هوش مصنوعی برای مدیران کسب‌وکار

در این مقاله، از دیدگاه مدیریتی به هوش مصنوعی برای مدیران کسب و کار خواهیم پرداخت.

به مورد استفاده کسب‌وکاری از هوش مصنوعی برای مدیران کسب و کار نگاه خواهیم کرد و چارچوب استراتژیکی را برای استفاده مدیران به منظور بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه هوش مصنوعی بررسی خواهد شد.

برای مشاهده ویدئوی بالا دکمه play ▶ را کلیک کنید

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی یا AI در همه جا در اطراف ما است. هوش مصنوعی در مورد وادار کردن رایانه‌ها به انجام کارهایی است که به هوش انسانی نیاز دارند. به عنوان مثال، درک زبان، استدلال، پیمایش در دنیای فیزیکی، یادگیری و غیره. یادگیری ماشینی زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی است که بر وادار کردن رایانه‌ها به یادگیری بدون برنامه‌ریزی صریح آنها متمرکز است.

هوش مصنوعی به عنوان مرحله بعدی تحول دیجیتال

هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای به عنوان مرحله بعدی تحول دیجیتال دیده می‌شود. در طول سال‌ها، تعدادی از فناوری‌های دیجیتال مختلف به تحول کسب و کار کمک کرده‌اند، که ایده سازماندهی یا تغییر فعالیت‌ها و فرآیندهای یک شرکت برای استفاده از فرصت‌های جدید ایجاد شده توسط فناوری‌های دیجیتال است.

هوش مصنوعی برای مدیران کسب‌وکار

اینترنت

در اواخر دهه 90، فناوری که به ایجاد این تحول کمک کرد اینترنت بود. تعدادی از شرکت‌ها بخش‌های آنلاین را برای استفاده از این فرصت افتتاح کردند. اما متاسفانه، تعدادی از این شرکت‌ها پس از رکود دات کام، این بخش‌های آنلاین را نیز تعطیل کردند. معدود شرکت‌هایی که پافشاری کردند در درازمدت به طور قابل توجهی سود بردند و شرکت‌هایی که این کار را نکردند، هزینه قابل توجهی پرداختند.

رایانش ابری

در اواسط دهه 2000، رایانش ابری به ایجاد تغییر مشابهی کمک کرد. در اینجا نیز تعدادی از شرکت‌ها شروع به سرمایه گذاری در رایانش ابری کردند، اما باز هم، چند شرکت زمانی که متوجه شدند که تلاش‌های اولیه آنها در رایانش ابری با تعدادی از چالش‌های مربوط به امنیت با انتقال داده‌هایشان به ابر یا با انطباق با مقررات مواجه است، عقب نشینی کردند. اما این شرکت‌هایی که عقب نشینی کردند، دوباره هزینه آن را پرداختند و شرکت‌هایی که پافشاری کردند، آنهایی بودند که در درازمدت موقعیت خوبی داشتند و به ایجاد مقدار مشخصی از چابکی کسب و کار کمک کردند که در درازمدت به آنها کمک کرده است.

محاسبات موبایلی

در اواخر دهه 2000، محاسبات موبایلی به ایجاد تغییر مشابهی کمک کرد و شرکت‌هایی که زودهنگام در محاسبات موبایلی سرمایه گذاری کردند، به ایجاد محصولات موبایل-اول و فقط موبایل کمک کردند و به تبدیل مشاغل به دنیای موبایل کمک کردند.

فناوری همه منظوره چیست؟

فناوری همه منظوره فناوری است که پتانسیل استفاده گسترده در طیف وسیعی از بخش‌ها را دارد و این فناوری‌های همه منظوره می‌توانند نوآوری را تحریک کرده و رشد اقتصادی را هدایت کنند. در سطح سازمانی، آنها همچنین می‌توانند به استراتژی محصول و طراحی کلی خود سازمان اطلاع دهند.

اکنون سه عامل به عنوان نشانگر این که آیا یک فناوری یک فناوری همه منظوره است، در نظر گرفته می‌شود. اولین مورد این است که این فناوری استفاده گسترده‌ای در چندین صنعت دارد. دوم این است که تعداد زیادی شغل تحقیقاتی مربوط به آن فناوری وجود دارد و این مشاغل تحقیقاتی خود نیز در تعدادی از صنایع دیگر گسترده شده‌اند.

هوش مصنوعی برای مدیران کسب‌وکار

آیا هوش مصنوعی یک فناوری همه منظوره است؟

در مطالعه‌ای اخیر توسط Goldfarb و همکاران، محققان بررسی کردند که آیا هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری همه منظوره نوید بخش است یا خیر. آنها به تعدادی از فناوری‌های اخیر که در مطبوعات مورد توجه قرار گرفته‌اند، نگاه کردند. به عنوان مثال، یادگیری ماشینی، سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی، CRISPR، محاسبات کوانتومی، fracking، رباتیک، نانو تکنولوژی، اینترنت اشیا و رایانش ابری.

آنها همچنین به میلیون‌ها آگهی شغلی نگاه کردند و این آگهی‌های شغلی را بر اساس اینکه به کدام فناوری مرتبط هستند طبقه بندی کردند. آنها ارزیابی کردند که آیا یادگیری ماشینی که زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی است، متفاوت به نظر می‌رسد. همانطور که در اسلاید می‌بینید، محققان دریافتند که تعدادی از آگهی‌های شغلی مربوط به یادگیری ماشینی و همچنین چند فناوری دیگر مانند رباتیک و رایانش ابری است.

در واقع، 14.6 درصد یا تقریباً 15 درصد از مشاغل برای یادگیری ماشینی، مشاغل مرتبط با تحقیق بودند. اکنون مشاغل مرتبط با تحقیق شاخص بسیار مهمی از یک فناوری همه منظوره هستند زیرا به اثبات این که این فناوری قادر به بهبود مستمر است کمک می‌کنند. این بهبود مستمر پتانسیل آینده قابل توجهی ایجاد می‌کند که برخی از آنها در حال حاضر شناخته شده نیستند و مطمئناً یادگیری ماشینی که مهمترین زیرشاخه هوش مصنوعی است، به نظر می‌رسد که این قابلیت را نشان می‌دهد.

محققان همچنین بررسی کردند که آیا مشاغل یادگیری ماشینی به طور خاص در تعدادی از صنایع مختلف گسترده شده‌اند یا خیر. آنها دریافتند که مشاغل یادگیری ماشینی را می‌توان در تعدادی از صنایع مختلف، عمدتاً در خدمات آموزشی، در خدمات حرفه‌ای و تولیدی و خدمات مالی و غیره مشاهده کرد. در مقابل، برخی از فناوری‌های دیگر مانند محاسبات کوانتومی عمدتاً در یک یا دو صنعت مانند خدمات حرفه‌ای دیده می‌شدند. به طور خلاصه، به نظر می‌رسد که مشاغل یادگیری ماشینی در چندین صنعت در دسترس هستند و چندین صنعت امروزه از آن مهارت‌ها ارزش می‌بینند.

در مرحله بعد، محققان بررسی کردند که آیا مشاغل تحقیقاتی، به ویژه، در صنایع مختلف نیز گسترده هستند یا خیر. در اینجا نیز محققان دریافتند که تعدادی از صنایع، از جمله تولید، خدمات حرفه‌ای، مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات، امور مالی، آموزش، همگی به مشاغل تحقیقاتی مرتبط با یادگیری ماشینی نیاز دارند. هر فناوری دیگری این گستردگی را نشان نداد. به طور خلاصه، تعدادی از این آمار نشان می‌دهد که یادگیری ماشینی به طور خاص و هوش مصنوعی به طور کلی، احتمالاً یک فناوری همه منظوره است.

پیامدهای زیادی از این امر وجود دارد. اولین مورد این است که شرکت‌ها و مدیران باید بدانند که یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی تأثیر قابل توجهی بر طیف وسیعی از صنایع خواهند داشت. فقط به این دلیل که شما یک صنعت فناوری نیستید، به این معنی نیست که از تأثیرات تحول آفرین یادگیری ماشینی در امان هستید.

ثانیاً، این واقعیت که بسیاری از این مشاغل، مشاغل تحقیقاتی هستند که به معنای تکامل فناوری است، همچنین به این معنی است که مدیران باید با این فناوری صبور باشند. تأثیر تحول آفرین فناوری ممکن است با کمی شانس همراه باشد.

بنابراین، برای استفاده موثر از این فرصت‌ها، مدیران باید فناوری و کاربردهای آن را درک کنند، آنها باید تغییرات زیادی در مدل‌های کسب و کار خود، در زیرساخت‌های فناوری خود، در فرآیندهای سازمانی خود و همچنین در فرهنگ خود ایجاد کنند. همه اینها نیازمند تغییرات قابل توجهی است.

اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان در این فضای رقابتی آنلاین موفق باشد، دیجیتال منتورینگ مهندس پیام لاهه می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین استراتژی‌ دیجیتال مارکتینگ را به کار بگیرید و حضور آنلاین قدرتمندی برای برند خود ایجاد کنید.

حتما بخوانید:

کاربرد هوش مصنوعی مولد در صنعت گردشگری
بیگ دیتا چیست؟
7 پرامپت هوش مصنوعی برای ارزیابی ایده کسب‌وکار