غلبه بر شک به خود در مدیریت کسب و کار

در این مقاله، به پرسش‌های زیر پاسخ خواهیم داد:

  • «سندروم ایمپاستر» یا خودویرانگری فریبکار چیست؟
  • از چه راهکارهایی می‌توانم برای غلبه بر شک و تردید به خود استفاده کنم؟
  • باید از چه رفتارها و افکاری اجتناب کنم؟

لیندی را تصور کنید؛ وکیلی که عاشق سینماست. او پس از چند سال پس‌انداز و برنامه‌ریزی، شغل خود را رها می‌کند تا رویای خود را دنبال کند: افتتاح یک سینمای مستقل.

لیندی مکانی را اجاره می‌کند، تجهیزات نمایش فیلم را می‌خرد، مجوزها را دریافت می‌کند، هزینه‌های مربوط به حق پخش فیلم‌ها را می‌پردازد و چند کارمند استخدام می‌کند. این کار بسیار سختی است، اما هیچ کاری در دنیا نیست که او بیشتر از این به آن علاقه داشته باشد. تابلوی سینما نصب می‌شود و «سینما مستقل لیندی» کار خود را آغاز می‌کند.

چند ماه اول با کار شبانه‌روزی لیندی به‌سرعت سپری می‌شود، اما فروش بلیت‌ها به‌طرز دردناکی کند است. لیندی که خسته و ناامید شده، کم‌کم به این فکر می‌افتد که شاید پایش را از گلیمش درازتر کرده است.

او سال‌ها رویای این سینما را در سر داشت و سرانجام آن را به واقعیت تبدیل کرد. پس چرا لیندی این‌قدر احساس ناامیدی می‌کند؟ چرا نگران است که همه بفهمند او واقعاً نمی‌داند دارد چه‌کار می‌کند؟

این احساس، که به آن سندروم ایمپاستر (Impostor Syndrome) یا خودویرانگری فریبکار می‌گویند، به این معناست که فرد با وجود شواهد موفقیت، احساس می‌کند یک فریبکار است و لیاقت دستاوردهایش را ندارد.

بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها شک و تردید به خود را تجربه می‌کنند. این احساس کاملاً قابل انتظار است، به‌خصوص در ابتدای راه. اما راهکارهایی برای غلبه بر آن وجود دارد.

نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید

با لیست کردن نقاط قوت خود شروع کنید و در نوشتن آن‌ها سخاوتمند باشید. به دستاوردهایتان فکر کنید و برای آن‌ها به خودتان اعتبار دهید. لیندی یک سینما را راه‌اندازی کرده که خود یک دستاورد بزرگ است، حتی اگر هنوز به سوددهی نرسیده باشد.

سپس، نقاط ضعف خود را لیست کرده و فکر کنید چگونه می‌توانید آن‌ها را بهبود ببخشید. در ادامه، سعی کنید چند هدف کوچک و دست‌یافتنی تعیین کنید. اگر یکی از نقاط ضعف لیندی بازاریابی دیجیتال است، می‌تواند یادگیری بیشتر درباره تکنیک‌های شبکه‌های اجتماعی را به عنوان هدف خود تعیین کند.

وقتی گام‌های کوچکی را که می‌توانید بردارید شناسایی می‌کنید، چالش‌ها کمتر طاقت‌فرسا به نظر می‌رسند. جمله «باید در بازاریابی بهتر شوم» یک هدف کلی و بزرگ است، اما «مطالعه درباره نحوه پیدا کردن مخاطب هدف» یک هدف مشخص و قابل مدیریت است.

اهداف غیر مالی تعیین کنید

طبیعی است که احساس کنید درآمد و سودآوری تنها معیار موفقیت شماست، اما تعیین اهدافی که صرفاً مالی نیستند، به شما کمک زیادی می‌کند.

شکستن اهداف بزرگ‌تر (مانند افزایش فروش) به بخش‌های کوچک‌تر و غیرمالی، به شما کنترل بیشتری می‌دهد و کمک می‌کند پیروزی‌های کوچکی به دست آورید که اعتمادبه‌نفستان را تقویت می‌کنند.

لیندی نیاز به فروش بلیت دارد و می‌داند که بازاریابی بهتر به او کمک خواهد کرد. بنابراین، او می‌تواند این هدف را برای خود تعیین کند که این هفته ۳ پست جدید در شبکه‌های اجتماعی منتشر کند. این کار به‌خودی‌خود درآمدی به همراه ندارد، اما یک گام مثبت و بخشی از یک برنامه بزرگ‌تر فروش و بازاریابی است.

وقتی به اهداف خود می‌رسید، زمان و انرژی ذهنی لازم را برای درک این موضوع بگذارید که در مسیر درستی حرکت می‌کنید. شما قدم به قدم در حال پیشرفت هستید و اگرچه ممکن است هنوز استرس و شک به خود داشته باشید، اما پیشرفت کردن به شما کمک خواهد کرد.

یک نکته مهم: گاهی ممکن است به یک هدف نرسید، اما به خودتان سخت نگیرید. هیچ‌کس کامل نیست. هرچه با خودتان مهربان‌تر باشید، نگرش و ذهنیت بهتری برای رویارویی با چالش‌های دیگر کسب‌وکارتان خواهید داشت.

از چه راهکارهایی می‌توانم برای غلبه بر شک و تردید به خود استفاده کنم؟

از این رفتارها و افکار منفی اجتناب کنید

همان‌طور که رفتار مثبت و تعیین هدف برای غلبه بر شک و تردید حیاتی است، باید از برخی رفتارها و افکار منفی نیز دوری کنید.

  • خودتان را با دیگران مقایسه نکنید: وقتی خود را با دیگران مقایسه می‌کنید، به‌راحتی ناامید می‌شوید. آگاهانه تلاش کنید تا این احساسات را به‌محض ظهور، رها کنید، در غیر این صورت ممکن است به یک عادت خودتخریب‌گر تبدیل شوند. به‌جای آن، روی نقاط قوت خود تمرکز کنید.
  • بهانه‌تراشی نکنید: موقعیت‌ها را طوری توجیه نکنید که با احساسات شما مطابقت داشته باشند. به عنوان مثال، اگر لیندی شروع به گفتن این جمله کند که «مردم دیگر قدردان فیلم‌های خوب نیستند»، شکست را برای خودش حتمی و خارج از کنترل جلوه می‌دهد.
  • به تأیید دیگران متکی نباشید: درخواست نظر و مشورت از دیگران طبیعی است، اما تأیید آن‌ها نباید نیروی محرکه شما باشد. در نهایت، این شما هستید که باید به اهداف خودتان برسید و خودتان را تأیید کنید.
  • اجازه ندهید ترس مانع شما شود: نگذارید ترس از شکست، شما را از بهره‌برداری از فرصت‌ها یا امتحان کردن چیزهای جدید باز دارد. برای رسیدن به آنچه می‌خواهید، باید شجاعت به خرج دهید، حتی اگر به معنای شکست خوردن باشد. اکثر کسب‌وکارها برای موفقیت باید ریسک کنند.

برای خود یک سیستم پشتیبانی ایجاد کنید

تعیین هدف، مراقبت از خود و اجتناب از رفتارهای منفی، اگر سیستم‌های پشتیبانی مناسبی نیز داشته باشید، می‌تواند بسیار مؤثرتر باشد.

این کار با برنامه‌ریزی و زمان‌بندی شروع می‌شود. اگر از قبل برنامه‌ریزی کنید و زمان‌های مشخصی را برای کار روی موضوعات مختلف اختصاص دهید، احتمال بیشتری دارد که به اهداف خود برسید و احساس مثبت‌تری داشته باشید.

لیندی کارهای بسیار زیادی برای انجام دادن دارد، اما اگر بداند که روز دوشنبه از ساعت ۳ تا ۴ بعدازظهر روی پست‌های شبکه‌های اجتماعی کار خواهد کرد، مدیریت کارها برایش آسان‌تر می‌شود. زمان‌بندی، انضباط شخصی شما را به چالش می‌کشد، اما پایبندی به آن به ایجاد انگیزه و اعتمادبه‌نفس کمک می‌کند.

از دیگران کمک بگیرید

مهم نیست چقدر انضباط شخصی دارید یا چقدر تلاش می‌کنید از خودتان حمایت کنید، داشتن دیگرانی که پشتیبان شما باشند، بسیار کمک‌کننده است.

  • با دوستان و خانواده صحبت کنید: در مورد موانع خود با آن‌ها حرف بزنید. خود را با افرادی احاطه کنید که چالش‌های شما را درک می‌کنند و از شما حمایت می‌کنند. شما به افراد «بله قربان‌گو» نیاز ندارید، بلکه به کسانی نیاز دارید که تشویق‌های مثبت و واقعی ارائه دهند.
  • از افراد منفی‌باف دوری کنید: گاهی لازم است افراد منفی‌باف را از زندگی خود حذف کنید. پذیرای انتقادهای سازنده باشید، اما از افرادی که بیش از حد منفی هستند و قدردان تلاش‌ها و دستاوردهای شما نیستند، دوری کنید.
  • یک منتور (Mentor) پیدا کنید: در صورت امکان، یک مربی باتجربه در زمینه کسب‌وکار پیدا کنید که بتواند به عنوان مشاور شما عمل کند. به اشتراک گذاشتن چالش‌هایتان با کسی که شرایط شما را درک می‌کند، می‌تواند اعتمادبه‌نفس و انرژی شما را افزایش دهد و در نتیجه به شما در غلبه بر مشکلات کسب‌وکارتان کمک کند.

شاید همه این‌ها درحالی‌که سرتان شلوغ است، کار زیادی به نظر برسد. اما این تمرین‌ها، ارزیابی‌ها و انضباط‌ها در واقع می‌توانند با آزاد کردن اعتمادبه‌نفس و ذهن‌آگاهی مورد نیاز برای انجام بهترین کارتان، وظایف شما را آسان‌تر کنند.

همین حالا انجام دهید

غلبه بر شک و تردید به خود و «سندروم ایمپاستر» یک فرآیند آگاهانه است. برای شروع، بیایید برخی از نقاط قوت، نقاط ضعف و اهداف خود را یادداشت کنیم. این کار اولین قدم برای بازپس‌گیری کنترل و ساختن اعتمادبه‌نفس است.

اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان در این فضای رقابتی موفق باشد، دیجیتال منتورینگ مهندس پیام لاهه می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین استراتژی‌ را به کار بگیرید و حضور قدرتمندی برای برند خود ایجاد کنید

حتما بخوانید:

استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی ایمیلی چیست
بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟