تحقیق کلمات کلیدی و ساختار وبسایت مناسب سئو
به عنوان یک دیجیتال مارکتر یا تحلیلگر تجارت الکترونیکی، ممکن است یک سازمان از شما بخواهد که محتوایی برای یک صفحه وب ایجاد کنید.
قبل از ایجاد این محتوا، مفید است بدانید که مشتریان بالقوه چه کلمات یا عباراتی را جستجو میکنند تا با تحقیق کلمات کلیدی به اطلاعاتی که نیاز دارید دست پیدا کنند.
به عنوان مثال، تصور کنید در حال نوشتن محتوای صفحهای در مورد یک نوع مبل و سبک آن هستید. قبل از نوشتن هرگونه محتوا، باید بدانید که مشتریان چه کلماتی را برای جستجوی اطلاعات درباره آن نوع مبل وارد موتورهای جستجو میکنند.
این ممکن است ساده به نظر برسد، اما میتواند پیچیده باشد. برای مثال، علاوه بر کلمه مبل، آیا آنها به دنبال کاناپه یا مبل ال شکل هستند؟ آیا یکی از این کلمات بیشتر از دیگری استفاده میشود؟ یا آیا کلمات ترکیبی مانند مبل ال شکل استفاده میشود؟
درک این که مشتریان از چه کلماتی بیشتر استفاده میکنند، به شما کمک میکند محتوایی ایجاد کنید که ارتباط بیشتری با آنچه آنها جستجو میکنند داشته باشد. این محتوا با مشتریان ارتباط برقرار میکند و زمانی که محتوا به درستی ارتباط برقرار کند، احتمال بیشتری دارد که مشتریان اقدام مطلوبی انجام دهند.
تحقیق کلمات کلیدی چیست؟
در سئو (SEO)، این کلمات به عنوان کلمات کلیدی شناخته میشوند که همان عبارات جستجو شده توسط افراد برای یافتن اطلاعات، محصولات یا خدمات آنلاین هستند.
اما چطور میتوان این کلمات کلیدی را پیدا کرد؟
تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) فرآیندی است که طی آن اصطلاحاتی که افراد در موتورهای جستجو استفاده میکنند شناسایی میشود.
هیچ روش واحد و دقیقی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود ندارد. شما ممکن است در یک سازمان کار کنید و آنها فرآیند پیشنهادی خود را داشته باشند، و در سازمان دیگری کار کنید و آنها هم فرآیند خود را پیشنهاد دهند. این بیشتر به سلیقه بستگی دارد.
هنگام تحقیق کلمات کلیدی، ابزارهایی وجود دارند که به شما کمک میکنند. این ابزارها اطلاعاتی درباره تعداد جستجوها برای کلمات کلیدی خاص ارائه میدهند. همچنین به شما میگویند که رقابت برای یک کلمه کلیدی چقدر است.
تحقیق کلمات کلیدی بسته به سازمانی که برای آن کار میکنید متفاوت است و تا حدی به نظر شخصی بستگی دارد. همچنین این موضوع بهتر است به صورت عملی و در حین کار آموخته شود، بنابراین ما در این دوره زمان زیادی به آن اختصاص نمیدهیم.
انباشت کلمات کلیدی چیست؟
با این حال، دستورالعملهای کیفیت SEO گوگل توصیه میکنند که یک عمل مرتبط با کلمات کلیدی را انجام ندهید، و این عمل انباشت کلمات کلیدی (Keyword stuffing) نامیده میشود.
انباشت کلمات کلیدی به معنای پر کردن یک صفحه وب با کلمات کلیدی یا اعداد برای دستکاری رتبه سایت در نتایج جستجو است. این کلمات معمولاً به صورت فهرست یا گروه ظاهر میشوند و معمولاً خارج از محتوا و بهطور طبیعی در محتوای صفحه وب قرار نمیگیرند.
پر کردن صفحات با کلمات کلیدی تجربه کاربری را منفی میکند و میتواند به رتبه سایت شما آسیب بزند. شما باید بر ایجاد محتوای مفید و غنی از اطلاعات تمرکز کنید که به درستی و در متن مناسب از کلمات کلیدی استفاده میکند.
نمونههایی از انباشت کلمات کلیدی شامل بلوکهای متنی است که لیست شهرها و ایالتهایی را که یک صفحه وب سعی در رتبهبندی آنها دارد، نشان میدهد یا تکرار مکرر همان کلمات یا عبارات به شکلی که غیرطبیعی به نظر میرسد.
مانند: ما شمعهای سفارشی میفروشیم. شمعهای سفارشی ما دستساز هستند. اگر به فکر خرید شمع سفارشی هستید، با متخصصان شمع سفارشی تماس بگیرید.
همانطور که ایجاد پرسونای مشتری قبل از توسعه پلن بازاریابی ضروری است، تحقیق کلمات کلیدی نیز قبل از توسعه محتوای صفحات وب بسیار مهم است. کلمات کلیدی موضوعات صفحات وب شما هستند. داشتن کلمات کلیدی دقیق به شما کمک میکند محتوایی ایجاد کنید که ارتباط نزدیکی با جستجو کنندگان داشته باشد. وقتی ارتباط برقرار شود، میتوانید آنها را به اقدام ترغیب کنید و ترغیب مشتریان بالقوه به اقدام، موفقیت شما در نقش بازاریابی دیجیتال خواهد بود.
ساختار وبسایت مناسب سئو (SEO)
یکی از جنبههای مهم SEO داشتن ساختار منظم و سازمانیافته در وبسایت است. ساختار سایت را میتوان مانند نحوه ارتباط و پیوند تمام صفحات وب با هم در نظر گرفت. همچنین این ساختار نشان میدهد که یک بازدیدکننده چگونه از طریق سایت حرکت میکند. شما ممکن است هنگام ایجاد یک وبسایت جدید به ساختار آن فکر کنید یا ممکن است در تیمی باشید که مسئول بازبینی و بازسازی ساختار یک وبسایت موجود است.
بسیاری از شرکتهای بزرگ دپارتمانهای اختصاصی دارند که بر معماری وبسایت و تجربه کاربری تمرکز دارند. حتی اگر در تیمی با کارشناسان این حوزه باشید، درک اینکه چگونه ساختار سایت بر SEO تأثیر میگذارد مهم است. ساختار سایت عموماً زیر مجموعه SEO فنی قرار میگیرد.
وبسایت یک کسبوکار کوچک ممکن است فقط ۱۰ صفحه داشته باشد، که ساختار دادن به آن نسبتاً آسان است. با این حال، اگر کسبوکار شما تجارت الکترونیکی باشد و هزاران محصول داشته باشد، سازماندهی آن میتواند پیچیده شود. در کل، یک ساختار خوب سایت به صورت سلسلهمراتبی است، به این معنی که صفحات وب تحت صفحات دیگر قرار میگیرند و با آنها مرتبط هستند.
به عنوان مثال، سایتهای تجارت الکترونیکی اغلب محصولات را به صورت سلسلهمراتبی و با استفاده از دستهبندیهای محصولات سازماندهی میکنند. اگر به وبسایتهای مربوط به بهبود خانه سر بزنید، با دستهبندیهایی مانند سختافزار، برق و لولهکشی مواجه میشوید.
به طور کلی، ساختار سایت باید مسطح باشد. به عنوان یک روش بهترین، هر صفحه باید حداکثر سه یا شاید چهار کلیک از صفحه اصلی فاصله داشته باشد. از دیدگاه فنی، رباتهای گوگل نباید مشکلی در حرکت از صفحهای به صفحه دیگر داشته باشند و باید به راحتی جریان سایت را درک کنند. از دیدگاه کاربران، سایت باید به راحتی قابل استفاده باشد.
فکر کنید آیا تاکنون در سایتی بودهاید که هدایت در آن دشوار یا گیجکننده باشد؟ با یک ساختار خوب سایت، این نباید اتفاق بیفتد.
چرا برنامهریزی برای ساختار وبسایت ضروری است؟
اولین دلیل کمک به رباتهای خزنده موتورهای جستجو است. به یاد داشته باشید، اصلیترین روش کشف صفحات جدید یا بهروز شده توسط رباتهای گوگل از طریق لینکها از سایر صفحات است. اگر صفحهای ایجاد کنید که هیچ لینکی به آن وجود نداشته باشد،
ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا رباتهای گوگل آن را کشف کنند. یکی دیگر از روشهای کشف صفحات توسط رباتها، نقشه سایت است که برای سایتهای بزرگتر بسیار مهم است.
دلیل دیگر داشتن یک ساختار URL منظم و خوانا است. به یاد داشته باشید که URL همان آدرس صفحه وب است. بهترین روش این است که URLها واضح و قابل درک باشند. بازدیدکنندگان سایت ممکن است از URLهای بسیار طولانی و رمزگذاریشده که کلمات آشنای کمی دارند، دچار اضطراب شوند. همچنین، به یاد داشته باشید که URL ممکن است به نوعی در نتایج جستجوی گوگل نزدیک عنوان سند نمایش داده شود و مشتریان بالقوه ممکن است قبل از کلیک کردن روی نتیجه جستجو آن را بخوانند.
دلیل سوم بهبود تجربه کاربری است. اگر کاربر در هدایت سایت مشکلی داشته باشد، احتمالاً آن را ترک خواهد کرد. این موضوع نرخ پرش شما را افزایش میدهد. به یاد داشته باشید، نرخ پرش درصدی از بازدیدکنندگان است که فقط یک صفحه را مشاهده میکنند و سپس سایت را ترک میکنند. نرخ پرش بالا به این معنی است که حتی وقتی کاربران از طریق جستجو به سایت شما میآیند، تمایل به ترک بدون تبدیل شدن به مشتری دارند.
دلیل سوم بهبود تجربه کاربری است. اگر کاربر در هدایت سایت مشکلی داشته باشد، احتمالاً آن را ترک خواهد کرد. این موضوع نرخ پرش شما را افزایش میدهد. به یاد داشته باشید، نرخ پرش درصدی از بازدیدکنندگان است که فقط یک صفحه را مشاهده میکنند و سپس سایت را ترک میکنند. نرخ پرش بالا به این معنی است که حتی وقتی کاربران از طریق جستجو به سایت شما میآیند، تمایل به ترک بدون تبدیل شدن به مشتری دارند.
چند نکته برای ساختار وبسایت
اولین نکته این است که از HTTPS هر زمان که ممکن است استفاده کنید و ترجیحاً برای هر URL در سایت. HTTPS پروتکل ارتباطی اینترنتی است که یکپارچگی و محرمانگی دادهها بین کامپیوتر کاربر و سایت را محافظت میکند. وقتی سایت یا صفحهای با HTTPS به جای HTTP قدیمی ایجاد میکنید، ارتباط کاربران سایت شما محافظت میشود.
نکته دوم ایجاد صفحه ناوبری برای کاربران است. یک صفحه ناوبری یک صفحه ساده در سایت است که ساختار سایت را نمایش میدهد. این صفحه معمولاً شامل یک فهرست سلسلهمراتبی از تمام صفحات سایت است. کاربران ممکن است به این صفحه مراجعه کنند اگر در یافتن صفحات در سایت مشکل داشته باشند. رباتهای موتورهای جستجو نیز به این صفحه مراجعه میکنند، اما هدف اصلی آن بازدیدکنندگان انسانی است.
نکته سوم نشان دادن صفحات ۴۰۴ مفید است. صفحه ۴۰۴ یک URL است که به کاربر اطلاع میدهد صفحه مورد نظر او وجود ندارد. ایجاد یک صفحه ۴۰۴ سفارشی برای سایت که بازدیدکنندگان را به یک صفحه دیگر راهنمایی میکند، میتواند تجربه کاربری را بهبود بخشد.
نکته چهارم این است که ناوبری سایت خود را برای رباتهای گوگل دوستانه کنید. برای کمک به گوگل در پیدا کردن تمام صفحات سایت، مطمئن شوید که صفحات از طریق لینکها در ناوبری سایت قابل دسترسی هستند.
در نهایت، اگرچه ممکن است ساختار سایت ساده به نظر برسد، اما با افزودن صفحات بیشتر به سایت، میتواند پیچیده شود. کمی کار قبل از ایجاد سایت میتواند از چالشهایی مانند عدم سازماندهی سایت و عدم توانایی رباتهای گوگل در خزیدن صفحات جلوگیری کند. به عنوان یک دیجیتال مارکتر، ممکن است در آینده مسئولیت سازماندهی مجدد یک سایت را به عهده بگیرید. در این صورت، شما کمک بزرگی برای آنها خواهید بود.
اگر میخواهید کسبوکارتان در این فضای رقابتی آنلاین موفق باشد، دیجیتال منتورینگ مهندس پیام لاهه میتواند به شما کمک کند تا بهترین استراتژی دیجیتال مارکتینگ را به کار بگیرید و حضور آنلاین قدرتمندی برای برند خود ایجاد کنید.
حتما بخوانید:
بهینه سازی محتوای وب سایت برای موتورهای جستجو
سئوتحقیق کلمات کلیدی و ساختار وبسایت مناسب سئو
سئوسئو (SEO) چیست و چرا مهم است؟
سئو