مطالعه موردی اینستاگرام در سال ۲۰۱۹، آنچه از بررسی ۵/۴ میلیون پست به دست آمد!

مقدمه

اینستاگرام در حال حاضر بیش از یک میلیارد کاربر فعال در ماه دارد و بسیاری از برندها و افراد تاثیرگذار (اینفلوئنسر) از این کانال ارتباطی برای معرفی محصول و حضور در آن استفاده می‌کنند. البته اینستاگرام مانند سایر رسانه‌های اجتماعی این فرصت را به برندها می‌دهد که با مخاطب‌های خودشان در ارتباط باشند.
حتی افرادی که حساب کاربری خصوصی دارند از این پلت فرم به عنوان دفتر خاطرات روزانه خود استفاده می‌کنند.
خب، سوالی که ممکن است مطرح شود این است که چگونه برندها و افراد تاثیرگذار از اینستاگرام استفاده می‌کنند و با استفاده از چه نوع محتوایی با مخاطب تعامل برقرار می‌کند؟
در مطالعه‌ای که در بازه زمانی اول ژانویه تا 30 ام ژوئن 2019 بر روی بیش از 34،100 پروفایل که شامل بیش از 5/4 میلیون پست انجام شده است بررسی می‌شود.

با توجه به تعداد بالای پروفایل‌های بررسی شده، این مطالعه اطلاعات دقیقی از نحوه استفاده اینستاگرام ارائه می‌کند. این مطالعه تحلیل خود را براساس پنج عنوان مختلف زیر انجام داده است:

  • توسعه و گسترش فالوئر اینستاگرام
  • نحوه استفاده محتوا عکس، فیلم و آلبوم در پست‌ها
  • بررسی مقدار طول کپشن پست‌ها در اینستاگرام
  • نحوه استفاده از هشتگ در پست‌ها
  • مقایسه روزهای کاری و آخر هفته برای پست‌گذاری

همچنین، برای درک بهتر از داده‌ها، کل پروفایل‌ها طبق نمودار زیر به شش گروه تقسیم‌بندی شد. این کار باعث می‌شود که یافته‌های این مطالعه برای حساب کاربری مشابه خودتان نیز به کار گرفته شود.

رشد فالوئر اینستاگرام تا بیش از 16 درصد

داشتن تعداد زیادی فالوئر در اینستاگرام، اطلاعات مستقیمی از میزان محبوبیت را ارائه می‎دهد. برای داشتن درکی شفاف‌تر رشد فالوئرها، شش گروه پروفایلی براساس تعداد فالوئرها مشخص شده است.


در بین پروفایل‌ها، پروفایل‌های از 100 هزار تا یک میلیون فالوئری، رشد 16 درصدی و برای پروفایل‌های 10 هزار تا 100 هزار فالوئری رشد 15/9 درصدی مشاهده می‌شود. گروه دارای فالوئر صفر تا هزار فالوئر کمترین میزان رشد را داشتند به میزان 9/4 درصد. علت این رشد کم هم سخت‌تر شدن رشد طبیعی برای حساب‌های کاربری در حال حاضر است به خصوص که پروفایل‌های کوچکتر میزان دیده شدن کمتری در مقایسه با سایر رقبای بزرگشان در اینستاگرام دارند.

محتوای 68/2 درصد پست‌های اینستاگرام، از عکس تکی بود

کاربرهای اینستاگرام، بین ارسال عکس تکی، ویدئو و آلبوم حق انتخاب دارند. از بین روش‌های مختلف هر پست روش خاصی برای بیان داستان و ایجاد ارتباط با مخاطب‌ها دارد.

 

خب، بیشترین نوع پست در پروفایل‌های مورد بررسی چه نوع پستی است؟

عکس‌ها با میزان 68/2 درصد بیشترین میزان نشر را در اینستاگرام دارند بعد از آن با اختلاف ویدئو با 18 درصد و آلبوم فقط با 14 درصد استفاده در رتبه سوم قرار می‌گیرد.

پروفایل‌های بزرگتر، بیشتر ویدئو منتشر می‌کنند

حالا، بهتر است نوع استفاده از عکس، ویدئو و آلبوم را براساس میزان فالوئرها بررسی کنیم. همان طور که مشاهده میشود باز هم عکس بیشترین کاربرد را در بین شش گروه پروفایلی دارد.

نکته جالبی که مشاهده می‌شود این است که پروفایل‌های بزرگتر (از نظر فالوئر)، ویدئو بیشتری را انتشار می‌دهند. به گونه‌ای که این پروفایل‍ها 30 درصد پست‌هایشان ویدئو است در حالی که گروه‌های پروفایلی کوچکتر تنها 10 درصد پست‌هایشان را ویدئو تشکیل می‌دهد.
علت این تفاوت درصدی به خاطر آن است که پروفایل‌های بزرگ که شامل سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرهاست اغلب محتوایی ویدئویی در اختیار دارند یا بودجه لازم جهت تهیه محتوای ویدئویی را برای رسانه‌‌های اجتماعی خودشان دارند که چنین محتوایی قابل استفاده در سایر کانالهای ارتباطی هم قابل استفاده است.

پست‌های ویدئویی تا 49 درصد تعامل بیشتری دریافت می‌کنند

اکنون میزان تعامل و ارتباطی که هر کدام از انواع پست‌ها با کاربر ایجاد می‌کنند را بررسی می‌کنیم. (مجموع لایک و کامنت‌های دریافتی میزان تعامل تعریف می‌شود)
با تقسیم‌بندی پست‌ها به سه نوع، درمی‌یابیم که پست‌های ویدئویی بیشترین میزان تعامل را نسبت به پست آلبومی و عکس دریافت می‌کنند.

 

کپشن 67 درصد پست‌ها بیش از 150 کاراکتر کپشن دارند

بخش بعدی این مطالعه، به میزان طول کاراکترهای پست‌ها نگاهی دارد. برای بررسی، میزان کاراکترهای پست‌ها را به 5 گروه تقسیم‌بندی کرده‌اند.
آیا بین اندازه پروفایل و طول کاراکترهای کپشن پست، ارتباطی وجود دارد؟


در 35/8 درصد از پست‌های مورد بررسی پست‌های دارای کپشن بیش از 300 کاراکتر، مشاهده شد و 30/8 درصد پست‌ها بین 150 تا 300 کاراکتر داشتند. تنها 0/6 درصد هیچ کپشنی نداشتند و فقط 6/6 درصد پست‌ها از 1 تا 50 کاراکتر استفاده کردند.
اینفلوئنسرها اغلب از اینستاگرام، به عنوان دفتر خاطرات شخصی خود جهت همراهی فالوئرهایشان با زندگی خود استفاده می‌کنند و در حال حاضر بیشتر اینفلوئنسرها، به جای نوشتن پست‌های بلاگ، از اینستاگرام برای این منظور استفاده می‌کنند.

پست‌های با کپشن 1 تا 50 کاراکتری، تعامل بیشتری دریافت می‌کنند

آیا اینفلوئنسرها یا سلبریتی‌هایی مانند کریستیانو رونالدو یا بیانسه جهت دریافت تعامل، نیاز هست برای پست‌های خود  کپشن بنویسند؟ یا اینفلوئنسرهای میکرو یا نانو یا برندهای تجاری کوچک، نیاز دارند که از کپشن طولانی‌تری برای دریافت توجه مخاطب‌های خود استفاده کنند؟
جواب به این دو سوال میتواند بله یا خیر باشد. با نگاهی به پروفایل‌‌های با یک میلیون فالوئر، در می‌یابیم که پست‌های بدون کپشن، تعامل بیشتری را دریافته‌ کرده‌اند. اما با نگاه دقیق‌تر متوجه می‌شویم پست‌های دارای 1 تا 50 کاراکتر در کپشن، عملکرد بهتری برای اغلب گروه‌های پروفایلی داشته است.
نکته قابل توجه: کوچکترین گروه، یعنی صفر تا هزار فالوئر، تعامل یکسانی، برای طول کپشن بین 1 تا 50 و بیشتر از 300 کاراکتر دریافته کرده است.


در اینجا دو گروه از پروفایل‌ها رو بررسی میکنیم تا تاثیر میزان تعامل و اندازه کپشن پست را بهتر متوجه شویم

1 میلیون تا 10 میلیون فالوئر


این گروه اگر حتی هیچ کپشنی برای پست خود هم قرار ندهند بیشتر میزان تعامل را خواهند داشت حتی مشاهده کنید کپشن طولانی باعث کاهش میزان تعامل این گونه پیج ها شده است

هزار تا 10 هزار فالوئر


تنها راهی که می‌توانیم متوجه شویم کپشن ما تا چه حد باید طولانی باشد آزمایش و بررسی نتایج حاصل است. این بررسی، بهترین روش برای درک بهتر فالوئر و فهم چگونگی برقراری ارتباط فالوئر با کپشن ماست.

بیش از 50 درصد پست‌ها از ایموجی استفاده نکردند

ایموجی در واقع قلب ارتباطات در رسانه‌های اجتماعی است. ایموجی‌ها نه تنها در چت‌های دوستانه شما یافت می‌شوند بلکه بیزینس‌ها یا اینفلوئنسرها نیز از آنها استفاده می‌کنند. اما آیا ایموجی‌ها، هیچ نقشی در برای ایجاد تعامل می‌کنند؟ یا صرفا در آنها زیبایی پست‌ها اثر ندارند؟


بررسی پست‌ها، نشان داد که 52/3 درصد آنها به هیچ عنوان از ایموجی استفاده نکردند.
پست‌های با 1 تا 3 ایموجی، در رتبه دوم یعنی 38/2 درصد قرار دارند. تنها 8/7 درصد از پست‌های مورد بررسی دارای 4 تا 10 ایموجی بودند و فقط 0/9 درصد آنها بیش از ده ایموجی را استفاده کردند.
یعنی در واقع بیش از 90 درصد پست‌های مورد بررسی، یا ایموجی نداشتند یا فقط 1 تا 3 عدد ایموجی در آنها به کار گرفته شده بود.

نداشتن ایموجی به معنی نبود تعامل نیست

خب در بخش قبل متوجه شدیم که اغلب پست‌ها یا صفر ایموجی دارند یا 1 تا 3 ایموجی. آیا استفاده کم از ایموجی انتخاب درستی است؟ یا با استفاده از ایموجی می‌توان تعامل بیشتری به دست آورد؟
در واقع ایموجی، می‌تواند اثر مثبتی بر روی پست‌ها بگذارد و منجر به تعامل بیشتر نیز بشود.
بررسی نشان می‌دهد بدون توجه به اندازه بزرگی یا کوچکی یک حساب اینستاگرامی، عدم استفاده از ایموجی منجر به تعامل پایین‌تر می‌شود.


دو گروه از پروفایل‌ها را به منظور مشخص شدن ارتباط بین، میزان تعامل و تعداد ایموجی بررسی می‌کنیم.

صفر تا هزار فالوئر


برای این گروه استفاده از تعداد 10 ایموجی یا بیشتر در پست، میزان تعامل بیشتری را به همراه دارد و استفاده کمتر از ایموجی منجر به میزان تعامل کمتر می‌شود. پس تعداد ایموجی بیشتر، میزان تعامل بیشتری را به همراه دارد.

10 هزار تا 100 هزار فالوئر


در این گروه، استفاده از 4 تا 10 ایموجی به طور متوسط، منجر به دریافت میزان تعامل بیشتر می‌شود. و پست‌های دارای 1 تا 3 ایموجی و بیشتر از 10 ایموجی نیز تفاوت زیادی با مورد قبل ندارند.
براساس داده‌ها می‌توان گفت، استفاده از ایموجی معمولا مزایای بهتری برای شما به همراه دارد. از تعداد مختلف ایموجی استفاده کنید و نتیجه به دست آمده را بررسی کنید و ببینید کدام تعداد مناسب‌تر است و برای شما بهتر کار می‌کند.

1 تا 3 هشتگ در بیشتر پست‌ها استفاده شد

بخش بعدی این مطالعه به بررسی میزان استفاده از هشتگ‌ها می‌پردازد. چه تعداد هشتگ در تمامی پست‌ها استفاده شده و چه میزان از آنها منجر به میزان تعامل بیشتری گردید؟
در این مطالعه، میزان استفاده از هشتگ را به چهار گروه تقسیم‌بندی کردند.


35/2 درصد تمام پست‌ها، شامل 1 تا 3 عدد هشتگ بود. و بعد از آن بزرگترین سهم را پست‌هایی دارند که هیچ هشتگی نداشتند 28/7 درصد. به کارگیری 4 تا 10 هشتگ در پست سهم 23/1 درصدی را دارد و بیشتر از 10 هشتگ نیز، سهم 12/9 را به خود اختصاص دادند.


پروفایلهای کوچک (صفر تا هزار فالوئر) بیشترین میزان هشتگ را در پست‌های خود به کار می‌برند. 30 درصد تمام پست‌ها در این گروه شامل 4 تا 10 هشتگ است.
در مقابل، پست‌های گروه پروفایل‌ بزرگ (بیش از ده میلیون فالوئر) تعداد کمتری از هشتگ را به کار می‌برند. 37 درصد پست‌های این گروه بدون هشتگ و 47 درصد آنها تنها شامل 1 تا 3 هشتگ بود.

هشتگ کمتر، تعامل بیشتر

خب در اینجا، یافته‌های دیگری از این مطالعه معرفی می‌شود، که می‌تواند به شما در انتخاب تعداد صحیح هشتگ براساس اندازه پروفایل پیج‌تان کمک کند. این بررسی می‌تواند برای شما سودمند باشد، چرا که استفاده از احتمال دارد مورد جدیدی را در استراتژی اینستاگرام خودتان پیاده سازی کنید.


یک نکته قابل تامل: پروفایل‌های بزرگ در واقع از 1 تا 3 هشتگ در بیشتر پست‌های خودشون استفاده می‌کنند اما زمانی که هیچ هشتگی در پست خودشون ندارند میزان تعامل بیشتری دریافت می‌کنند.
زمانی که دو گروه از پروفایل‌ها رو بررسی میکنیم نتایج عمیق‌تری از نحوه استفاده از هشتگ، دریافت می‌کنیم

بیش از ده میلیون فالوئر


این گروه، بیشترین میزان تعامل را زمانی دریافت می‌کنند که هیچ هشتگی به کار نمی‌برند. میزان تعامل براساس تعداد هشتگ 1 تا 3 و 4 تا 10 یکسان است. زمانی که این گروه بیش از ده هشتگ استفاده می‌کنند، کمترین میزان تعامل را دریافت می‌کنند که در واقع تنها 2 درصد پست‌های آنها شامل این موضوع می‌شود.

صفر تا هزار فالوئر


پروفایلهای با تعداد فالوئر کم، توانایی این را دارند که با به کارگیری بیش از ده هشتگ میزان تعامل بیشتری را به دست بیاورند. و تفاوت خاصی بین استفاده از صفر هشتگ، 1 تا 3 هشتگ یا 4 تا 10 هشتگ وجود ندارد.
همان‌طور که اشاره شد، رشد طبیعی برای این گروه از پروفایل‌ها سخت است اما استفاده از تعداد هشتگ زیاد می‌تواند به رشد آنها کمک شایانی کند و توسط دیگران به راحتی پیدا شوند.
به عنوان یک نکته راهنمایی طور، تحقیقات خودتان را برای یافتن و به کارگیری هشتگ به کار ببرید.
و این که چه تعداد هشتگ برای شما کارآمد است بستگی به آزمایش و تحلیل داده‌های خودتان برای پست‌هایتان است.

میزان تعامل بالاتر در آخر هفته‌ها

چه زمان‌هایی بیشتر برای اینستاگرام، وقت می‌گذارید؟ آیا در طول هفته در اینستاگرام فعال‌تر هستید یا آخر هفته‌ها؟ خب بیایید از یک منظر دیگر به این موضوع نگاه کنیم و ببینیم پست‌ها معمولا چه زمانی بارگذاری ‌می‌شوند. در واقع متوسط آمار پست‌گذاری در طی هفته آمار متوسط بالاتری نسبت به آخر هفته‌ها بالاتر است.
اما با این وجود میزان تعامل پست‌هایی که آخر هفته منتشر می‌شوند بالاتر است (با توجه به این که مطالعه برای کشور ایران نیست آخر هفته آنها، همان شنبه و یکشنبه ما می‌شود)


با بررسی بیشتر میتوان‌ متوجه شد که میزان تعامل در آخر هفته به اندازه 27/3 درصد بیشتر از روزهای عادی هفته است

خب امیدوارم این مطالعه موردی بتواند اثر مثبتی و در برنامه ریزی و استراتژی بازاریابی اینستاگرام شما داشته باشد و در بهبود پیج‌تان به شما کمک کند.

 

منبع: quintly