چگونه با کوچینگ به تیم خود کمک کنید؟
در این مقاله به پرسشهای زیر پاسخ خواهیم داد:
- کوچ خوب در محیط کار بودن به چه معناست؟
- چرا کوچینگ خوب اهمیت دارد؟
- چگونه میتوانیم یک کوچ خوب باشیم؟
فصل کاری رو به پایان است، تیم تلاش زیادی کرده و خستگی بر آنها غلبه کرده است. اکنون زمان آن است که کوچ وارد عمل شده و راهی برای رسیدن به نتایج پیدا کند.
این سناریو بارها در فیلمهای ورزشی احساسی تکرار میشود. اما در بسیاری از کسبوکارها که با ضربالاجلهای فشرده، ساعات کاری طولانی و رقابت شدید روبرو هستند نیز اتفاق میافتد. به همین دلیل است که مدیران در محیط کار نیز از اینکه کوچهای خوبی باشند، سود میبرند.
در حالی که هر مدیری با وظایف اداری مانند برنامهریزی یا تعیین ضربالاجلها سروکار دارد، برخی لحظات نیازمند انگیزهای است که یک کوچ به همراه میآورد.
چه زمانی به کوچینگ در کسب و کار نیاز است؟
کسبوکارهایی که میخواهند به اهداف خود برسند، به کارمندان باانگیزهای نیاز دارند که برای موفقیت تلاش میکنند. به همین دلیل است که مدیرانی که به خوبی کوچینگ انجام میدهند، بسیار ارزشمند هستند.
کوچهای خوب برای درک نقاط قوت فردی و جمعی تیم خود وقت میگذارند. سپس، در نظر میگیرند که هر فرد چگونه میتواند از این تواناییها برای رسیدن به پتانسیل کامل خود و کمک به کل تیم استفاده کند.
اگرچه مشاهده و بررسی هر کارمند ممکن است نیازمند صرف زمان و انرژی باشد، اما تصمیم برای تبدیل شدن به یک کوچ خوب، زمانی که تیم به اهداف بزرگتر خود دست مییابد، برای همه سودمند خواهد بود.
با جلسات منظم کوچینگ در کسب و کار شروع کنید
اگر آمادهاید تا برای تبدیل شدن به یک کوچ خوب سرمایهگذاری کنید، یک نقطه شروع عالی، برگزاری جلسات منظم یک به یک با افرادی است که برای شما کار میکنند.
ملاقات مکرر با هر یک از اعضای تیم به شما کمک میکند تا واقعاً آنها را بشناسید. این جلسات به شما زمان میدهد تا در مورد کارهایی که به خوبی انجام میدهند، زمینههایی که نیاز به بهبود دارند، و اتفاقاتی که خارج از محیط کار رخ میدهد و ممکن است بر شغلشان تأثیر بگذارد، تأمل کنید.
نشستن با هر یک از اعضای تیم همچنین زمان اختصاصی برای ارائه بازخورد و همکاری با آنها برای تعیین اهداف را فراهم میکند. این کار به آنها نشان میدهد که شما به آینده شغلی آنها هم در کوتاهمدت و هم در بلندمدت فکر میکنید.
چگونه جلسات یک به یک معناداری داشته باشیم؟
برگزاری یک جلسه یک به یک که در آن فقط به دیوار خیره شوید، احتمالاً چندان موفقیتآمیز نخواهد بود. خوشبختانه، کارهای سادهای وجود دارد که میتوانید برای معنادار کردن این جلسات انجام دهید.
اول، جلسات یک به یک خود را به طور منظم برگزار کنید. جلسات را هر یک یا دو هفته یکبار به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه برنامهریزی کنید. این کار میتواند زمان لازم برای شناخت کافی کارمندان و کوچینگ مؤثر آنها را به شما بدهد. همچنین به شما کمک میکند تا اهداف و بازخوردها را بهروز نگه دارید.
همچنین بهتر است برای جلسه خود یک دستور کار (Agenda) تنظیم کنید. در حالت ایدهآل، هم شما و هم کارمندتان باید در تعیین موضوعات بحث مشارکت داشته باشید تا هر دو احساس کنید از این گفتگو بهره مهمی میبرید.
هنگامی که جلسه شروع شد، به کارمند خود فرصت دهید تا در مورد آنچه در ذهن دارد و مشکلاتی که با آنها روبروست صحبت کند. ممکن است آنها مسائلی را مطرح کنند که شما نیز متوجه آنها شدهاید، که میتواند به شما کمک کند تا به آرامی بازخورد خود را ارائه دهید.
پس از پرداختن به مسائل، میتوانید بر روی این موضوع تمرکز کنید که آیا آنها در حال دستیابی به اهدافی هستند که با هم تعیین کردهاید یا خیر. بسته به پیشرفت کارمند، یا اهداف جدیدی ایجاد کنید یا طرحی برای رسیدن به اهداف قبلی تدوین نمایید.
جلسه یک به یک همچنین فرصتی برای پرداختن به مسائل اداریتر است، به خصوص اگر این مسائل ممکن است مانع رسیدن کارمند به اهدافش شوند. بحث در مورد موضوعاتی مانند تعطیلات برنامهریزی شده میتواند نحوه برنامهریزی کاری شما و کارمندتان را تغییر دهد.
در جلسات یک به یک، فقط شما و یک کارمند در حال گفتگو هستید. پس با احترام با این تجربه برخورد کنید. بهموقع حاضر شوید، به دستور کار پایبند باشید و تمام توجه خود را معطوف کنید. بعید است کارمندی احساس کند که یک کوچ مؤثر دارد اگر شما نیمی از زمان را در دنیای خودتان باشید.
از مدل GROW کوچینگ در گفتگوهای کسب و کار استفاده کنید
ممکن است هر فردی که با او صحبت میکنید، تمایلی به صحبت در مورد اهدافش نداشته باشد. به همین دلیل است که بسیاری از مدیران از مدل GROW برای ارزشمند کردن گفتگوهای یک به یک خود استفاده میکنند.
مدل GROW که توسط کوچها توسعه یافته است، بر پرسیدن سؤال برای شناخت افرادی که با آنها کار میکنید تمرکز دارد. اما هدف شما یادگیری در مورد رستورانهای مورد علاقه آنها نیست، شما میخواهید عمیقاً به آنچه میخواهند انجام دهند بپردازید.
- هدف (Goal): با پرسیدن در مورد هدف کارمند شروع کنید. آیا فرد در تلاش برای یادگیری یک وظیفه خاص است یا فقط به دنبال بهبود کلی است؟ آیا میخواهد در شرکت شما پیشرفت کند، یا در نهایت میخواهد به شغل کاملاً متفاوتی منتقل شود؟
- واقعیت (Reality): در مرحله بعد، در مورد واقعیت فعلی زندگی او بیاموزید. در حال حاضر چه اتفاقی در زندگی او میافتد؟ آیا مانعی وجود دارد که او را از رسیدن به هدفش باز میدارد؟
- گزینهها (Options): سپس، به گزینهها فکر کنید. چه کارهایی میتواند انجام دهد تا از این موانع عبور کرده و به هدف خود برسد؟
- اراده (Will): اکنون، آنچه میتواند انجام دهد برای بررسی عالی است. اما شما همچنین باید در مورد اراده و خواست او بپرسید. او واقعاً برای موفقیت چه کاری انجام خواهد داد؟ چه چیزی برای او واقعبینانه است؟ دانستن این موضوع میتواند به شما کمک کند تا با او برای تعیین گامهای دقیقی که میتواند بردارد، همکاری کنید
آیا میخواهید مدل GROW کار کند؟
مطمئن شوید که عضو تیم واقعاً میخواهد کوچینگ دریافت کند. سپس، از او بخواهید که هم چالشهای خود و هم گامهای بعدی خود را انتخاب کند. نقش شما به عنوان کوچ، ساختار دادن به گفتگو و متمرکز نگه داشتن آنها بر روی آنچه میتوانند و باید انجام دهند است.
هنر پرسیدن سؤالات درست
اگر مدل GROW تماماً در مورد پرسیدن سؤال است، خوب است که بدانید چگونه سؤالات درست را بپرسید – و چگونه واقعاً پاسخها را درک کنید.
شروع سؤالات با چه و چگونه میتواند افرادی را که با آنها ملاقات میکنید تشویق کند تا برای خودشان فکر کنند. همانطور که به پاسخهای آنها گوش میدهید، ببینید آیا میتوانید آنها را به ایجاد بینشهای خود در مورد بهترین راه برای حرکت به جلو وادار کنید.
شما همچنین باید بازخورد مشخص و منظم، هم در جلسه و هم در طول زمان، ارائه دهید. سازنده بمانید و سعی کنید پیشنهادات خود را برای به حداکثر رساندن نقاط قوت منحصر به فرد آنها و به حداقل رساندن نقاط ضعفشان تنظیم کنید.
همچنین مهم است که در سبک خود انعطافپذیر باشید. برخی افراد به یک معلم نیاز دارند تا تخصص مشخصی را ارائه دهد. دیگران فقط به کسی نیاز دارند که سؤال بپرسد و گوش دهد تا خودشان راه حل را پیدا کنند، به جای اینکه پاسخها به آنها داده شود.
در نهایت، تشخیص دهید که برخی افراد ذهنیت ثابت دارند و فکر میکنند همه چیز غیرقابل تغییر است. دیگران ذهنیت رشد دارند و به راحتی راههایی برای تکامل را میبینند. شناخت دیدگاه یک فرد میتواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید چگونه او را برای رسیدن به اهدافش کوچ کنید.
همین حالا انجام دهید
داشتن دستور کار برای جلسات یک به یک میتواند به شما کمک کند تا هم زمان برای ارائه کوچینگ و هم برای بحث در مورد مسائل اداری داشته باشید. به یکی از کارمندان خود فکر کنید و بیایید یک دستور کار برای آن جلسه تنظیم کنیم.
اگر میخواهید کسبوکارتان در این فضای رقابتی موفق باشد، دیجیتال منتورینگ مهندس پیام لاهه میتواند به شما کمک کند تا بهترین استراتژی را به کار بگیرید و حضور قدرتمندی برای برند خود ایجاد کنید
درخواست دیجیتال منتورینگ
برای رزرو دیجیتال منتورتیگ مهندس پیام لاهه، فرم زیر را کامل کنید.
حتما بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد 🙂