استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اکنون که اهمیت برند در دیجیتال مارکتینگ را درک کرده‌اید، زمان آن رسیده است که به بررسی عمیق‌تری از نحوه استفاده کسب‌وکارها از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ برای دستیابی به اهداف کسب‌وکار بپردازیم. 

وقتی تازه وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ یا تجارت الکترونیک می‌شوید، احتمالاً مسئولیت ایجاد یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ را بر عهده نخواهید داشت، مگر اینکه در یک شرکت کوچک کار کنید. 

معمولاً تنظیم یک استراتژی یک تلاش گسترده و نیازمند همکاری‌ تیمی است. اما قطعاً شما در اجرای این استراتژی، حتی اگر توسط دیگران تنظیم شده باشد، کمک خواهید گرفت. 

به همین دلیل مهم است که درک کنید استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست و چه مواردی در ساخت آن دخیل هستند. 

به‌طور ساده، یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ برنامه‌ای است برای دستیابی به اهداف مشخص از طریق کانال‌های آنلاین به منظور پشتیبانی و پیشبرد اهداف کسب‌وکار.

چه مواردی در ایجاد یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ دخیل هستند. 

قبل از اینکه بتوانید برنامه‌ریزی برای کمپین‌های تبلیغاتی یا فعالیت‌های اجتماعی را شروع کنید، باید تحقیقاتی در مورد مخاطبان خود انجام دهید و اهداف معنی‌داری را تعیین کنید. این مراحل به شما می‌گوید که به چه کسی می‌خواهید دسترسی پیدا کنید و چه چیزی را می‌خواهید به دست آورید. 

تمام چیزی که در حال حاضر باید بدانید این است که این مراحل برای موفقیت هر استراتژی دیجیتال مارکتینگ ضروری هستند.

پس از انجام تحقیقات و تعیین اهداف، زمان آن رسیده که یک استراتژی تهیه کنید. این به معنای استفاده از آنچه که یاد گرفته‌اید برای هدایت مشتریان در هر مرحله از مسیر دیجیتال مارکتینگ با استفاده از مؤثرترین تاکتیک‌ها و ترکیب رسانه‌ای است. 

ترکیب رسانه‌ای به مجموعه‌ای از کانال‌های دیجیتال گفته می‌شود که برای رسیدن به اهداف خود از آن‌ها استفاده می‌کنید و نحوه تخصیص بودجه میان آن‌ها را تعیین می‌کنید. این‌ها همه فعالیت‌هایی هستند که در مسیر بازاریابی شما قرار دارند. 

برای انتخاب ترکیب رسانه‌ای خود، ابتدا محتوای رسانه‌ای موجود خود را بررسی می‌کنید تا ببینید آیا شکاف‌هایی وجود دارد یا خیر. پس از آن، می‌توانید تصمیم بگیرید که بر روی چه کانال‌هایی تمرکز کنید، چه محتوایی و چه کمپین‌هایی را در آن کانال‌ها اجرا کنید و چگونه بودجه خود را تخصیص دهید.

بیایید یک مثال بزنیم. تصور کنید شما عضوی از تیمی هستید که با یک خرده‌فروش جواهرات لوکس همکاری می‌کند که می‌خواهد در طی سه سال درآمد خود را ۳۰٪ افزایش دهد. 

شما می‌دانید که مشتریان جواهرات ممکن است زمان زیادی از آگاهی تا خرید نیاز داشته باشند. بنابراین اهداف بازاریابی را انتخاب می‌کنید که حرکت در مسیر بازاریابی را حمایت کرده و به‌طور موثرتری مشتریان جدید را جذب و سرنخ‌های موجود را پرورش دهد. این‌ها نگرانی‌های بخش آگاهی و بررسی در قیف بازاریابی هستند که باید با گذشت زمان فروش را افزایش دهند. این بدان معنی است که شما باید برای دستیابی به این اهداف بر افزایش آگاهی و تشویق به تفکر و بررسی تمرکز کنید.

در اینجا یک نسخه ساده‌شده از یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای این اهداف آمده است. 

برای افزایش آگاهی و جذب مشتریان جدید، تیم شما 40 درصد از بودجه خود را به تلاش‌های مربوط به قسمت بالایی قیف بازاریابی اختصاص می‌دهد. از تحقیقات خود می‌دانید که تبلیغات ویدیویی موثرترین راه برای افزایش آگاهی در میان مخاطبان هدف شما هستند. 

40 درصد دیگر از بودجه شما به جذب سرنخ‌ها در بخش میانی قیف اختصاص می‌یابد. از این پول برای جذب مشتریان از طریق کانال‌های مختلف مانند رسانه‌های اجتماعی و یک کمپین تبلیغاتی پرداخت‌شده استفاده کنید تا به مشتریانی دست یابید که به‌طور فعال در حال تحقیق درباره خرید جواهرات هستند.

20 درصد باقیمانده برای نمایش تبلیغات محصول‌محور به بازدیدکنندگان وب‌سایت و بازاریابی ایمیلی اختصاص داده می‌شود. هدف از کمپین ایمیلی این است که آن سرنخ‌هایی را که در بالای قیف پرورش داده‌اید به مشتریانی پرداخت‌کننده تبدیل کنید.

تبدیل و وفاداری در قیف بازاریابی

هر بخش از قیف بازاریابی شما مهم است، اما بخش عمده بودجه شما به بخش‌های بالایی و میانی اختصاص می‌یابد تا به شما کمک کند مشتریان جدید جذب کرده و سرنخ‌ها را پرورش دهید. 

پس از ایجاد یک استراتژی، می‌توانید شروع به تولید محتوایی کنید که برای اجرای کمپین‌های خود نیاز دارید. این شامل همه چیز از قالب‌های ایمیل تا انیمیشن‌های ویدیویی، متن تبلیغاتی و تصاویر است. 

در نهایت، شما به یک برنامه نیاز دارید تا نتایج تلاش‌های خود را اندازه‌گیری و تحلیل کنید تا بدانید چگونه در آینده می‌توانید بهبود پیدا کنید. 

همین حالا، به شما گفته شد که ایجاد یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ شامل چه مواردی است. اما به خاطر داشته باشید که این یک تلاش تیمی است. شما ممکن است فقط مسئول هماهنگی بودجه با فعالیت‌های بازاریابی یا تحلیل نتایج یک کمپین باشید.

برای برنامه‌ریزی یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ مؤثر، ابتدا باید مخاطبان خود را تحقیق کرده و اهدافی را تعیین کنید که از اهداف کلی کسب‌وکار حمایت کنند. 

سپس، رسانه‌های موجود خود را برای یافتن شکاف‌ها بررسی کرده، کانال‌های بازاریابی را انتخاب کرده و محتوایی را که برای رسیدن به اهداف خود نیاز دارید برنامه‌ریزی کنید. 

در نهایت، یک برنامه برای اندازه‌گیری و تحلیل نتایج ایجاد کنید. اگر همه این‌ها به نظر زیاد می‌آیند، در مقاله بعدی، بیشتر درباره تعیین اهداف موثر برای استراتژی بازاریابی کسب‌وکار خود یاد خواهید گرفت.

تالیف: مهندس پیام لاهه | مشاور و مدرس دیجیتال مارکتینگ

مقاله مرتبط

نکات مهم برای طراحی سایت موفق

1 پاسخ

دیدگاه ها غیر فعال است.