بازاریابی رسانه های اجتماعی

حالا که با مفاهیم بهینه سازی سایت برای موتور جستجو (SEO) و بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) آشنا شده‌اید، وقت آن است که کانال دیگری را معرفی کنیم که کسب‌وکارها می‌توانند از آن‌ها برای رسیدن به اهداف استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود استفاده کنند:

بازاریابی در رسانه های اجتماعی (Social Media Marketing)

قبل از اینکه این کانال‌ را بررسی کنیم، بیایید نگاهی بیندازیم که چه مزایایی دارد و چگونه می‌تواند برای افزایش آگاهی و حفظ روابط با مشتریان در طول زمان همکاری کند.

کسب‌وکارها می‌توانند کارهای زیادی در رسانه های اجتماعی انجام دهند. از آنجا که تعداد زیادی از افراد در رسانه های اجتماعی فعال هستند، این یکی از موثرترین کانال‌ها برای پیدا کردن مخاطبان جدید است. 

با داشتن حساب‌های اجتماعی، کسب‌وکارها می‌توانند با مشتریان در تعامل باشند، تبلیغات اجرا کنند و حتی از طریق محتوای ویروسی رسانه‌های رایگان کسب کنند.

اما رسانه های اجتماعی یک نقطه ضعف بزرگ هم دارند: کسب‌وکارها می‌توانند آنچه را که در حساب‌های خود منتشر می‌کنند کنترل کنند، اما نمی‌توانند خود پلتفرم‌ها را کنترل کنند. بنابراین اگر یک پلتفرم خاص تعطیل شود یا الگوریتم‌های خود را تغییر دهد، این ممکن است توانایی کسب‌وکارها در دسترسی به دنبال‌کنندگان خود را یک‌شبه تحت تاثیر قرار دهد.

در مقاله های قبلی، تأکید کرده‌ایم که یافتن و ارتباط با مخاطبان هدف در جایی که آنها به صورت آنلاین حضور دارند، چقدر اهمیت دارد. یکی از بهترین مکان‌ها برای انجام این کار، رسانه های اجتماعی است. بیش از نیمی از مردم جهان در رسانه های اجتماعی حضور دارند و این تعداد روز به روز در حال افزایش است

ممکن است یک مخاطب توییتر را بیشتر از تیک‌تاک دوست داشته باشد یا دیگری فیس‌بوک را به اینستاگرام ترجیح دهد. اما بدون توجه به اینکه یک کسب و کار چه محصولی می‌فروشد، احتمال زیادی وجود دارد که رسانه های اجتماعی  بخش مهمی از استراتژی بازاریابی آن باشند. 

کتاب کسب و کار در رسانه های اجتماعی

دانلود رایگان کتاب

بازاریابی در رسانه های اجتماعی، به معنای ایجاد و انتشار محتوا در پلتفرم‌های رسانه های اجتماعی برای جذب تعامل و ترویج یک برند یا محصول است. 

شاید ایجاد محتوا برای رسانه های اجتماعی ساده به نظر برسد. به هر حال، مردم هر روز محتوای جالب، خنده‌دار یا احساسی را در حساب‌های شخصی خود منتشر می‌کنند. اما بازاریابی در رسانه های اجتماعی خیلی بیشتر از نوشتن پست‌های هوشمندانه یا آموزنده است. 

بازاریابی رسانه های اجتماعی

بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی شامل بسیاری از دغدغه‌های مشابه با استراتژی کلی بازاریابی دیجیتال یک کسب‌وکار است، مانند افزایش تعامل، گسترش دسترسی و ساخت برند. اما تمام این فعالیت‌ها در پلتفرم‌های رسانه‌ های اجتماعی انجام می‌شود. 

اکنون، بیایید برخی از روش‌هایی که کسب و کارها از رسانه های اجتماعی  برای تقویت تلاش‌های خود و دستیابی به اهداف بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنند را بررسی کنیم. می‌توانیم این فعالیت‌ها را به پنج دسته تقسیم کنیم که به عنوان پنج رکن بازاریابی در رسانه های اجتماعی  شناخته می‌شوند. 

این ارکان شامل: استراتژی، برنامه‌ریزی و انتشار، گوش دادن و تعامل، تحلیل و گزارش‌دهی، و تبلیغات پولی در رسانه های اجتماعی هستند.

ارکان اصلی بازاریابی رسانه های اجتماعی

ابتدا با استراتژی شروع می‌کنیم. قبل از برنامه‌ریزی محتوای خود یا کمپین، باید بدانید مخاطبان شما چه کسانی هستند و از کدام پلتفرم‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. 

اگر مخاطبین شما بیشتر به محتوای مربوط به دکوراسیون خانه علاقه‌مند هستند، ممکن است در پلتفرمی که مختص کسب و کار و شبکه‌سازی است، پست نکنید. ارسال محتوای مناسب در مکان‌های مناسب می‌تواند هم در زمان و هم در هزینه صرفه‌جویی کند. برای اینکه بدانید چه نوع محتوایی ایجاد کنید، باید اهداف خود را نیز مشخص کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید جامعه‌ای پیرامون برند خود ایجاد کنید، ممکن است بر روی محتوای تعاملی مانند نظرسنجی‌ها یا جلسات پرسش و پاسخ تمرکز کنید. 

اما اگر هدف شما ترویج یک محصول جدید است، برگزاری یک مسابقه یا هدیه دادن ممکن است نتایج بهتری به همراه داشته باشد. شناخت مخاطبان و داشتن اهداف مشخص به شما کمک می‌کند تا محتوای موثر و مرتبط ایجاد کنید.

پس از تعیین استراتژی و محتوای خود، باید برنامه‌ریزی و انتشار محتوا را در نظر بگیرید. این به معنای تصمیم‌گیری در مورد زمان انتشار محتوا و تعداد دفعات انتشار محتوا است. هدف این است که به اندازه‌ای با دنبال‌کنندگان تعامل داشته باشید که شما را به یاد آورند، اما نه آنقدر که آنها را خسته کنید.

ارکان اصلی بازاریابی رسانه های اجتماعی

مرحله بعدی گوش دادن به رسانه های اجتماعی  و تعامل با مخاطبان است. زمانی که محتوای شما در جهان منتشر شد، می‌توانید مکالمات اجتماعی و اشاره‌های مرتبط با برند خود را پیگیری و تحلیل کنید. این می‌تواند به معنای نظارت بر پاسخ‌های مستقیم به محتوای اجتماعی برند یا رسانه‌های کسب‌شده، مانند پست‌هایی درباره محصولات آن باشد که راه‌های عالی برای فهمیدن احساس مشتریان نسبت به کسب و کار شما هستند. بینش‌هایی که کسب می‌کنید می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید چگونه به بهترین نحو با مشتریان در پلتفرم‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنید. 

این پاسخ‌ها مهم هستند زیرا می‌توانند بر تصویر برند شما و روابط با مشتریان تأثیر بگذارند. گوش دادن به رسانه های اجتماعی  و تعامل را مانند یک مکالمه تصور کنید. ابتدا یک کسب و کار محتوا را منتشر می‌کند. سپس به نحوه پاسخ‌گویی مخاطبان خود گوش می‌دهد. با توجه به آنچه مخاطبان می‌گویند، می‌تواند بهترین راه برای پاسخگویی را تعیین کند. 

به عنوان مثال، اگر کسی پستی درباره چگونگی مفید بودن یک ابزار خاص، مانند یک اپلیکیشن ردیابی عادات، ارسال کند، برند می‌تواند با تشکر و تشویق پاسخ دهد. اما اگر آنها پستی درباره عدم عملکرد صحیح اپلیکیشن ارسال کنند، می‌توانند نکات رفع اشکال را به اشتراک بگذارند.

در مرحله بعد، شما از تحلیل‌ها و گزارش‌دهی استفاده می‌کنید تا متوجه شوید محتوای شما یا کمپین‌های شما چگونه عمل می‌کنند و نتایج را به دیگران گزارش دهید. ابزارهای تحلیل رسانه های اجتماعی  می‌توانند چیزهایی مانند نظرات، اشتراک‌گذاری‌ها، دنبال‌کننده‌ها یا کلیک‌ها را ردیابی و اندازه‌گیری کنند. آنها می‌توانند به شما بگویند که چند نفر از یک هشتگ استفاده می‌کنند یا تعداد اشاره‌های مثبت در طول زمان چقدر است. کسب و کارها می‌توانند از این بینش‌ها برای پاسخ به روندها یا هدایت استراتژی‌های آینده استفاده کنند.

در نهایت، تبلیغات پولی در رسانه های اجتماعی  وجود دارد. تبلیغات پولی در رسانه های اجتماعی  بسیاری از مزایای مشابه تبلیغات پولی برای سایر کانال‌ها را دارد. می‌تواند دامنه دسترسی یک برند را فراتر از پایگاه مشتریان فعلی آن گسترش دهد و به آنها اجازه دهد محصولات را دوباره به بازار عرضه کنند. اما تبلیغات در رسانه های اجتماعی  مزایای دیگری نیز دارد. برای مثال، پلتفرم‌های اجتماعی اطلاعات کاربری دقیق‌تری نسبت به موتورهای جستجو ارائه می‌دهند. این بدان معناست که برندها تبلیغات را به گروه‌های مشتری بسیار خاصی ارائه می‌دهند. در نهایت، تبلیغات پولی در رسانه های اجتماعی  راه خوبی برای رشد لیست ایمیل‌های برندها است. با لینک دادن تبلیغات به فرم‌های ثبت‌نام ایمیل، کسب و کارها می‌توانند با دنبال‌کنندگان خود به طور مستقیم تماس بگیرند و پیشنهادات ویژه‌ای برای آنها ارسال کنند.

مانند هر استراتژی دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی در رسانه های اجتماعی شامل شناخت مخاطبان، یافتن آنها به صورت آنلاین و تعیین اهداف معنادار است. 

تنها در این صورت است که می‌توانید محتوا را برنامه‌ریزی، ایجاد و منتشر کنید. سپس، گوش دادن به رسانه های اجتماعی  و اندازه‌گیری می‌تواند به شما بگوید چگونه به طور موثر با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و استراتژی خود را بهبود دهید. در نهایت، با تبلیغات پولی در رسانه های اجتماعی ، می‌توانید دامنه دسترسی خود را گسترش دهید، به مشتریان خاصی دسترسی پیدا کنید و لیست ایمیل‌های خود را رشد دهید.

اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان در این فضای رقابتی آنلاین موفق باشد، دیجیتال منتورینگ مهندس پیام لاهه می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین استراتژی‌ دیجیتال مارکتینگ را به کار بگیرید و حضور آنلاین قدرتمندی برای برند خود ایجاد کنید.

حتما بخوانید:

رسانه‌های اجتماعی پولی چیست؟
درک و ارائه گزارش سوشال مدیا مارکتینگ
تحلیل سوشال مدیا چیست؟
3 پاسخ
  1. فرشاد دوانی
    فرشاد دوانی گفته:

    سلام.
    قدرردانم از مطالب معرفی بازاریابی رسانه ایی و شناخت بیشتری که دراین مقاله مطالعه و کسب کردم. سپاسگزار رشدی که با آموزش تون ایجاد میکنید هستم

دیدگاه ها غیر فعال است.