نکات مهم برای طراحی وبسایت موفق
چرا کسبوکارها باید یک وبسایت داشته باشد؟
چگونه یک وبسایت کسب و کار میتواند به صاحب کسبوکار و مشتریانش کمک کند تا به اهدافشان برسند؟
چگونه یک وبسایت قوی را طراحی کنیم؟
اگر این سه سوال را در ذهن خود دارید همراه این مقاله باشید تا نکات مهم برای طراحی وبسایت موفق را دریافت کنید.
در واقع، داشتن وبسایت برای کسبوکار شما مانند یک شعبه کسبوکار است اما در دنیای دیجیتال
همانند موقعیت فیزیکی کسب و کارتان، می خواهید وب سایت شما در جایگاه مناسبی قرار داشته باشد، برند شما را به نمایش بگذارد و بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کند باید به یک سری نکات مهم برای طراحی وبسایت موفق توجه کنیم.
اولین نکته برای طراحی یک وبسایت موفق، پیدا کردن یک موقعیت مناسب است که در فضای اینترنت به معنای یک نام دامنه خوب (یعنی آدرس وب شما) است.
وبسایت شما باید نیازهای مشتریان کسبوکار شما را برآورده کند و در عین حال به دستیابی به اهداف کسب و کار شما مانند افزایش آگاهی، افزایش فروش یا جذب مشتریان بالقوه کمک کند.
برای افزایش آگاهی مشتری از وبسایت کسبوکار، با اصول اولیه شروع کنید:
- نام تجاری
- موقعیت روی نقشه
- اطلاعات تماس.
قرار دادن اطلاعات تماس مانند آدرس مکان کسبوکار، شماره تلفن ثابت و موبایل در فوتر (بخش پایینی) هر صفحه را باعث میشود مشتریان را تشویق کنید در صورت داشتن سوال با شماره تلفن با کسبوکار شما تماس بگیرند.
به حساب های رسانههای اجتماعی کسب و کار خود لینک دهید و برای کمک به بازدیدکنندگان برای شناختن شما، بیوگرافی کارکنان و نظرات مشتریان را داشته باشید.
یک صفحه «درباره ما» داشته باشید که توضیح دهد کسب و کار شما چه کار می کند و نماینده چه ارزش هایی است.
برای اینکه برقراری ارتباط با کسب و کار شما آسان شود و به شما کمک کند تا با مشتریان در ارتباط باشید، فرمی در صفحه «تماس با ما» ایجاد کنید که آنها بتوانند اطلاعات خود را وارد کنند. درخواست اطلاعات زیادی نکنید، در غیر این صورت ممکن است آنها فرم را پر نکنند.
موتورهای جستجو برای درک موضوع وب سایت، کلمات را از صفحات وب شما استخراج می کنند، بنابراین مهم است که محتوای وب سایت توصیفی باشد.
برای اطمینان از اینکه وب سایت شما تمام اطلاعات مرتبط را پوشش می دهد، از 5W استفاده کنید:
- چه کسی (نام شرکت)
- چیستی (نوع محصول یا خدمات)
- چه زمانی (ساعت کاری)
- کجا (موقعیت)
- چرا (ارزش های منحصر به فرد)
اگر فکر میکنید توضیح بیشتر در مورد محصول یا خدمات شما مفید است، بخش پرسشهای متداول (FAQ) ایجاد کنید تا مشتریان بتوانند اطلاعات بیشتری در مورد شرکت شما کسب کنند.
در نهایت، مطمئن شوید که از اندازه فونت، رنگ و سایر جنبه های طراحی به طور مداوم در کل وب سایت خود استفاده کنید تا ظاهری زیبا و حرفه ای داشته باشد.
مطالعه بیشتر: هفت دلیل برای راه اندازی کسبوکار آنلاین
چگونه یک نام دامنه مناسب برای وبسایت خود انتخاب کنم؟
با انتخاب یک نام دامنه مناسب برای کسب و کارتان که بتواند مشتریان بالقوه را جذب کند، به او کمک کنیم.
به نام دامنه خود به عنوان تابلو مغازه کسب و کارتان در فضای اینترنت فکر کنید، معادلی برای تابلو یک فروشگاه فیزیکی.
یک نام دامنه ایده آل، کسب و کار شما را به طور دقیق توصیف می کند تا مشتریان بالقوه به راحتی آن را پیدا کنند. آن را نسبتاً کوتاه، ساده، آسان برای املا نگه دارید و سعی کنید از استفاده از خط تیره و اعداد گیج کننده اجتناب کنید.
این کار به شما کمک می کند تا یک کلمه کلیدی قابل تشخیص را در نام دامنه خود بگنجانید. به عنوان مثال، یک وبسایت فروش وسایل فرسوده با گنجاندن کلمه «عتیقه» باعث می شود که سایت او برای افرادی که به صورت آنلاین به دنبال عتیقه می گردند، حتی اگر هرگز نام آن سایت را نشنیده باشند، راحت تر پیدا شود.
اکثر نامهای دامنه نسبتاً ارزان هستند (بسیاری از آنها را میتوان با کمتر از چد صدهزار تومان خریداری کرد)، اما باید به خاطر داشته باشید که هر سال نام دامنه خود را تمدید کنید، در غیر این صورت ممکن است آن را از دست بدهید. اکثر سایت ها در صورت ثبت نام برای چندین سال یا ثبت نام برای تمدید خودکار، تخفیف ارائه می دهند.
در صورت امکان، دامنه هایی با پسوند com. ثبت کنید. این شناخته شدهترین پسوند دامنه است،
اگرچه می توانید از net. نیز استفاده کنید. اگر کسب و کار شما یک سازمان غیرانتفاعی است، می توانید از org. استفاده کنید. اگر به آموزش مرتبط است، می توانید از edu. استفاده کنید.
مطالعه بیشتر: دیجیتال مارکتینگ چیست؟
میزبانی وب یا وب هاستینگ چیست؟
هنگامی که یک نام دامنه انتخاب کردید، یک هاست نیاز دارید خریداری کنید تا سایت شما جایی برای فعالیت داشته باشد.
وب هاستینگ توسط شرکت هایی مانند ارائه دهنده خدمات سرور و هاست ارائه می شود. آنها فضای سروری را ارائه می دهند که تصاویر، متن و داده های وب سایت را در خود جای می دهد و آنها را برای افراد در وب قابل دسترسی می کند.
سه نوع اصلی وب هاستینگ کدام ها هستند؟
سه نوع اصلی هاستینگ وجود دارد:
- هاستینگ مشترک
- هاستینگ سرور مجازی اختصاصی (VPS)
- هاستینگ اختصاصی.
موردی که شما انتخاب می کنید به میزان ترافیکی که پیش بینی می کنید و میزان داده ای که باید ذخیره کنید بستگی دارد.
هاستینگ مشترک زمانی است که اطلاعات سایت شما روی سروری ذخیره می شود که اطلاعات سایت های دیگر را نیز در خود جای داده است. هاستینگ مشترک می تواند اقتصادی ترین نوع هاستینگ وب باشد و برای وب سایت های کسب و کارهای کوچک که نیازهای فنی خاصی ندارند ایده آل است. ضعف هاستینگ مشترک این است که اگر یکی از سایت هایی که فضای سرور را با آن به اشتراک می گذارید، ترافیک سنگینی را تجربه کند، سایت شما کند می شود.
هاستینگ VPS می تواند قدرت بیشتری نسبت به هاستینگ مشترک ارائه دهد. شما همچنان فضای سرور را با سایر سایت ها به اشتراک می گذارید، اما مجبور نیستید منابعی مانند ذخیره سازی و حافظه را تقسیم کنید. این بدان معناست که سایت شما می تواند سطوح ترافیک بالاتری را تحمل کند.
هاستینگ اختصاصی، جایی که فضای سرور را با هیچکس دیگری به اشتراک نمی گذارید، می تواند گران ترین و قابل اعتمادترین گزینه باشد. این برای سایت هایی که با ترافیک زیادی سروکار دارند یا به ویژگی های خاصی و امنیت داده های اضافی نیاز دارند، منطقی است.
مهم نیست چه نوع هاستینگ و چه ارایه دهنده ای را انتخاب می کنید، بررسی کنید که آیا آنها قابلیت ها و پشتیبانی خاصی را که وب سایت شما ممکن است نیاز داشته باشد ارائه می دهند.
پشتیبانی مشتری 24/7 می تواند یک ویژگی ارزشمند باشد. اگر با مشکلاتی روبرو شدید، می خواهید بلافاصله با ارائه دهنده هاست خود تماس بگیرید.
مشاهده ویدئوی آموزشی: اصول دیجیتال مارکتینگ برای مدیران کسب و کار
اگر به صورت آنلاین چیزهایی می فروشید، محافظت تجارت الکترونیک ضروری است. بررسی کنید که آیا هاست شما یک Secure Sockets Layer (SSL) ارائه می دهد که اطلاعات مالی مشتریان شما را رمزگذاری می کند تا به ایمن سازی بیشتر تراکنش های شما کمک کند.
ارائه دهندگان هاستینگ اغلب یک ابزار ساخت وب سایت یکپارچه نیز ارائه می دهند. اگر بودجه ای برای توسعه دهنده وب ندارید، این می تواند راهی عالی برای راه اندازی سایت شما و حرفه ای جلوه دادن آن بدون پرداخت هزینه برای یک طراحی سفارشی باشد.
باید uptime هاست، یعنی درصد زمانی که وبسایتها بدون وقفه اجرا میشوند را نیز بررسی کنید. از سرویسی مانند MyHostingUptime برای بررسی نرخ uptime هاستهای بالقوه استفاده کنید. نرخ uptime باید ۹۹.۹۹۹ درصد یا بالاتر باشد.
خب حالا که به نیازهای وبسایت خود فکر میکنید، و بررسی کنید که کدام نوع هاستینگ برای کسبوکار شما مناسبتر است.
طراحی وبسایت واکنشگرا یا ریسپانسیو برای موبایل چیست؟
طراحی وب سایت برای موبایل یکسان نیست و روش های مختلفی برای طراحی آن وجود دارد.
برخی از افراد به جای وب سایت موبایل، یک اپلیکیشن طراحی می کنند که مشتریان باید آن را دانلود و نصب کنند.
برخی دیگر اولویت را به موبایل می دهند و ابتدا وب سایت موبایل را طراحی می کنند و بعد به سراغ نسخه دسکتاپ آن می روند.
عده ای دیگر هم وب سایت دسکتاپ خود را دست نخورده نگه می دارند و یک وب سایت موبایل کاملا مجزا و جدید طراحی می کنند.
در این مقاله روی طراحی واکنشگرا (Responsive Design) تمرکز می کنیم که اکثر کسب و کارها در نهایت از آن استفاده می کنند.
این روش خوبی برای ایجاد یک چیدمان انعطاف پذیر برای وب سایت است که خود را با اندازه های مختلف صفحه نمایش، رزولوشن ها و دستگاه های مختلف وفق میدهد.
طراحی واکنشگرا بر اساس نیاز مشتریان شماست. مهم نیست از چه اندازه صفحه نمایش یا دستگاهی استفاده می کنند، وب سایت شما عالی به نظر می رسد و به خوبی کار می کند.
مشتریانی که با وب سایت دسکتاپ شما آشنا هستند، به راحتی می توانند در وب سایت موبایلتان نیز پیمایش (navigation) انجام دهند. این کار باعث می شود آنها راحت تر بتوانند به محصولات و خدمات شما دسترسی پیدا کنند و خرید کنند، که به معنای افزایش نرخ تبدیل (conversion rate) و درآمد شما از طریق موبایل است.
طراحی واکنشگرا در واقع می تواند به سئو (SEO) یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو کمک کند. وب سایت های سازگار با موبایل در نتایج جستجو بالاتر نمایش داده می شوند – به خصوص اگر فرد به دنبال یک سرویس محلی باشد.
مطالعه بیشتر: پنج ترفند برای دیجیتال مارکتینگ موفق
نکات تکمیلی طراحی وبسایت
به افراد کمک کنید تا به راحتی در وب سایت شما جستجو کنند. یافتن آنچه به دنبالش هستند را برای آنها ساده کنید تا احتمال خریدشان بیشتر شود.
جعبه جستجوی خود را در بالای صفحه قرار دهید تا جستجو در وب سایت برای افراد آسان شود.
ویژگی هایی مانند تکمیل خودکار و تصحیح خودکار را اضافه کنید. آنها به مشتریان شما کمک می کنند تا با کادرهای جستجوی کوچک در صفحه نمایش های موبایل کوچکشان کنار بیایند.
به مشتریان اجازه دهید نتایج جستجو را محدود کنند (در صورتی که محصول شما به آن اجازه می دهد). برای مثال، به جای اینکه فقط به آنها اجازه دهید کالایی مانند “پیراهن” را جستجو کنند، به آنها اجازه دهید سایز، رنگ، سبک و غیره را انتخاب کنند.
فرایند خرید را سریع کنید. به مشتریان خود فرصت پشیمانی ندهید. به آنها کمک کنید تا مسیرشان از مرور به خرید بدون زحمت باشد.
اجازه دهید مشتریان قبل از «تعهد»، سایت شما را کشف کنند. یعنی به آنها اجازه دهید بدون نیاز به ثبت نام برای حساب کاربری، سایت شما را بررسی کنند.
با ارائه گزینه خرید به عنوان مهمان، سرعت مشتریان را در فرآیند خرید افزایش دهید.
در هنگام پرداخت، ترجیحات مشتریان بازگشت دهنده را از قبل پر کنید. به مشتریان جدید اجازه دهید از سرویس پرداخت شخص ثالث خود استفاده کنند.
به افراد در وارد کردن اطلاعاتشان در وب سایت خود کمک کنید. اگر مشتریان نتوانند اطلاعات خود را به درستی در وب سایت شما وارد کنند، نمی توانند خرید خود را تکمیل کنند.
هنگامی که به مشتریان گزینه های زیادی ارائه می دهید، از منوی کشویی استفاده کنید.
هنگام پر کردن اطلاعات توسط مشتریان، خطاها را بررسی کنید تا قبل از زدن دکمه ارسال، بدانند که آیا باید چیزی را اصلاح کنند یا خیر.
حالا که با بهترین شیوه های موبایل آشنا شدید، سعی کنید وبسایت خود را طراحی کنید.
اگر میخواهید کسبوکارتان در این فضای رقابتی آنلاین موفق باشد، دیجیتال منتورینگ مهندس پیام لاهه میتواند به شما کمک کند تا بهترین استراتژی دیجیتال مارکتینگ را به کار بگیرید و حضور آنلاین قدرتمندی برای برند خود ایجاد کنید.