دیجیتال مارکتینگ چیست؟
میدانستید اولین فروش کاملا آنلاین در سال ۱۹۹۴ انجام شد؟
مردی به نام دن کوهن یک سیدی را به قیمت ۱۲.۴۸ دلار از طریق وبسایت خودش فروخت.
امروزه، چه صاحب یک کسبوکار کوچک و چه یک خردهفروش بزرگ، فروش آنلاین بسیار راحتتر شده است.
تجارت الکترونیک (e-commerce) از دهه 1990 میلادی تا کنون مسیر زیادی را طی کرده و به صنعتی جهانی باارزش چندین میلیارد دلاری تبدیل شده است.
دلیل این امر این است که تجارت الکترونیک به طور کلی ارزانتر، راحتتر از فروش در مغازههای فیزیکی است.
همچنین، با رشد بازار آنلاین، صنایع و مسیرهای شغلی کاملا جدیدی مانند دیجیتال مارکتینگ نیز به وجود آمدند.
بیایید با برخی تعاریف شروع کنیم.
تجارت الکترونیک چیست؟
تجارت الکترونیک اصطلاحی کلی است که به خرید و فروش کالا و خدمات به صورت آنلاین اشاره دارد.
اکثر خریدهای تجارت الکترونیک در یکی از چهار دسته زیر قرار میگیرند:
- محصولات فیزیکی مانند کتاب یا لوازم خانگی؛
- محصولات دیجیتال مانند کتابهای الکترونیکی یا دورههای آنلاین؛
- خدمات مانند رزرو مسافرت یا نوبت دکتر؛ و
- نرمافزار مانند برنامههای ویرایش عکس یا واژهپرداز.
توانایی خرید یا فروش تقریبا هر چیزی، بزرگ یا کوچک، از طریق رایانه، تبلت و تلفن همراه، روش انجام کسبوکار را به طور کامل متحول کرده است.
اولا، برای راهاندازی یک کسبوکار تجارت الکترونیک به یک فروشگاه فیزیکی نیاز ندارید. بسیاری از خردهفروشان علاوه بر وبسایت تجارت الکترونیک، فروشگاههای فیزیکی نیز دارند، اما برخی دیگر کاملاً آنلاین هستند.
بدون هزینه نگهداری فروشگاه، راهاندازی کسبوکار آسانتر از همیشه شد، به این معنی که افراد بیشتری در سراسر جهان وارد بازار آنلاین شدند. اما این همچنین به معنای اشباع سریع بازار تجارت الکترونیک شد.
برای تمایز خود و جلب توجه مشتریان، کسبوکارها تبلیغات خود را نیز به صورت آنلاین بردند، و اینگونه بود که دیجیتال مارکتینگ شکل گرفت.
تعریف دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال)، شیوهی دسترسی به مصرفکنندگان به صورت آنلاین از طریق کانالهای دیجیتال به منظور تبدیل آنها به مشتری است.
کانال های دیجیتال کدام ها هستند؟
یک کانال دیجیتال هر روش یا پلتفرم ارتباطی است که یک کسب و کار میتواند برای دسترسی به مخاطبان هدف خود به صورت آنلاین از آن استفاده کند.
این کانالها شامل وبسایتها، موتورهای جستجو، ایمیل یا پلتفرمهای شبکههای اجتماعی میشوند. اگر هدف تجارت الکترونیک فروش محصولات به صورت آنلاین است، پس دیجیتال مارکتینگ به کسبوکارها برای تحقق این امر کمک میکند.
اما فراتر از آن است. دیجیتال مارکتینگ همچنین به کسب و کارها در ایجاد اعتماد، وفاداری مشتری و خدمت رسانی بهتر به آنها کمک میکند.
از این نظر، شبیه بازاریابی سنتی مانند تبلیغات چاپی یا بیلبورد است، اما مزایای بیشتری برای هم کسبوکارها و هم مصرفکنندگان دارد.
اول، دیجیتال مارکتینگ به صرفه است. بودجههای تبلیغاتی به میزان قابل توجهی بیشتر از تلویزیون، رادیو و رسانههای چاپی در فضای آنلاین بازدهی دارند. دلیل این امر این است که بازاریابان دیجیتال میتوانند در نمایش تبلیغات مناسب، به مخاطبان مناسب و در لحظات مناسب بسیار دقیق عمل کنند. همچنین پتانسیل این وجود دارد که مشتریان از طریق پلتفرمهایی مانند شبکههای اجتماعی تبلیغات را به اشتراک بگذارند.
در همین حال، دیجیتال مارکتینگ میتواند نسبت به کمپینهای سنتی که به پلتفرمهای محلی مانند روزنامهها و ایستگاههای رادیویی متکی هستند، به افراد بیشتری برسد. این امر باعث ایجاد شناخت برند در بازارهای جدید – حتی گاهی اوقات در سطح جهانی – میشود که میتواند باعث افزایش فروش و دسترسی به محصولات و خدمات برای افراد مختلف گردد. دیجیتال مارکتینگ همچنین میتواند نتایج سریعتری به همراه داشته باشد. اگر مشتری در یک آگهی روزنامه با محصولی که میخواهد برخورد کند، ممکن است بعداً به یاد خرید آن محصول بیفتد یا نیفتد.
اما تبلیغات دیجیتال به مشتریان این امکان را میدهد که در همان لحظه اقدام کنند، که میتواند احتمال خرید را افزایش دهد. همچنین به کسبوکارها این امکان را میدهد تا از طریق ارتباط مستقیم با مشتریان، روابط خود را با آنها تقویت کنند. کانالهایی مانند ایمیل و شبکههای اجتماعی به سطحی از شخصیسازی دست مییابند که بازاریابی سنتی به هیچ وجه نمیتواند با آن رقابت کند.
در طول چند دهه گذشته، تجارت الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ اساساً کسب و کار را تغییر دادهاند. در حالی که هدف تجارت الکترونیک ایجاد فروش است،
دیجیتال مارکتینگ با برقراری ارتباط با مشتریان و ایجاد روابط به کسب و کارها در دستیابی به این هدف کمک میکند.
حالا بیایید برخی از کارهایی را که افراد شاغل در این زمینهها به صورت روزانه انجام میدهند، بررسی کنیم.
اولین چیزی که باید بدانید این است که صنعت دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک شبیه یک موتور است – بخشهای متحرک زیادی وجود دارد و کارهای زیادی در درون آن جریان دارد. بخشهای مختلف موتور کارهای متفاوتی انجام میدهند، اما در نهایت، همه آنها با هم کار میکنند تا همه چیز به طور روان و کارآمد عمل کند. حالا، در یک سازمان بزرگ، شما ممکن است در یک یا دو حوزه مختلف تخصص پیدا کنید، در حالی که در شرکتهای کوچکتر ممکن است مسئول بخش کوچکی از همه چیز باشید.
با وجود این همه کارهای مختلف، هیچ مجموعهی خاصی از مسئولیتها برای همه وجود ندارد. این بخشی از هیجانانگیز بودن این صنعت است – مهم نیست نقاط قوت شما چه باشد، به احتمال زیاد نقشی وجود دارد که با آنها مطابقت داشته باشد.
این همچنین به این معنی است که شما هنگام تصمیمگیری در مورد مسیر شغلی خود، گزینههای زیادی خواهید داشت. من یک صاحب کسب و کار کوچک هستم، بنابراین مسئولیت بسیاری از فعالیتها مانند برنامهریزی و اجرای کمپینهای بازاریابی، مدیریت وبسایت و توسعه محصول را بر عهده دارم.
البته، در کنار اینها، میتونم برخی از کارهایی که در اون کمتر تجربه دارم، مثل خدمات مشتریان و تکمیل سفارشات رو برونسپاری کنم. همه ما علایق و نقاط قوت خاص خودمون رو داریم، و شناسایی این موارد میتونه به شما در کشف مسیر شغلی مورد علاقهتون کمک کنه.
پس، اگه نوشتن رو دوست دارید، شاید از کار کردن روی ایمیلهای بازاریابی یا نوشتن مقاله برای وبلاگ لذت ببرید.
اگه فردی بصری هستید، ممکنه در نهایت با تصاویر محصولات یا چیدمان وبسایت کار کنید.
اگر استعداد سازماندهی دارید، شاید از مدیریت یک فروشگاه تجارت الکترونیک لذت ببرید.
یا، اگر اهل اعداد و ارقام هستید، ممکنه روزهای خودتون رو صرف کار روی استراتژیهای قیمتگذاری یا تحلیل دادهها برای کشف روندها و تعامل با مشتریان کنید.
با اینکه ممکنه به نظر برسه این نقشها کاملاً مجزا از هم هستند، اما میتونه شباهتهای زیادی بین اونها وجود داشته باشه، بسته به اینکه کجا کار میکنید. از اونجایی که مسئولیتهای متخصصان دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک اغلب با هم همپوشانی دارند، آنها تمایل دارند تعدادی از مهارتهای مشابه رو داشته باشند و از کانالهای دیجیتال مشابهی مثل شبکههای اجتماعی، ایمیل و تبلیغات استفاده کنند. بنابراین، مهم نیست عنوان شما چی باشه، ممکنه خودتون رو در حال انجام تحقیقات مخاطب، برنامهریزی، ایجاد یا انتشار محتوا، به روز رسانی توضیحات محصول، یا تجزیه و تحلیل دادهها برای درک نتایج تلاشهاتون ببینید. و اهداف شما میتوانند شامل هر چیزی باشند، از دستیابی و جلب توجه مشتریان بالقوه آنلاین، ایجاد اعتماد، نمایش ارزش، افزایش فروش یا خلق یک تجربه عالی برای مشتری.
البته، موقعیتهای شغلی بسیار بیشتری در حوزهی بازاریابی دیجیتال و تجارت الکترونیک وجود دارد. اما مهم نیست به دنبال چه نوع نقشی هستید، درک چگونگی هماهنگی اهداف و مسئولیتهای اونها – از بالا بردن آگاهی از برند تا افزایش فروش و مدیریت موجودی – مفیده.
اگر میخواهید کسبوکارتان در این فضای رقابتی آنلاین موفق باشد، دیجیتال منتورینگ مهندس پیام لاهه میتواند به شما کمک کند تا بهترین استراتژی دیجیتال مارکتینگ را به کار بگیرید و حضور آنلاین قدرتمندی برای برند خود ایجاد کنید.
حتما بخوانید:
رسانه های Owned ،Paid و Earned چیست؟
بازاریابی دیجیتالاهمیت برند در دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی دیجیتالمزایا و چالش های دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی دیجیتال