رفتار حرفه‌ ای در رسانه‌ های اجتماعی

رفتار حرفه‌ای در رسانه‌های اجتماعی

همه ما امروزه در رسانه‌های اجتماعی حضور داریم و بخشی از زندگی‌مون داخل این فضا می‌گذره هر جایی هم یک سری آداب و رسوم مخصوص خودشو داره
قراره با هم بخشی از رفتار حرفه‌ای در رسانه‌های اجتماعی رو با هم مرور کنیم

۱. اسم خودمون رو به طور واضح وارد کنیم: از قرار دادن حروف ساده، نیک نیم یا اسم مورد علاقه خودمون خودداری کنیم بدونیم که ما در معرض عموم قرار داریم و خیلی‌ها ما رو نمی‌شناسن پس بهتره اسم ما کامل باشه

۲. عکس پروفایل قرار نیست پیغامی را ارسال کند: عکس پروفایل، هویت فردی و شخصی ما رو نشون میده و استفاده از عکس گل و بوته و تصاویر مذهبی یا نوشته شایسته یک فرد فعال در اجتماع نیست

۳. اگر دو شماره موبایل مختلف داریم یکی برای کارهای اداری و دیگری برای کارهای شخصی، خانوادگی و دوستان باشه: با شماره موبایل کاری عضو گروه‌های عمومی در تلگرام یا واتس‌اپ نشیم و پست ارسال نکنیم چرا که براساس عکس پروفایل و اسم چه بخواهیم و چه نخواهیم مورد قضاوت و پیش‌داوری قرار می‌گیریم

۴. حضور در رسانه‌های اجتماعی برای تبادل آرا و نظرات و در کل ارتباطاته: اگر از فردی داخل بخش خصوصی (private) پیغامی دریافت می‌کنیم حتی اگر مایل نیستیم از وی مطلبی دریافت شود بهتر است این عبارت برایش ارسال کنیم «پیغام شما دریافت شد، مایل به دریافت پیغام دیگری از شما نیستم» از اسپم (ریپورت) کردن دیگران واقعا پرهیز کنیم مگه در صورتی که پیغام ارسالی حاوی مطالب توهین‌آمیز بخصوص مطلب نژادی، جنسیتی و الفاظ رکیک باشد. پس بپذیریم یا وارد رسانه‌های اجتماعی نشویم یا اگر شدیم بدانیم دیگران تمایل دارند با ما وارد ارتباط شوند و منتظر دریافت پیغام ناخواسته باشیم این مرسوم است وقتی داخل یک گروه عمومی پیغام می‌گذارید افرادی مایل باشند به شما پیغام خصوصی (private) بفرستند اگر مایل هستیم که پیغام خصوصی دریافت نکنیم به جای اسپم (ریپورت) یا بلاک کردن دیگران، از ارسال پیغام یا نظر خودمون در گروه‌های عمومی خودداری کنیم

۵. مجموعه عکس‌های پروفایل مخصوصا توسط افراد گروه‌ها یک به یک بررسی می‌شوند: این مورد بیشتر در تلگرام مرسومه که با اضافه کردن عکس جدید به عکس‌های قبلی پروفایل اضافه ‌میشه، اگر عکس‌های قبلی شما مناسب نیستن برید و اونها رو حذف کنین و بهتره تعداد کمی از عکس‌های خودتون رو در نمایش دیگران قرار بدین قرار نیست همه آلبوم خاطرات تصویری شما رو ببینن

۶. عکس پروفایل باید مربوط به زمان نزدیک باشه: از گذاشتن عکس‌های دوران طفولیت، دوران دانشجویی و یا عکس‌هایی که در شرایط نا متعارف و غیرمرسوم هستید خودداری کنید

۷. عکس پروفایل، محل عکس خانوادگی نیست: عکس پروفایل باید عکس خودتان باشد ممکن است با توجه به بعضی شرایط اجتماعی کشورمون این مورد برای بعضی قابل قبول نباشه و بخواهند عکس همراه همسرشون قرار بدن البته این مورد خاصه و نمیشه بهش ایرادی وارد کرد

۸. رعایت قوانین جاری کشور برای عکس پروفایل: مهم نیست که قوانین جاری کشور، اعتقاد دیگران، عرف و شرع موافق نظر ما هست یا نه! مهم هم نیست که بخواهیم اونها رو بپذیریم یا نه! عکس پروفایل ما عمومیه به همین دلیل بهتره قوانین و عرف را رعایت کنیم مثلا از نظر پوشش و حجاب چرا که هویت ما به هویت محل کار ما گره خورده و ممکنه برای مخاطب کاری و اداری‌مون مطلبی رو ارسال کنیم در این مورد ما نماینده محل کارمون هستیم و ممکنه که طرف تجاری ما اعتقاد و تفکر متفاوتی داشته باشه به همین دلیل به مشتری‌هامون و اعتقاد اونها احترام بذاریم

۹. درباره عکس پروفایل و عکس‌هایی که به اشتراک میذاریم نکاتی هست که رعایت نمیشه: از گذاشتن عکس‌های دسته‌جمعی با خانواده و دوستان بپرهیزیم شاید آنها در فردا روزی مایل نباشند در کنار ما و همراه باشن یادمون باشه عکس پروفایل ما قابلیت ذخیره داره شاید ارتباط من با اون افراد قطع بشه شاید اونها فردا روزی نخوان در کنار ما دیده بشن پس حریم ما باید به حریم خصوصی دیگران احترام بذاریم

۱۰. گروه‌های مختلف در رسانه‌های اجتماعی: بعضی از این گروه‌ها مربوط به دورهمی و رفقا هستن، برخی گروه‌های دوران دبیرستان و دانشجویی و برخی هم گروه خانوادگی یه سری هم گروه هم برای همکارها برای هماهنگی کارهای جاری ایجاد شدن و بعضی گروه‌های تخصصی و فنی برای تبادل اطلاعات اون حوزه‌ای که گروه براش تشکیل شده مورد استفاده هستن نکته مهم اینه در گروه‌های تخصصی و کاری از ارسال پست‌های نامرتبط خودداری کنین حتی برای رویدادهای مهم مطلبی نفرستین

۱۱. در گروه‌های تخصصی و کاری تیکه تیکه کامنت ارسال نکنین: شاید برای شما هم پیش اومده باشه که عضو گروه تخصصی بودین و زمانی که می خواستین وارد گروه بشین عدد بالای کامنت‌های خوانده نشده باعث ترس ورود به گروه شده و یا اگر وارد گروه شدین سریع کامنت‌ها رو رد کردین تا به کامنت آخر برسین پس به جای تیکه یتیکه ارسال کردن کامنت آنها در قالب یک متن نوشته و ارسال کنین

۱۲. خواندن متن سریعتره: در گروه‌ها بهتر است محتوایی که می‌خواهیم به صورت متن باشد یعنی تایپ کنین اما ممکن است بخواهیم جواب فردی را سریع بدیم و امکان تایپ نداریم (مثلا پشت فرمان ماشین هستیم) در این صورت پیغام صوتی ارسال می‌کنیم و صحبت خود را البته کوتاه بیان می کنیم

۱۳. آداب ورود به حریم خصوصی (private) را برای اعضای گروه رعایت کنیم: بهتر است در اول مکالمه، نام و نام خانوادگی خودمون، شغل و شرکت را در یک جمله معرفی کنین و بگین که این فرد را در کدام گروه دیده‌اید یا از کدام گروه آمده‌اید تا شخص بداند شما از کجا آمده‌اید بعد از ارسال پیغام خصوص عذرخواهی کنین و تمام این موارد را در یک تیکه ارسال کنین
14. …
اگر بخوام این نکات رو ادامه بدم ممکنه تا صد نکته هم برسه که اغلب‌شون جز بدیهات هستن پس در اینجا نکات رو به اتمام می‌رسونم

تالیف: پیام لاهه مطلق، مشاور و تحلیل‌گر کسب‌وکار دیجیتال

پی‌نوشت:
مطالب این بلاگ پست از کانال کار و کسب اقتباس شده است.

کتاب کسب و کار در رسانه های اجتماعی

دانلود رایگان کتاب کسب و کار در رسانه های اجتماعی