درک و ارائه گزارش سوشال مدیا مارکتینگ
فرض کنید در حال کار بر روی یک کمپین سوشال مدیا مارکتینگ هستید. شما از ابزارهای تحلیلی برای اندازهگیری پیشرفت خود نسبت به اهدافتان در هر مرحله از قیف بازاریابی استفاده کردهاید و دادههای جمعآوریشده را تحلیل کردهاید تا تصمیمات آگاهانهای درباره استراتژی سوشال مدیا خود در آینده بگیرید.
اکنون زمان آن رسیده است که این یادگیریها و تصمیمات را از طریق یک گزارش سوشال مدیا به اشتراک بگذارید.
گزارش سوشال مدیا چیست؟
گزارش سوشال مدیا سندی است که دادههای مرتبط با فعالیتهای رسانههای اجتماعی شما را ارائه و پیگیری میکند.
این گزارشها به بازاریابان اجازه میدهند تا دادههای رسانههای اجتماعی خود را به صورت بصری و قابل فهم ارائه دهند. آنها به توجیه استراتژی و تصمیماتی که بر اساس دادهها گرفتهاند به همکاران یا مشتریان کمک میکنند و همچنین بینشهای ارزشمندی را به آنها ارائه میدهند.
بسته به نقش شما، اندازه شرکت و منابع موجود، ممکن است به گزارشی که شخص دیگری تهیه کرده است اضافه کنید، خودتان گزارشی تهیه کنید یا فقط برای کسب بینش آن را مطالعه کنید.
علاوه بر این، یک گزارش سوشال مدیا میتواند هر چیزی باشد از یک ایمیل سریع با چند داده کلیدی، یک نمای کلی از عملکرد یک پست خاص در یک پلتفرم مشخص، یک صفحه گسترده با دادههای دقیق از تمام پلتفرمهای اجتماعی شما، یا یک اسلایدشو با یافتهها و تحلیلهای کلیدی.
نکات مهم گزارش سوشال مدیا
صرف نظر از مشارکت شما در گزارش یا نحوه ارائه دادهها، مهم است که بدانید چه مؤلفههایی به طور کلی در آن گنجانده میشوند. برای شروع، چند نکته وجود دارد که بازاریابان هنگام تهیه یک گزارش باید در نظر بگیرند.
گزارشهای سوشال مدیا باید متناسب با مخاطبانشان تنظیم شوند؛ برای مثال، اعضای تیم بازاریابی، ذینفعان و مشتریان نیازها و اطلاعات متفاوتی دارند که میخواهند بدانند. گزارشها ممکن است بسته به اینکه مخاطب چه کسی است، دادههای بیشتر یا کمتری در مورد یک مورد خاص داشته باشند.
برای مثال، گزارشی که برای تیم بازاریابی تهیه شده است ممکن است شامل دادههای دقیق درباره یک کمپین رسانههای اجتماعی خاص باشد، در حالی که گزارشی که برای مدیران تهیه شده است ممکن است بیشتر بر نکات برجسته کمپین تمرکز کند.
همچنین، یک گزارش باید شامل دادههایی باشد که بیشترین ارتباط را با مخاطب و KPI رسانههای اجتماعی کسبوکار دارد.
KPI (شاخص کلیدی عملکرد) یک اندازهگیری است که برای سنجش میزان موفقیت یک سازمان در تلاشهایش برای رسیدن به یک هدف تجاری یا بازاریابی استفاده میشود.
KPIهای رسانههای اجتماعی برای ارزیابی این استفاده میشوند که آیا یک استراتژی سوشال مدیا مارکتینگ مؤثر است یا خیر.
آنها توسط اهداف کمپین مانند آگاهی یا تعامل تعیین میشوند.
یک گزارش مفید سوشال مدیا بر KPIها و معیارهایی تمرکز خواهد کرد که بیشترین ارتباط را با کسبوکار دارند.
برای مثال، اگر یک کسبوکار یک KPI رسانههای اجتماعی مرتبط با دسترسی داشته باشد، گزارش ممکن است دادههایی درباره نمایشها (impressions)، نرخ رشد مخاطب یا تعداد دنبالکنندگان را برجسته کند.
فرکانس گزارشها نیز متفاوت است و میتواند بسته به اینکه چه دادههایی گزارش میشوند و چگونه بینشها استفاده خواهند شد، تنظیم شود. اکثر پلتفرمهای رسانههای اجتماعی اجازه میدهند که دادهها از ابزارهای تحلیلی بر اساس بازههای زمانی یا دورههای گزارشدهی خاص استخراج شوند. برای مثال، گزارشهای سوشال مدیا میتوانند به صورت هفتگی، ماهانه یا فصلی تهیه شوند.
حالا که میدانید بازاریابان هنگام تهیه یک گزارش رسانههای اجتماعی باید چه مواردی را در نظر بگیرند، بیایید درباره برخی عناصر خاص که ممکن است در آن گنجانده شوند صحبت کنیم.
فرض کنیم گزارشی بر عملکرد یک کمپین در اینستاگرام در یک هفته خاص تمرکز دارد و هدف اصلی کمپین تعامل بوده است. گزارش شامل اطلاعات مرتبط با کمپین در آن هفته خواهد بود، مانند بازه زمانی، تعداد پستها، دنبالکنندگان بهدستآمده یا از دسترفته، لایکها، نظرات، اشتراکگذاریها، کلیک روی لینکها و بازدیدهای ویدیو.
بسیاری از گزارشهای سوشال مدیا همچنین شامل نمودارها یا گرافها هستند. بصریسازی دادهها با نمودارها میتواند به مخاطب کمک کند تا اطلاعات موجود در گزارش را بهتر درک کند. این نمودارها میتوانند با استفاده از ابزارهای تحلیلی مانند Google Analytics یا ابزارهای گزارشدهی در پلتفرمهای مختلف ایجاد شوند.
یک گزارش مؤثر رسانههای اجتماعی همچنین زمینهای فراهم میکند که به مخاطب کمک میکند تا گزارش را درک کرده و با داستانی که دادهها بیان میکنند ارتباط برقرار کند. گزارشها باید نشان دهند که چگونه دادهها به KPIهای خاص مرتبط هستند.
برای مثال، گزارشهای ما ممکن است شامل مقایسه دادهها در دوره گزارشدهی فعلی با دادههای قبلی باشد. یک گزارش میتواند تعداد لایکها در دوره گزارشدهی فعلی را با تعداد در همان دوره در ماه گذشته مقایسه کند و هرگونه رشد را برجسته کند. این به مخاطب اجازه میدهد تا روندها را شناسایی کند، پیشرفت را مشاهده کند و مشکلات را تشخیص دهد.
این ما را به بخش تحلیل میرساند. این قسمت از گزارش توضیح میدهد که دادهها در واقع چه معنایی دارند.
برای مثال، تجزیه و تحلیل تعداد تعاملات به ازای هر پست میتواند به شناسایی انواع محتوایی که بیشترین تاثیر را بر مخاطب هدف دارند کمک کند. این بخش باید شامل یک ارزیابی و توضیح باشد که چرا کمپین نتایجی را که به دست آورده، کسب کرده است.
دلایل پشت دادهها میتواند به بازاریابان کمک کند تا تعیین کنند و به مخاطبان خود نشان دهند که چگونه بهترین تنظیمات را در استراتژی خود انجام دهند.
گزارشهای سوشال مدیا به بازاریابان کمک میکنند تا اطلاعات کلیدی درباره استراتژی، فعالیتها و پیشرفت خود به سمت اهدافشان را به دیگران منتقل کنند. درک اینکه چه چیزهایی در یک گزارش رسانههای اجتماعی وجود دارد، به شما کمک میکند تا برای مشارکت در آنها آماده شوید و آنها را برای کسب بینشهایی که میتواند استراتژی رسانههای اجتماعی شما را بهبود بخشد، مطالعه کنید.
وقتی شما یک دیجیتال مارکتر هستید، ارائه دادن بخشی از کار شماست. حتی اگر یک گزارش شفاف و جذاب از رسانههای اجتماعی تهیه کرده باشید، باز هم باید آن را به خوبی ارائه دهید تا مطمئن شوید مخاطبانتان دادهها، تحلیل شما از آنها و تصمیماتی که بر اساس آن تحلیل گرفتهاید را درک میکنند.
هنگامی که گزارش خود را ارائه میدهید، باید مطمئن شوید مخاطبانتان نکات کلیدی که درباره دادههایی که به اشتراک میگذارید را درک میکنند. اما همچنین میخواهید با آنها از نظر احساسی ارتباط برقرار کنید.
برای مثال، اگر در سهماهه گذشته مخاطبان رسانههای اجتماعی خود را در لینکدین ۳۰٪ افزایش دادهاید، هیجان خود را به اشتراک بگذارید! یا شاید برخی آمارهای شگفتانگیز، حکایات سرگرمکننده یا یک بازخورد بسیار مثبت مشتری که در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی دریافت کردهاید را در ارائه خود بگنجانید. بهرهگیری از احساسات مخاطبانتان توجه آنها را جلب کرده و به حفظ مشارکتشان کمک میکند.
برای اطمینان از اینکه مخاطبانتان شما را دنبال میکنند، سرعت خود را تنظیم کنید، بهآرامی صحبت کنید، جملات خود را کوتاه نگه دارید و از مکثهای عمدی استفاده کنید.
با کمک به مخاطبان برای متوجه شدن آنچه شما در مورد دادهها مشاهده کردهاید، آنها را در طول ارائه خود هدایت کنید و بین بخشها با استفاده از عباراتی مانند «بر اساس این نکته» یا «همانطور که قبلاً اشاره کردم» انتقال دهید.
همچنین، در طول ارائه بهصورت دورهای با مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید تا ببینید آیا سؤالی دارند یا خیر. برای مثال، اگر مخاطبانتان با یک اصطلاح یا معیار رسانههای اجتماعی آشنا نیستند، ممکن است لازم باشد آن را برایشان تعریف کنید.
در حین ارائه، باید انعطافپذیر باشید. ممکن است کسی بهطور غیرمنتظرهای مجبور شود ارائه شما را ترک کند، شرکتکنندگان دیگری دیر برسند یا پاسخ دادن به سؤالات بیشتر از آنچه برنامهریزی کردهاید طول بکشد. در نظر بگیرید که اگر مجبور بودید ارائه خود را کوتاه کنید، چه رویکردی را اتخاذ میکردید. مهمترین نکاتی را که میخواهید بیان کنید، بدانید و آماده باشید تا در صورت بروز موارد غیر منتظره، فقط این نکات را به اشتراک بگذارید.
همچنین باید آماده باشید تا بحث را بر اساس آنچه برای مخاطبانتان مهمتر است، تغییر دهید. برای مثال، اگر مخاطبانتان شامل تحلیلگر مالی شرکت یا مدیران ارشد هستند، ممکن است بخواهند زمان بیشتری را صرف بحث در مورد دادههای مربوط به تبدیلها کنند.
در نهایت، برای ارائه مؤثر، باید بهخوبی آماده باشید. تمرین کافی میتواند به شما کمک کند تا مواردی مانند عبارات نامناسب و سایر مشکلات را شناسایی کنید. اگر قبل از ارائه کمی عصبی میشوید، آمادگی خوب میتواند به آرامش اعصاب شما کمک کرده و احساس اعتمادبهنفس بیشتری به شما بدهد. آمادگی از قبل همچنین به شما کمک میکند تا سوالاتی که ممکن است مخاطبانتان داشته باشند را شناسایی کرده و برای آنها پاسخ تهیه کنید. این کار به شما زمان میدهد تا آماده شوید تصمیمات استراتژیکی که میخواهید بگیرید را در صورتی که هر یک از اعضای مخاطبانتان در مورد آنها نگرانی داشته باشند، توجیه کنید.
برای مثال، فرض کنید میخواهید تلاشهای بازاریابی رسانههای اجتماعی خود را به یک پلتفرم جدید گسترش دهید، اما یک مدیر نگران داشتن منابع کافی برای انجام مؤثر آن است. با آمادگی از قبل برای این نوع پاسخ، میتوانید بهوضوح توضیح دهید که چرا فکر میکنید گسترش به یک پلتفرم جدید یک استراتژی منطقی است و چگونه برنامهریزی میکنید منابع را مجدداً تخصیص دهید تا این امکان را فراهم کنید.
برای کمک به آمادگی از قبل، میتوانید ارائه خود را برای یکی از اعضای تیم خود تمرین کنید و از او بخواهید بازخورد ارائه دهد، سوالاتی بپرسد یا نگرانیهای خود را به اشتراک بگذارد.
تکنیکهای ارائهای که در اینجا مورد بحث قرار دادیم، نهتنها زمانی که باید گزارشهای رسانههای اجتماعی را ارائه دهید، بلکه در تمام ارائههای بازاریابی شما بهخوبی به شما کمک خواهند کرد.
وقتی با مخاطبانتان ارتباط برقرار میکنید و برای پاسخ به سؤالات و نگرانیهای آنها وقت میگذارید، آنها را درگیر ارائه خود نگه میدارید و به آنها کمک میکنید آن را درک کنند. با آمادگی، میتوانید احساس اطمینان بیشتری داشته باشید که ارائه شما موثر خواهد بود، صرفنظر از اینکه هر اتفاق غیرمنتظرهای رخ دهد.
توسعه مهارتهای ارائه شما همچنین میتواند زمانی که به دنبال شغل هستید مفید باشد، زیرا کارفرمایان این مهارتها را ارزشمند میدانند. همان تکنیکهایی که برای ارائه به مخاطبان استفاده میکنید، میتوانید برای ارائه خود در مصاحبهها نیز به کار ببرید.
اگر میخواهید کسبوکارتان در این فضای رقابتی آنلاین موفق باشد، دیجیتال منتورینگ مهندس پیام لاهه میتواند به شما کمک کند تا بهترین استراتژی دیجیتال مارکتینگ را به کار بگیرید و حضور آنلاین قدرتمندی برای برند خود ایجاد کنید
حتما بخوانید:
استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگسوشال مدیا مارکتینگ چیست و اثر آن بر کسب و کار چگونه است؟
دیجیتال مارکتینگبازاریابی ایمیلی (ایمیل مارکتینگ) چیست؟ + انواع کمپین های ایمیلی
دیجیتال مارکتینگ