رسانه های Owned ،Paid و Earned چیست؟
در مقاله قبلی، با نحوه ایجاد یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید.
کانالهای دیجیتال زیادی برای انتخاب در هنگام برنامهریزی استراتژیها و کمپینها وجود دارد، از ایمیل گرفته تا رسانههای اجتماعی و ویدیو
اما همه این کانالها به سه دسته اصلی از رسانههای دیجیتال تقسیم میشوند:
- رسانه پولی (Paid Media)
- رسانه مالکیتی (Owned Media)
- رسانه اکتسابی (Earned Media)
یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ قوی از تمامی این سه دسته رسانه به طور مؤثر استفاده میکند.
رسانه پولی در دیجیتال مارکتینگ
رسانه پولی (Paid Media) دقیقاً همان چیزی هستند که به نظر میرسند، هر نوع تبلیغ دیجیتالی که یک برند برای نمایش آنلاین آن هزینه میکند. برخی مثالهای رسانههای پولی شامل بنرها، تبلیغات ویدیویی، تبلیغات در شبکههای اجتماعی، تبلیغات خرید و پاپآپها هستند.
مزیت بزرگ تبلیغات پولی این است که نتایج سریعی تولید میکنند. اما نقطه ضعف آنها این است که این نتایج بلافاصله پس از توقف پرداخت هزینه از بین میروند و پرداخت هزینه برای تبلیغات در طول زمان میتواند پرهزینه باشد.
به همین دلیل است که رسانههای پولی فقط بخشی از یک استراتژی دیجیتال گستردهتر هستند. تبلیغات پولی میتوانند مستقیماً به خرید منجر شوند، اما همچنین به هدایت ترافیک به رسانههای مالکیتی و اکتسابی یک کسب و کار نیز کمک میکنند.
رسانه مالکیتی در دیجیتال مارکتینگ
رسانههای مالکیتی (Owned Media) به تمام محتوای دیجیتالی گفته میشود که یک برند به طور کامل کنترل میکند.
محتوای رسانههای مالکیتی میتواند متقاعدکننده باشد، اما برخلاف تبلیغات پولی، مستقیماً به تبلیغ یا فروش محصولات نمیپردازد. بلکه با ارائه اطلاعات مورد نیاز به مشتریان، به آنها کمک میکند تا تصمیمات آگاهانهای بگیرند.
به این شکل فکر کنید: اگر رسانههای پولی مصرفکنندگان را به وبسایت یک کسبوکار هدایت کند، محتوای مالکیتی همان چیزی است که آنها را متقاعد میکند تا بمانند.
رسانههای مالکیتی شامل محتواهای وبسایت، بلاگها، کتابهای الکترونیکی و محتوای شبکههای اجتماعی هستند. اسنادی مانند وایتپیپرها و مطالعات موردی نیز میتوانند با توضیح دلایل تصمیمگیریهای برند و ارائه مثالهای واقعی، اعتماد را الهام بخشند.
اما نکتهای که باید در مورد رسانههای مالکیتی بدانید این است که به تنهایی نمیتوانند کار زیادی انجام دهند. مهم نیست که یک وبسایت یا مطالعه موردی چقدر عالی باشد، آنها نمیتوانند به مشتریانی که از وجودشان بیاطلاعند، آموزشی ارائه دهند. کسب و کارها میتوانند مشتریان را از طریق تبلیغات پولی و رتبهبندی بالا در صفحات نتایج موتور جستجو به محتوای خود جذب کنند.
رسانه اکتسابی در دیجیتال مارکتینگ
رسانه اکتسابی (Earned Media) هر گونه برخورد مثبت دیجیتالی است که از طریق توصیههای شخصی یا عمومی ایجاد میشود.
کسبوکارها رسانههای اکتسابی را ایجاد یا مالک نمیشوند و نمیتوانند مستقیماً برای آن هزینه کنند. این رسانهها توسط مشتریان در پاسخ به عواملی مانند کیفیت محصول و خدمات مشتری، علاوه بر کمپینهای بازاریابی موفق ایجاد میشوند.
بنابراین، اگر یک برند با یک اینفلوئنسر همکاری رسمی آغاز کند، این تبلیغ پولی است. اما اگر یک مشتری آنقدر از محصولی خوشش بیاید که بهصورت رایگان به دوستانش درباره آن بگوید، این رسانه اکتسابی است. اساساً، این رسانهها شهرتی هستند که یک برند به دلیل برتری در کار خود به دست میآورد.
رسانههای اکتسابی میتوانند به شکلهایی مانند منشنها در شبکههای اجتماعی، پستهای وبلاگ، نقد و بررسیهای نوشتهشده یا ویدیویی، یا پوشش خبری مثبت، مانند پروفایل محصولات یا لیستهای برترینها ظاهر شوند.
محتوای تولید شده توسط مشتریان میتواند به فروش محصولات کمک کند، اما کارکردی فراتر از آن دارد. این رسانهها همچنین به برندها کمک میکنند تا به بازارهای جدید دست یابند و اعتماد عمومی را ایجاد کنند.
برای موفقیت آنلاین، برندها از ترکیبی از رسانههای پولی، مالکیتی و اکتسابی استفاده میکنند.
رسانههای پولی تبلیغاتی هستند که برای آنها هزینه میکنید، مانند بنرها یا تبلیغات ویدیویی.
رسانههای مالکیتی محتوایی هستند که یک برند ایجاد و کنترل میکند، مانند محتوای وبسایت، بلاگها یا مطالعات موردی.
رسانههای اکتسابی محتوای مثبتی هستند که توسط مشتریان تولید شده و آگاهی را افزایش داده و شهرت یک برند را بهبود میبخشد.
اگر میخواهید کسبوکارتان در این فضای رقابتی آنلاین موفق باشد، دیجیتال منتورینگ مهندس پیام لاهه میتواند به شما کمک کند تا بهترین استراتژی دیجیتال مارکتینگ را به کار بگیرید و حضور آنلاین قدرتمندی برای برند خود ایجاد کنید.
مقاله مرتبط: