تعیین اهداف استراتژی دیجیتال مارکتینگ
در مقاله قبلی، عناصر اصلی استراتژی دیجیتال مارکتینگ، را بررسی کردهایم.
اکنون بیایید به تعیین اهداف برای یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ فکر کنیم.
همه ما اهدافی را در زندگی حرفهای یا شخصی خود تعیین میکنیم، اما احتمال رسیدن به اهداف زمانی بیشتر است که دقیقاً بدانیم چرا این اهداف مهم هستند و چه چیزهایی را شامل میشوند.
این موضوع هم در تمام سطوح یک کسبوکار به همان اندازه برای افراد درست است. هر شرکت، دپارتمان، تیم و کارمندی از تعیین اهداف واضح و مرتبط برای هدایت کار خود بهرهمند میشود. شما قبلاً میدانید که اهداف دیجیتال مارکتینگ باید از اهداف بزرگتر کسبوکار حمایت کنند.
اما تفاوت بین هدف بازاریابی و هدف کسبوکار چیست؟ و چگونه میتوانید مطمئن شوید که این اهداف همسو هستند؟
بیایید با اهداف کسبوکار شروع کنیم. اهداف کسبوکار، آرمانها، دستاوردها یا نتایج مطلوب برای یک کسبوکار هستند. این اهداف معمولاً بزرگ، بلندمدت و دارای پتانسیل تأثیرگذاری بر کل شرکت هستند. این اهداف شامل مواردی مانند افزایش سود، جذب مشتریان جدید، بهبود خدمات مشتری، افزایش بهرهوری یا راهاندازی محصولات یا خدمات جدید میشوند.
اهداف بازاریابی معمولاً کوچکتر، هدفمندتر و همانطور که حدس زدید مرتبط با فعالیتهای بازاریابی هستند. این اهداف، اهداف خاصی در یک برنامه یا استراتژی بازاریابی هستند که باید از اهداف بزرگتر کسبوکار حمایت کنند. برخی از اهداف رایج بازاریابی شامل افزایش آگاهی از برند، افزایش ترافیک وبسایت، تولید سرنخهای جدید و افزایش فروش یا تبدیلها هستند.
چگونه میتوانید هدف بازاریابی مانند افزایش آگاهی از برند را با هدف کسبوکار مانند افزایش سود مرتبط کنید؟
برای شروع، هر دو هدف کسبوکار و هدف بازاریابی شما باید مشخص و قابل اندازهگیری باشند. بنابراین، به عنوان مثال، فرض کنید یک شرکت نرمافزار ویرایش عکس وجود دارد که میخواهد پایگاه مشتریان خود را گسترش دهد. یک نسخه کاملاً تعریفشده از این هدف کسبوکار میتواند چیزی شبیه به این باشد: «افزایش تعداد مشتریان فعال خود را تا ۲۵٪ در طی دو سال آینده با افزودن پنج ویژگی پرطرفدار به نرمافزار خود.»
این هدف مشخص شده، درست است؟
این هدف به شما میگوید که چه کاری قرار است انجام دهند، چگونه قصد دارند آن را انجام دهند و چه زمانی میخواهند به آن دست یابند. حالا، بیایید این هدف را از دید بازاریابی بررسی کنیم.
چه نوع اهداف دیجیتال مارکتینگ ی میتواند به این شرکت کمک کند تا پایگاه کاربران فعال خود را گسترش دهد؟
افزایش ترافیک وبسایت چطور؟
در نهایت، مردم باید از وبسایت بازدید کنند تا بتوانند برای یک حساب کاربری ثبتنام کنند، اما افزایش ترافیک وبسایت بهتنهایی لزوماً به معنای کاربران جدید بیشتر نیست.
این موضوع بستگی به این دارد که چند نفر از آن بازدیدکنندگان جدید هستند و چه کارهایی پس از ورود به سایت انجام میدهند. بنابراین، افزایش ترافیک وبسایت ممکن است کارساز باشد، اما شاید گزینه بهتری هم وجود داشته باشد.
تولید سرنخهای جدید چطور؟
از آنجا که یک سرنخ فردی است که قبلاً به یک شرکت علاقهمند شده است، تولید سرنخ احتمال بیشتری برای افزایش ثبتنامها نسبت به ترافیک عمومی وبسایت دارد. یک نسخه کاملاً تعریفشده از آن هدف میتواند این باشد: «ما در سال آینده تولید سرنخهای خود را تا ۴۰٪ افزایش خواهیم داد با اجرای تبلیغات در بخش بالای قیف که ویژگیهای جدید ما را برجسته میکند و افزایش بودجه بخش میانی قیف تا ۲۰٪.» با افزایش آگاهی از ویژگیهای جدید و افزایش بودجه برای فعالیتهایی که سرنخهای جدید ایجاد میکنند، هدف بازاریابی از هدف کسبوکار برای گسترش پایگاه کاربران خود حمایت میکند.
این یک نمونه از چگونگی حمایت یک هدف بازاریابی از یک هدف کسبوکار است، اما موارد دیگری نیز وجود دارند. در واقع، شما میتوانید به اهداف کسبوکار مانند بخش بالایی یک هرم فکر کنید، اهداف زیادی در زیر آن وجود دارند که از آنها حمایت میکنند. بنابراین، یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ میتواند حتی اهداف متعددی داشته باشد که به سمت آن هدف بزرگ کسبوکار حرکت میکنند.
همچنین ممکن است اهدافی برای هر بخش از استراتژی خود داشته باشید. برای مثال، میتوانید اهداف خاصی برای تلاشهای بازاریابی در رسانههای اجتماعی یا بازاریابی ایمیلی تعیین کنید. وقتی همه این اهداف کوچکتر با اهداف بزرگتری که یک کسبوکار میخواهد به آنها دست یابد همسو شوند، احتمال رسیدن به آن اهداف بسیار بیشتر است.
اهداف کاملاً تعریفشده در تمام سطوح یک کسبوکار اهمیت دارند. اهداف کسبوکار، آرمانهای بلند مدتی هستند که میتوانند در تمام سطوح یک شرکت تأثیر بگذارند. اهداف بازاریابی بهطور خاص به تلاشهای بازاریابی مربوط میشوند، اما باید همیشه به اهداف کلی کسبوکار کمک کنند.
در مقاله، برخی از تاکتیکها و کانالهایی که برندها میتوانند برای پیشبرد اهداف بازاریابی و کسبوکار خود استفاده کنند را بررسی خواهیم کرد.
اگر میخواهید کسبوکارتان در این فضای رقابتی آنلاین موفق باشد، دیجیتال منتورینگ با مهندس پیام لاهه میتواند به شما کمک کند تا بهترین استراتژی دیجیتال مارکتینگ را به کار بگیرید و حضور آنلاین قدرتمندی برای برند خود ایجاد کنید.