سئو (SEO) چیست و چرا مهم است

تاکنون می‌دانید نحوه کار موتور جستجو چیست و برخی از روش‌های پولی و غیرپولی برای دیده شدن وب‌سایت‌ها در صفحات نتایج موتورهای جستجو صحبت کردیم. 

حالا به طور خاص در مورد فرآیند غیرپولی برای افزایش دیده شدن وب‌سایت‌ها در این صفحات صحبت کنیم: بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو (Search Engine Optimization) یا همان SEO

سئو (SEO) چیست؟

سئو (SEO) یا بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو شامل افزایش دید صفحات وب‌سایت در موتورهای جستجو برای جذب ترافیک مرتبط بیشتر است. ترافیک مرتبط یعنی مشتریان ایده‌آلی که می‌خواهید از وب‌سایت شما بازدید کنند.

هر دیجیتال مارکتر باید اصول اولیه بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو (سئو) را یاد بگیرد. حتی اگر برای کسب‌وکاری کار می‌کنید که وب‌سایتی روی پلتفرم‌هایی مثل Blogger، Wix یا Squarespace دارد، ارزش دارد که کمی در مورد SEO بدانید. 

دانستن کمی از SEO می‌تواند تأثیر زیادی در کمک به یافتن وب‌سایت توسط افراد داشته باشد. به‌طور کلی، وب‌سایتی که برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی شده باشد، ممکن است باعث شود موتورهای جستجو به‌راحتی محتوای آن را خزش، فهرست‌بندی و درک کنند. SEO مهم است زیرا اگر موتورهای جستجو نتوانند یک وب‌سایت را خزش کنند، ممکن است در جستجوهایی مانند گوگل پیدا نشود.

سئو (SEO) چیست

اگر الگوریتم‌های موتور جستجو در فهم محتوای سایت دچار مشکل شوند، ممکن است وب‌سایت شما در هنگام جستجوی محصولات یا خدمات کسب‌وکار توسط مشتریان بالقوه نمایش داده نشود. SEO اغلب شامل انجام تغییرات کوچک در بخش‌هایی از وب‌سایت است. هرچند این تغییرات به‌صورت جداگانه ممکن است بهبودهای جزئی به نظر برسند، اما زمانی که با دیگر بهینه‌سازی‌ها ترکیب می‌شوند، تأثیر قابل‌توجهی دارند.

تأثیرگذاری بر تجربه کاربری وب‌سایت می‌تواند عملکرد آن را در نتایج جستجو تحت تاثیر قرار دهد. به‌طور خاص برای موتور جستجوی گوگل، ابزاری به نام Google Search Console وجود دارد که به بهینه‌سازی کمک می‌کند. این ابزار به افراد کمک می‌کند تا حضور وب‌سایتشان را در نتایج جستجوی گوگل نظارت، نگهداری و مشکلات آن را برطرف کنند.

مهم است به یاد داشته باشید که نظرات زیادی در مورد بهترین روش برای انجام بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو وجود دارد. معمولاً گوگل دستورالعمل‌های SEO را منتشر می‌کند. با این حال، اجرای این دستورالعمل‌ها اغلب به عهده دیجیتال مارکترها، متخصص SEO شرکت است. بسته به شرکتی که دیجیتال مارکتر در آن کار می‌کند، ممکن است استراتژی‌های متفاوتی برای اجرای SEO ارائه شود. 

خوشبختانه، راه‌های مختلفی برای دیده شدن یک وب‌سایت در جستجو وجود دارد. لازم نیست حتماً از روی دیگر وب‌سایت‌ها کپی کنید.

وظایف متخصص سئو

وظایف متخصص سئو (SEO)

بیایید برخی از وظایف مرتبط با سئو یا بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو را بررسی کنیم. 

کسی که SEO انجام می‌دهد ممکن است محتوای وب‌سایت یا ساختار آن را بررسی کند. داشتن یک وب‌سایت سازمان‌یافته که الگوریتم‌های موتور جستجو بتوانند به‌راحتی آن را خزش کنند، بسیار مهم است. 

یکی دیگر از وظایف SEO، توسعه فنی وب‌سایت است که پیچیده‌تر است. این کار ممکن است شامل مسائل مرتبط با میزبانی، تغییر مسیر صفحات وب، صفحات خطا یا استفاده از جاوا اسکریپت باشد. جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی و نوعی کد کامپیوتری است. توسعه فنی همچنین ممکن است بهبود سرعت بارگذاری صفحات را شامل شود.

سومین وظیفه SEO توسعه محتوا است. محتوا شامل هر چیزی است که یک بازدیدکننده در وب‌سایت تجربه می‌کند، از جمله متن، ویدیوها و تصاویر. بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو همچنین شامل تجربه کاربری می‌شود. هنگام توسعه محتوا، توجه به نحوه تعامل و تجربه کاربر با محتوا اهمیت دارد.

چهارمین وظیفه SEO، تحقیق کلمات کلیدی است. تحقیق کلمات کلیدی فرآیند پیدا کردن اصطلاحات و عباراتی است که مشتریان بالقوه در موتورهای جستجو تایپ می‌کنند. ایجاد محتوای وب‌سایت که با آنچه مشتریان بالقوه جستجو می‌کنند همخوانی دارد، مهم است. تحقیق کلمات کلیدی معمولاً با توسعه محتوا همراه است و یک استراتژی SEO است که ممکن است بسته به شرکت متفاوت باشد.

به‌عنوان یک دیجیتال مارکتر که مسئول سئو یا بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو (SEO) یک سازمان است، باید پیش از شروع کار، یک سری مقدمات انجام دهید. 

این مقدمات برای دو گروه انجام می‌شود:

  • کسب‌وکار یا سازمانی که درخواست سئو (SEO) دارد
  • بازدیدکنندگان احتمالی وب‌سایت.

انجام سئو SEO بدون این مقدامات می‌تواند به مشکلاتی منجر شود. کار شما ممکن است با اهداف سازمان همسو نباشد. باید مطمئن شوید که کارهایی که انجام می‌دهید به سازمان کمک می‌کند تا به اهدافش دست یابد. مشکل دیگر به بازدیدکنندگان وب‌سایت مربوط می‌شود. 

اگر کاری که انجام می‌دهید با آنها ارتباط برقرار نکند، حتی بدتر از آن، اگر آنها را از سایت دور کند چه؟ 

مقداری پیش‌کار قبل از اجرای SEO می‌تواند به جلوگیری از این مشکلات کمک کند.

عوامل مرتبط با سئو

عوامل مرتبط با سئو (SEO)

بیایید به چند عامل که قبل از انجام هر کار مرتبط با بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو باید در نظر گرفته شود، بپردازیم. 

اولین عامل این است که اهداف وب‌سایت یا کسب‌وکار را بشناسید. آنها به‌طور عمده چه چیزی می‌خواهند به دست آورند؟ مثلاً

  • می‌خواهند فروش بیشتری داشته باشند
  • ایمیل‌های بیشتری دریافت کنند
  • یا تماس‌های تلفنی بیشتری برقرار شود

نوع کار SEO که انجام می‌دهید به اهداف آنها بستگی دارد. باید این اهداف را به‌وضوح مشخص کنید و روی وظایفی کار کنید که به نظر شما به‌طور مثبت بر این اهداف تاثیر می‌گذارد.

به‌عنوان یک حرفه‌ای در حوزه بازاریابی، ممکن است شما بر این اهداف تاثیر گذار باشید. بیشتر صاحبان کسب‌وکار می‌دانند که می‌خواهند فروش داشته باشند و درآمد بیشتری کسب کنند، و ممکن است شما نیاز داشته باشید که راه دستیابی به آن را مشخص کنید. 

به‌عنوان مثال، تصور کنید پلن بازاریابی که شما برای کسب‌وکار طراحی کرده‌اید، جمع‌آوری ایمیل را اولویت قرار می‌دهد. شما می‌دانید که جمع‌آوری ایمیل از مشتریان بالقوه منجر به فروش می‌شود. بنابراین، به‌عنوان کسی که SEO را اجرا می‌کند، ایجاد محتوایی برای جمع‌آوری ایمیل را در اولویت قرار می‌دهید.

گام دیگر قبل از شروع SEO این است که مشتریان خود را به‌خوبی بشناسید. 

قبل از انجام SEO، باید واقعاً افرادی که محتوای شما را می‌خوانند و با آن تعامل می‌کنند، درک کنید. فرض کنید مشتری احتمالی به یک وب‌سایت مراجعه می‌کند که می‌تواند مشکل او را حل کند. اگر او چند جمله بخواند یا تصاویری ببیند که با آن‌ها ارتباط برقرار نمی‌کند، به‌سادگی سایت را ترک کرده و به وب‌سایت بعدی می‌رود. وب‌سایت‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانند مشکل او را حل کنند.

علاوه بر این، باید نیت بازدیدکننده را هم بشناسید. آن‌ها چه می‌خواهند به دست آورند؟ باید با آنها به‌صورت مستقیم ارتباط برقرار کرده و در نهایت به آن‌ها کمک کنید تا به هدفشان برسند.

سومین گام قبل از شروع SEO، ایده‌پردازی برای محتوایی است که اولویت آن افراد باشند. برای درک اینکه تولید محتوای کاربر محور به چه معناست، باید بدانید که کار در SEO چگونه است.

وقتی شما محتوایی تولید یا بهبود می‌دهید، به آنچه قبلاً در نتایج موتورهای جستجو (SERPs) وجود دارد، نگاه می‌کنید. آسان است که به عادتی بیفتید که محتوایی تولید کنید که فکر می‌کنید نتایج جستجوی گوگل می‌خواهد به کاربران نشان دهد.

اگر در حال حاضر کار می‌کند، فقط محتوای مشابه تولید کنید، درست است؟

بااین‌حال، بازاریاب‌های محتوا که بر اساس SEO فعالیت می‌کنند، ابتدا برای مردم محتوا تولید می‌کنند، سپس برای گوگل. این بدان معناست که بازاریاب اولویت بیشتری به نیاز جستجوگر از پرس‌وجوی آن‌ها می‌دهد تا اینکه به آنچه در نتایج جستجو وجود دارد، توجه کند. 

آیا اطلاعاتی وجود دارد که کمبود داشته باشد؟ به‌عنوان مثال، آیا بازاریاب باید محتوای خود را به‌صورت تصویری‌تر توضیح دهد، مانند استفاده از عکس یا ویدیو؟ صرف اینکه تمام مقالات در نتایج جستجو متنی هستند، به این معنی نیست که این همان چیزی است که جستجوگر می‌خواهد.

آخرین عاملی که باید در نظر گرفت، شناختن رقبای خود است. برای رتبه‌بندی بهتر در نتایج جستجو، اغلب باید محتوایی تولید کنید که بهتر از رقبا باشد. به یاد داشته باشید، بهتر برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد. ممکن است به معنای استفاده از ویدیو به‌جای متن باشد، اما می‌تواند محتوای عمیق‌تری هم باشد، مانند افزودن یک داستان طولانی یا مطالعه موردی برای نشان دادن یک نکته. یا ممکن است محتوای کوتاه‌تر و خلاصه‌تری باشد

وظیفه شما به‌عنوان بازاریاب این است که این موضوع را کشف کنید. برای ایجاد محتوای بهتر از رقبا، باید آنچه آن‌ها تولید کرده‌اند را مطالعه کنید. آنچه را که انجام داده‌اند بررسی کنید و بهتر از آن عمل کنید؛ درحالی‌که همیشه مشتری ایده‌آل خود را در نظر دارید.

اکنون شما یک دید کلی از سئو یا بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو، اهمیت آن و وظایف رایج آن دارید. هر دیجیتال مارکتر یا تحلیل‌گر تجارت الکترونیکی باید با اصول بهترین روش‌های SEO آشنا باشد. اکثر دیجیتال مارکترها و تحلیل‌گران تجارت الکترونیکی حداقل محتوا برای وب‌سایت ایجاد می‌کنند. یادگیری این روش‌های بهینه‌سازی مهم است تا هم افراد و هم موتورهای جستجو بتوانند محتوای سایت را به‌راحتی درک کنند.

فرهنگ اصطلاحات تخصصی سئو

فرهنگ اصطلاحات تخصصی سئو (SEO)

اکنون زمان آن رسیده که اصطلاحات SEO را مرور کنید و چند اصطلاح دیگر را که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد معرفی کنیم. این واژه‌نامه به شما کمک می‌کند تا با برخی از اصطلاحات ابتدایی SEO و تعاریفی که ممکن است برای موقعیت‌های سطح ابتدایی در دیجیتال مارکتینگ یا تجارت الکترونیکی نیاز داشته باشید، آشنا شوید.

  • نرخ پرش: درصد بازدید کنندگانی که یک صفحه را مشاهده کرده و سپس سایت را ترک می‌کنند.
  • Breadcrumbs (خرده‌مسیرها): ردیفی از لینک‌های داخلی در بالای یا پایین صفحه وب که به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد به‌سرعت به بخش قبلی یا صفحه اصلی بازگردند. همچنین به عنوان مسیر خرده‌نان شناخته می‌شود.
  • لینک شکسته: لینکی که به صفحه‌ای منتهی می‌شود که دیگر وجود ندارد. برای مثال، ممکن است صفحه حذف شده یا محتوا به مکانی دیگر منتقل شده باشد.
  • خزش: فرآیند جستجو برای صفحات وب جدید یا به‌روزرسانی‌شده. گوگل با دنبال کردن لینک‌ها، خواندن نقشه سایت‌ها و سایر روش‌ها URLها را کشف می‌کند.
  • Crawler (خزشگرها): نرم‌افزارهای خودکار که صفحات وب را خزش کرده (دریافت می‌کنند) و آن‌ها را فهرست‌بندی می‌کنند.
  • دامنه: بخش اصلی آدرس URL یک وب‌سایت یا آدرس اینترنتی. برای مثال، در URL www.google.com/ads، نام دامنه google.com است.
  • Googlebot: نام عمومی خزشگر گوگل.
  • پنل‌های دانش گوگل: جعبه‌های اطلاعاتی که هنگام جستجوی افراد، مکان‌ها، سازمان‌ها یا چیزهایی که در پایگاه دانش گوگل موجود است، در گوگل نمایش داده می‌شود.
  • فهرست: گوگل تمامی صفحات وبی که از آن‌ها مطلع است را در فهرست خود ذخیره می‌کند (مشابه فهرست در انتهای یک کتاب). فهرست هر صفحه محتوای آن و موقعیت (URL) آن صفحه را توصیف می‌کند.
  • کلمه کلیدی: یک یا چند کلمه که افراد برای یافتن اطلاعات، محصولات یا خدمات به صورت آنلاین از آن استفاده می‌کنند.
  • تحقیق کلمات کلیدی: فرآیند یافتن اصطلاحات و عباراتی که مشتریان بالقوه در موتورهای جستجو تایپ می‌کنند.
  • توضیحات متا: خلاصه‌ای از محتوای صفحه که به موتورهای جستجو ارائه می‌شود. در برخی موارد، این توضیح در قسمت snippet نتایج جستجو نمایش داده می‌شود.
  • سازگار با موبایل: صفحه‌ای که به گونه‌ای طراحی شده که سریع بارگذاری شود و به خوبی در صفحه نمایش گوشی‌ها نمایش داده شود.
  • جستجوی ارگانیک: نتایج بدون هزینه‌ای که موتور جستجو هنگام انجام یک جستجو تولید می‌کند.
  • رتبه: موقعیت یک صفحه در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) که توسط یک الگوریتم تعیین می‌شود.
  • نتایج غنی: نتایج بهبودیافته در جستجوی گوگل که دارای ویژگی‌های بصری یا تعاملی اضافی هستند.
  • الگوریتم جستجو: فرآیند خودکار که به پیدا کردن اطلاعات برای پاسخ به یک پرسش کاربر کمک می‌کند.
  • بهینه‌سازی سایت موتور جستجو (SEO): فرآیند بهتر کردن سایت شما برای موتورهای جستجو.
  • صفحات نتایج موتور جستجو (SERP): صفحاتی که هنگام جستجوی یک عبارت نمایش داده می‌شوند.
  • نقشه سایت: فایلی که در آن اطلاعاتی درباره صفحات، ویدئوها و دیگر فایل‌های سایت و روابط بین آن‌ها ارائه می‌دهید. موتورهای جستجو مانند گوگل این فایل را برای خزش موثرتر سایت شما می‌خوانند.
  • داده‌های ساختاریافته: کدی که برای توضیح بهتر محتوای یک صفحه وب به موتورهای جستجو استفاده می‌شود.
  • زیر دامنه: زیرمجموعه‌ای از یک دامنه بزرگتر که برای سازماندهی یک وب‌سایت موجود به آدرس URL متفاوت استفاده می‌شود. زیر دامنه‌ها معمولاً در ابتدای URL قرار دارند. برای مثال، support.google.com یک زیر دامنه از google.com است.
  • URL: آدرس یک صفحه وب یا فایل در اینترنت. برای مثال، www.google.com.
  • عنوان صفحه وب: موضوع خاص یک صفحه را به کاربران و موتورهای جستجو ارائه می‌دهد.
  • صفحه 404: صفحه‌ای که به کاربر اطلاع می‌دهد صفحه‌ای که در تلاش برای بازدید آن است وجود ندارد.

این واژه‌نامه به شما کمک می‌کند تا به خاطر بیاورید هر کلمه چه معنایی دارد و درک بهتری از ارتباط SEO با دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیکی داشته باشید. همچنین، با اصطلاحات رایج در زمانی که شروع به کار در یک نقش جدید می‌کنید، آشنا خواهید بود.

اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان در این فضای رقابتی آنلاین موفق باشد، دیجیتال منتورینگ مهندس پیام لاهه می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین استراتژی‌ دیجیتال مارکتینگ را به کار بگیرید و حضور آنلاین قدرتمندی برای برند خود ایجاد کنید.

حتما بخوانید:

بهینه سازی محتوای وب سایت برای موتورهای جستجو
تحقیق کلمات کلیدی و ساختار سایت مناسب سئو
سئو (SEO) چیست و چرا مهم است