بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که یک موتور جستجو چگونه تصمیم می‌گیرد کدام نتایج را در بالای صفحه نمایش دهد و کدام‌ها را در پایین؟ یا نتایجی که به صفحات دوم، بیستم یا صدم می‌روند؟ 

موتورهای جستجو با بررسی و ایندکس کردن محتوای میلیاردها صفحه وب در اینترنت کار می‌کنند. 

وقتی شما عبارتی را جستجو می‌کنید، موتور جستجو از یک الگوریتم برای رتبه‌بندی نتایج بر اساس ارتباط و کیفیت استفاده می‌کند. این رتبه‌بندی‌ها اهمیت دارند زیرا موتورهای جستجو پرکاربردترین روش برای یافتن محصولات و خدمات آنلاین هستند. و اینترنت مکان شلوغی است.

بیایید یک آزمایش انجام دهیم. فرض کنید من می‌خواهم یک گیاه برای دفتر خانه‌ام بخرم، شاید یک کاکتوس کوچک. اگر عبارت «خرید کاکتوس گلدانی» را جستجو کنم، کلی نتیجه دریافت می‌کنم. این بیش از صدها صفحه لینک است. و به نظر شما چند تا از این نتایج را کلیک می‌کنم تا کاکتوس مورد نظرم را پیدا کنم؟

بنابراین رتبه‌بندی در نتایج جستجو برای دستیابی به مشتریان ضروری است. 

اما چگونه می‌توانید مطمئن شوید که محتوای شما توسط موتور جستجو به عنوان محتوای مرتبط و با کیفیت شناخته می‌شود؟ 

پاسخ یک فرایند به نام بهینه‌سازی موتور جستجو یا به اختصار SEO است.

SEO مجموعه‌ای از روش‌ها است که برای افزایش کمیت و کیفیت ترافیک یک وبسایت طراحی شده‌اند. در ساده‌ترین سطح، این شامل بهینه‌سازی محتوا پیرامون اصطلاحات جستجوی رایج، یا همان کلمات کلیدی، برای بهبود موقعیت وب سایت در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) است. 

صفحات نتایج موتور جستجو، یا SERP، صفحاتی هستند که نتایج جستجو را هنگام انجام یک جستجو نشان می‌دهند. معمولاً هرچه یک سایت در این فهرست‌ها بالاتر باشد، احتمال کلیک کاربران روی آن بیشتر است. و هرچه بازدیدکنندگان بیشتری داشته باشید، شانس بیشتری برای افزایش فروش، ایجاد اعتبار و ساخت برند خود خواهید داشت.

SEO و تبلیغات پولی هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. در مقاله راهنمای رسانه های دیجیتال توضیح داده شد که تبلیغات نتایج سریعی ایجاد می‌کنند، اما این نتایج زمانی که پرداخت را متوقف می‌کنید، از بین می‌روند.

با SEO، عکس این موضوع صادق است. نمایشی که از SEO خوب به دست می‌آورید می‌تواند بسیار بیشتر از تبلیغات پولی دوام داشته باشد. اما صعود در رتبه‌بندی جستجو نیازمند زمان و تلاش است، به همین دلیل معمولاً SEO و تبلیغات پولی به صورت همزمان استفاده می‌شوند.

SEO از ابتدای اینترنت وجود داشته و در طول زمان به شدت تکامل یافته است. امروزه، این شامل فعالیت‌های مختلفی می‌شود. بیایید

چند اصول اولیه SEO را مرور کنیم: تحقیق کلمات کلیدی، محتوای با کیفیت، و ساختار وبسایت. 

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

اول، تحقیق کلمات کلیدی فرایندی است که در آن اصطلاحات و عبارات جستجوی رایج که مصرف‌کنندگان برای یافتن محصولات یا خدمات آنلاین استفاده می‌کنند، شناسایی می‌شود. برای مثال، برخی کلمات کلیدی رایج برای یک شرکت فروشنده آلات موسیقی می‌تواند شامل «گیتار»، «درام ست» یا «پیانوی بزرگ برای فروش» باشد.

بخشی از SEO این است که کلمات کلیدی که برای مخاطبان و محصولات شما مرتبط‌تر هستند را پیدا کنید و مطمئن شوید که بخشی از محتوای شما هستند. اما فقط پر کردن وبسایت خود با کلمات کلیدی و انتظار برای نتایج خوب کافی نیست.

شما به محتوای با کیفیت نیز نیاز دارید که برای مشتریان مفید و قابل استفاده باشد. این یعنی نه تنها نوشتن محتوای عالی بلکه به روز نگه‌داشتن آن نیز ضروری است. شما می‌خواهید محتوای وبسایتتان با پیشنهادات فعلی کسب و کار شما و روندهای کلمات کلیدی هماهنگ باشد. محتوای با کیفیت یک برد دو طرفه است زیرا هم برای مشتریان مفید است و هم تمایل دارد در SERP‌ها بهتر رتبه‌بندی شود. 

محتوای شما همچنین باید به راحتی قابل دسترسی باشد، بنابراین سازماندهی سایت به صورت کاربرپسند نیز اهمیت دارد. یک وبسایت با ساختار خوب، هم برای موتورهای جستجو و هم برای مشتریان، پیمایش در محتوای شما را آسان‌تر می‌کند.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

SEO فرایند افزایش کیفیت و کمیت ترافیک به یک وبسایت از طریق موتورهای جستجو است. 

کسب و کارها می‌توانند رتبه‌بندی خود را در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) از طریق روش‌های مختلفی بهبود دهند، از جمله تحقیق کلمات کلیدی، ایجاد محتوای مفید و قابل استفاده، و ساختار شفاف وبسایت. البته، SEO خوب شامل موارد بیشتری از آنچه که در اینجا پوشش داده شده است. در بخش مقاله بعدی، با SEO بیشتر و همچنین برخی استراتژی‌های تبلیغاتی پولی آشنا خواهید شد.

اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان در این فضای رقابتی آنلاین موفق باشد، دیجیتال منتورینگ مهندس پیام لاهه می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین استراتژی‌های SEO را به کار بگیرید و حضور آنلاین قدرتمندی برای برند خود ایجاد کنید.

مقاله مرتبط:

اهمیت برند در دیجیتال مارکتینگ