7 پرامپت هوش مصنوعی برای ارزیابی ایده کسب‌وکار

شما ایده‌های زیادی برای کسب‌وکار دارید، اما بیشتر آن‌ها موفق نخواهند شد. اما چطور می‌توانید بفهمید کدام یک موفق خواهد شد؟ 

شروع یک کسب‌وکار یک ریسک بزرگ است. تقریباً نیمی از کسب‌وکارها در پنج سال اول شکست می‌خورند و این آمار در طول ده سال به بیش از ۶۵ درصد می‌رسد. 

باید مطمئن شوید که ایده شما خوب است تا از هدر رفتن وقت تان جلوگیری کنید.

۴۲ درصد استارتاپ‌ها فقط به این دلیل شکست می‌خورند که هیچ نیازی در بازار برای محصول یا خدمات آن‌ها وجود ندارد.

ما تحقیقات اعتبارسنجی ایده همان چیزی است که موفقیت استارتاپ را از شکست آن جدا می‌کند.

بنیان‌گذاران شکست‌خورده نیز این موضوع را تأیید می‌کنند. ۵۸ درصد آن‌ها گفته‌اند که قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار، تحقیقات بیشتری انجام می‌دادند، و همین درصد نیز آرزو می‌کردند که برنامه کسب‌وکار قوی‌تری داشته باشند. 

اعتبارسنجی دقیق ایده می‌تواند به شما کمک کند از شکست جلوگیری کنید. اجازه ندهید آمارها شما را ناامید کنند، اما خود را به یک آمار تبدیل نکنید. 

ایده کسب‌وکارتان را بررسی کنید و به موفقیتی که می‌دانید توانایی‌اش را دارید، دست پیدا کنید. 

در اینجا هفت پرامپت هوش مصنوعی مولد برای کمک به شما آورده شده است.

پرامپت هایی برای اعتبار سنجی ایده کسب‌وکار

پرامپت هایی برای اعتبار سنجی ایده کسب‌وکار

ایده خود را توضیح دهید

من یک ایده کسب‌وکار دارم و ممکن است فوق‌العاده باشد. می‌خواهم از شما کمک بگیرم تا بفهمم آیا این ایده خوب است یا نه. اما اول، می‌خواهم ایده خودم را توضیح دهم. مانند یک استراتژیست تجاری با انگیزه عمل کن، ابتدا از من بخواه ایده‌ام را شرح دهم. پس از توضیح من، قضاوت نکن و بازخوردی نده. فقط سه سؤال پیگیری درباره ایده من، یکی یکی بپرس و سپس منتظر دستور بعدی باش.

این پرامپت را در هوش مصنوعی مولد وارد کنید.

از شما در مورد ایده کسب‌وکارتان سؤال می‌کند. شروع به صحبت کنید و ایده خود را با جزئیات شرح دهید. نگران وقفه‌ها نباشید، تا زمانی که واضح صحبت می‌کنید، هوش مصنوعی مولد می‌تواند از پس آن بربیاید. به سؤالات پیگیری پاسخ دهید و سپس به آن بگویید که قدم بعدی چیست.

هیجان‌زده شوید

حالا که ایده کسب‌وکارم را فهمیدی، من را تشویق کن. یک صحبت انگیزشی ارائه بده که چرا این ایده بهترین ایده‌ای است که تا به حال شنیده‌ای. یک صحنه پر هیجان از جمعیتی را تصور کن که به سمت خرید هجوم می‌آورند، سایت من به خاطر تعداد زیاد بازدیدکنندگان خراب می‌شود و نظرات مشتریان خوشحال به سمت من سرازیر می‌شوند در حالی که من در موفقیت خود غرق شده‌ام. این توصیف را با هیجان زیاد ارائه بده و منتظر دستور بعدی باش.

آنچه هوش مصنوعی مولد می‌گوید بخوانید و ببینید آیا با آن موافق هستید یا نه.

آیا می‌توانید این ایده را به همان اندازه موفقیت‌آمیز ببینید که با شور و شوق توصیف شده است؟ 

اگر نه، این یک علامت هشدار است. این تجسم چه احساسی در شما ایجاد می‌کند؟ 

اگر در این مرحله هیجان‌زده نیستید، در مواجهه با سختی‌های پیش رو نیز انگیزه خود را حفظ نخواهید کرد. یک ارزیابی از خود انجام دهید و با پرامپت بعدی ادامه دهید.

مشکل را پیدا کنید

حالا می‌خواهم مشکل دقیق این ایده را که حل می‌کند مشخص کنم تا بتوانم به طور مؤثر آن را به عنوان راه‌حل بفروشم. ۱۰ مشکل خاص را که ایده من می‌تواند برای مشتریان احتمالی حل کند، پیشنهاد بده و سه تا از آن‌هایی را که فکر می‌کنم مهم‌تر هستند از من بپرس. هدف این است که سه مشکل اصلی را پیدا کنیم تا مطمئن شوم ایده من توجه جلب می‌کند و کسی برای خرید آن علاقه‌مند می‌شود.

اگر مشکلی را حل نمی‌کنید، مردم بی‌تفاوت خواهند بود و شما نمی‌خواهید این اتفاق بیفتد.

این پرامپت بررسی می‌کند که آیا واقعاً نیازی برای آنچه می‌فروشید وجود دارد یا نه. از این مرحله نگذرید و مشکلاتی که واقعی نیستند را اختراع نکنید. ایده شما باید در حال حاضر مرتبط باشد.

پرامپت هایی برای اعتبار سنجی ایده کسب‌وکار

پرسونای مشتری را تعریف کنید

باید شخص خاصی را که محصول من برای اوست تعریف کنم تا بتوانم او را پیدا کرده و ببینم آیا می‌خواهد خرید کند یا نه. این شخص باید همان مشکلاتی را داشته باشد که قبلاً مشخص کردیم. ۵ توصیف از پروفایل مشتری ایده‌آل (ICP) من ارائه بده. شامل امیدها، رؤیاها، باورها و شکاف‌های دانش آن‌ها باشد. اطلاعات جمعیت‌شناسی و مشکلات آن‌ها را هم لحاظ کن. از من بپرس کدام یک را می‌خواهم برای این ایده کسب‌وکار انتخاب کنم.

اگر نمی‌دانید چه کسی محصولات یا خدمات شما را می‌خرد، ممکن است کسب‌وکاری نداشته باشید.

دقیقاً مشخص کنید برای چه کسی است و برای چه کسی نیست، سپس وارد ذهن آن‌ها شوید. قبل از انجام این آزمایش فکری، هیچ پولی خرج نکنید.

بی‌تفاوتی مشتریان را بفهمید

حالا که ایده کسب‌وکار من، پروفایل مشتری ایده‌آل و مشکلاتی که برای آن‌ها حل می‌کند را می‌دانی، ۱۰ دلیل بیاور که چرا این کسب‌وکار موفق نخواهد شد. دلایلی را نیز بگو که چرا پروفایل مشتری من ممکن است به آنچه من ارائه می‌دهم بی‌تفاوت باشد. من سه دلیل محتمل‌تر را انتخاب خواهم کرد. برای هر یک از این سه دلیل، یک پاسخ متقابل و همچنین یک استراتژی ارائه بده که چطور می‌توانم با وجود این دلیل آن را موفق کنم.

رقابت شما فردی با ایده مشابه شما نیست. بزرگ‌ترین رقیب شما بی‌تفاوتی است. اگر کسی واقعاً اهمیتی ندهد، خرید نخواهد کرد.

از هوش مصنوعی مولد بخواهید تمام دلایل بی‌تفاوتی را بیاورد و یکی‌یکی آن‌ها را حذف کنید. اگر نمی‌توانید از این قاتل کسب‌وکار اجتناب کنید، به ایده بهتری نیاز دارید.

ارزیابی دریافت کنید

بر اساس همه چیزهایی که تاکنون به تو گفته‌ام، یک ارزیابی در مورد موفقیت یا شکست ایده من انجام بده. پنج دلیل کوتاه و واضح بیاور که چرا ممکن است کار کند، سپس پنج دام احتمالی که باید از آن‌ها اجتناب کنم، با ارجاع به پروفایل مشتری من و دلایل بی‌تفاوتی آن‌ها. از زبان ساده و مستقیم استفاده کن و مختصر باش.

نتایج را بخوانید و ببینید آیا با آن موافق هستید یا خیر.

اگر ایده ارزش ادامه دادن دارد، باید با مشتریان احتمالی صحبت کنید. اگر ارزش پیگیری ندارد، این فرآیند را با ایده دیگری تکرار کنید.

با مشتریان صحبت کنید

فکر می‌کنم ایده من می‌تواند موفق شود و می‌خواهم اعتبارسنجی بیشتری انجام دهم. به عنوان یک مشاور کسب‌وکار عمل کن و پیشنهاد بده چطور ۳۰ نفر پیدا کنم تا در مورد کسب‌وکارم با آن‌ها صحبت کنم و قبل از شروع آن را به آن‌ها بفروشم. یک پیشنهاد ارزش ابتدایی در مورد ایده‌ام ارائه بده که توجه آن‌ها را جلب کند و گفتگو را باز کند، سپس ۵ سؤال پیشنهاد بده که باید از آن‌ها بپرسم. در نهایت، گزینه‌هایی برای گرفتن تأیید آن‌ها بده، که ممکن است شامل گرفتن پیش‌پرداخت، پیوستن به لیست انتظار یا گرفتن تأیید کتبی برای خرید باشد.

مردم به شما خواهند گفت که ایده شما خوب است.

اما تا زمانی که مشتری شما نشوند، این مهم نیست. اینجاست که کار واقعی شروع می‌شود. آیا می‌توانید افراد را به ثبت نام ترغیب کنید؟

آیا آن‌ها حاضرند پول بپردازند؟ این مکالمات اولیه را داشته باشید، اظهار علاقه‌ها را بگیرید و ایده خود را به واقعیت تبدیل کنید و بدانید که اولین دسته از خریداران مشتاق خود را دارید.

پرامپت هایی برای اعتبار سنجی ایده کسب‌وکار

یک کسب‌وکار موفق راه‌اندازی کنید

از این پرامپت ها استفاده کنید تا با هوش مصنوعی مولد درباره ایده کسب‌وکارتان گفتگو کنید و مطمئن شوید قبل از ورود به عمق کار، تمام اطلاعات لازم را دارید. ایده خود را توضیح دهید، هیجان‌زده شوید و مشکل دقیقی که آن را حل می‌کند پیدا کنید.

پرسونای مشتری ایده‌آل خود را تعریف کنید، بفهمید چرا ممکن است خرید نکنند و سپس آن‌ها را در دنیای واقعی پیدا کنید و فروش انجام دهید. یک کسب‌وکار پررونق بسازید. به توانایی شما باور دارم.

حتما بخوانید:

کاربرد هوش مصنوعی مولد در صنعت گردشگری
بیگ دیتا چیست؟
7 پرامپت هوش مصنوعی برای ارزیابی ایده کسب‌وکار