احتمالاً نمی‌خواهد که فقط کلمه سگ بارها در یک صفحه تکرار شود. شاید او به اطلاعاتی درباره نژادهای سگ یا عکس‌های سگ‌ها نیز علاقه‌مند باشد. 

یکی دیگر از عوامل کلیدی که باید در نظر گرفت، کیفیت محتوا است. به عنوان یک بازاریاب، ممکن است وظیفه داشته باشید که محتوای وب با کیفیتی عالی ایجاد کنید. یکی از راه‌هایی که گوگل برای تعیین کیفیت محتوا استفاده می‌کند، بررسی این است که آیا وب‌سایت‌های معتبر به آن محتوا لینک می‌دهند یا به آن اشاره می‌کنند.

گوگل از تعدادی عوامل برای سنجش کیفیت یک قطعه محتوا و همچنین کیفیت کلی یک وب‌سایت استفاده می‌کند. این عوامل معمولاً عناصر فنی نیستند که صاحبان سایت بتوانند آن‌ها را فعال یا غیرفعال کنند، بلکه تلاش می‌کنند تصویر کلی را درک کنند. 

برای مثال، صرفاً به این دلیل که یک کتاب به خوبی نوشته شده است، به این معنا نیست که از خواندن آن لذت خواهید برد. علاوه بر این، گوگل از بازخوردهای جمع‌آوری‌شده از یک فرآیند ارزیابی کیفیت جستجو برای بهبود الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود استفاده می‌کند.

عامل کلیدی چهارم قابلیت استفاده از صفحات وب است. الگوریتم‌های گوگل همچنین به سادگی استفاده از محتوا توجه می‌کنند. حالا، اگر دو صفحه وب با محتوای کاملاً یکسان داشته باشید، صفحه‌ای که تجربه کاربری بهتری دارد ممکن است عملکرد بهتری داشته باشد. گوگل این عامل را «رتبه‌بندی تجربه صفحه» می‌نامد. 

یک تجربه کاربری بهتر چه معنایی دارد؟ 

به این معنا است که صفحه‌ای سازگار با موبایل است و روی یک گوشی بهتر نمایش داده می‌شود یا اینکه صفحه به‌سرعت بارگذاری می‌شود. این‌ها از جمله عوامل متعددی هستند که بر رتبه یک صفحه تأثیر می‌گذارند.

آخرین عامل کلیدی، زمینه و تنظیمات جستجوگر است. اطلاعاتی مانند مکان جستجو، تاریخچه جستجوهای قبلی و تنظیمات جستجو به الگوریتم کمک می‌کنند تا نتایج مرتبط و مفیدی ارائه دهد. کشور و مکان جستجو می‌تواند نتایج را تغییر دهد. 

برای مثال، تصور کنید که شما در شیکاگو زندگی می‌کنید و فوتبال را جستجو می‌کنید. احتمالاً نتایج مربوط به فوتبال آمریکایی و تیم شیکاگو بیرز را مشاهده خواهید کرد. 

اما اگر در لندن فوتبال را جستجو کنید، احتمالاً گوگل نتایجی درباره فوتبال (ساکر) و لیگ برتر انگلستان نشان خواهد داد. 

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب زمینه‌ای که ممکن است بر نتایج جستجو تاثیر بگذارد، این است که گوگل ممکن است نتایج را بر اساس فعالیت شما در حساب گوگل تنظیم کند.

برای مثال، اگر رویدادهای نزدیک من را جستجو کنید، گوگل ممکن است برخی پیشنهادات را بر اساس دسته‌بندی‌هایی از رویدادها که فکر می‌کند به آن‌ها علاقه دارید، ارائه دهد. این سیستم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با علایق شما مطابقت داشته باشند، اما برای استنباط ویژگی‌های حساس طراحی نشده‌اند.

موتور جستجو چیست

ساختار نتایج جستجوی گوگل

صفحات نتایج موتور جستجو، که به آن‌ها SERP هم گفته می‌شود، زمانی ظاهر می‌شوند که کسی یک جستجو انجام می‌دهد. اولین چیزی که باید بدانید این است که ویژگی‌های مختلفی در SERP وجود دارد که بسته به چیزی که جستجو می‌کنید، متفاوت است. برای مثال، اگر جستجوی شما درباره یک محصول باشد، ممکن است ساختار نتایج شامل اطلاعات خرید یا محصولات باشد. یا اگر جستجو مربوط به اخبار و رویدادهای جدید باشد، نتایج به شکل مقالات خبری نمایش داده می‌شود.

یک روش خوب این است که همیشه محصول یا خدمات خود را به همراه نام برند و چند کلمه مرتبط دیگر در گوگل جستجو کنید. نتایج را تجزیه و تحلیل کنید. مثلاً ببینید که جایگاه‌های احتمالی در SERP کجا هستند؟

هنگام تجزیه و تحلیل نتایج جستجو، باید در نظر داشته باشید که هم فهرست‌های جستجو و هم تبلیغات وجود دارند. معمولاً تبلیغات پولی را در بالای صفحه نتایج جستجو خواهید یافت. بعد از تبلیغات پولی، فهرست‌های جستجوی ارگانیک قرار می‌گیرند. همچنین ممکن است تبلیغات گوگل در انتهای صفحه نتایج جستجو نیز وجود داشته باشد.

موتور جستجو چیست

چند ویژگی SERP که باید با آن‌ها آشنا شوید

اسنیپت ویژه 

یک جعبه خاص است که اطلاعات مربوط به یک جستجو را در صفحه نتایج نمایش می‌دهد. این اسنیپت زمانی ظاهر می‌شود که الگوریتم گوگل تشخیص دهد که این فرمت به مردم کمک می‌کند تا راحت‌تر به دنبال چیزی که می‌خواهند برسند. این ویژگی پولی نیست. یک دیجیتال مارکتر یا تحلیل‌گر تجارت الکترونیک می‌تواند یک صفحه وب را به‌عنوان اسنیپت ویژه علامت‌گذاری کند. 

سیستم‌های گوگل تصمیم می‌گیرند که آیا یک صفحه برای درخواست جستجوی کاربر به عنوان اسنیپت ویژه مناسب است یا نه.

نتایج غنی 

اطلاعات خاصی در مورد یک وب‌سایت ارائه می‌دهد. این اطلاعات به یک وب‌سایت کمک می‌کند تا با ویژگی‌های اضافی در نتایج جستجو نمایش داده شود. نمونه‌ای از این مورد برای یک صفحه محصول است. اطلاعات اضافی محصول مانند امتیاز نظرات، قیمت و موجودی محصول در نتایج جستجو نشان داده می‌شود.

تصاویر 

زمانی نمایش داده می‌شوند که سیستم گوگل تشخیص دهد که محتوای بصری برای جستجو ارزشمند است. تصاویر ممکن است در هر موقعیتی از جستجو، شامل بالا، وسط یا پایین SERPها ظاهر شوند. تصاویر یک ویژگی غیرپولی هستند.

ویدئوها

مشابه تصاویر، ویدئوها نیز ممکن است نمایش داده شوند اگر سیستم گوگل معتقد باشد که برای درخواست جستجو ارزشمند هستند. ویدئوها هم ممکن است در بالای صفحه، وسط یا انتهای نتایج جستجو ظاهر شوند. ویدئوها از سراسر وب در SERPها نمایش داده می‌شوند.

وقتی برای یک کسب‌وکار محلی، محصول یا خدمات جستجو می‌کنید، ممکن است چند ویژگی متفاوت مرتبط با مکان محلی در SERPها ظاهر شود.

برجسته‌ترین ویژگی، یک نقشه و فهرستی از کسب‌وکارهای محلی است. کسب‌وکارهایی که نمایش داده می‌شوند، به یک فهرست نمایه کسب‌وکار غیرپولی ارائه‌شده توسط گوگل متصل هستند.

این نمایه برای هر کسب‌وکاری که مشتری محلی دارد در دسترس است. علاوه بر این، اگر کسی نام یک کسب‌وکار را جستجو کند، نمایه کسب‌وکار آن احتمالاً به‌عنوان یک پنل در سمت راست SERP ظاهر می‌شود، جدا از نتایج جستجوی غیرپولی.

موتور جستجو چیست

با نحوه کار جستجوی گوگل و برخی از عواملی که برای SEO در رتبه‌بندی محتوا مهم است، آشنا شدید. این دانش پایه‌ای بسیار خوبی است. به یاد داشته باشید که عوامل کلیدی شامل معنای جستجو، مرتبط بودن صفحه وب، کیفیت محتوا، قابلیت استفاده از صفحه وب و زمینه و تنظیمات هستند.

همچنین در مورد صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل معرفی شد. حالا می‌خواهم کاری انجام دهید تا دانش خود را درباره SERPها بهبود ببخشید. وقتی در گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری جستجو می‌کنید، نتایج را مطالعه کنید. چه وب‌سایت‌ها، محصولات و اسنیپت‌هایی نمایش داده می‌شوند؟ 

در چه مکانی قرار دارند و چرا فکر می‌کنید آنجا هستند؟ با مطالعه این نتایج، با صفحات نتایج جستجو آشناتر می‌شوید و یک قدم به تفکر مثل یک دیجیتال مارکتر نزدیک‌تر خواهید شد.

اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان در این فضای رقابتی آنلاین موفق باشد، دیجیتال منتورینگ مهندس پیام لاهه می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین استراتژی‌ دیجیتال مارکتینگ را به کار بگیرید و حضور آنلاین قدرتمندی برای برند خود ایجاد کنید.

حتما بخوانید:

سوشال مدیا مارکتینگ چیست
بازاریابی ایمیلی چیست
بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟