روش‌های پیگیری مشتری پس از خرید

در این مقاله، به بررسی روش‌هایی برای پیگیری مشتریان فعلی شما و نکاتی برای انجام این کار به شکل مؤثر خواهیم پرداخت.

اهمیت ارتباطات پس از خرید با مشتری

عمل پیگیری مشتریان پس از خرید، ارتباطات پس از خرید نامیده می‌شود. این ارتباطات به هرگونه تعامل مستقیم بین مشتری و برند پس از انجام خرید اشاره دارد. از آنجایی که مشتریان برگشتی معمولاً بخش قابل توجهی از فروش آنلاین شرکت‌ها را تشکیل می‌دهند، ارتباطات پس از خرید بر ساختن روابط با مشتریان فعلی متمرکز است. 

این نوع ارتباطات روشی مؤثر برای افزایش ترافیک به فروشگاه آنلاین شما هستند. همچنین می‌توانند کمک کنند که کسب‌وکار شما در ذهن مشتریان باقی بماند و از رقبای شما پیشی بگیرد. ارتباطات پس از خرید فقط به نفع فروشگاه شما نیست؛ بلکه می‌تواند به مشتری احساس خوبی از تصمیم خریدشان بدهد. این امر می‌تواند باعث افزایش وفاداری و حمایت از برند شما نیز شود.

اهمیت ارتباطات پس از خرید با مشتری

پشیمانی پس از خرید چیست

آیا تا به حال خریدی آنلاین کرده‌اید و بلافاصله پس از اتمام خرید، احساس پشیمانی کرده‌اید؟

این حس پشیمانی پس از خرید پشیمانی خریدار نامیده می‌شود. بر اساس یک گزارش، بیش از ۵۰ درصد از خریداران آنلاین این حس را تجربه کرده‌اند. ارتباطات پس از خرید می‌تواند با تقویت احساسات مثبت درباره تجربه مشتری، به کاهش این احساسات کمک کند.

انواع روش‌های ارتباطی با مشتری پس از خرید

انواع روش‌های ارتباطی با مشتریان پس از خرید

بیایید بررسی کنیم که چگونه می‌توان این کار را انجام داد. اول، چند روش برای ارتباطات پس از خرید وجود دارد. روش‌هایی که باید با آن‌ها شروع کنید شامل ایمیل‌ها، شبکه‌های اجتماعی و پست مستقیم هستند. 

ایمیل‌های تشکر و نظرسنجی بازخورد مشتری

شروع با ایمیل‌ها، که شاید ساده‌ترین روش برای رسیدن به مشتریان فعلی است، بسیار محبوب در ارتباطات پس از خرید است. این موضوع به خاطر تنوع جنبه‌هایی است که می‌توانید در ایمیل‌ها قرار دهید. در اینجا چند نمونه از انواع مختلف ایمیل‌ها آورده شده است.

اول، ایمیل‌های تشکر که پیام‌های کوتاه و دلپذیری را ارسال می‌کنند و قدردانی شما از خرید مشتری را نشان می‌دهند. ایمیل‌های تشکر اغلب به مشتریان این احساس را می‌دهند که یک کسب‌وکار واقعاً از خرید آن‌ها قدردانی می‌کند.

همچنین، ایمیل‌های درخواست بازخورد وجود دارد. این ایمیل‌ها دو وظیفه دارند؛ ارائه اطلاعات لازم درباره تجربه مشتری با برند شما و اگر مثبت باشد، تأییدی درخشان از یکی از محصولات شما فراهم می‌کند.

نوع دیگر ایمیل، نظرسنجی رضایت مشتری است. این نوع ایمیل‌ها معمولاً به مشتریان امکان می‌دهد که محصولات را با استفاده از سیستم امتیازدهی ارزیابی کنند. نظرسنجی‌های رضایت مشتری به منظور اندازه‌گیری میزان تطابق یا برتری محصولات و خدمات با انتظارات مشتری طراحی شده‌اند.

در نهایت، یک شرکت ممکن است تصمیم بگیرد ایمیل‌های یادآوری برای خرید مجدد ارسال کند. این ایمیل‌ها زمانی استفاده می‌شوند که مشتریان را ترغیب به خرید مجدد محصولاتی کنند که قبلاً خریداری کرده‌اند و در حال تمام شدن هستند. این ایمیل‌ها بسیار موثرند.

به عنوان مثال، اگر مشتری نزدیک به تمام کردن شامپوی اسطوخودوس مورد علاقه خود باشد که دو ماه پیش از یک سایت آنلاین خریداری کرده است، ممکن است فراموش کند که دوباره آن را سفارش دهد. اما اگر یک پیام مناسب دریافت کند که به او یادآوری کند زمان خرید بطری جدید فرا رسیده است، احتمال بیشتری دارد که در همان لحظه آن را سفارش دهد.

نقش رسانه های اجتماعی در تقویت ارتباطات پس از خرید

نقش رسانه های اجتماعی در تقویت ارتباطات پس از خرید

ایمیل‌ها را بررسی کردیم. حالا بیایید روش بعدی برای ارتباطات پس از خرید را بررسی کنیم؛ رسانه های اجتماعی.

رسانه های اجتماعی راهی عالی برای دسترسی به مشتریان شما هستند. با محبوبیت هشتگ‌ها در سایت‌های مختلف، شما همیشه می‌توانید ببینید که برند شما در چه مکالماتی شرکت دارد. 

برای مثال، تصور کنید که یک طرفدار فوتبال پستی در رسانه های اجتماعی منتشر کرده است که شامل عکسی از او با کلاهی جدید است که به تازگی از شرکتی سفارش داده است. در پست خود حتی تصمیم می‌گیرد که شرکت را تگ کند.

اگر شرکت هشتگ‌ها و منشن‌ها را به‌روز نگه دارد، می‌تواند این منشن را به سرعت ببیند. شرکت می‌تواند به طور مستقیم به مشتری پاسخ دهد و بگوید خوشحال است که مشتری از خرید خود راضی است. علاوه بر این، با اجازه مشتری، می‌تواند حتی عکس را در صفحه خود بازنشر کند. این کار می‌تواند باعث افزایش علاقه به برند در میان افرادی شود که یا شرکت یا مشتری را دنبال می‌کنند

استفاده از پست مستقیم برای برقراری ارتباط موثر با مشتری

روش آخر برای ارسال ارتباطات پس از خرید، پست مستقیم است. ارسال نامه یا اطلاعات برند از طریق پست مطمئناً قدمت بیشتری نسبت به دو روش قبلی دارد.

با این حال، ارسال از طریق پست می‌تواند جذابیتی کلاسیک داشته باشد که با روش‌های دیجیتال قابل مقایسه نیست. این به این دلیل است که برخی از مشتریان معتقدند که این نشان می‌دهد شرکت دقت و توجه بیشتری به خرج داده است. این روش ممکن است زمان‌بر باشد، اما برای برخی مشتریان بسیار ارزشمند است.

نکات کلیدی برای بهبود ارتباطات پس از خرید با مشتری

نکات کلیدی برای بهبود ارتباطات پس از خرید با مشتری

هر روشی که انتخاب کنید، باید به چند نکته برای اثربخش‌تر شدن آن توجه داشته باشید تا مشتریان شما بازگردند.

اول، همیشه تجربه را شخصی‌سازی کنید. شما می‌خواهید که رابطه شما با مشتریانتان احساسی نزدیک و صمیمی داشته باشد. آن‌ها را با نام واقعی‌شان خطاب کنید، به جای استفاده از عباراتی عمومی مانند مشتری یا ساکن. همچنین می‌توانید یک عنصر شخصی به رابطه مشتری و کسب‌وکار اضافه کنید؛ مثلاً در روزهایی که مشتریان مشخص کرده‌اند برایشان مهم است، مثل تولدشان، با آن‌ها تماس بگیرید. 

نکته بعدی، تنظیم فاصله زمانی برای ارتباطات است. به عنوان یک خریدار آنلاین، من هم از دریافت چندین پیام از برندها ناراحت می‌شوم. بنابراین، به یاد داشته باشید که ارتباطات خود را به نحوی تنظیم کنید که مشتریان شما از حجم زیاد پیام‌ها از سوی برندتان خسته نشوند.

نکته آخر، ارائه مشوق‌ها برای خرید است. ارائه تخفیف یا هدیه می‌تواند راهی عالی برای ترغیب مشتریان به بازگشت به فروشگاه آنلاین شما باشد. این کار نه تنها به مشتریان نشان می‌دهد که شما آن‌ها را برای خرید دوباره می‌خواهید، بلکه نشان می‌دهد که از خرید آن‌ها قدردانی می‌کنید.

هنگامی که به ساختن روابط با مشتریان خود ادامه می‌دهید، به یاد داشته باشید که ارتباطات شما باید تعادلی بین تبلیغاتی و درگیرکننده بودن داشته باشد. شما می‌خواهید که مخاطبانتان احساس کنند که شما صادق و واقعی هستید، در حالی که به رشد کسب‌وکار خود نیز کمک می‌کنید.

اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان در این فضای رقابتی آنلاین موفق باشد، دیجیتال منتورینگ مهندس پیام لاهه می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین استراتژی‌ دیجیتال مارکتینگ را به کار بگیرید و حضور آنلاین قدرتمندی برای برند خود ایجاد کنید

حتما بخوانید:

اهمیت خدمات مشتری در کسب‌وکارهای آنلاین
روش‌های پیگیری مشتری پس از خرید
وفاداری مشتری
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *